Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Bewegingssensoren vraag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mx7733
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-05 09:59

Mx7733

Ik zal een weg vinden of maken

Topicstarter
Hallo all,

De vraag:
Kunnen van een bewegingssensor de zones worden aangepast en eventueel meerdere zones op 1 apparaat?

...

Nog geen aankopen gedaan. Uiteindelijk het liefst via Domoticz. Maar kan er niets van vinden.

...
Heb geen antwoord kunnen vinden. Wel dat actieve InfraRood- sensoren zones hebben. Overige informatie kwam van elektronica fora die gelijk zo diep gaan :?
...

Doel: veiligheid voor mn bejaarde ouders. Verlichting die onnodig aanstaan uit laten gaan en als het kan wellicht alarmering als warmte bron (persoon)valt/ligt en mij belt..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vHWyugyBNrwCR1rIRr0nXrQEshc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3jqFJFx4cn78K532qB88Dpyt.png?f=fotoalbum_large

Zolang er niet voor bij de lijn gegaan wordt alleen gang en toilet verlichting. Met zone 2 erbij ook keuken woonkamer aan.. de derde optie zou super zijn, maar eerst de verlichting proberen. (y)

Is zoiets mogelijk? Er is weinig te vinden over multi zone infrared sensors. :(

Aut viam inveniam aut faciam

Alle reacties

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-11 15:30

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Kun je niet gewoon PIRs zo ophangen/richten dat ze alleen de betreffende zone zien? Zoals 1 links van dat groene streepje waar je nu een bolletje hebt getekend; als je die naar links draait zodat alleen mensen in zone 2 hem triggeren.

Met je wens om 1 sensor op te hangen die vervolgens moet snappen dat er meerdere zones apart gemeten moeten worden maak je het erg gecompliceerd.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Mx7733

Mx7733

Topicstarter
Kunnen die dan overlappen? Het probleem is de onhandige plaatsen van de lichtpunten en de donkerheid van de gang.. nagenoeg geen daglicht :(

Spotjes kunnen het een en ander oplossen, dus een goede tip! Voor de veiligheid heb ik liever geen blindspots (no pun )

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ligt eraan hoe je ze plaatst?
Het probleem is de onhandige plaatsen van de lichtpunten en de donkerheid van de gang.. nagenoeg geen daglicht :(
Dit begrijp ik niet helemaal. De positie van je sensoren staat los van je lichtpunten. En de sensor zelf heeft geen licht nodig, dus dat er geen daglicht is maakt voor de sensor niks uit.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Mx7733

Mx7733

Topicstarter
Thanks!

De spotjes zijn met betrekking tot licht 'overlast'. Niet belangrijk genoeg voor nu.

Overlap zou dus moeten kunnen. Top. Moet ik daar nog op letten bij de aanschaf? Staat overlap bij de specs?

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:37
Overlap is geen “spec”. Elke pir heeft gewoon zijn eigen zone en al zet je ze naast elkaar. Uiteindelijk bepaal je in de domotica wat er moet gebeuren. En dat kun je dan doen op basis van beweging bij de ene, de andere of allebei (als ze elkaar overlappen). Je heb alle vrijheid.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-11 17:44
sterker nog je kan ook aangeven dat pirs op bepaalde tijdstippen het wel of niet doen.
bv na een bepaalde tijd niet meer

• Mx7733

Mx7733

Topicstarter
Top! Thanks mensen!

• Mx7733

Mx7733

Topicstarter
Toch stiekem nog een vraag.. ik zie veel mensen de HUE sensoren preferen wegens de instelbaarheid van tijd, licht kleur en sterkte.

Dat kan met Domoticz toch ook met meer 'generic' sensoren?

En zo ja, hebben jullie tips? Ik ben niet de rijkste >.<

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
als je alleen her en der licht wilt aan/uitschakelen is een Hue (achtige) oplossing gewoon het eenvoudigst. In de Hue app kun je met lampen en sensoren je behoefte prima invullen.
Ga dan niet een volledig domotica systeem neerzetten, veel te complex

[ Voor 17% gewijzigd door emielbf op 15-06-2022 07:08 ]

• Mx7733

Mx7733

Topicstarter
emielbf schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 07:08:
als je alleen her en der licht wilt aan/uitschakelen is een Hue (achtige) oplossing gewoon het eenvoudigst. In de Hue app kun je met lampen en sensoren je behoefte prima invullen.
Ga dan niet een volledig domotica systeem neerzetten, veel te complex
Dat begrijp ik. Veel mensen zijn lovend over Philips. En ik sluit het niet uit.

Domoticz wil ik gaan gebruiken om het huis te monitoren. Helaas ben ik nog nieuw, maar lees positieve dingen over "hulp in huis". Mijn vader is dementerende en mijn moeder slecht ter been en via Domoticz wil ik ze helpen met beveiliging, verlichting en verwarming. Financieel hebben we het niet erg breed dus als ik met "generieke sensoren" de Philips ervaring kan na bootsen, dan kan ik wat ik bespaar wellicht aan sensoren op deuren en ramen besteden.

Daarnaast hoop ik dat ik via Domoticz gewaarschuwd kan worden als een van hun gevallen is en niet instaat is overeind te komen OF erger.. Dat kan ik niet vinden bij Philips.

OF dit haalbaar is, weet ik niet. In deze fase verzamel ik de mogelijkheden...

Mvg
Mx7733

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Mx7733 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 12:29:
[...]
Daarnaast hoop ik dat ik via Domoticz gewaarschuwd kan worden als een van hun gevallen is en niet instaat is overeind te komen OF erger.. Dat kan ik niet vinden bij Philips.
Ik denk dat het heel lastig / onmogelijk gaat worden om dit via Domoticz en bewegingssensoren te doen.

Een bewegingssensor signaleert alleen of er beweging is. Niet of iemand rechtop staat of ligt.

Hoe zou je willen registreren of er iemand op de grond ligt en niet op kan staan, als er geen beweging is? Maar als iemand stil op een stoel of de bank zit meet de bewegingssensor ook geen beweging en dan wil je geen melding ontvangen dat er iets aan de hand is. Hetzelfde geldt als iemand langs een sensor loopt en vervolgens buiten het bereik van de sensor is, waardoor de sensor geen beweging meer waarneemt. Dat betekent ook niet dat er iemand op de grond ligt.

Is noodknop/noodhorloge waarmee je ouders direct met je kunnen praten niet een handigere aanvliegroute dan met bewegingssensoren proberen te achterhalen dat iemand op de grond ligt?

Als je écht via Domotica automatisch wilt kunnen bepalen of iemand op de grond ligt kom je, denk ik, uit op opties met camera's en beeldanalyse-software die het verschil kan zien tussen iemand die zit/loopt/ligt.

[ Voor 8% gewijzigd door Gizz op 20-06-2022 12:40 ]

• Mx7733

Mx7733

Topicstarter
Tja, als je het zo beschrijft klinkt het logisch. Dat geeft stof tot denken!

Horloge/ketting hebben ze. Die dragen ze alleen weinig en al helemaal niet snachts/in bed :(
Probeer ze (bejaarden) maar eens te overtuigen.

Bedankt voor je feedback iig!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07:29
Mx7733 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 17:48:
Hallo all,

De vraag:
Kunnen van een bewegingssensor de zones worden aangepast en eventueel meerdere zones op 1 apparaat?

...

Nog geen aankopen gedaan. Uiteindelijk het liefst via Domoticz. Maar kan er niets van vinden.

...
Heb geen antwoord kunnen vinden. Wel dat actieve InfraRood- sensoren zones hebben. Overige informatie kwam van elektronica fora die gelijk zo diep gaan :?
...

Doel: veiligheid voor mn bejaarde ouders. Verlichting die onnodig aanstaan uit laten gaan en als het kan wellicht alarmering als warmte bron (persoon)valt/ligt en mij belt..

[Afbeelding]

Zolang er niet voor bij de lijn gegaan wordt alleen gang en toilet verlichting. Met zone 2 erbij ook keuken woonkamer aan.. de derde optie zou super zijn, maar eerst de verlichting proberen. (y)

Is zoiets mogelijk? Er is weinig te vinden over multi zone infrared sensors. :(
Mobotix camera's kunnen beweging, geluid en warmte detectie doen. Je kunt zones aanmaken binnen het beeld dat de camera heeft.
Zal niet goedkoop zijn maar deze camera's worden veel gebruikt in de zorg en zijn bewezen goed.

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-11 19:19
Kan je niet gewoon (met toestemming) camera's neerhangen als je ze toch in de gaten gaat houden?

• Mx7733

Mx7733

Topicstarter
GrooV schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 22:12:
Kan je niet gewoon (met toestemming) camera's neerhangen als je ze toch in de gaten gaat houden?
Dat willen zij -en ik- niet en het lost ook niets op. Als er in de nacht iets gebeurd zie ik het niet.. dan rust ik.

Het gaat ook niet om " het in de gate houden", maar om hun zolang mogelijk zelfstandig te houden. Assisted living via tech :p tlpeter gaf een voorbeeld van tech die ik niet kan betalen. Dus voornu zal ik meer nadruk op de polsalarmen moeten leggen..

Maar de zoektocht gaat door, we hebben zoveel ouderen dat er toch wel oplossingen moeten zijn...

Bedankt voor het meedenken iig!

• GrooV
Mx7733 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:57:
[...]

Dat willen zij -en ik- niet en het lost ook niets op. Als er in de nacht iets gebeurd zie ik het niet.. dan rust ik.

Het gaat ook niet om " het in de gate houden", maar om hun zolang mogelijk zelfstandig te houden. Assisted living via tech :p tlpeter gaf een voorbeeld van tech die ik niet kan betalen. Dus voornu zal ik meer nadruk op de polsalarmen moeten leggen..

Maar de zoektocht gaat door, we hebben zoveel ouderen dat er toch wel oplossingen moeten zijn...

Bedankt voor het meedenken iig!
Bij menig camera kan je gewoon detectie zones instellen wat met een beetje automatisering een notificatie kan geven mocht dit in de nacht zijn. Dit kan met mijn cheap tp-link camera uit 2016 al

[ Voor 3% gewijzigd door GrooV op 22-06-2022 10:13 ]

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

GrooV schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 10:12:
[...]

Bij menig camera kan je gewoon detectie zones instellen wat met een beetje automatisering een notificatie kan geven mocht dit in de nacht zijn. Dit kan met mijn cheap tp-link camera uit 2016 al
Kan jouw TP-link detecteren wanneer iemand op de grond gevallen is en dat dus onderscheiden van iemand die zit/loopt/op de bank ligt/stilstaat? Want dat lijkt me hier de casus, niet simpelweg detecteren of er iemand in een bepaalde zone wandelt 's nachts. En ook overdag kun je vallen.

Misschien dat het met extra realtime object detection software zoals Frigate kan. Maar daar heb je ook flinke hardware voor nodig als je met meerdere camera's werkt, extra a.i. accelerators als je geen dikke pc neer wilt zetten voor de processing.

• GrooV
Gizz schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 10:45:
[...]

Kan jouw TP-link detecteren wanneer iemand op de grond gevallen is en dat dus onderscheiden van iemand die zit/loopt/op de bank ligt/stilstaat? Want dat lijkt me hier de casus, niet simpelweg detecteren of er iemand in een bepaalde zone wandelt 's nachts. En ook overdag kun je vallen.

Misschien dat het met extra realtime object detection software zoals Frigate kan. Maar daar heb je ook flinke hardware voor nodig als je met meerdere camera's werkt, extra a.i. accelerators als je geen dikke pc neer wilt zetten voor de processing.
Een PIR sensor of bewegingssensor kan geen stilstaande mensen detecteren, daarom heet het ook een bewegingssensor. Anders moet je aan een thermische camera / sensor denken maar dat geeft weer andere problemen

Wat ook kan is een PIR sensor met een geluidssensor combineren maar dat heeft geen nut als iemand bewusteloos is

Met een camera en een NAS met automatisering en wat scripts kan je een heel eind komen. Zelf zo ooit gemaakt om een notificatie te krijgen als er een muis in mijn muizen val zat. Dan heb je dus eerst beweging en daarna niet meer. Zie niet in waarom dit niet zou kunnen voor mensen die bewusteloos op de grond liggen

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

GrooV schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:04:
[...]

Een PIR sensor of bewegingssensor kan geen stilstaande mensen detecteren, daarom heet het ook een bewegingssensor.
Dat weet ik. Ik heb ook nergens gezegd dat een PIR wél een oplossing zou zijn :)
Met een camera en een NAS met automatisering en wat scripts kan je een heel eind komen. Zelf zo ooit gemaakt om een notificatie te krijgen als er een muis in mijn muizen val zat. Dan heb je dus eerst beweging en daarna niet meer.
Dat is een vrij specifieke situatie waar je beweging detecteert waar gewoonlijk niets/niemand komt. Dus in die situatie is dat inderdaad een optie.
Zie niet in waarom dit niet zou kunnen voor mensen die bewusteloos op de grond liggen
Omdat een camera (zonder fancy beeldanalyse software) wel het verschil kan zien tussen wel beweging/geen beweging, maar niet waarom er geen beweging meer wordt waargenomen.

Voorbeeldjes van allerlei situaties die voor een camera eerst beweging opleveren en daarna niet meer:
  1. Iemand loopt in beeld, loopt vervolgens uit beeld
  2. Iemand loopt in beeld en zit vervolgens stil aan tafel
  3. Iemand loopt in beeld, wil gaan zitten aan tafel maar valt
  4. Iemand loopt in beeld en ligt vervolgens stil te chillen op de bank/ in bed
  5. Iets anders triggert de motion detection van de camera (insect, wapperende gordijnen, reflecties van voorbijrijdende auto) en daarna wordt geen beweging waargenomen
Hoe zorg jij ervoor met "automatisering en wat scripts" dat alleen in situatie 3 een notificatie wordt gestuurd en in alle andere gevallen niet?

• GrooV
Gizz schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:36:
[...]

Dat weet ik. Ik heb ook nergens gezegd dat een PIR wél een oplossing zou zijn :)

[...]

Dat is een vrij specifieke situatie waar je beweging detecteert waar gewoonlijk niets/niemand komt. Dus in die situatie is dat inderdaad een optie.

[...]

Omdat een camera (zonder fancy beeldanalyse software) wel het verschil kan zien tussen wel beweging/geen beweging, maar niet waarom er geen beweging meer wordt waargenomen.

Voorbeeldjes van allerlei situaties die voor een camera eerst beweging opleveren en daarna niet meer:
  1. Iemand loopt in beeld, loopt vervolgens uit beeld
  2. Iemand loopt in beeld en zit vervolgens stil aan tafel
  3. Iemand loopt in beeld, wil gaan zitten aan tafel maar valt
  4. Iemand loopt in beeld en ligt vervolgens stil te chillen op de bank/ in bed
  5. Iets anders triggert de motion detection van de camera (insect, wapperende gordijnen, reflecties van voorbijrijdende auto) en daarna wordt geen beweging waargenomen
Hoe zorg jij ervoor met "automatisering en wat scripts" dat alleen in situatie 3 een notificatie wordt gestuurd en in alle andere gevallen niet?
Ik zorg nergens voor, zeg alleen dat het wel degelijk mogelijk is.

We zitten hier op tweakers, ga er zelf mee aan de slag en deel je resultaten zou ik zeggen!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@GrooV misschien is het je ontgaan, maar ik ben niet de topicstarter ;) Ik probeer alleen mee te denken en heb o.a. Frigate aangedragen als realtime object detection.

Ik ben het helemaal met je eens dat mensen zelf dingen moeten uitproberen. Maar alleen dit zeggen:
zeg alleen dat het wel degelijk mogelijk is.
Zonder enige aanwijzing/denkrichting mee te geven hoe je in hemelsnaam je simpele camera leert wat een noodgeval is met een gevallen persoon en wat niet, dat is.. wel heel simpel gesteld.

Waarom is het volgens jou wel degelijk mogelijk? Geef eens een linkje naar een soortgelijk project, oplossing?

Als het volgens jou wel degelijk mogelijk is, hoe zou je het aanvliegen? Hoe zou jij je TP-link camera het verschil laten bepalen tussen de 5 scenario's die ik schetste? Ik ben oprecht nieuwsgierig hoe jij dat voor je ziet, want ik denk dat het niet kan. Ik leer graag bij, dus hoor graag wat ik over het hoofd zie.
Ik hoop dat ik het verkeerd heb en het wel degelijk mogelijk is om met simpele middelen een valdetectie-systeem in elkaar te zetten dat; is een gat in de (open source) markt en daar zouden heel veel mensen mee geholpen zijn!
We zitten hier op tweakers, ga er zelf mee aan de slag
Zeggen dat je probleem X wel degelijk met gereedschap Y oplost zonder enige onderbouwing is ook niet hoe we hier op tweakers.net elkaar echt verder helpen :)

[ Voor 18% gewijzigd door Gizz op 22-06-2022 17:27 ]

• Mx7733

Mx7733

Topicstarter
Beide bedankt voor het meedenken. Heb een aantal nieuwe inzichten en daar gaat het me om. Dat vind ik het prettige aan tweakers, elkaar helpen en meedenken!

Als ik geen beperkte beurs, en kennis, had gehad, dan had ik alles gekocht en geprobeerd,, maar die mogelijk heb ik niet. Dus door jullie ervaringen, weet ik nu meer.

We beginnen met verlichting voor in de nacht en doe wellicht een slot om de SOS-armband ;)

Nogmaals bedankt, mocht ik meer weten of andere technieken tegenkomen, zal ik deze hier delen!

Nogmaals bedankt!

• langestefan
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 05-09-2024
Mx7733 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 10:12:
Beide bedankt voor het meedenken. Heb een aantal nieuwe inzichten en daar gaat het me om. Dat vind ik het prettige aan tweakers, elkaar helpen en meedenken!

Als ik geen beperkte beurs, en kennis, had gehad, dan had ik alles gekocht en geprobeerd,, maar die mogelijk heb ik niet. Dus door jullie ervaringen, weet ik nu meer.

We beginnen met verlichting voor in de nacht en doe wellicht een slot om de SOS-armband ;)

Nogmaals bedankt, mocht ik meer weten of andere technieken tegenkomen, zal ik deze hier delen!

Nogmaals bedankt!
Ben je bekend met de Xiaomi FP1? https://www.youtube.com/watch?v=Leru0rCS8b0
Dit is een radar gebaseerde sensor, extreem accuraat. Xiaomi heeft een app waarmee je virtuele zones kan tekenen.

Als je toch de domotica kant op gaat dan moet je zeker voor Home Assistant kiezen en niet voor Domoticz. Domoticz is al een tijdje op z'n retour namelijk en Home Assistant is gebruiksvriendelijker en veel uitgebreider :) (en Nederlands!)
Pagina: 1