Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

LED lampen werken niet goed op dimbare contacten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 28-10 17:11

noucmen

Kiesgierig

Topicstarter
Beste allen,

Een paar lichtschakelaars (rond ten minsten 18 jaar oud) in mijn huis zijn voor dimbare (traditionele) gloeilampen, ik heb die gloeilampen vervangen met LED (gekocht in 2015), en nu heb ik problemen. Graag advies over hoe ik zelf kan vervangen. Thanks

- Altight flikkeren: De nieuwe niet-diembare GU 10 LED lamp flikkert op de (oude) dimbare lichtschakelaar voor spot-licht (GU 10)
- Eerste flikkeren in rond 1 minuten, dan stabiliseren voor maanden en soms weer flikkeren: De nieuwe niet-diembare E 27 LED lamp flikkert op de (oude) dimbare lichtschakelaar voor E 27

- Kan niet dimmen tot nul: (zie • voor uitleg van de ontwerp). Met de nieuw E 27 LED is de licht altijd vanaf gedimd (licht van 3/10) tot niet-gedimd (licht 10/10) en nooit uit (is nooit 0/10)

• de dimbare lichtschakelaar lijkt op de volgende. Een keer hard drukken en is hij UIT, andere keer hard drukken is hij AAN, maar gedimd, dan als wij zacht drukken dan is zijn licht groter en groter Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PmZWe0E1z-noLVStqMLyTx3ilww=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nwGt1sqYCPV4dOP0rQ2jIZlg.jpg?f=user_large

7500 Wp = 5500 Kwh, alles e-bikes, considering Airco vs WarmtePomp

Beste antwoord (via noucmen op 14-06-2022 11:20)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05:25

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dimmer voor schakelaar vervangen is niet zo moeilijk. Vooral netjes de spanning eraf halen (en dit checken) en weten wat je moet doen (handleiding, Youtube etc). Dimmer vs schakelaar maakt eigenlijk niet zo veel uit. Hoogstens heeft de dimmer een N die je moet afdoppen of is het een hotelschakeling.

Als het alleen een enkele (dimmer)schakelaar is dan kan je die met een willekeurige enkele schakelaar vervangen. Zit het samen in een frame dan zal je een schakelaar uit dezelfde serie moeten zoeken.

Alle reacties

• paularts
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20-11 08:19

paularts

Paulux !!!!!!

noucmen schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 02:55:
. Graag advies over hoe ik zelf kan vervangen. Thanks
Dimmers vervangen voor LED dimmers ;)

LED lampen werken anders dan Gloeidraad lampen, en dienen anders gedimd te worden
de oude dimmers, zullen dus niet goed werken met de nieuwe LED lampen

(Multiple exclamation marks are a sure sign of a diseased mind)

• Septillion

Septillion

@paularts zeker met moderne led werkt fase-aansnijding ook prima. Probleem is vaker de minimale last.

@noucmen Wat ik vooral steeds lees is "de nieuwe niet-dimbare" lampen. Waarom gebruik je niet-dimbare lampen als je ze wilt dimmen?

• paularts
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20-11 08:19

paularts

Paulux !!!!!!

Septillion schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 07:34:
@paularts zeker met moderne led werkt fase-aansnijding ook prima. Probleem is vaker de minimale last.
Een paar lichtschakelaars (rond ten minsten 18 jaar oud) in mijn huis zijn voor dimbare (traditionele) gloeilampen, ik heb die gloeilampen vervangen met LED (gekocht in 2015)
:+

Punt dat je hebt is dat je dimbare LED lampen nodig hebt inderdaad om ze te dimmen
anders werkt het sowieso niet.
Als je dan toch nieuwe dimbare led-lampen koop, doe dan ook gewoon een led-dimmer
beter dan de kans dat het werkt. imho.

(Multiple exclamation marks are a sure sign of a diseased mind)

• Septillion

Septillion

Zelf zou ik eerst eens opzoeken welke dimmer het exact is (en wat de handleiding daarvan zegt over minimale last) en dimbare ledlampen kopen. Hier ook genoeg dimmers die niet specifiek voor led zijn gebruikt die met fatsoenlijke lampen (Philips of Ikea vooral) prima dimmen. Andere dimmers kopen kan altijd nog.

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Topicstarter
Septillion schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 07:34:

@noucmen Wat ik vooral steeds lees is "de nieuwe niet-dimbare" lampen. Waarom gebruik je niet-dimbare lampen als je ze wilt dimmen?
Ik heb die "niet dimbare LED" te veel (eenheid) gekocht en ik wil die nog gebruiken.

• Septillion

Septillion

Tja, niet dimbare lampen achter een dimmer is vragen om problemen. Knipperen, brommen, snel stuk etc. Dus als je niet dimbare lampen wilt gebruiken dan de dimmers vervangen door schakelaars. Mooier kunnen we het dan niet maken ben ik bang.

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties,

ik ben van plan om de dimmer te vervangen naar schakelaars, is het moeilijk om te vervangen ?

Ik kan natuurlijk schroeven (en ik begrijp veiligheid), is een traditionele dimmer ingewikkeld ?

En is een schakelaar in Hornbach vaak goedgenoeg ?

Acties:
  • Beste antwoord

• Septillion

Septillion

Dimmer voor schakelaar vervangen is niet zo moeilijk. Vooral netjes de spanning eraf halen (en dit checken) en weten wat je moet doen (handleiding, Youtube etc). Dimmer vs schakelaar maakt eigenlijk niet zo veel uit. Hoogstens heeft de dimmer een N die je moet afdoppen of is het een hotelschakeling.

Als het alleen een enkele (dimmer)schakelaar is dan kan je die met een willekeurige enkele schakelaar vervangen. Zit het samen in een frame dan zal je een schakelaar uit dezelfde serie moeten zoeken.
Pagina: 1