Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Tips en inzichten gezocht op basis van mijn verbruiksgegeven

Pagina: 1
Acties:

• Tommybear1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-12-2023
Beste Allemaal,
Ik zou graag zonnepanelen plaatsen en op een zo handig mogelijke manier zoveel mogelijk "eigen" stroom willen gebruiken.

Even wat kentallen:
- Hoekhuis uit 1999, Den Haag
- Gezin met 2 kinderen
- Electra 5300 kWh, verhouding hoog-laag tarief ong. 50/50.
- Gas 660m3
- Huidige energie leverancier : Oxxio met een ISKRA AM550 slimme meter
- Ik draai ook home assistant op een Rpi3, lijkt me ook leuk om eventueel wat apparaten een remote start te kunnen geven. (nu draait bijv. vaatwasser / wasmachine vooral 's nachts.. Maar met zonnepanelen natuurlijk zoveel mogelijk overdag gebruiken)
- Doorlopend verbruik is ong. 150Watt (dus voor dingen die altijd aan staan, mech. ventilatie / netwerk etc.)
- 3 van de 5 werkdagen is er overdag iemand thuis.
- In mei 2020 hadden we een electrische opblaasjacuzzi gekocht. Da's best een forse toename. Heb daar eind 2020 een ombouw omheen gemaakt en gebruiken hem nu wat minder vaak. Maar we zouden daar dus wel wat energie in kunnen dumpen. (is ong. 1m3 water).
- Aansluiting 1x35A.(zwarte stip op zekering, en 35A in aanslag lege plek andere fase) Wel zie ik in de meterkast dat alle 3 fasen het huis zijn ingevoed t/m het doosje van de 'gemeente' zekeringen. Daar zit 1 zekering in met afgaande fase richting meterkast/automaten.

Meterkastplaatjes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qRGfmX5hzfl4OTAD8PJtE3Wf9Gc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FJWGkJ2yVpJfwRZ2NqTsJNFV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FOiMo5XAybQYFCSKKFvS285WXx0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qUYvpOThVYIWJg7k6JIaU9Eg.jpg?f=fotoalbum_large

Tabel historisch verbruik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mXTED5YIHSeBhPVW5CChInZQO2c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6XBbUf8hlcxUiRL4IYN9qMRt.png?f=user_large

Grafiek per maand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u9xl_0JJHnMFWLLKzH8CJxzNMyE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MsrzUM0pzyRF8NmstLMk6TOD.jpg?f=user_large

Grafiek doorlopend: (merk ook de vlakke stukken op, deze perioden heb ik minder vaak de standen genoteerd).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lRyynRlPYsRhIBW_HxRe4Dxajnc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eolyD9whr87acO5Y7Ju0Tjws.png?f=fotoalbum_large

Mijn platte dak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/691XMf0j-lvz7oI_fjIA5FUiTRM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wKs8E3HTGqr433apMZw81n1R.jpg?f=user_large

Mijn vragen / stellingen
- Als ik zonnepanelen zou plaatsen, is het dan zinvol om met het afbouwen van de salderingsregeling de panelen sub-optimaal te leggen qua totale opbrengt, maar meer voor jaar-rond stabielere opbrengst? Dus bijvoorbeeld de panelen Oost-West te leggen met een grotere hoek zodat ze welliswaar in de zomer-middag minder opbrengen, maar dat ze dan in de winter ochtend/namiddag iets meer geven.

- Gezien ik geen goede plek heb voor een omvormer in huis en slechte toegang tot 't dak heb is het wellicht ook verstandig micro omvormers te gebruiken en een grotere hellingshoek voor de panelen te nemen. Is dat juist?

- Wat voor legplan zouden jullie adviseren?

- Wat kan ik verwachten t.a.v. mijn meterkast? Zou het toekomst/verbruiks technisch logisch zijn om electrisch te gaan koken?

- Onze CV ketel bevind zich op de begane grond, hoe kijken jullie aan tegen warmte opslag in zo''n soort zak in de kruipruimte?

Alvast bedankt voor de inzichten/startpunten. Gezien normaliter het devies is : leg het dak zo vol mogelijk, weet ik niet of dat met uiteindelijk wegvallen van saldering ook nog steeds logisch is.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:39

DukeBox

loves wheat smoothies

Tommybear1979 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 14:39:
- Als ik zonnepanelen zou plaatsen, is het dan zinvol om met het afbouwen van de salderingsregeling de panelen sub-optimaal te leggen qua totale opbrengt,
Je bedoeld OW i.p.v alléén Z ? Dat hangt er vanaf hoe je je dag gebruik kan optimaliseren en of je bijv. bij regen/zon makkelijk een wasje kan uitstellen. In basis zou ik kijken hoe je zoveel mogelijk panelen kwijt kan.
Verder hangt het ook af van was nu de netspanning is rond de piektijden, als die al op het randje zijn zou ik hoe dan ook OW overwegen.
- Gezien ik geen goede plek heb voor een omvormer in huis en slechte toegang tot 't dak heb is het wellicht ook verstandig micro omvormers te gebruiken en een grotere hellingshoek voor de panelen te nemen. Is dat juist?
- Wat voor legplan zouden jullie adviseren?
Je moet eerst zelf met een voorstel komen.
- Wat kan ik verwachten t.a.v. mijn meterkast? Zou het toekomst/verbruiks technisch logisch zijn om electrisch te gaan koken?
Als je niet meer dan 16A gaat terug leveren kan je nu met je huidige kast nog wel verder als je je beltrafo bijv. vervangt voor een alamat waar je de PV aan hangt. Kosten zijn 2/3 tientjes en een losse beltrafo.
Wanneer je elektrisch gaat koken kom je wel ruimte te kort voor een kookgroep.

Ik zie geen hoofdschakelaar ? Maar als je die zekering er uit kan draaien (bij mij zijn die niet toegankelijk) dan kan je daarmee je kast spanningsloos maken.

Als je een nieuwe kast (erbij of i.p.v.) plaatst en nog dit jaar, kan die met de BTW korting mee van de panelen, zorg dat je dan genoeg ruimte hebt om later automaten bij te plaatsen voor je keuken.
- Onze CV ketel bevind zich op de begane grond, hoe kijken jullie aan tegen warmte opslag in zo''n soort zak in de kruipruimte?
Dan moet je eigenlijk naar PVT panelen gaan kijken hoe dan ook zijn er maar weinig rendabele oplossingen voor een opblaasjacuzzi.
Gezien normaliter het devies is : leg het dak zo vol mogelijk, weet ik niet of dat met uiteindelijk wegvallen van saldering ook nog steeds logisch is.
Waarom zou dat niet logisch meer zijn dan ? Het is niet dat er geen vergoeding meer is, alleen het 1:1 verrekenen per jaar vervalt. Mocht de afbouw (deze keer daadwerkelijk) doorgaan, betaal je vanaf 2025 36% van de afgenomen stroom, daar kan je alles wat je méér terug levert dus niet meer 1:1 van aftrekken maar moetje dat verrekenen met de terug lever vergoeding.

Leg je dus meer panelen neer dan blijft je rekening ook in de toekomst nog steeds lager.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Tommybear1979
Hi DukeBox, bedankt voor de input.
Ik bedoelde inderdaad Oost-West ipv Zuid. Omdat ik denk dat:
- Je meer panelen kwijt kan in 'dakjes' opstelling
- Je dan (tov puur zuid) meer opwekking hebt aan begin en eind van de dag en dan wellicht meer zelf kan verbruiken.
- Je wellicht makkelijker het vermogen op 't net kwijt kan ivm netspanning.
- Ik heb geen hoofdschakelaar, maar een hoofdzekering in transparant kastje met loodje.

Ik ga:
- M'n Arduino die aan P1 poort hangt programmeren zodat hij ook netspanning zal gaan sturen naar HomeAssistant zodat ik die kan loggen.

- Legplan verzinnen obv max aantal panelen Oost-West en een legplan puur Zuid.

- Jouw rekensommetje even narekenen mbt salderen/terugleververgoeding.

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Tommybear1979 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 16:00:
Hi DukeBox, bedankt voor de input.
Ik bedoelde inderdaad Oost-West ipv Zuid. Omdat ik denk dat:
- Je meer panelen kwijt kan in 'dakjes' opstelling
- Je dan (tov puur zuid) meer opwekking hebt aan begin en eind van de dag en dan wellicht meer zelf kan verbruiken.
- Je wellicht makkelijker het vermogen op 't net kwijt kan ivm netspanning.
- Ik heb geen hoofdschakelaar, maar een hoofdzekering in transparant kastje met loodje.
Een ander voordeel van OW op een plat dak is dat je met minder ballast af kunt.

When life gives you lemons, start a battery factory

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:09
Poe hey, om even bij het begin te beginnen:
dat verbruik zeg, dat is echt 2x zo hoog dan normaal/gemiddeld!

Ik denk dat je helemaal niet meer energie wilt "dumpen" maar eens in kaart wilt brengen waar al die energie naartoe gaat. Ja verbruik is echt heel hoog qua elektra, maar weer behoorlijk laag qua gas. Ik zou dit soort cijfers alleen verwachten bij een hybride systeem (warmtepomp + cv-ketel die beide verwarming doen) bijvoorbeeld.

Qua zonnepanelen zijn er voorbeelden zat hoe je dit het best kunt doen, als je de centen hebt is het devies gewoon zoveel mogelijk neerleggen en genieten als het zonnig is.

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21-11 14:28
Fr33z schreef op maandag 13 juni 2022 @ 16:23:
Poe hey, om even bij het begin te beginnen:
dat verbruik zeg, dat is echt 2x zo hoog dan normaal/gemiddeld!
Dat valt best mee voor een gezin dat veel thuis is. gemiddeld is 4500 kWh voor 4 personen.

[ Voor 7% gewijzigd door alwind op 13-06-2022 16:37 ]

• Tommybear1979
alwind schreef op maandag 13 juni 2022 @ 16:35:
[...]

Dat valt best mee voor een gezin dat veel thuis is. gemiddeld is 4500 kWh voor 4 personen.
Kwam door overmatig gebruik Jacuzzi. Als ik nu kijk naar lopende totaal van jun'21 t/m mei'22 zit ik op 4700kWh.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05:25

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Tommybear1979 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 14:39:
- Aansluiting 1x25A. Wel zie ik in de meterkast dat alle 3 fasen het huis zijn ingevoed t/m het doosje van de 'gemeente' zekeringen. Daar zit 1 zekering in met afgaande fase richting meterkast/automaten.
Weet je zeker dat het 1x25A is? Volgens mij was het in 1999 al vrij gebruikelijk om dan 1x35/40A te plaatsen.
Meterkastplaatjes
Ik zie (denk ik) een halve meterkast :+ Dus lastig er wat op te zeggen.

Door je 40A aardlekschakelaars (en uitgaande van de meer standaard 1x40A) zit je daarmee al aan de max. Blijf je op 1-fase zal je dus extra aanpassing moeten doen.
Kan natuurlijk niet in je huis kijken maar qua dak lijkt me micro voor de rest wel zonde meerwaarde.
Ik wil zelf niet iets anders dan inductie (makkelijk schoonmaken, beter luchtkwaliteit, minder restwarmte). Maar qua verbruik uit PV is het wel een lastige daar we daarvoor eigenlijk te laat koken. Dus of je verder "noodzaak" hebt om dat te doen hangt er vanaf of je aan gasloos denkt.

• Tommybear1979
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gYgLeD2FWiHersc9N-Y3yQ04Qns=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3fUWFExR6I6c5SFxOM8p6Xgn.jpg?f=user_large

- Ik heb de inloggegevens bij Stedin opgevraagd zodat ik kan nagaan wat m'n exacte aansluiting is

- Bijgevoegd de netspanningscurve van vandaag zoals gerapporteerd door m'n slimme meter. Wat is hier uit af te leiden qua net bezetting en "ruimte" voor terugleveren?

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05:25

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Tommybear1979 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 17:20:
- Ik heb de inloggegevens bij Stedin opgevraagd zodat ik kan nagaan wat m'n exacte aansluiting is
Let op dat netbeheerders meer dan eens geen flauw idee hebben en gewoon maar 1x40A of 3x25A tonen voor alle standaard huisaansluitingen.
- Bijgevoegd de netspanningscurve van vandaag zoals gerapporteerd door m'n slimme meter. Wat is hier uit af te leiden qua net bezetting en "ruimte" voor terugleveren?
Ik zie aardig wat pieken dus er zit zeker wel wat PV in de buurt. Maar pieken lijken me niet overdreven voor terugleveren. Ik zie nog geen 250V ofzo :) Maar voor inzicht in de spanningsval voor je aansluiting zou je de waterkokertest (even zoeken hier) kunnen doen.

• Tommybear1979
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lfxqhtVRjIwjiL2A6uQqCaQX2BQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0pC9Il948e7EErh75hUO6cFo.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb (denk ik) de waterkoker test gedaan. Dus netspanning/vermogen aflezen voordat waterkoker aanstaat. Waterkoker aangezet, 2minuten wachten (krijg iedere minuut een meting dus wil in ieder geval een hele periode), aflezen, waterkoker uit, 2 minuten wachten. Aflezen.

Vreemde is is dat netspanning oploopt. Zou dat door opwekking van de PV's in de buurt zijn dan? En ik dus niet goed heb gemeten? (misschien beter doen als 't donker is? )

Aansluiting: Als netbeheerder het ook niet weet.. Hoe kom ik er dan achter?
Pieken : Zou je o.b.v. het spanningsbeeld beter Oost-West kunnen leggen? Of is er voldoende ruimte op 't net om alles op zuid te leggen? ideeën?

[ Voor 11% gewijzigd door Tommybear1979 op 14-06-2022 19:10 ]

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-11 16:57

Illusion

(the art of)

Tommybear1979 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 19:08:

Aansluiting: Als netbeheerder het ook niet weet.. Hoe kom ik er dan achter?
ideeën?
Foto maken van de hoofdstop, recht van voren.
In het midden zit een gekleurde stip (achter het glaasje).
Geel = 25A
Zwart= 35A

[ Voor 16% gewijzigd door Illusion op 14-06-2022 19:18 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• Tommybear1979
Goeie, even gekeken. Zwart dopje en zie in de aanslag van de lege plekken van de andere fasen nu ook 35A staan. Ik pas openingspost even aan.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jcpoglCTdTwYsEvHp29MlsLmhiQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IriDEDAwy8kYP3aw3GuBcFCi.jpg?f=fotoalbum_large

@Septillion Ook even een overzichtsfoto van de meterkast, let niet op de zooi en plankjes kunnen er natuurlijk uit. Ik ben beetje een leek dus weet niet wat je hier exact uit kunt afleiden tav van de mogelijkheden/keuzes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MvvzMiGWurEjgLuYi5ctui4jrQk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e3ziEevWv3WPFjNufS7e4lnT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door Tommybear1979 op 14-06-2022 20:19 ]

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21-11 10:33
Tommybear1979 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 17:20:
[Afbeelding]

Hoe heb je die data van je slimme meter verkregen? Via die inlog?

• Tommybear1979
mathijshooi schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 20:51:
[...]

Hoe heb je die data van je slimme meter verkregen? Via die inlog?
Ik heb een NodeMCU (Arduino gebaseerd op ESP8266) aan de P1 poort hangen met stukje code die de waarden uit de DSMR5 telegrammen omzet en pusht naar de MQTT server in m'n HomeAssistant software.
Zoiets.. weet niet meer exact of ik daar m'n code vandaan had. https://github.com/daniel-jong/esp8266_p1meter
Pagina: 1