Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teck
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 18-06-2022
Hallo vrienden,

Ik heb hier een Samsung TV met een probleem. Het scherm heeft geen "normaal" beeld meer weer, maar overal willekeurig kleur. Uit de televisie is er wel geluid te horen van een programma die afspeelt.

De backlights van de TV zijn allemaal in orde en werken uitstekend, dus ik weet niet waar elders het probleem zich zou kunnen bevinden. :S

Zou iemand toevallig weten wat het probleem zou zijn en welk onderdeel er vervangen zou moeten worden?

Alvast bedankt voor de moeite en medewerking! :w

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rAB8n901YLL-OfE_OS6Yb9cy4eg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oQI2UhbmlQzpABTLNH1AfLHD.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 00:27

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Het enige wat ik uit de foto kan afleiden is dat de LCD-kristallen niet meer of niet goed aangestuurd worden. Dat is evenwel te weinig informatie om uitspraken te kunnen doen waar het probleem zit: Het kan zijn dat er een defect in het paneel zit, het kan een loszittende kabel zijn of je moederbord kan defect zijn. Je zou 'm even open kunnen schroeven om zeker te zijn dat het de kabels niet zijn. Als de kabels goed vastzitten dan zit het er dik in dat dit het einde van de televisie is.

Ik weet niet wanneer je hem gekocht hebt, maar het was een duur apparaat, dus dan geldt de 6 jaar garantie volgens Uneto-VNI, lijkt me goede kans dat je nog garantie kunt claimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teck
Hallo,

Bedankt voor uw reactie!

Ik heb de TV gedemonteerd om de backlights te controleren, maar deze waren allemaal werkend. Daarna bekeek ik de voeding, mainboard en andere onderdelen, maar merkte niet direct een probleem. Dan heb je nog dit onderdeel met nummer: V650DJ5-QS2, zou misschien dit een defect hebben? Of misschien binnenin het scherm zelf?

Wat de garantie betreft, ik denk niet dat dit geldt voor inwoners in België?

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:05

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Het zou het Tcon bord kunnen zijn, maar hier kom je helaas alleen achter door het te vervangen en te testen. Afhankelijk van hoe oud de tv is kan het de moeite zijn, maar het is lastig om aan deze onderdelen te komen in de EU voor een schappelijke prijs.

Mijn oude 40" Samsung had dus een defect Tcon bord. Aanschaf Tcon bord en shipping kwam op 220 euro... Had een nieuwe 43" tv voor 495...

Stel jezelf de vraag is het de moeite waard? Tv's uit elkaar halen is ook een klus en je weet niet of dat het probleem echt oplost.

Heb je garantie? En maak eens een foto van de tv aan de achterzijde.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
As ik dat onderdeelnummer V650DJ5-QS2 googel, dan lijkt het het typenummer van het paneel zelf te zijn. Dus het antwoord is, dat als dat stuk is, dat het paneel stuk is.

Inderdaad is België veel minder ruimhartig met garantiewetgeving. België heeft de Europese termijn van 2 jaar letterlijk overgenomen, dus ouder dan 2 jaar en geen fabrieksgarantie meer betekent helaas einde oefening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teck
Hallo dmantione,

Ik zal zien of ik dit ergens kan verkrijgen.

Bedankt voor uw tijd en moeite!

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teck
Hallo,

De garantie van 2 jaar op deze TV is verlopen, want aankoopdatum was in 2018.
Hier vindt u de foto's van de achterkant.

Met vriendelijke groet,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uAJKqAE6KMvEGS_6sZJxT9ztBPg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Umh1BhUAQ0PqRsq03a096Wg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rQXnhpZKV8y4zPZ9HBVrdz7ISBo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LpAoa01vY8Lc3FmcaDgKyaXW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SrbjbiisEgGFZEbF7sww-Ea2dG4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BWCya0JZHQz0flr9KEPih8rD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:05

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Dat groene bordje is dus je Tcon bord. Maar wat ik al aangaf, is het nog de moeite?

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Op zich kun je een nieuw moederbord op Ebay kopen, zo te zien voor aanvaardbare prijzen. Ik zie geen T-Con op de foto's en kan daar ook geen referenties elders over vinden, dus het zou kunnen dat deze TV geen T-Con heeft. Lastig blijft, dat we niet weten wat er stuk is. Het kan het paneel zijn en de kans daarop is groot.

In plaats van repareren kun je overwegen omgekeerd te handelen: Koop een nieuwe TV en verkoop de onderdelen van deze TV op Ebay om iets van de aanschaf terug te verdienen. Moederbord + voeding + ledstrips+ afstandsbediening moet zeker nog wel €200 op kunnen brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teck
Beste,

Als het onderdeel dat vervangen moet worden ongeveer 20-30% van de aankoopprijs is, wil ik wel de TV behouden en gebruiken. Ik zou op uw (dmantione) voorstel ingaan als het probleem niet opgelost kan worden en/of het vervangen van de kapotte onderdelen te duur zouden zijn. Het is een mooi en voordelig voorstel, maar zoals ik in het begin zei, zou ik de TV het liefst willen behouden.

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:12

OMD

Dit toestel was in 2018 al een oud model en heb je waarschijnlijk gekocht voor onder de 1000 euro in een aanbieding denk ik?

Als ik zie wat het mainboard kost (V650DJ5-QS2, BN96-39170A) dan is dat ongeveer 450 euro. Levertijd is ongeveer 2 weken. Zit je alleen wel met het feit dat niemand dit artikel wil terugnemen als het niet de klacht veroorzaker blijkt te zijn (wij in ieder geval niet) en economisch gezien is het het al niet meer waard.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teck
Hallo,

Bedankt voor uw reactie!

Het onderdeel die u vermeld, moet deze vervangen worden? Op welke website zou u het onderdeel gevonden hebben?

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Nee, we hebben geen enkele informatie over wat er nu stuk is en wat niet!

Als het om het moederbord gaat, het lijkt erop dat iemand het op Ebay hier voor GBP 30 aanbiedt (dubbelchecken met onderdeelnummer!) Dat is een bedrag dat te overzien is... geen enkele aanwijzing dat het je probleem oplost, maar als je 'm echt bereid bent te repareren zou je kunnen gokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:12

OMD

@dmantione
Dat is niet het juiste onderdeel.

@Teck
Ik heb geen idee of dit vervangen moet worden. Je weet niet wat er stuk is. Dit onderdeel staat niet op een website. Ik ben leverancier van officiële Samsung onderdelen.

Nogmaals, tenzij je alle borden voor een zacht prijsje op de kop kan tikken is het economisch niet verantwoord en je weet niet wat er stuk is.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Hier dan voor €100, er staat in ieder geval bij dat het voor de UE65MU6100 is. Ik vind €100 persoonlijk wel teveel om een gok te wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teck
Hallo,

Welk onderdeel zouden jullie met (bijna) zekerheid kunnen uitsluiten dat niet de probleemveroorzaker zou kunnen zijn?

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Je hebt waarschijnlijk een goede voeding, want de verlichting krijgt stroom en omdat er geluid is, zal het moederbord ook nog wel goede stroom krijgen. Verder is je verlichting in orde.

De voornaamste verdachten zijn moederbord en paneel. Welke van de twee het is, valt niet te zeggen.
Pagina: 1