Woordkeuze: Conflict of oorlog

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• WebHawk
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-09 14:30
nieuws: Oekraïense ontwikkelaar moet Stalker 2 wederom uitstellen, release in...

In dit artikel heeft @YannickSpinner het over het 'conflict' in Oekraïne, waar het natuurlijk om een oorlog (of invasie) gaat. De media hebben er een handje van om soms het woord 'conflict' te gebruiken, maar dat voelt als downplayen van de situatie. In een artikel over Wikipedia, ook van Yannick, wordt het woord 'invasie' gebruikt. Dat lijkt me in het geval van de situatie in Oekraïne een beter synoniem.

Hoi trouwens

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YannickSpinner
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 19:34

YannickSpinner

Redacteur
Ik snap waar je reactie vandaan komt, maar ik moet toch bij mijn keuzes blijven. Feitelijk is een oorlog altijd een conflict; het is een overkoepelende term die relatief neutraal beschrijft wat er in Oekraïne gebeurt. Ik wil daarbij aanmerken dat termen als oorlog en invasie ook in het Stalker-artikel staan. Hierbij is ook de woordvariatie van belang om het stuk prettig leesbaar te houden. En gezien meer dan de helft van het bericht uit de mening van en de effecten van de oorlog op de Oekraïense ontwikkelaar bestaat (die niet mals zijn) moge het hopelijk duidelijk zijn dat er van downplayen geen spraken is.

[ Voor 4% gewijzigd door YannickSpinner op 14-06-2022 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WebHawk
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-09 14:30
Bedankt voor je reactie! Ik zou zelf de keuze nog steeds anders maken, maar verschil in smaak mag er natuurlijk zijn.

Nog even voor de zekerheid: Ik doelde met downplayen alleen op de betekenis die het woord 'conflict' voor mij heeft, niet om de rest van het artikel, want daar benoem je inderdaad adequaat welke invloed de oorlog op de kwestie heeft.

Daarnaast benadruk ik graag nog even dat ik heel blij ben met de manier waarop Tweakers aandacht heeft voor de oorlog in Oekraïne, en de effecten aan de tech-kant goed benadrukt. d:)b

Hoi trouwens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YannickSpinner
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 19:34

YannickSpinner

Redacteur
Helemaal duidelijk!

Jij ook bedankt voor de inhoudelijke en vriendelijke feedback!