Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ModelMagician
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 26-04 23:43
Introductie en uitdaging
Hoi mede tweakers, ik hoor graag jullie advies/inzichten in wat jullie in mijn situatie zouden doen. Ik werk momenteel als data scientist op een Dell XPS 15 9510 - 11e gen i9 intel cpu/64gb ram/GeForce RTX 3050 Ti - met Windows besturingssysteem & WSL2 Ubuntu. Deze laptop bevalt goed, maar nu wil ik in mijn vrije tijd weer wat hobby matig aan de slag met data science en development. Ik weet nu niet goed wat ik moet kiezen, omdat ik en niet zo goed bekend ben met CPU/GPU specs als velen hier en na vooronderzoek ben gaan twijfelen over wat de beste keuze is;

optie 1) Portable laptop die goed samenwerkt met huidige Windows werklaptop zodat ik zware taken (DL modellen trainen e.d.) af en toe daar op kan draaien OF af en toe het gebruik van cloud VM voor zwaardere taken.
- min 16GB RAM
- min 256GB geheugen
- compatibel met werklaptop
- lichter gewicht (liefst onder 2.2 kg)
- goede accuduur (voor reizen)
- scherm max brightness 350 nits+
- snel genoeg voor data bewerking/coding/analyse in bv jupyter notebooks
- trainen van lichtere modellen

optie 2) Duurdere en future proof laptop, voorkeur goed portable, waarop ik ook de zwaardere taken op kan doen. In dat laatste geval is compatibiliteit met werklaptop niet een prioriteit.
- min 16GB RAM (maar meer is zeer welkom, ik werk vaak met grote notebooks/datasets)
- min 512GB geheugen
- licht gewicht maar mag zwaarder dan optie 1 (liefst nu onder 3 kg)
- scherm max brightness 350 nits+
- geschikt voor complexere data werk
- ook goed voor de wat zwaardere modellen trainen (maar de echte zware dingen gaan naar de cloud of een desktop van een vriend :9)
Vaste vragen over specificaties
Wat ga je met je laptop doen?
Voornamelijk development, data bewerking, analyses. Af en toe modellen trainen. Afhankelijk van welke optie ik voor ga moet de laptop zware of lichte

Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?
Ik gebruik voornamelijk data science/development tools; Anaconda/jupyter/tensorflow/docker etc. Ik sta open voor zowel MacOS als Windows, heb verder geen ervaring met MacOS maar pak dat vast snel op. Voor de lichtere laptop optie is het een vereiste dat ik vrij makkelijk mijn code en data kan porten naar mijn werklaptop als ik een keer wat zwaarders zou willen draaien. Voor de krachtigere future proof optie is die compatibiliteit minder belangrijk. Ik hoef er niet op te gamen of videos te bewerken.

Wat is je budget?
Optie 1: lichtere laptop hoop ik max 1400 kwijt te zijn (maar liever iets minder).
Optie 2: Meer future-proof-laptop zou tot max 2000 kunnen stretchen (maar liever iets minder).

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, portability wel een vereiste, moet makkelijk naar werk/klanten mee te nemen zijn. Daarom is een lichter gewicht een grote plus en wil ik het liefst geen scherm groter dan 15,6 inch diagonaal. Duidelijk leesbaar scherm onder buitenlicht is ook een plusje. accuduur elk geval genoeg voor reizen van een aantal uur.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Geen merkvoorkeuren, ik heb in het verleden niet zo goede ervaringen gehad met HP dus daar heb ik niet veel naar gekeken.
Eigen onderzoek
Optie 1: portable laptop die goed samenwerkt met huidige Windows werklaptop. Vaak wordt in deze categorie de Dell XPS13 (plus) genoemd, van wat ik op de website van Dell zie ben ik hier minimaal 1699,- kwijt bij 16GB RAM/512GB/I5 12thgen. Een andere optie waar ik naar heb gekeken is de Macbook Air, deze is 1259,- bij 16GB/256GB/M1. Opzich een mooie prijs maar ik maak me zorgen om hoe prestaties zijn zonder actieve koeling en of ik frustraties tegen kom bij het overzetten van data/code/modellen trainen op mijn Windows werk pc. Een andere (klein) minpunt is de mogelijkheid voor 1 extern scherm ipv 2. Ik zie bij Asus op dit moment een aantal aanbiedingen die redelijk in de buurt lijken te komen (bv: vivobook-pro-14x-oled), maar heb echt geen ervaring met Asus en zie deze ook weinig genoemd worden in lijstjes. Ik lees ook dat koeling veel aanstaat of juist te weingi bij sommige Asus modellen.

Optie 2: Deze categorie vindt ik mogelijk lastiger om naar keuzes te kijken, mede door beperkte kennis van de grafische kaarten. Ook verwacht ik wel redelijk wat voor 2000 euro. Daarom vindt ik eigen onderzoek hier lastig. Macbook pros lijken af te vallen; de 13 inch zie ik alleen op 8gb ram bij apple en de 14 inch macbook pro met 16 gb ram zit al ver boven de 2000 euro. De portable Dell XPS 13plus heeft dan weer geen apparte grafische kaart. Bij andere laptops heb ik vaak weinig ervaring met het merk danwel de CPU/grafische kaart combinatie.

Ik zoek dus eigenlijk een geschikte laptop voor deze scenario's en ben ben benieuwd waar jullie mee komen, product suggesties voor beide opties zijn welkom, maar ook andere inzichten/ideeën!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:21

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

En wat vind jij een 'fijn' toetsenbord? Er zijn mensen die zweren bij Lenovo, en mensen die juist dat niet willen, om maar eens wat te noemen.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ModelMagician
Ja wat subjectief natuurlijk :-). Ik vind de dell fijn typen en ook een de magic keyboard was fijn. Ik heb de lenovo ideapad met rondere grote toetsen van vriendin geprobeerd maar typ daar continue mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Runaque
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 20:50
ModelMagician schreef op maandag 13 juni 2022 @ 21:19:
Ja wat subjectief natuurlijk :-). Ik vind de dell fijn typen en ook een de magic keyboard was fijn. Ik heb de lenovo ideapad met rondere grote toetsen van vriendin geprobeerd maar typ daar continue mis mee.
Geen idee welk type ideapad je geprobeerd hebt, maar ik heb er zelf ook een en die typt behoorlijk lekker en het veelal een kwestie van gewoonte.

Denk dat bijvoorbeeld de HP Victus wel in aanmerking lijkt te komen voor je eisen, maar dat is dan ook weer een persoonlijke kijk op de specs die je opgeeft en wat jij bijvoorbeeld echt zoekt!

Kan je niet beter naar een Coolblue, Media Markt of andere winkel gaan en de tentoongestelde modellen eens bekijken en daar kan je al beter uitmaken hoe klaviers je liggen. Ik vind bijvoorbeeld het klavier van een MacBook Pro uit 2012 heel lekker typen, meer dan mijn Lenovo Ideapad of Microsoft Surface Laptop Go, maar kwa specs en dergelijke is dat een fossiel en al helemaal niet wat je zoekt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ModelMagician
Runaque schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 10:45:
[...]
Geen idee welk type ideapad je geprobeerd hebt, maar ik heb er zelf ook een en die typt behoorlijk lekker en het veelal een kwestie van gewoonte.

Denk dat bijvoorbeeld de HP Victus wel in aanmerking lijkt te komen voor je eisen, maar dat is dan ook weer een persoonlijke kijk op de specs die je opgeeft en wat jij bijvoorbeeld echt zoekt!

Kan je niet beter naar een Coolblue, Media Markt of andere winkel gaan en de tentoongestelde modellen eens bekijken en daar kan je al beter uitmaken hoe klaviers je liggen. Ik vind bijvoorbeeld het klavier van een MacBook Pro uit 2012 heel lekker typen, meer dan mijn Lenovo Ideapad of Microsoft Surface Laptop Go, maar kwa specs en dergelijke is dat een fossiel en al helemaal niet wat je zoekt!
Bedankt voor de suggesties! Gelijk even uit werk naar de coolblue winkel gelopen, dat is toch altijd wel even leuk tussen al die tech te staan O+ . Toetsenborden uitgeprobeerd, eigenlijk vindt ik ze allemaal wel redelijk alleen de toetsen op de lenovo ideapads waren minder fijn. Dus misschien moet ik dat vereiste even uit mijn lijstje halen. Verder wel een betere feeling gekregen bij hoe laptop behuizingen zijn en dus nuttig uitstapje!

Ik heb ook (online) gekeken naar de HP victus, die heeft inderdaad wel een hoop dingen op mijn lijstje! Helaas is het scherm van de HP Victus erg donker (250nits), daardoor is hij (voor mij) niet aantrekkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:50

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je mist een optie 3: een cloud vm die je alleen laat draaien als je hem nodig hebt. Of gebruik maken van cloud dmv containers oid.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ModelMagician
The Eagle schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 18:27:
Je mist een optie 3: een cloud vm die je alleen laat draaien als je hem nodig hebt. Of gebruik maken van cloud dmv containers oid.
Met die cloud vm heb je wel een punt. Dat zou opzich best een goed idee kunnen zijn. Ik ga me daar verder in verdiepen. Ik weet bijvoorbeeld niet zo goed wat de kosten, plus en minpunten van een dergelijke virtual machine op de cloud zijn, zeker wanneer het wat zwaardere taken zijn. Ik gebruik nu vooral werk hardware en wat servers van het bedrijf zelf. Dat neemt niet weg dat mocht ik deze kant op gaan ik een portable laptop nodig heb, maar waarschijnlijk meer richting optie 1 (klein, budgetvriendelijk en portable) dan optie 2. In de tussentijd zijn natuurlijk suggesties voor beide opties welkom O-) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ModelMagician
Na wat wikken en wegen en jullie comments heb ik hier een lijstje met laptops die ik nu overweeg:

Twee ROG Zephyrus 14 inch laptops uit 2021:
- https://estore.asus.com/nl/90nr05t3-m02080-ga401qc.html
- https://estore.asus.com/nl/90nr03f6-m04840-ga401iv.html

Wat zijn jullie gedachten over deze opties? Is er 1 van deze die jullie beter vinden passen bij mijn eisen? Ik ken de AMD CPU en NVIDIA GPU's niet zo goed dus misschien weten jullie welke op dat gebied beter is :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
https://www.ibood.com/nl/...ng-laptop-i7-rtx-3050-ti/

Dit is misschien een goede aanbieding voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:12
Optie 4: gewoon de laptop van je werk gebruiken (indien toegestaan)
Optie 5: een flinke desktop, (hardware is een stuk goedkoper) waar je dan remote op inlogt vanaf je laptop
Ik gooi maar wat balletjes op.
En wat bedoel je met "portable laptop die goed samenwerkt met huidige Windows werklaptop" eigenlijk?

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ModelMagician
sig69 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 01:19:
Optie 4: gewoon de laptop van je werk gebruiken (indien toegestaan)
Optie 5: een flinke desktop, (hardware is een stuk goedkoper) waar je dan remote op inlogt vanaf je laptop
Ik gooi maar wat balletjes op.
En wat bedoel je met "portable laptop die goed samenwerkt met huidige Windows werklaptop" eigenlijk?
Ik wil bewust mijn werklaptop op werk laten om meerdere redenen; gewicht/afmetingen van werklaptop omdat ik veel en ver reis met vooral OV, privé en werk zo veel mogelijk gescheiden houden en in enige mate de slijtage van de werklaptop. Mijn idee is nu een wat kleinere en lichtere privé laptop nemen die ik met gemak in mijn tas stop en niet al te veel voel elk geval goed genoeg is voor data bewerking/analyse werk en wat meer traditionele ML werk. Dan kan ik af en toe een neural network draaien in het weekend op de werk omgeving of er voor kiezen een cloud VM te gebruiken zoals eerder is getipt.

Optie 5 is helaas (op dit moment) geen optie omdat ik sowieso een privé laptop nodig heb, mijn vorige is zwaar, batterij is toe aan vervanging en al een jaar of 6-7 oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ModelMagician
Interessante aanbieding, ga nu even kijken of die ook voldoet aan mijn eisen! --> gekeken, ontzettend mooi apparaatje, enige wat het nu tegenhoud van een instant buy is de 4 core cpu (waar de Zephyrus serie die ik vond 8 cores zijn).

[ Voor 19% gewijzigd door ModelMagician op 15-06-2022 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ModelMagician
Na het lezen van deze review: Asus ROG Zephyrus G14 GA401IV-HA116T review door pclinde van onze medetweaker heb ik besloten om de Asus ROG Zephyrus G14 GA401IV-HA116T te bestellen. Toch goed voor wat prototypen en alle andere taken en dan ga ik zoals sommigen van al tipten wat ML op de cloud compute vm draaien :-). Bedankt voor jullie tips en ik zal nog even laten weten hoe hij bevalt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ModelMagician
Update: Ik heb de Asus ROG Zephyrus 1 dag aan gehad, maar ga hem weer terugsturen. Hij wordt bij browsen al zeer warm en de luchtcirculatie maakt ontzettend veel geluid, welke instellingen je ook kiest. Daardoor niet een geschikte laptop voor dagelijks gebruik. De zoektocht gaat verder!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ModelMagician
Uiteindelijk besloten een Lenovo IdeaPad 5 Pro 14 - Cloud Grey 82L7009LMH te bestellen. Bevalt ontzettend goed door de relatief snelle processor, goede schermverhouding en lichte gewicht. Echt zware taken zal ik voorlopig op de cloud doen.
Pagina: 1