Legitieme contractopzegging of contractbreuk; cadeau retour?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThunderStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:26
Tweakers,

Ik heb vorig jaar december een contract afgesloten bij KPN voor 12mnd voor een ADSL abo. Hierbij kreeg ik een welkomstcadeau (xbox series s met winkelwaarde van 299,-). Na een aangekondigde prijsverhoging per 1 juli wilde ik het abo opzeggen, maar de klantenservice geeft aan dat ik dan 6/12 van de xbox moet terugbetalen of de xbox moet retourneren omdat ik nog 6mnd contract moet uitdienen.
Het contract zou dan dus weliswaar opgezegd kunnen worden, maar met terugbetaling of retourzending van het welkomstcadeau.

Is dit bluf/onwetendheid van de betreffende medewerker of hebben ze een punt?

- Het contract spreekt over de mogelijkheid tot indexatie per 1/10. Huidige prijsverhoging is per 1/7 dus lijkt me een reden voor contractbreuk (vanaf zijde van KPN).
- Het contract geeft de xbox een waarde van 0,- euro; het is een cadeau
- De algemene vwd van KPN geven aan dat je kan opzeggen bij prijsverhogingen: art 13.3
- De ontvangen email van KPN geeft aan dat je per 1 juli zonder kosten kan opzeggen.
- In de AV of waar dan ook lees ik niks over het terug moeten zenden/betalen van welkomstcadeau's.

Kortom... ben ik een schooier en heb ik gelijk of ben ik een schooier en heb ik ongelijk? :+

Contract:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DAA0vKJ7JLGuMajvoL-MBqcgM8M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cVfPvcD7NhH5tCzRxCAR9cca.jpg?f=fotoalbum_large

AV:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uUONaITAedDvhiwntNnqW2rxnjg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iIbe3Nsdqbcv9Plr8PHQ8bnE.jpg?f=fotoalbum_large

Email van KPN over prijsverhoging:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-P1LgTjkx2sBhtxuHkaTHxRA2aY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zKEJix4JhYLacc6cWA9QoRBP.jpg?f=fotoalbum_large

-edit- toevoeging actievwd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A_sEMNkLxJkGP4DL3Mqaqu8cCZY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SP7J8k7m7LMshFA410ItCZfB.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door ThunderStorm op 14-06-2022 08:34 ]

Beste antwoord (via ThunderStorm op 15-06-2022 09:13)

• TR1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:58
Ik heb net contact gehad met KPN klantenservice aangezien ik in het zelfde schuitje zit.

De verhoging per 1 juli is geen indexatie maar een gewone prijsverhoging, dat is ook de reden dat je uit je contract loopt en de mogelijkheid hebt het contract te beëindigen.
Bij een indexatie geldt dat niet aangezien deze verhoging wordt toegestaan door de algemene voorwaarden.

Het welkomstgeschenk is bij het aangaan van het contract eigendom geworden van de contractant. Bij beëindiging van contract binnen de bedenktijd dient het wel te worden teruggestuurd, dit is nu niet meer van toepassing aangezien je vanuit KPN de mogelijkheid hebt om uit je contract te gaan.

Ik heb hiervan ook een bevestiging per mail ontvangen.

De KPN medewerker gaf ook aan dat er geen verhoging komt per 1 oktober.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Je neemt een abo van €50 per maand.
Je cadeau is €299, oftewel €25 per maand.
Dat zou betekenen dat je een half jaar gratis internet eist?

Was het niet beter om gewoon een abo van €25 per maand af te sluiten en dit gezeur over te slaan?

Je kan ook gewoon de Xbox retourneren en de helft terug vragen :p

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ilmar
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-06 20:58
Zijn er geen actievoorwaarden rond het welkomstcadeau? Daar dekken ze zich voor dit soort dingen meestal in.

Met wat je nu post lijkt KPN geen poot te hebben om op te staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1312488

Ik zou beginnen met aan KPN vragen waar ze dat op baseren. Waren er toentertijd toevallig actievoorwaarden?

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
6/12de van de Xbox betalen is toch prima? De Xbox is €0,00 waard volgens hun factuur:

(0 / 12) * 6 = €0,00

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:41
Je bent sowieso een schooier maar in dit geval geef ik je wel kans. Als KPN hun eigen contract niet na komt en dit niet in dekt, tja... Zij verhogen nu eenzijdig hun prijs, daar kun jij toch niets aan doen?

Ik zou gewoon redelijk en vriendelijk blijven en niet akkoord gaan met de prijsverhoging. KPN kan dan twee dingen doen, je opzeg accepteren of je een aanbod doen dat de prijsverhoging pas in gaat na einde contract. In beide situaties behoud je de Xbox, dat is immers een cadeau. Zie het als leergeld voor de afdeling marketing :)

[ Voor 44% gewijzigd door Andros op 14-06-2022 02:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:43
Je hebt die Xbox gekregen op de voorwaarde dat je een jaar lid klant blijft. Daar voldoe je - om op zich legitieme redenen - niet aan.

Ik denk dat je nog geluk hebt als je maar de helft van de Xbox hoeft te betalen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Gaitman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:33

Gaitman

The Real One

Meestel hebben ze de volgende actievoorwaarden waarmee je akkoord bent gegaan:
Actieaanbod is alleen geldig i.c.m. een abonnement met een looptijd van 12 maanden.
Dus ongeacht of je opzegt om wat voor een reden ook. Het Actieaanbod is alleen geldig als je de 12 maanden uit zit.

Edit:
Ja het staat op https://www.kpn.com/welkomstcadeau.htm en bij de aanmelding ben je hier op gewezen. Ik heb een ander welkomstcadeau gehad en daar staat de link naar bovenstaande in mijn mail en hebben ze dus alle actievoorwaarden van alle verschillende acties staan. Zelfs als het tijdens de actie is gewijzigd.

En voor als je mocht zeggen dat kunnen ze toch achteraf aangepast hebben. Op 4 februari 2022 stond het er in ieder geval ook in zie https://web.archive.org/w...pn.com/welkomstcadeau.htm

Helaas geen archief van december.

[ Voor 78% gewijzigd door Gaitman op 14-06-2022 07:03 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-06 17:15
Andros schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 02:15:
Je bent sowieso een schooier maar in dit geval geef ik je wel kans. Als KPN hun eigen contract niet na komt en dit niet in dekt, tja... Zij verhogen nu eenzijdig hun prijs, daar kun jij toch niets aan doen?

Ik zou gewoon redelijk en vriendelijk blijven en niet akkoord gaan met de prijsverhoging. KPN kan dan twee dingen doen, je opzeg accepteren of je een aanbod doen dat de prijsverhoging pas in gaat na einde contract. In beide situaties behoud je de Xbox, dat is immers een cadeau. Zie het als leergeld voor de afdeling marketing :)
Helemaal mee eens. Ergens heeft TS wel een punt... Maar vraag jezelf af hoeveel tijd je hieraan wil besteden.
Ze mogen per 1 oktober wel verhogen, dus je kan ze daar op wijzen.
Vervolgens kan je 2 dingen doen. Opzeggen met waarschijnlijk gedoe over de xbox... of 3x 2 euro verhoging in je zak steken en de verhoging per 1-10 gewoon betalen en geen gezeik.

Persoonlijk zou ik voor 6 euro "verlies" leukere dingen gaan doen... Maar dat ben ik.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:54
StevenK schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 06:15:
Je hebt die Xbox gekregen op de voorwaarde dat je een jaar lid klant blijft. Daar voldoe je - om op zich legitieme redenen - niet aan.

Ik denk dat je nog geluk hebt als je maar de helft van de Xbox hoeft te betalen.
Nee toch? TS heeft de xbox gekregen op voorwaarde dat TS zijn contract aanhoudt... Dat wil TS graag, maar kpn wil dat niet (die wil het contract veranderen)

Only when it is dark enough, can you see the stars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaitman

Gaitman

The Real One

Semyon schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 07:02:
[...]

Nee toch? TS heeft de xbox gekregen op voorwaarde dat TS zijn contract aanhoudt... Dat wil TS graag, maar kpn wil dat niet (die wil het contract veranderen)
TS is akkoord gegaan met het volgende:
Actieaanbod is alleen geldig i.c.m. een abonnement met een looptijd van 12 maanden.
Dus ongeacht of je opzegt om wat voor een reden ook. Het Actieaanbod is alleen geldig als je de 12 maanden uit zit.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:40
[...]

In het contract staat dat ze een inflatiecorrectie mogen toepassen. Dus in dat opzicht verandert het contract niet.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:54
Gaitman schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 07:04:
[...]

Hij is akkoord gegaan met het volgende:

TS wil ook graag dat abonnement met een looptijd van 12 maanden aanhouden. KPN wil het contract veranderen en dat kan toch niet eenzijdig?
Ophidian schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 07:06:
In het contract staat dat ze een inflatiecorrectie mogen toepassen. Dus in dat opzicht verandert het contract niet.
O dat had ik gemist. Dat verandert de zaak natuurlijk, als dat er in staat dan blijft het contract geldig en ontkom je er inderdaad niet aan.

[ Voor 26% gewijzigd door Semyon op 14-06-2022 07:07 ]

Only when it is dark enough, can you see the stars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaitman

Gaitman

The Real One

Semyon schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 07:06:
[...]

TS wil ook graag dat abonnement met een looptijd van 12 maanden aanhouden. KPN wil het contract veranderen en dat kan toch niet eenzijdig?
De actievoorwaarden staan los van de overige voorwaarden. Dus KPN kan het veranderen. De TS kan opzeggen. Echter dan gelden wel weer de actievoorwaarden.

Ze zullen dat bij KPN echt wel uitgezocht hebben op deze manier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-06 17:15
[...]

Had dit ook gemist. Exact dit staat inderdaad vrij duidelijk omschreven in de voorwaarden.
Je kunt dus wel opzeggen, maar dan voldoe je niet meer aan de voorwaarden voor een gratis Xbox.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

Anoniem: 39993

[...]

[...]

Dat staat daar niet. TS heeft een contract genomen van 12 maanden en voldoet dus aan het gestelde. KPN heeft er nu zelf voor gekozen om TS een opzeggingsgrond te geven. Ze verhogen de prijs eenzijdig op een tijdstip wat volgens de overeenkomst niet kan. Per 1-7 is niet per 1-10.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gaitman

Gaitman

The Real One

Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 07:21:
[...]

Dat staat daar niet. TS heeft een contract genomen van 12 maanden en voldoet dus aan het gestelde. KPN heeft er nu zelf voor gekozen om TS een opzeggingsgrond te geven. Ze verhogen de prijs eenzijdig op een tijdstip wat volgens de overeenkomst niet kan. Per 1-7 is niet per 1-10.
Er staat letterlijk is alleen geldig i.c.m een abbonement met een looptijd van 12 maanden. Is de looptijd 12 maanden als de TS eerder opzegt? Antwoord nee. Dus TS voldoet niet meer aan de actievoorwaarden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:54
Gaitman schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 07:26:
[...]

Er staat letterlijk is alleen geldig i.c.m een abbonement met een looptijd van 12 maanden. Is de looptijd 12 maanden als de TS eerder opzegt? Antwoord nee. Dus TS voldoet niet meer aan de actievoorwaarden.
De looptijd van het abonnement is gewoon 12 maanden. Dat het niet gehaald wordt komt niet door toedoen van TS. KPN kiest er echter eenzijdig voor om het contract aan te passen en TS de mogelijkheid om kosteloos te ontbinden. Een halve Xbox betalen is toch niet kosteloos?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andros

Die voorwaarden werken twee kanten op he. KPN kiest er zelf voor om hun eigen contract niet na te komen. Ts kiest hier niet zelf voor, KPN maakt het zichzelf gewoon moeilijk.
[...]

Nu wordt het leuk. Is deze prijsverhoging een inflatiecorrectie of wordt de prijs verhoogd om een andere reden? Ik denk het laatste, KPN zou anders geen voortijdige opzeg toestaan omdat een inflatiecorrectie gedekt zou zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door Andros op 14-06-2022 07:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gaitman

Gaitman

The Real One

Smobbo schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 07:28:
[...]

De looptijd van het abonnement is gewoon 12 maanden. Dat het niet gehaald wordt komt niet door toedoen van TS. KPN kiest er echter eenzijdig voor om het contract aan te passen en TS de mogelijkheid om kosteloos te ontbinden. Een halve Xbox betalen is toch niet kosteloos?
Hoezo niet door toedoen van TS. TS zegt toch op omdat de prijs word verhoogd en dan gelden gewoon de actievoorwaarden.

Kosteloos slaat in dit geval op de resterende periode van het abbonement wat niet betaald hoeft te worden.

Maar misschien beter om even een jurist te raadplegen. Ik gok dat we dat allebei niet zijn ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
Ze komen hun contract wel na. Ze mogen een inflatiecorrectie toepassen zoals in het contract staat wat de TS ondertekend heeft.

Als TS het daar niet mee eens was, had hij gebruik moeten maken van zijn bedenktijd.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Gaitman schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 07:32:
[...]
Maar misschien beter om even een jurist te raadplegen. Ik gok dat we dat allebei niet zijn ;)
StevenK in "Legitieme contractopzegging of contractbreuk; cadeau retour?"
O-)

[ Voor 24% gewijzigd door naitsoezn op 14-06-2022 07:35 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

[...]

KPN biedt twee looptijden aan, 12 maanden of maandelijks opzegbaar. Het actieaanbod is alleen geldig als je kiest voor een looptijd van 12 maanden, niet wanneer je kiest voor maandelijks opzegbaar. Ik lees er geen enkele verplichting in om wanneer KPN eenzijdig de voorwaarden aanpast of een vergoeding naar ratio voor het welkomstcadeau te betalen of de originele looptijd uit te zitten.

Let op: speciale acties bij een jaarabonnement komen te vervallen omdat je een maandelijks opzegbaar abonnement hebt geselecteerd.

[ Voor 8% gewijzigd door FirePuma142 op 14-06-2022 07:39 ]

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Andros schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 07:29:
[...]

Die voorwaarden werken twee kanten op he. KPN kiest er zelf voor om hun eigen contract niet na te komen. Ts kiest hier niet zelf voor, KPN maakt het zichzelf gewoon moeilijk.

[...]

Nu wordt het leuk. Is deze prijsverhoging een inflatiecorrectie of wordt de prijs verhoogd om een andere reden? Ik denk het laatste, KPN zou anders geen voortijdige opzeg toestaan omdat een inflatiecorrectie gedekt zou zijn.
Ze noemen zelf als reden inflatie in het plaatje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

[...]

Over drie maanden. Als ik KPN was zou ik TS voorstellen 6 euro te crediteren en gewoon verder gaan.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Ik heb die voorwaarde nergens gezien. Alleen dat het cadeau slechts verstrekt wordt bij het afsluiten van een abonnement met een looptijd van 12 maanden, niet dat dat betekent dat er een amortisatieregeling geldt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

[...]

TS heeft gewoon een abonnement met looptijd van een jaar genomen. Als KPN hem geen stok had gegeven om te slaan, kon hij er niet onderuit binnen die 12 maanden. KPN kiest ervoor om die stok wel aan te geven. Ze willen zelf van de overeenkomst af en buiten de voorwaarden iets veranderen. Dat is niet het probleem van TS.

Dit is dwingend recht, dus dat mag niet beperkt worden in voorwaarden. KPN had ook 3 maanden kunnen wachten en pet 1-10 de overeengekomen inflatiecorrectie kunnen toepassen. Maar die komt per 1-10 misschien ook nog wel. Snap heel goed dat TS er nu vanaf wil. In mijn ogen terecht ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Marzman schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 07:37:
[...]

Over drie maanden. Als ik KPN was zou ik TS voorstellen 6 euro te crediteren en gewoon verder gaan.
Dat is heel nobel, maar waarom? Er lijkt gewoon voldaan te worden aan het contract door KPN. Dat TS het daar toch opeens niet mee eens is, is een ander verhaal. Dat zou KPN niet hoeven te vergoeden.

Ik snap dat je vanuit gevoel niet meteen meer wil betalen voor alles, maar dit is gewoon een overeenkomst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
@ThunderStorm Je sluit een contract af dat je in het eerste jaar 625 euro kost. Waarbij je een serieus kado krijgt als je die 12 maanden uitzit. Met de prijswijziging wordt het bedrag voor het eerste jaar 637 euro. Ik zou voor die 12 euro niet moeilijk gaan doen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Fiets
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:13

Fiets

A.K.A. Bambi

Volgens mij lees ik het anders dan de meesten.

alleen geldig i.c.m een abonnement met een looptijd van 12 maanden

Dus je krijg het cadeau als je een jaar abonnement afsluit (ipv per maand wat ze aanbieden) Dat is gebeurd en daarvoor krijg de TS een cadeau. Volgens mij krijg je het 'cadeau' voor het afsluiten van het abonnement, en dat is gebeurd. Dat het abonnement tussentijds afgebroken kan worden volgens de voorwaarden van KPN ligt aan KPN zelf. Dat staat los van het afsluiten van een abonnement.

Maar 2 DPC'ers op DHEP! Ahum, nu nog maar 0 aktieve leden...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andros
W1ck1e schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 07:52:
@ThunderStorm Je sluit een contract af dat je in het eerste jaar 625 euro kost. Waarbij je een serieus kado krijgt als je die 12 maanden uitzit. Met de prijswijziging wordt het bedrag voor het eerste jaar 637 euro. Ik zou voor die 12 euro niet moeilijk gaan doen.
Ts is nochtans niet degene die hier moeilijk doet lijkt me, KPN kiest er zelf voor om het contract te wijzigen. Dat is net het hele punt hier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22-06 09:07
Andros schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 08:04:
[...]

Ts is nochtans niet degene die hier moeilijk doet lijkt me, KPN kiest er zelf voor om het contract te wijzigen. Dat is net het hele punt hier.
Dus.
Leuk, die twaalf maanden, maar wat als KPN na twee maanden ineens het tarief vertienvoudigt? Dan betaalt TS die Xbox zelf vijf keer en zit iedereen hier wel in de hoogste boom.
TS kan zich prima aan de contractvoorwaarden houden. KPN wijzigt echter het contract, dan is het ook hun probleem (lijkt me). Of het juridisch helemaal hout snijdt durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaitman

Gaitman

The Real One

Dit topic word zo meer een welles/nietes topic. Er heeft in dit topic al een jurist gereageerd.

Dus denk dat we hier niet verder gaan komen. Misschien voor TS handiger om ergens anders nog (extra) juridisch advies in te winnen als TS dit echt wil doorzetten. En anders erbij neerleggen en die 3x2 euro extra betalen.

En ja je bent inderdaad een schooier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:07
Fiets schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 08:02:
Volgens mij lees ik het anders dan de meesten.

alleen geldig i.c.m een abonnement met een looptijd van 12 maanden
Hebben ze dan ook korter lopende contracten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiets
  • Laatst online: 07:13

Fiets

A.K.A. Bambi

vj_slof schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 08:32:
[...]

Hebben ze dan ook korter lopende contracten?
Ik dacht alleen per jaar, of per maand.

Maar 2 DPC'ers op DHEP! Ahum, nu nog maar 0 aktieve leden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderStorm
Ilmar schreef op maandag 13 juni 2022 @ 22:07:
Zijn er geen actievoorwaarden rond het welkomstcadeau? Daar dekken ze zich voor dit soort dingen meestal in.

Met wat je nu post lijkt KPN geen poot te hebben om op te staan.
Goeie! Er zijn inderdaad wel actievoorwaarden. Zojuist nagezocht en toegevoegd in de startpost.
"actieaanbod is geldig icm abo met looptijd van 12mnd".

Ik heb uiteraard ingestemd met deze voorwaarden en was ook van plan om mijn contract netjes uit te zitten, maar KPN veranderd eenzijdig de voorwaarden door een prijsverhoging eerder door te voeren dan het contract als mogelijkheid biedt'. Volgens mij voldoe ik dan ook aan de actievwd, maar graag jullie mening.
GeeEs schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 07:00:
[...]

Helemaal mee eens. Ergens heeft TS wel een punt... Maar vraag jezelf af hoeveel tijd je hieraan wil besteden.
Ze mogen per 1 oktober wel verhogen, dus je kan ze daar op wijzen.
Vervolgens kan je 2 dingen doen. Opzeggen met waarschijnlijk gedoe over de xbox... of 3x 2 euro verhoging in je zak steken en de verhoging per 1-10 gewoon betalen en geen gezeik.

Persoonlijk zou ik voor 6 euro "verlies" leukere dingen gaan doen... Maar dat ben ik.
Klopt ook. Ik was ook helemaal niet van plan om te gaan 'rellen', maar dacht simpelweg mijn contract op te zeggen op legitieme gronden (feitelijk al gedaan op 24 mei met het verzoek dit per 1/7 te doen, maar nu dus 'gezeur'). Ondertussen ook al een ander abo waarvan de bedenktijd is verlopen... lekker handig; weet ik, maar goed... ik had niet gedacht dat dit gezeur zou worden en ik simpelweg 'kostenloos kon overstappen' zoals KPN in hun emails aangeeft.
[...]

Precies mijn gedachte, maar daar denkt (de klantenservice van KPN) dus anders over.
Gaitman schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 07:32:
[...]

Hoezo niet door toedoen van TS. TS zegt toch op omdat de prijs word verhoogd en dan gelden gewoon de actievoorwaarden.

Kosteloos slaat in dit geval op de resterende periode van het abbonement wat niet betaald hoeft te worden.

Heel interessant wat een jurist ervan gaat vinden, maar ik ga dit niet laten oplopen tot een juridische kwestie :). Mocht het echt vast zitten dan ga ik proberen het tweede contract (met andere provider) wat vanaf 1 juli ingaat alsnog uit te stellen omdat ik blijkbaar vast zit aan KPN. Ook gedoe, maar geen zin in juridisch getouwtrek om 6x52,50 abogeld of een halve xbox. :+
Ophidian schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 07:33:
Ze komen hun contract wel na. Ze mogen een inflatiecorrectie toepassen zoals in het contract staat wat de TS ondertekend heeft.

Als TS het daar niet mee eens was, had hij gebruik moeten maken van zijn bedenktijd.
Infaltiecorrectie zou per 1/10 zijn en niet per 1/7. Gemiereneuk allicht want gaat om 3mnd, maar zoals eerder genoemd meende ik gewoon geheel rechtmatig op te zeggen omdat KPN een andere datum hanteert. Sterker nog; ze melden mij actief per email dat ik 'zonder kosten' kan opzeggen. Dat heb ik simpelweg daarom gedaan. Niet met de geachte dat dit mogelijk gedoe zou opleveren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sylvester79
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 23-06 20:38
[...]
En KPN mag volgens het contract, zie screenshot 1, eenmalig een inflatiecorrectie toepassen. Hiermee is TS dus akkoord gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
@ThunderStorm Netjes van je dat je nog even terugkoppelt, maar lullig voor je dat het nu zo verloopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ilmar
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-06 20:58
ThunderStorm schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 08:45:
[...]

Goeie! Er zijn inderdaad wel actievoorwaarden. Zojuist nagezocht en toegevoegd in de startpost.
"actieaanbod is geldig icm abo met looptijd van 12mnd".

Ik heb uiteraard ingestemd met deze voorwaarden en was ook van plan om mijn contract netjes uit te zitten, maar KPN veranderd eenzijdig de voorwaarden door een prijsverhoging eerder door te voeren dan het contract als mogelijkheid biedt'. Volgens mij voldoe ik dan ook aan de actievwd, maar graag jullie mening.
Ben ik het met je eens: je hebt netjes actie icm abonnement van 12 maanden afgesloten. Dat KPN dat contract van 12 maanden voortijds beëindigd door een eenzijdige wijziging is hun probleem. Zolang daar niet een teruggave regeling of een voorwaarde uitzitten van 12 maanden in zit, heb je volgens mij gelijk.

Het lijkt dat KPN klantenservice terugvalt op 'ontbinding' van het contract, en dus zo veel mogelijk terugkeren naar de stand van zake voor het afsluiten. Maar daar is in dit geval geen sprake van: het is in feite KPN die (indirect) voortijds beëindigt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ophidian schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 07:43:
[...]

Dat is heel nobel, maar waarom? Er lijkt gewoon voldaan te worden aan het contract door KPN. Dat TS het daar toch opeens niet mee eens is, is een ander verhaal. Dat zou KPN niet hoeven te vergoeden.

Ik snap dat je vanuit gevoel niet meteen meer wil betalen voor alles, maar dit is gewoon een overeenkomst.
Heb je het contract gelezen, er staat toch duidelijk da KPN het recht heeft om een inflatieverhoging per 1 oktober door te voeren?

Als ze dan nu ervoor kiezen om dat per 1 juli te doen maakt toch dat het tegen het contract in gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderStorm
W1ck1e schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 08:51:
@ThunderStorm Netjes van je dat je nog even terugkoppelt, maar lullig voor je dat het nu zo verloopt.
Ik zal we blijven updaten hoor... Op dit moment heb ik me er nog niet bij neergelegd en de komende week moet ik ook wel actie ondernemen.
  • Of instemmen met 'voorstel' van KPN om 50% van 299 te betalen (bedrag staat nergens in voorwaarden of contracten)
  • Of nogmaals proberen met extra argumenten 'kosteloos' te stoppen met alles. Dus geen abo meer en geen terugbetaling van een XBOX
  • Of de verstuurde opzegging van 24 mei per 1 juli 'vast te houden' en voet bij stuk houden en afwachten wat KPN echt gaat doen... lijkt me zelf geen lekkere optie. Kan redelijk uit de hand lopen als ze met aanmaningen, deurwaarders, BKR-registratie aankomen.
  • Of Abo laten doorlopen en 2e provider proberen uit te stellen (of te annuleren), maar ingewikkeld want bedenktijd is verlopen.
  • Of twee abo's gelijktijdig laten doorlopen. Geen serieuze optie.
hmmmm :?

[ Voor 3% gewijzigd door ThunderStorm op 14-06-2022 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:24
Ik zou de klantenservice vragen om even helder aan te tonen waar staat dat als zij de contractvoorwaarden eenzijdig aanpassen voordat dit volgens de contractvoorwaarden mag gebeuren (1 oktober), je welkomstcadeau ineens minder waard is geworden. Je hebt NL een 1 jaars contract met hun afgesloten, zoals in de actievoorwaarden wordt vereist. Ik denk dat ze niets kunnen aantonen en het er bij laten.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:30

LankHoar

Langharig tuig

ThunderStorm schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 09:00:

Of nogmaals proberen met extra argumenten 'kosteloos' te stoppen met alles. Dus geen abo meer en geen terugbetaling van een XBOX[/li]
• Of de verstuurde opzegging van 24 mei per 1 juli 'vast te houden' en voet bij stuk houden en afwachten wat KPN echt gaat doen... lijkt me zelf geen lekkere optie. Kan redelijk uit de hand lopen als ze met aanmaningen, deurwaarders, BKR-registratie aankomen.
Een deurwaarder komt pas nadat deze een gerechtelijk bevel heeft. Een NL-registratie idem dito. Dan is er dus eerst een zaak nodig. Lijkt me niet dat KPN dat risico gaat nemen, want zo sterk staan ze niet. Dat kan Juul van de afdeling opzeggingen wel denken, maar Truus van de afdeling juridisch zal die inschatting tzt wel beter maken.

Zou in je communicatie heel kort en bondig zijn, en aangeven dat je kosteloos opzegt omdat die optie is gegegeven omdat KPN contactbreuk pleegt. Mochten ze met een factuur voor die Xbox komen, simpelweg de factuur betwisten en niet betalen/automatische incasso storneren.

Trek dit even in het extreme: KPN verhoogd na 1 maand al de prijs, van 50/maand naar 3500/maand. Nu moet je de Xbox betalen want je houd je contract niet 12 maanden aan, ook al hebben zij dit contract ongeldig gemaakt door het zelf eerst te verbreken? Niet logisch.

Tldr; IANAL maar het lijkt me dat je voet bij stuk kan houden omdat je in je recht staat.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ophidian schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 07:43:
[...]

Volgens de ts: Het contract spreekt over de mogelijkheid tot indexatie per 1/10. Huidige prijsverhoging is per 1/7 dus lijkt me een reden voor contractbreuk (vanaf zijde van KPN).

6 euro terug geven lijkt me beter dan ontbinden (voor kpn)

/▌

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• StevenK
  • Laatst online: 15:43
Toch blijf ik van mening dat TS twee dingen door elkaar haalt. De tariefswijziging brengt de mogelijkheid het contract van 12 maanden eerder op te zeggen. Iet s wat zonder die tariefswijziging niet mogelijk was geweest.

TS heeft de verplichting 12 maanden klant te zijn en daarvoor in ruil een cadeau gekregen. Als TS ervoor kiest van de hiervoor genoemde mogelijkheid tot opzegging gebruik te maken, zal hij dus eigenlijk het cadeau moeten retourneren.

En vergeet niet: het juridische is niet zwart/wit. Onze wetgeving kent de 'aanvullende en beperkende werking van de redelijkheid en billijkheid'. En ik kan me niet voorstellen dat een rechter met TS meegaat in het standpunt dat 12 euro opweegt tegen het niet nakomen van de '12 maanden klant en daarom en xbox' afspraak.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Wolly schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 09:00:
[...]

Heb je het contract gelezen, er staat toch duidelijk da KPN het recht heeft om een inflatieverhoging per 1 oktober door te voeren?

Als ze dan nu ervoor kiezen om dat per 1 juli te doen maakt toch dat het tegen het contract in gaat?
Ja toevallig wel gelezen, anders reageerde ik niet. Per oktober heb ik overheen gelezen, dan klopt het niet nee.
Marzman schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 09:28:
[...]

Volgens de ts: Het contract spreekt over de mogelijkheid tot indexatie per 1/10. Huidige prijsverhoging is per 1/7 dus lijkt me een reden voor contractbreuk (vanaf zijde van KPN).

6 euro terug geven lijkt me beter dan ontbinden (voor kpn)
Eens. Waarom komen ze eigenlijk drie maanden eerder met een correctie opeens?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThunderStorm
StevenK schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 09:32:
Toch blijf ik van mening dat TS twee dingen door elkaar haalt. De tariefswijziging brengt de mogelijkheid het contract van 12 maanden eerder op te zeggen. Iet s wat zonder die tariefswijziging niet mogelijk was geweest.

TS heeft de verplichting 12 maanden klant te zijn en daarvoor in ruil een cadeau gekregen. Als TS ervoor kiest van de hiervoor genoemde mogelijkheid tot opzegging gebruik te maken, zal hij dus eigenlijk het cadeau moeten retourneren.
Dank. Blik van een jurist is zeker waardevol!
Echter... ga ik toch in discussie :+ . In de actievoorwaarden staat dat het alleen geldig is 'icm een abo van 12 mnd". Aan die voorwaarde wordt toch ook voldaan? Ik ben een contract voor 12mnd aangegaan; ik heb het straks enkel niet uitgezeten vanwege eenzijdige aanpassing. Er staat toch nergens dat je het ook 12mnd moet uitzitten? (volgens mij ook door een van de andere reageerders genoemd).

Of is dat geen steekhoudend argument?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThunderStorm
Ophidian schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 09:47:

Eens. Waarom komen ze eigenlijk drie maanden eerder met een correctie opeens?
Geen idee... op zich raar dat ze niet 3mnd hebben gewacht inderdaad, maar goed... dat is hun keuze geweest. Ze hebben me netjes geattendeerd op de mogelijkheid om vanaf 1 juli kosteloos te beëindigen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
@StevenK Zou het niet logisch zijn dat KPN ook een voorwaarde had opgenomen met daarin de consequenties voor het welkomstkado wanneer het contract niet uitgezeten zou worden?

Door het gebrek van die voorwaarde denk ik dat de zwakkere consument wel een voordeel heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
ThunderStorm schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 09:49:
[...]

Dank. Blik van een jurist is zeker waardevol!
Echter... ga ik toch in discussie :+ . In de actievoorwaarden staat dat het alleen geldig is 'icm een abo van 12 mnd". Aan die voorwaarde wordt toch ook voldaan? Ik ben een contract voor 12mnd aangegaan; ik heb enkel niet uitgezeten vanwege eenzijdige aanpassing. Er staat toch nergens dat je het ook 12mnd moet uitzitten? (volgens mij ook door een van de andere reageerders genoemd).

Of is dat geen steekhoudend argument?
Je gaat een overeenkomst aan met een partij die je een welkomstkado geeft in ruil voor 12maanden lidmaatschap, deze overeenkomst wordt tussentijds ontbonden waarbij het mijns inziens niet uitmaakt of dat door de klant of de leverancier wordt gedaan immers gaat het erom dat je die 12maanden lidmaatschap uitzit. Natuurlijk heb je dan geen recht meer op het welkomstkado, deze kun je dan afkopen of retourneren. Ik vind het vrij logisch en klinkt meer als dat je blijft hangen in het spreekwoord "eens gegeven altijd gegeven".

KPN had het ook om kunnen draaien, als je 12maanden lid blijft dan ontvang je in de 13e maand pas je welkomstkado, maar daarmee lok je geen klanten en dat doet geen enkele commerciële instelling met winstbelang.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

En vergeet niet: het juridische is niet zwart/wit. Onze wetgeving kent de 'aanvullende en beperkende werking van de redelijkheid en billijkheid'. En ik kan me niet voorstellen dat een rechter met TS meegaat in het standpunt dat 12 euro opweegt tegen het niet nakomen van de '12 maanden klant en daarom en xbox' afspraak.
Waaruit blijkt die verplichting om 12 maanden tegen "random voorwaarden" klant te blijven dan? En waarom heeft TS niet aan de voorwaarden voldaan door een abo met looptijd van 12 maanden af te nemen?

Als ik KPN was zou ik de prijs voor TS dan met 20 euro verhogen. Hij kan volgens jou toch niet weg, want dat zou hem 150 euro kosten en blijven tegen het woekertarief maar 6x 20 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkuppens
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:17
[...]

Persoonlijk vind ik ook dat de prijsverhoging met 4% binnen de contractnormen valt.

-- edit als dit de enige prijsverhoging in het jaar is, houdt de KPN zich m.i. aan het contract
behalve dan dat ze de verhoging pas per oktober zouden mogen doorvoeren?!

De mail is ongelukkig geformuleerd, door automatisering zonder kennis over je actievoorwaarden, maar het contract zal leidend zijn.

Je zal op z'n minst moeten aangeven dat de doorgevoerde prijsstijgingen niet aan de contractvoorwaarden voldoen.

[ Voor 30% gewijzigd door pkuppens op 14-06-2022 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:07
FirePuma142 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 07:37:
[...]

Ik heb die voorwaarde nergens gezien. Alleen dat het cadeau slechts verstrekt wordt bij het afsluiten van een abonnement met een looptijd van 12 maanden, niet dat dat betekent dat er een amortisatieregeling geldt.
Waar degene die je quote denk ik op doelt, is dat @StevenK in zijn ondertekst heeft staan dat hij Advocaat is geweest, maar het juridische nog steeds erg leuk vind. Ofwel, 1 van jullie is geen jurist. :+

@ThunderStorm Ik denk dat KPN dit echt wel uitgezocht heeft en ze wel degelijk in hun recht staan met hun eis bij jouw opzegging. Je mag kosteloos opzeggen, maar de actievoorwaarden gelden dan. Ofwel, je betaald het restant van de Xbox terug. Of, wat denk ik goedkoper is, je zit je jaar gewoon uit.
Rekensom maken en daar je keuze op baseren.

Ik weet alleen niet of je ze op één of andere manier kunt houden aan je abonnementsprijs. Wellicht daar je pijlen op richten. Dus dat je nog het restant van je periode in de oude prijs blijft zitten. Als zij je contract ontbinden, dan lijkt het me niet dat je dan de Xbox moet betalen of terug moet geven.

[ Voor 14% gewijzigd door Arunia op 14-06-2022 10:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:56
De mail die de TS kreeg van KPN over de prijsverhoging is de recentste communicatie die we hier zien tussen de TS en KPN. KPN en TS beschikken beide over de kennis dat de TS een jaar abonnement met een welkomstcadeau heeft. Wetende dat de TS een welkomstcadeau heeft bied de KPN TS aan om kosteloos het contract te ontbinden, wat de TS dan ook doet. Daarna doen alsof ze niet wisten dat hij een welkomstcadeau had en alsnog kosten in rekening brengen gaat toch in tegen het aanbod dat ze hem maakten, en hem zwart op wit gegeven hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Enforcer schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 09:56:
[...]

Je gaat een overeenkomst aan met een partij die je een welkomstkado geeft in ruil voor 12maanden lidmaatschap, deze overeenkomst wordt tussentijds ontbonden waarbij het mijns inziens niet uitmaakt of dat door de klant of de leverancier wordt gedaan immers gaat het erom dat je die 12maanden lidmaatschap uitzit. Natuurlijk heb je dan geen recht meer op het welkomstkado, deze kun je dan afkopen of retourneren. Ik vind het vrij logisch en klinkt meer als dat je blijft hangen in het spreekwoord "eens gegeven altijd gegeven".

KPN had het ook om kunnen draaien, als je 12maanden lid blijft dan ontvang je in de 13e maand pas je welkomstkado, maar daarmee lok je geen klanten en dat doet geen enkele commerciële instelling met winstbelang.
Een beetje vergelijkbare zaak, in het geval van een welkomstkado bij een energieleverancier.

Eindstand is volgens mij dat consument wint omdat leverancier niet heeft voldaan aan informatieplicht.

Zie https://www.schuldinfo.nl...f2bc547a74a4168fc0d086d43

Vind je dat ook logisch en waarom dan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypho
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:57

Ypho

Allround Nerd

Is deze discussie niet vergelijkbaar met jaren geleden (pre-smartphone of net in het begin van de smartphone-era volgens mij) dat je een "gratis" telefoon kreeg bij een abonnement? Ik meen me te herinneren dat er toen ook nog wel eens gedoe was met bijvoorbeeld slechte dekking, en dat je kon abonnementopzeggen, maar de telefoon niet terug hoefde te sturen, want was een cadeau, en geen onderdeel van het abonnement. Ik weet niet meer precies hoe dit zat.

Nu weet ik niet meer precies wat toen de consensus was, en in hoeverre de voorwaarden daar daadwerkelijk anders waren. Overigens geen idee/mening of dit relevant is hoor, maar het kwam opborrelen.

🃏 TCG Codex - Je volledige TCG verzameling in je broekzak ::: ⭐️ My Graded cards ::: 👀 TCG Codex Profile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Arunia schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 10:00:
[...]

Waar degene die je quote denk ik op doelt, is dat @StevenK in zijn ondertekst heeft staan dat hij Advocaat is geweest, maar het juridische nog steeds erg leuk vind. Ofwel, 1 van jullie is geen jurist. :+
Ik weet wat StevenK juridisch in zijn mars heeft, no worries. Hoe je het wendt of keert, ik zie die voorwaarde niet en StevenK heeft zijn stelling niet beargumenteerd. Enige verduidelijking is dus wenselijk.

Die is inmiddels gegeven zie ik :) Eens even bekijken.

[ Voor 5% gewijzigd door FirePuma142 op 14-06-2022 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:44
Volgens mij zijn bij het faillissement van een aantal energie bedrijven dit najaar vergelijkbare zaken geweest rondom de vraag of de consument recht heeft.op de welkomst bonus als het bedrijf voor dat het eerste jaar voorbij is failliet gaat. Dacht dat het antwoord ja was.

Je kan voorstellen om de Xbox retour te sturen en de helft van de waarde daarvan in geld te ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rednax70
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Je kan voorstellen om de Xbox retour te sturen en de helft van de waarde daarvan in geld te ontvangen.
Dat zou ik dan pas doen nadat KPN de door hen gehanteerde waarde van het cadeau bekend heeft gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
rednax70 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 10:45:
[...]

Dat zou ik dan pas doen nadat KPN de door heb gehanteerde waarde van de van het cadeau bekend heeft gemaakt.
Dat staat in de originele aanbieding waar TS voor gekozen heeft destijds.Afbeeldingslocatie: https://img.want.nl/images/6QUNcqUs3zoKE4oS2de7q0KSWO4=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.want.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F11%2FSchermafbeelding-2021-11-15-om-11.46.55.png
Philip Ross schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 10:23:
Volgens mij zijn bij het faillissement van een aantal energie bedrijven dit najaar vergelijkbare zaken geweest rondom de vraag of de consument recht heeft.op de welkomst bonus als het bedrijf voor dat het eerste jaar voorbij is failliet gaat. Dacht dat het antwoord ja was.

Bij een faillissement ligt het sowieso anders. Maar om terug te komen op energiecontracten, dit zegt de ACM Consuwijzer erover:
ACM ConsuWijzer - Mijn energieleverancier eist dat ik het welkomstcadeau of de welkomstpremie terugbetaal. Mag dat?

[ Voor 46% gewijzigd door Enforcer op 14-06-2022 10:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:25
Zo'n cadeau is toch vaak een sigaar uit eigen doos? Je krijgt of korting op je abonnement of korting op het cadeau.

Als ik nu een abonnement afsluit kan ik kiezen voor de 2 KPN SuperWifi punten van € 199,- voor € 0,- of het abonnement € 35,- per maand voor de eerste 6 maanden. Als ik kies voor 1 Gbit glasvezel is dat totaal € 210,- korting.
Stel ik kies de korting op het abonnement, moet ik in het vergelijkbare geval van TS dan ook de ontvangen korting terug moeten betalen bij opzeggen of is KPN dan makkelijker en zeggen ze het abonnement gewoon op per datum van de verhoging?
In het laatste geval zou KPN een klant met abonnementskorting anders behandelen en dat lijkt mij sowieso niet eerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:39
Wolly schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 10:01:
[...]

Een beetje vergelijkbare zaak, in het geval van een welkomstkado bij een energieleverancier.

Eindstand is volgens mij dat consument wint omdat leverancier niet heeft voldaan aan informatieplicht.

Zie https://www.schuldinfo.nl...f2bc547a74a4168fc0d086d43

Vind je dat ook logisch en waarom dan wel?
Dat lag iets anders omdat het een verkoop van een energiecontract in een mediamarkt vestiging was waarbij de consument niet goed was geïnformeerd. Dit is volgens mij niet van toepassing op de TS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
Capa schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 10:55:
Zo'n cadeau is toch vaak een sigaar uit eigen doos? Je krijgt of korting op je abonnement of korting op het cadeau.

Als ik nu een abonnement afsluit kan ik kiezen voor de 2 KPN SuperWifi punten van € 199,- voor € 0,- of het abonnement € 35,- per maand voor de eerste 6 maanden. Als ik kies voor 1 Gbit glasvezel is dat totaal € 210,- korting.
Stel ik kies de korting op het abonnement, moet ik in het vergelijkbare geval van TS dan ook de ontvangen korting terug moeten betalen bij opzeggen of is KPN dan makkelijker en zeggen ze het abonnement gewoon op per datum van de verhoging?
In het laatste geval zou KPN een klant met abonnementskorting anders behandelen en dat lijkt mij sowieso niet eerlijk.
Ik verwacht dat ze het juridisch hebben afgedicht door de gehanteerde datum van 6maanden wat overal terugkomt.
- Als je na 1 maand terug komt ben je geen nieuwe klant. Als je na 6 maanden terug komt, ben je wel nieuwe klant en kun je in aanmerking komen voor een welkomstkado.
- Korting op het abbo als welkomstkado geldt maar voor 6 maanden
- Prijsverhoging wordt doorgevoerd pas na 6 maanden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
GrooV schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 11:08:
[...]

Dat lag iets anders omdat het een verkoop van een energiecontract in een mediamarkt vestiging was waarbij de consument niet goed was geïnformeerd. Dit is volgens mij niet van toepassing op de TS
Natuurlijk lag het anders, maar de basisprincipes blijven toch wel degelijk staan?
Door geen volledige duidelijkheid te verschaffen over de door haar gehanteerde gestandaardiseerde opzegvergoedingen alsmede over het in rekening brengen van de waarde van de cadeaukaart heeft Budgetenergie niet voldaan aan haar informatieverplichting. Dat is een misleidende omissie in de zin van artikel 6:193d lid 2 BW. Budgetenergie heeft daarmee immers essentiële informatie aan X over de mogelijkheid van opzegging van de door haar gesloten energieovereenkomst en de hoogte van de daarmee verband houdende kosten onthouden. Op basis daarvan heeft X een overeenkomst gesloten die zij anders niet op deze wijze zou hebben gesloten. Door X op dit punt niet volledig te informeren heeft Budgetenergie haar niet de gelegenheid geboden een goed besluit over de transactie te nemen en heeft Budgetenergie zich schuldig gemaakt aan een oneerlijke handelspraktijk. Een doelmatige, evenredige en afschrikwekkende sanctie op deze handelwijze van Budgetenergie is dat de overeenkomst tussen partijen partieel dient te worden vernietigd op basis van artikel 6:193j lid 3 BW in die zin dat de opzegvergoedingen en de waarde van de cadeaukaart niet voor rekening van X dienen te komen.
Voor artikel 6:193j lid 3 maakt het toch niet uit waar je de verbintenis bent aangegaan?

En waar is TS wel goed geinformeerd over additionele kosten bij opzegging ten gevolge van het aanvaarden van een welkomstkado?

[ Voor 3% gewijzigd door Wolly op 14-06-2022 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 09:56:
[...]

Waaruit blijkt die verplichting om 12 maanden tegen "random voorwaarden" klant te blijven dan? En waarom heeft TS niet aan de voorwaarden voldaan door een abo met looptijd van 12 maanden af te nemen?

Als ik KPN was zou ik de prijs voor TS dan met 20 euro verhogen. Hij kan volgens jou toch niet weg, want dat zou hem 150 euro kosten en blijven tegen het woekertarief maar 6x 20 euro.
Ja dat kost hem 150 euro, maar waar is de winst voor KPN?

Alsof KPN die Xbox na zes maanden met winst kan verkopen. Hoe stel je dat voor dat er op hun hoofdkantoor allemaal gebruikte Xboxen staan en dat KPN een medewerker heeft die ze op marktplaats zet en kopers ontvangt?

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Marzman schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 11:31:
[...]

Ja dat kost hem 150 euro, maar waar is de winst voor KPN?

Alsof KPN die Xbox na zes maanden met winst kan verkopen. Hoe stel je dat voor dat er op hun hoofdkantoor allemaal gebruikte Xboxen staan en dat KPN een medewerker heeft die ze op marktplaats zet en kopers ontvangt?
Dat is niet mijn probleem. KPN veroorzaakt deze situatie helemaal zelf, door zich niet aan de overeenkomst te houden. Ze willen - blijkbaar koste wat kost - hun prijsverhoging 3 maanden eerder doorvoeren dan ze contractueel mogen. (Eerlijk gezegd vermoed ik dat de klanten per 1 oktober weer een verhoging krijgen en dat ze bij KPN dan zeggen "is conform overeenkomst!")

Ik kan wel zeggen wat ik er zelf mee zou doen, maar daar schiet TS niets mee op. Ik durf wel een klein risico te nemen en zou ze gewoon laten weten dat ik stel per 1-7 geen overeenkomst meer met KPN te hebben, omdat KPN eenzijdig de prijs verhoogd heeft op een moment dat dat conform overeenkomst niet mogelijk is. En dat ze naar die 150 euro kunnen fluiten. Schrijven ze dat bedrag dan toch af, dan storneer ik het gewoon. Dan komen ze het maar halen. Maar natuurlijk zal ik ze ook gewoon de mogelijkheid bieden om de prijsverhoging pas per 1-10 in te laten gaan, zoals overeengekomen. Dat zullen ze niet willen, omdat ze natuurlijk (volgens mij) stiekem nog wel plannen hebben voor 1-10. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 14-06-2022 11:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andros
LankHoar schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 09:17:
[...]

Een deurwaarder komt pas nadat deze een gerechtelijk bevel heeft. Een NL-registratie idem dito. Dan is er dus eerst een zaak nodig. Lijkt me niet dat KPN dat risico gaat nemen, want zo sterk staan ze niet. Dat kan Juul van de afdeling opzeggingen wel denken, maar Truus van de afdeling juridisch zal die inschatting tzt wel beter maken.

Zou in je communicatie heel kort en bondig zijn, en aangeven dat je kosteloos opzegt omdat die optie is gegegeven omdat KPN contactbreuk pleegt. Mochten ze met een factuur voor die Xbox komen, simpelweg de factuur betwisten en niet betalen/automatische incasso storneren.

Trek dit even in het extreme: KPN verhoogd na 1 maand al de prijs, van 50/maand naar 3500/maand. Nu moet je de Xbox betalen want je houd je contract niet 12 maanden aan, ook al hebben zij dit contract ongeldig gemaakt door het zelf eerst te verbreken? Niet logisch.

Tldr; IANAL maar het lijkt me dat je voet bij stuk kan houden omdat je in je recht staat.
Dit is dus exact mijn punt. Mensen reageren hier met "ach die 2 euro, zeur niet" maar iemand aan een contract houden bij een eenzijdige verhoging zonder maximum kan niet. Voor de meesten onder ons zal die 2 euro het probleem niet zijn maar waar leg je de grens dan wel? Vijf euro, vijftien euro, een verdriedubbeling in geval van hyperinflatie?

Mensen zijn de prijsverhogingen normaal gaan vinden en dat is gewoon gevaarlijk. Inflate is een gemiddelde van prijsverhogingen en waardevermindering van geld. Het is totale onzin om dit getal te gebruiken voor een prijsverhoging, daarmee draai je oorzaak en gevolg om. Prijsverhogingen zijn onvermijdelijk door stijgende kosten en KPN kan niet anders dan een clausele in dat contract opnemen dat de klant kan ontbinden bij een verhoging. Dat ze vervolgens geen voorwaarde stellen aan een eerder ontvangen cadeau, tja, dat is niet het probleem van de klant toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:15
Denk dat we de situaties uit elkaar moeten trekken.

1 KPN die tussentijds een verhoging doorvoert buiten de afgesproken indexatie periode
2 Het gebruiken van punt1 als wettelijke grond om te ontbinden waardoor TS niet meer aan de 12 maanden periode voldoet.

Voor punt 1 was de normale procedure bezwaar maken tegen de verhoging die tegen het contract ingaat. Of kijken naar de algemene voorwaarden in aanvulling op de actievoorwaarden om te kijken of KPN tussentijds een verhoging mag doorvoeren buiten de jaarlijkse indexatie.

2 Dit is ook kijken in de voorwaarden wat er is afgesproken over terugbetaling / retourneren bij tussentijdse beëindiging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1312488

Ik lees die bepaling echt anders hoor, als “geldt niet bij een maandelijks opzegbaar abonnement”. En ik voel mij daar in gesterkt door het volgende artikel, als die 12 maanden betekenen dat het cadeau terug moet bij eerdere opzegging, waarom moet dat dan voor annulering in de bedenktijd apart geregeld worden?

En daarnaast is er tegenover je redelijkheid en billijkheid ook nog wel het een en ander in te brengen, het is immers KPN die willens en wetens TS een mogelijkheid tot tussentijdse opzegging geeft. Als we gaan toestaan dat je dat op basis van vage voorwaarden de facto honderden euro’s gaat kosten wordt die opzeggingsregeling een dode letter. Dat kan niet de bedoeling zijn. Daarbij speelt ook nog mee dat TS door voor de Xbox te gaan afgezien heeft van alle andere kortingen…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Als ik de ACM bij energiecontracten mag geloven, mag het cadeau alleen in rekening worden gebracht als dat in de algemene voorwaarden staat. Bij KPN staat het niet in de algemene voorwaarden en ook niet in de actievoorwaarden.

Dan kan ik toch niet anders concluderen dan dat KPN dikke pech heeft.

@fopjurist , @StevenK, wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:52

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Precies, het gaat om een welkomstcadeau bij het aangaan van het 12-maanden contract. En dat is tot stand gekomen. Dus welkom!
Het is geen ‘bedankt dat je 12 maanden klant bent geweest’-cadeau. Dan had dat er namelijk moet staan.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderStorm
Dat loopt wel storm met de reacties; op zich ook een interessante casus al zeg ik het zelf :+

Argumenten voor en argumenten tegen komen voorbij. Hopelijk niet teveel geleid door confirmation bias zie ik wel een trend die me steunt in mijn gedachte dat ik niet zomaar moet accepteren dat ik 6/12 deel terugbetaal en/of onrechtmatig handel.

Los van een telefoontje met de klantenservice heb ik ook nog nergens zwart op wit een inhoudelijke reactie van KPN gehad. Geen officiële bevestiging van mijn opzegging (die er al sinds 24 mei ligt), maar ook geen factuur voor een halve xbox. Wel een (automatische) bevestiging van mijn verzoek tot stopzetten abo per 1/7. Kortom... ik denk dat ik KPN maar eens ga vragen een bevestiging te geven van mijn opzegging en dan wacht ik wel af waarmee ze komen.

De reden dat ze ik ze gisteren actief heb benaderd was omdat ik nog emailtje kreeg waarin werd aangegeven dat lijn werd opgevraagd door een andere provider (wat klopt want per 1/7 heb ik een andere provider gecontracteerd) en dat mijn contract met KPN mogelijk nog wel doorliep. Dat was voor mij aanleiding om navraag te doen over mijn opzegging en toen kwam de discussie zoals omschreven in de startpost. Allicht dat mijn opzegging nog ergens vast zit in hun achterliggende systeem.

Ter info het mailtje van gisteren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3lvW8kSBgo8Fk3LkgsVln0FYucY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sQTS8YmKDYAjv96a68pk8CaE.png?f=user_large

Acties:
  • Beste antwoord
  • +8 Henk 'm!

• TR1969
Ik heb net contact gehad met KPN klantenservice aangezien ik in het zelfde schuitje zit.

De verhoging per 1 juli is geen indexatie maar een gewone prijsverhoging, dat is ook de reden dat je uit je contract loopt en de mogelijkheid hebt het contract te beëindigen.
Bij een indexatie geldt dat niet aangezien deze verhoging wordt toegestaan door de algemene voorwaarden.

Het welkomstgeschenk is bij het aangaan van het contract eigendom geworden van de contractant. Bij beëindiging van contract binnen de bedenktijd dient het wel te worden teruggestuurd, dit is nu niet meer van toepassing aangezien je vanuit KPN de mogelijkheid hebt om uit je contract te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
TR1969 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 14:30:
.. Het welkomstgeschenk is bij het aangaan van het contract eigendom geworden van de contractant. Bij beëindiging van contract binnen de bedenktijd dient het wel te worden teruggestuurd, dit is nu niet meer van toepassing aangezien je vanuit KPN de mogelijkheid hebt om uit je contract te gaan. ...
Welke bedenktijd bedoel je ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keeperson
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:04
W1ck1e schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 14:36:
[...]
Welke bedenktijd bedoel je ?
Ook op internetabonnement is de wet kopen op afstand van toepassing ;) https://www.ecommercenews...viders-overtreden-de-wet/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:27
Wat zegt het juridisch loket ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Laatst online: 19:23

[...]

[...]

Jullie nemen de helft van het aanbod over als voorwaarde, maar de TS is een aanbod van 12 maanden tegen tarief X aangegaan. Het is KPN die aan de overeenkomst sleutelt.
Anders zouden ze hypothetisch voor de 12e maand een verhoging van € 299,- kunnen voor voorschotelen.
Oftwel Xbox kopen in de laatste maand of opzeggen?

De TS is een contract aangegaan voor 12 maanden en heeft een welkomskado gekregen bij het aangaan van het contract. Daarbij is m.i. aan alle voorwaarden voldaan. Dat KPN gedurende de looptijd afwijkend van 't contract (1 oktober) nu op 1 juli een verhoging, dat komt volledig op conto van KPN.

In het verleden zijn ze ook veelvuldig nat gegaan met "gratis" telefoons en tweejarige contracten. Toen zijn ze verhogingen gaan doorvoeren na zes maanden en mensen zeiden massaal op. Is ook toen besproken op GoT, en maar weinig mensen hebben zich laten overtuigen om de telefoons terug te sturen.
Dus wat dat betreft is KPN ook wel hardleers.

Ook de afschrijvingsregeling van 6/12e contract uitgezeten is de helft betalen komt nu uit de lucht vallen en staat niet in de door de TS aangevoerde voorwaarden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThunderStorm
TR1969 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 14:30:

Interessant! _/-\o_
Zou je deze bevestiging (geanonimiseerd) willen delen in dit forum? En heb jij wel een officiële bevestiging van je opzegging ontvangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TR1969
ThunderStorm schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 15:09:
[...]

Interessant! _/-\o_
Zou je deze bevestiging (geanonimiseerd) willen delen in dit forum? En heb jij wel een officiële bevestiging van je opzegging ontvangen?
Ik heb nog niet opgezegd, ben nog even de opties aan het afwegen.
Er is ook een notitie van gemaakt in mijn klantdossier.

Hier de mail:

Beste klant,

Deze mail is ter bevestiging dat het welkomstgeschenk die u destijds als welkomstcadeau heeft gehad, uw eigendom is.
Zelfs indien u voortijdig uw contract zou beëindigen blijft het welkomstgeschenk nog steeds uw eigendom.

Zie de volgende link voor de geldende voorwaarden van de welkomstadeau’s van KPN:
Link voorwaarden welkomstgeschenken KPN

Met vriendelijke groet,
Klantenservice KPN

[ Voor 3% gewijzigd door TR1969 op 14-06-2022 15:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:19
ThunderStorm schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 14:16:
Dat loopt wel storm met de reacties; op zich ook een interessante casus al zeg ik het zelf :+

Argumenten voor en argumenten tegen komen voorbij. Hopelijk niet teveel geleid door confirmation bias zie ik wel een trend die me steunt in mijn gedachte dat ik niet zomaar moet accepteren dat ik 6/12 deel terugbetaal en/of onrechtmatig handel.
Ook geen jurist, en ben ben het grotendeels eens met de argementen die de andere niet-erkend-juristen hebben gedeeld.

Wel denk ik dat je te snel bent overgegaan tot ontbinding van de overeenkomst in deze situatie ondanks de berichten dat dit kosteloos mag.

Je had KPN namelijk ook kunnen wijzen op jullie overeenkomst en afspraken omtrent het welkomstcadeau en dat je niet akkoord gaat met de tariefsverhoging. Dat had hun eerst nog de kans gegeven om deze zaak recht te zetten (i.e. geen verhoging voor jou doorvoeren) alvorens je tot ontbinding over gaat als zij dat niet willen.

Misschien hoeft het niet volgens de letter van de overeenkomst en communicatie. Maar het had je wel sterker gemaakt in een grijs gebied (wat het blijkbaar is volgens de argumenten hier)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

TR1969 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 15:32:
[...]

Ik heb nog niet opgezegd, ben nog even de opties aan het afwegen.
Er is ook een notitie van gemaakt in mijn klantdossier.

Hier de mail:

Beste klant,

Deze mail is ter bevestiging dat het welkomstgeschenk die u destijds als welkomstcadeau heeft gehad, uw eigendom is.
Zelfs indien u voortijdig uw contract zou beëindigen blijft het welkomstgeschenk nog steeds uw eigendom.

Zie de volgende link voor de geldende voorwaarden van de welkomstadeau’s van KPN:
Link voorwaarden welkomstgeschenken KPN

Met vriendelijke groet,
Klantenservice KPN
Kon me haast al niet voorstellen dat een partij als KPN dit echt door wilde gaan drukken. Als ze niet nog de mogelijkheid open willen houden voor een tweede prijsverhoging, blijf ik het overigens een wat onhandige aanpak vinden. Dan hadden ze het per 1-10 doorgevoerd en had er verder geen haan naar gekraaid.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ThunderStorm
Vanmorgen opnieuw gebeld met de klantenservice en kortweg gevraagd of mijn opzegging verwerkt was. Nee, dat was hij niet... en ook niet bekend. (terwijl ik wel een bevestiging heb gehad van de aanvraag tot opzeggen :S).

Maar goed... aangegeven dat ik wil opzeggen vanwege prijsverhoging per 1/7 en nu werd ik gelijk 'contractvrij' gemaakt en kreeg hiervan binnen 2 min een bevestigingsmail.

Geen woord gerept over terugbetalen of terugsturen van cadeaus en uiteraard ben ik er zelf ook maar niet over begonnen... Minder spectaculair einde van dit topic, maar fijn dat het lijkt te zijn opgelost. Mocht er nog nieuws komen dan meld ik mij :)

Blijkbaar maakt het ontzettend veel uit wie je treft aan de telefoon... Ook raar, want je zou verwachten dat ze toch allemaal dezelfde instructies/training hebben gekregen daar.

Allemaal bedankt voor de input _/-\o_ en wie weet kan deze casus nog iemand anders van dienst zijn in de toekomst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W6VdqaEQQwc_nFfJq2gR_0LYYCc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xdgV2sFQ0FkMlrl0wxi8wrj2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:56
Moraal van het verhaal: Als je van te voren weet wanneer KPN z'n tarief gaat verhogen (en niet ivm inflatiecorrectie) dan sluit je een jaar abonnement af + cadeau, en 1 á 2 maanden later stop je je abonnement ivm contractbreuk vanuit hun kant = Winst! :+

*sarcasme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirk 1964
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 30-10-2024
Waar men zich allemaal niet druk om kan maken om daar zoveel tijd en moeite in te steken. Het is algemeen bekend dat iedere! provider elk jaar zijn prijzen aanpast.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:51

Mavamaarten

Omdat het kan!

dirk 1964 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 09:59:
Waar men zich allemaal niet druk om kan maken om daar zoveel tijd en moeite in te steken. Het is algemeen bekend dat iedere! provider elk jaar zijn prijzen aanpast.
Men maakt zich toch terecht druk? Moet je alles dan maar gewoon slikken dan?

Je sluit een contract af voor een jaar, met de vermelding dat er een indexering mag worden toegepast vanaf datum x. Als zij zich dan daar niet aan houden en een gewone prijsstijging doorvoeren nog voor datum x, dan hebben zij zich niet aan de afspraken gehouden. Als op dat moment een andere provider goedkoper blijkt dan is het toch logisch dat je bij die partij vroeger weg wil.

Dat is niet onnodig druk maken, dat is afdwingen waar je recht op hebt.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:03
Mavamaarten schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 10:06:
[...]

Men maakt zich toch terecht druk? Moet je alles dan maar gewoon slikken dan?

Je sluit een contract af voor een jaar, met de vermelding dat er een indexering mag worden toegepast vanaf datum x. Als zij zich dan daar niet aan houden en een gewone prijsstijging doorvoeren nog voor datum x, dan hebben zij zich niet aan de afspraken gehouden. Als op dat moment een andere provider goedkoper blijkt dan is het toch logisch dat je bij die partij vroeger weg wil.

Dat is niet onnodig druk maken, dat is afdwingen waar je recht op hebt.
Prijsverhoging en indexering zijn twee verschillende dingen. Ze houden zich ook gewoon aan het contract aangezien het nu om een verhoging gaat en niet om een indexering.
Bij een prijsverhoging mag je kosteloos weg, bij een indexering niet omdat je daarvoor getekend hebt.
Verhogingen zijn meestal rond juli, indexering in oktober, zo vreemd is het allemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Remy!!!! schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 09:43:
Moraal van het verhaal: Als je van te voren weet wanneer KPN z'n tarief gaat verhogen (en niet ivm inflatiecorrectie) dan sluit je een jaar abonnement af + cadeau, en 1 á 2 maanden later stop je je abonnement ivm contractbreuk vanuit hun kant = Winst! :+

*sarcasme
Deze strategie kan KPN pareren door voor de lopende contracten pas de verhoging na en vanaf het eind van het contract door te voeren.
Pagina: 1