Aansluiten vaatwasser, leidingwerk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-05 19:49
Hi all,

Een uitdaging, ik wil zelf mijn vaatwasser aansluiten in de keuken. De vaatwasser staat naast het keukenblok, en de slangen kunnen via de plint onder de gootsteen bij het leidingwerk reiken.

Nu heeft de vaatwasser nog twee dingen nodig: Een wateraansluiting en een afvoer. Daar heb ik dus ook twee vragen over:

1. Vers water. Ik kan wel bij de hoofdkraan, maar daar zitten twee andere gebruikers op. Gelukkig zitten er bij de betreffende kraan afsluitertjes. Het is een dunnere koperleiding, en vanaf daar zit een flexibele slang aangesloten. Wat voor aansluiting is dit, hoe heet de maatvoering, en kan ik hier een splitsing op maken en daar weer een kraantje op monteren? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K7ry8J6YGUaAAPsYJuzK_Ua6VZs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/82ot4x5GuAweIDUHvCpsOCd6.jpg?f=fotoalbum_large

2. De afvoer. Er zit onderin een Y buis, daar zou ik in theorie zoiets kunnen monteren, maar dan zit er geen sifon/waterslot tussen de vaatwasser en het riool. Kan dat? Of is dat ongewenst. Dit lijkt me wel het makkelijkst. Alternatief lijkt me zoiets, maar ik weet niet of dat past op de bestaande buizen onder de wasbak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IXb453UZycwqNcFmxAXcVL1fXWA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3BvKNqbR6zEbMjmB7KUpsYZ2.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand die een heldere blik hierop kan werpen? :) Dank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoNeZ99
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-05 11:56
Optie 2 (witte) , gaat in de plaats van je ander rechtstaand buis die op je putje zit.
Deze kan je schuiven om net als de bestaande buis op de juiste afstand te brengen.
Dus die kan je gewoon omwisselen. Daarop je vaatwasser afvoer met een slangenklem erop en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-05 22:58

M2M

medicijnman

Voor aanvoer zijn twee standaard maten. 15mm en 12mm diameter. Even een meetlint ernaast en je weet het.

Dan t-stukje halen, stukje buis halen (of afzagen van de grote buis), t-stuk ertussen, klein stukje buis ertussen en een klein verloopje naar de aansluiting van de vaatwasser.

Echter is die maat lastig te zien. Standaard is geloof ik 3/8 inch, maar dat weet ik niet meer zeker.

-_-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-05 12:58
TereZz schreef op maandag 13 juni 2022 @ 14:48:
[Afbeelding]

Iemand die een heldere blik hierop kan werpen? :) Dank
Op die tweede foto daar onderin, dat is toch al een kraantje om je vaatwasser op aan te sluiten? Hij zit alleen wel heel gek onhandig dicht bij de bodem van je kastje...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Vloris schreef op maandag 13 juni 2022 @ 15:33:
[...]

Op die tweede foto daar onderin, dat is toch al een kraantje om je vaatwasser op aan te sluiten? Hij zit alleen wel heel gek onhandig dicht bij de bodem van je kastje...
Die zal vast in een bracket geschroeft zijn, wellicht nog te draaien? Echter als het mis gaat, heb je een lekkage die je op móet lossen op dat moment. Het is een goed idee om dat soort dingen 's ochtends te doen als de bouwmarkt nog open is :)

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
Bedankt voor alle reacties!
Vloris schreef op maandag 13 juni 2022 @ 15:33:
[...]

Hihi dat is gas.
M2M schreef op maandag 13 juni 2022 @ 15:30:
Voor aanvoer zijn twee standaard maten. 15mm en 12mm diameter. Even een meetlint ernaast en je weet het.

Dan t-stukje halen, stukje buis halen (of afzagen van de grote buis), t-stuk ertussen, klein stukje buis ertussen en een klein verloopje naar de aansluiting van de vaatwasser.

Echter is die maat lastig te zien. Standaard is geloof ik 3/8 inch, maar dat weet ik niet meer zeker.
En dan met knelkoppelingen werken bedoel je? Ik hoopte op een oplossing waarbij schroeven genoeg zou zijn, of bedoel je dat ook?
Heb anders een buizenzaag, ontbramer ed. nodig toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-05 12:58
TereZz schreef op maandag 13 juni 2022 @ 17:25:

[...]

Hihi dat is gas.
O Ja, oeps… :$
Nu ik beter kijk zie ik dat er een andere knop op zit dan ik dacht. Sorry voor mijn zinloze tip dan :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

TereZz schreef op maandag 13 juni 2022 @ 17:25:

[...]

Hihi dat is gas.

[...]

En dan met knelkoppelingen werken bedoel je? Ik hoopte op een oplossing waarbij schroeven genoeg zou zijn, of bedoel je dat ook?
Heb anders een buizenzaag, ontbramer ed. nodig toch?
voor knelkoppelingen heb je niet veel nodig. Een zaag niet gebruiken, schuurpapier ook liever vermijden, tenzij de buis niet vlak is. Indien je wel schuurpapier gaat gebruiken, dan nooit in de lengterichting en bij voorkeur wat polijstlinnen (extreem fijn schuurpapier).

Dan een pijpensnijder gebruiken zoals van de ikea:
https://www.ikea.com/nl/n...hapsset-2-delig-28512100/

Rustig werken, geen dubbele groef maken en dan werkt het prima. T-stukkie ertussen, klein stukje pijp ertussen of direct naar de matchende koppeling gaan. Even naar de bouwmarkt gaan is voldoende, die kunnen je precies vertellen welk stukje je nodig hebt.

Moet je wel vantevoren even de maat opmeten, zowel van de vaatwasserkant, als van de aanvoerbuis-kant.

---------

En als je gaat testen op lekken, dan zet je de keukenkraan helemaal open, de hoofdafsluiter helemaal dicht. Vervolgens de hoofdafsluiter net een beetje opendraaien totdat er een klein beetje water in stroomt. Je hoort het dan heel zacht stromen.

Met een beetje geluk komt er een klein straaltje water uit de keukenkraan. Die zet je langzaam dicht, zolang als de knelkoppeling lekdicht is. Zodra je een lek spot, zet je de keukenkraan weer open, is de druk weg en kun je een klein slagje geven. Lomp vastdraaien maakt meestal meer kapot. Zorgen voor goed schoon materiaal is een must, zandkorrels zijn de vijand.

[ Voor 21% gewijzigd door M2M op 13-06-2022 17:44 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 28-05 16:15
Die aanvoer is hoogstwaarschijnlijk 15mm dik, naar de kraan zal dan 1/2" schroefdraad zijn.
Kunt voor het kraantje een splitsing maken, maar er na kan ook prima.
Paar flexibele slangen, T stukje, een muurplaatje en een wasmachine kraan en je bent klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Nu online
Afhankelijk van de maat 15 of 12 neem je een t-stuk 15-1/2"-15 of 12-1/2"-12.
Die half duims aansluiting draai je een wasmachinekraan in en daar de slang van de vaatwasser op.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TereZz
BoNeZ99 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 15:25:
Optie 2 (witte) , gaat in de plaats van je ander rechtstaand buis die op je putje zit.
Deze kan je schuiven om net als de bestaande buis op de juiste afstand te brengen.
Dus die kan je gewoon omwisselen. Daarop je vaatwasser afvoer met een slangenklem erop en klaar.
Dit is gelukt! Heb de vaatwasserafvoer flink verhit om uit te rekken, want die paste niet zomaar op het tuitje van de bouwmarkt.

Ook is het met de aanvoer gelukt zonder de zagen en knellen. Y stuk met allerlei koppelingen (met dank aan de toolstation). Op de aanvoer zit een 3/8 koppeling. Zie hier het resultaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J0UpmHGV4f8WSF9IzRCZZkfeVe4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hawQaDRpLYpvhZka83Thp8iY.jpg?f=fotoalbum_large

Het geheel lekt nog een beetje, ondanks dat dit de tweede keer gemonteerd is met een stuk meer ptfe tape. Daar ga ik vandaag meer van omheen rollen. Thanks all!
Eigenlijk vind ik de kraan zo best een beunoplossing omdat het geheel niet vastzit aan de muur (met een muurplaat) en alle koppelingen niet straks vastzitten. Ik plaats wel even een muurbeugel O-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_RC5mTpvy7N0MZ-CONBprwi1Mkw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LNb0jF3IxjrKqvEswfd6Bl1l.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaMose
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 19-09-2023
Handige oplossing! Heb je toevallig materialenlijst met bijbehorende maten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-05 21:55
Niks mis mee!

Let wel goed op welke kant je de PTFE tape op rolt. Als ik zo kijk zit er wel genoeg op, maar rolt het van de draad af bij het monteren.

Afbeeldingslocatie: https://ibcadapter.nl/cdn/shop/articles/tape_aanbrengen_1200x1200.jpg?v=1643029227

Joe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Op de foto wordt het rolletje in ieder geval verkeerd om vastgehouden. Zo wordt de afstand tussen rolletje en leiding alleen maar langer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-05 07:37
sypie schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 21:40:
Op de foto wordt het rolletje in ieder geval verkeerd om vastgehouden. Zo wordt de afstand tussen rolletje en leiding alleen maar langer...
Inderdaad, net als met EHBO, “in de rol” kijken bij afrollen verband. 🙂
Pagina: 1