Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-06 17:26
Mijn pa werkte op een 10+ jaar oude Medion PC (2nd gen Core i7), maar die viel steeds vaker uit. Hij wou een nieuwe computer hebben en die heeft eigenlijk maar twee eisen:
  1. Beetje internetten.
  2. Pinnacle Studio 15 voor lichte video editing.
Nu ging ik er vanuit dat een 12th Gen Core i5 eigenlijk voldoende moest zijn. De Core i5-12400 heeft ook hardware-matige H.264 encoding aan boord. Nu begrijp ik dat het tergend traag werkt, dus het zal wel software encoding gebruiken. Er komt ook een melding dat er niet genoeg videogeheugen beschikbaar is.

Is gewoon Pinnacle Studio 15 te oud voor deze computer (i.v.m. ondersteuning ingebouwde GPU) of is een 10 jaar oude Core i7 met videokaart gewoon beter geschikt? Het gaat echt niet om heftig encoding stuff, maar hij mag graag wat voetbalwedstrijden opnemen en daar fragmenten uithalen en monteren.

Het alternatief is de oude videokaart overzetten (weet niet of die goed is) of een eenvoudige kaart kopen die die wel ondersteund wordt. Weet iemand wat hier raadzaam is?

Gezien de leeftijd (79 jaar) had ik liever het bestaande systeem opgelapt, maar het was echt klaar. Daarom liever ook geen ander programma. Windows 11 is al een hele overgang en ik beperk graag mijn inzet hierin ;)

[ Voor 6% gewijzigd door BugBoy op 13-06-2022 18:48 ]

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:24
Hoe ziet het systeem eruit? Welk merk en type moederbord, RAM en voeding?

Hoeveel RAM is er in het BIOS beschikbaar gesteld voor de iGPU?

Op welke snelheid is het RAM ingesteld?

Welk merk en type is de videokaart van het oude systeem?

[ Voor 14% gewijzigd door Uszka op 13-06-2022 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:30

nelizmastr

Goed wies kapot

Staat hardware acceleration voor de GPU wel aan? Dat gaat namelijk niet automagisch.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Het nieuwe systeem is een Acer Aspire XC-1760 I5408. Het probleem is niet dat het systeem niet capabel is, maar Pinnacle 15 is zo oud dat die de videokaart niet herkend en terugvalt op software-rendering. Hardware rendering krijg ik met geen mogelijkheid werkend. Daarom is het natuurlijk erg traag. De oplossing zou wellicht zijn om er een oude videokaart in te stoppen, maar dat gaat lastig worden. Dit is zo'n compacte PC waar geen full-height videokaart in past.

Om te testen of een recente versie wel goed werkt heb ik Pinnacle 25 aangeschaft en die werkt 5x sneller dan Pinnacle 15 op zijn oude PC. Hopelijk is dat voldoende om hem toch te overtuigen dat verandering toch beter is. HIj wou al de computer terugsturen en een 8 jaar oude tweedehands PC kopen (voor veel te veel geld) :X

De software is vijf tientjes, dus dat is ook te overzien. Ook 30 dagen niet-goed, geld terug garantie... Fingers crossed :)

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:24
BugBoy schreef op maandag 13 juni 2022 @ 21:22:
De oplossing zou wellicht zijn om er een oude videokaart in te stoppen, maar dat gaat lastig worden. Dit is zo'n compacte PC waar geen full-height videokaart in past.
Zijn idd waardeloze systemen om te upgraden. 180w voeding en er is slechts ruimte voor een single slot, low profile videokaart. Dan gaat hooguit een GT 1030 passen en daar schiet je niets mee op.

Uit de specs maak ik op dat er maar 8GB RAM in zit, klopt dat? Maak daar zsm minimaal 16GB van, zeker als de iGPU wordt gebruikt voor renderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Had ook niet gelet op die behuizing/voeding. Ging er ook niet vanuit daar een videokaart in zou moeten.

Ik werk zelf op een €3.500 kostend workstation en besef me dat dit systeem absoluut ondermaats is. Maar bij iemand op die leeftijd spelen hele andere zaken. Geld uitgeven aan software is een gevecht. Liever weken klooien met een oude cracked versie dan een paar tientjes uitgeven. De key ga ik hem niet vertellen, want dan werkt straks iedereen met die key. Verandering is drama en de verkoper op de hoek weet er meer van.

Mijn pa komt van een systeem dat 2 uur rendert op een HD film van een half uur. Deze setup (met nieuwe software) doet het in een kwartier. Dat kan nog veel sneller en 8GB extra kost bijna niks. Maar hij moet eerst hier maar eens mee leren werken. Kan zo maar zijn dat er een paar knoppen anders staan en dat hij de hele mik weer retour doet. Het is vooral de wetenschap dat het anders is dat het angstig maakt. Door de “paniek” die ontstaat is alle redelijkheid en verstand weg. Verstandelijk is hij best achteruit gegaan. Vroeger was dit geen probleem geweest, maar lerend vermogen is verminderd.

Pagina: 1