Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Arjan-B
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21-11 20:33
Hallo, eindelijk is het dan toch zover dat ook wij zonnepanelen willen plaatsen.
Ik heb al een hoop info opgezocht maar toch wil ik het een en ander nog graag even checken.
Het betreft ons platte dak van de uitbouw (op het huis zelf is niet veel eer te behalen gezien de vele kleine dakvlakken, 2 dak kappellen en nog wat schoorsteenwerk.

Het platte dak is het witte gedeelte op onderstaande foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MPkXj5YSpRgwrVRXEWxjglY-FHU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9CB1vJduCNscyuWll6YBOxTo.png?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Beschikbare ruimte is ca 9 bij 7 meter, minus de hap van 3 bij 2,5 linksonder, minus een dakraak van 90 bij 1m20. Totaal denk ik 8 a 9 panelen in landscape opstelling kwijt te kunnen
Schaduw
Dat is het heikele punt. Ons huis zelf zorgt zeker in de ochtend voor een schaduw op het platte dak.
Jaarverbruik
2400 kwh
Huidige elektriciteitsaansluiting
1x 35A
Budget en doel
Budget, ondergeschikt aan het doel om zoveel mogelijk op te wekken maar in ieder geval ons jaargebruik te matchen. Hoewel ik dat ik de (verre) toekomst natuurlijk wel omhoog zie gaan.
Wie gaat het project uitvoeren
Zelf installeren.
Bijhouden van data
Is leuk, maar moet niet teveel gaan kosten. En het is zeker geen dealbreaker als het niet kan.
Reeds verkregen offertes
Geen offertes van bedrijven -> wel aangevraagd maar nog niets terug gehoord
Onderstaand is zelf bij elkaar geklikt in verschillende webshops.

Solarchamp:
8x JA Solar 405 wP
Hoymiles HMS-2000 micro-omvormers
Plus uitlezing
Plus platdaksysteem met kappen (weinig ballast)
Totaal: 3403

Solar-outlet:
8xUlica 410Wp
8x Enphase IQ7+ (moet ik hier eigenlijk de IQ7A hebben? of is de 7+ ook goed?)
Plus uitlezing
Plus platdaksysteem met kappen
Totaal: 3372

Winkelman:
8x JAM54S30 405 WP
8x Enphase IQ7+
Plus uitlezing
Plus platdaksysteem met kappen
Totaal: 3480

Sun-solar.nl,
9x Trina Vertex S mono 400Wp
4x APS DS3-L
Plus uitlezing
Plus betonvoeten
Totaal: 3577
Regio
Oost-NL (Twente)

Vragen:
Van wat ik zo kan vinden, zit alles qua prijs ongeveer wel in de buurt maar:
Ga ik voor micro-omvormers of optimizers, gezien mijn schaduwsituatie is mijn gevoel voor micro-omvormers. Ook makkelijk uitbreiden is een argument hierbij.

Van bovenstaande merken, wat is betrouwbaar en waar moet ik wegblijven? Ik kom vaak uit op JA-solar. Is dat een oke merk?

• Griffin2k
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:27
Als je de ochtend even loslaat. Als je de zon beetje simuleert. Van wanneer tot wanneer heb je vol de zon? (Lees geen harde schaduw)

[ Voor 10% gewijzigd door Griffin2k op 13-06-2022 17:43 ]

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:12
Elk merk wat je kan krijgen is wel okay.
Winkelman heeft ook APS DS3-L; Lagere prijs dan Enphase, maar dan bij voorkeur geen JAM54 serie (Erg lage spanning)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Arjan-B
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21-11 20:33
Griffin2k schreef op maandag 13 juni 2022 @ 17:42:
Als je de ochtend even loslaat. Als je de zon beetje simuleert. Van wanneer tot wanneer heb je vol de zon? (Lees geen harde schaduw)
Als ik zo eens in Suncalc kijk dan heb ik de volle zon tussen 11:00 en 16:00 zo ongeveer.
Waarbij vanaf 9:30 tot 17:00 de helft in de volle zon ligt.
Ronald schreef op maandag 13 juni 2022 @ 18:31:
Elk merk wat je kan krijgen is wel okay.
Winkelman heeft ook APS DS3-L; Lagere prijs dan Enphase, maar dan bij voorkeur geen JAM54 serie (Erg lage spanning)
Ik zie het, echter is die APS DS3-L nog minder goed leverbaar dan de Enphase zo te zien.

[ Voor 31% gewijzigd door Arjan-B op 13-06-2022 19:17 ]