Start met P1 poort uitlezen d.m.v. home assistant

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Mijn vraag
Ik wil beginnen met het uitlezen van mijn P1 poort. Iedere tweaker is natuurlijk data geil maar met name om is aan de slag te gaan met mijn energieverbruik verminderen. Belangrijk detail hierin is dat ik sinds circa een maand zonnepanelen en 2 airco's heb hangen. Het idee achter de airco's is dat deze een stuk verwarming over gaan nemen van de CV installatie om het gasverbruik/kosten te drukken. Inzicht in energieverbruik is nogal relevant dus.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Aangezien ik later sowieso meer met smart home wil gaan doen was ik aan het kijken naar Home Assistant ipv bvb p1 monitor. Zodat ik later de ruimte heb om dingen verder uit te breiden zonder dat ik later weer opnieuw moet starten aan de softwarekant.

Als ik kijk naar hun Installation methods vergelijking dan zou ik gaan voor Windows VM install. Ik heb namelijk al een (low energy) windows machine draaien en ik wil graag voor de toekomst de mogelijkheid tot add-ons open houden. Een supervised install levert geen voordeel maar is alleen een stapje complexer. Sowieso begreep ik ook dat een install migreren naar een andere machine ook best te doen is (maar niet van non-container naar container based en vice versa).

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Het plan is dus als volgt:
  • Home assistant VM gaan draaien op mijn windows server
  • Ik ben een ontzettende kneus als het gaat om electronica solderen. Dus ik wilde gaan voor een out of the box oplossing Slimmelezer+
  • Ik heb een Landys Gyr+ E350 ZMF110CCtFs2. Volgens dit schema en het feit dat er met grote letters "ESMR 5.0" op staat hoef ik volgens mij geen losse voeding
Voor zover ik allemaal kan zien gaat dit allemaal samen werken. Vraag is eigenlijk simpel, klopt mijn plan een beetje? Zijn er zaken die ik fout heb en hebben mensen nog tips of tricks?

Enige specifieke vraag die ik heb gaat over de firmware van die slimme meter. Ik kan daar esphome of esp-link voor kiezen. Ik krijg alleen nergens duidelijk wat het verschil is tussen die twee.

[ Voor 4% gewijzigd door Craven op 13-06-2022 14:32 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:15

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Lijkt me best een prima opzet. Maar had je ook gebruiksgegevens van voor je Airco? Anders is het misschien nog handig dat je daar het gebruik los van kunt bekijken om in te kunnen zien hoeveel energie daar nu werkelijk heen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Nu online
@Septillion ze staan nu uit natuurlijk. Afgelopen maand hebben ze ook niet bijzonder veel gedaan. Het is met name om het randje eraf te halen bij een hittegolf. Maar in winter voor de verwarming.

Ik heb wel gebruiksgegevens online bij vattenfall staan. Daar kan ik dan ook gasverbruik t.o.v. electra verbruik zien. Dat gaat bij die airco's met name interessant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:45

Tazzios

..

Om te weten wat je airco verbruikt zou ik deze nemen(#hebikzelfook) anders weet je het nog niet.
https://shop.shelly.cloud...smart-home-automation#153

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Nu online
@Tazzios daar moet ik ook nog wat op bedenken. Vziw zitten beide airco's (daikin perfera split-unit) nu direct met kabels in de meterkast. Dus een stekker zoals die er tussen gaat hem niet (makkelijk) worden.

Energieverbruik kan ik wel uitlezen uit de app van daikin zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

Zo te zien ondersteunt HA ook Daikin, wat betreft stroomverbruik uitlezen.
https://www.home-assistant.io/integrations/daikin/

Wordt je omvormer ook ondersteunt door HA?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Als je al wel wat gegevens van afgelopen jaar hebt zou je daarmee kunnen afschatten hoeveel je naar de arico stuurt. Blijft dan natuurlijk wel schatten. Want gebruik je voor de rest meer of minder schaar je dat dan ten onrechte onder de WP.

Voor kleine WP zou een (Shelly) plug wat kunnen zijn. Voor vaste installatie zou je kunnen kijken naar meter met modbus of een Shelly EM.

[edit]Zie nu dat je Daikin ook stroomverbruik uitgeeft. Dat zou wel handig zijn maar zou ik eens een keer testen hoe nauwkeurig dat is. Bijvoorbeeld eens een uurtje alles in huis uit behalve een enkele WP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Craven
  • Nu online
@Tazzios Panelen en omvormer zijn van zonneplan, dat is een saj. Helaas is hij wel aangesloten via 4g. Dus dat ding zal niet bereikbaar zijn voor HA. Misschien dat ik het nog kan uitlezen bij zonneplan zelf via een API maar dat weet ik nu niet.

@Septillion Als ik de reviews moet geloven zou die relatief nauwkeurig moeten zijn. Die test is wel een goede om dit nog een keer te verifieren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanderdw
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 10:47
Wat betreft de software kan ik je ook nog DSMR Reader aanraden, deze kan je eventueel met mijn addon makkelijk in HA OS installeren: https://community.home-as...for-home-assistant/279087

Vervolgens kan je met https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr_reader deze ook in het energy dashboard van HA zelf krijgen.

Voordeel van DSMR Reader is dat je daar ook je financiële contracten in kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Nu online
@sanderdw ik had hem hier al gelezen inderdaad. Staat op mijn todo lijstje om mee te spelen zodra ik de p1 meter binnen heb.

Overigens HA net binnen 5 minuten aan de praat gekregen binnen een VM. Bijna niet leuk meer zo makkelijk is het :+

Edit: more importantly, is er iemand die mij nog het verschil kan vertellen tussen esp-link en esphome? Dat is mijn laatste obstakel voordat ik die meter bestel aangezien dat in het bestel proces gekozen moet worden.

[ Voor 27% gewijzigd door Craven op 13-06-2022 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

ESPlink is heel specifiek stuk software als link van serial naar Wifi. Zet dus 1 op 1 de seriële data uit de P1 op de wifi.

ESPhome is een breder framework waar je sort van a la cart kunt configureren wat je wilt hebben en ESPhome maakt daar dan firmware voor. Heeft in de werking wat weg van Docker Compose. Een van de modules daarin is DSMR ondersteuning waarbij de ESP werkelijk het serial bericht parst en de juiste waardes doorstuurt aan HA.

Laatste lijkt me dan de meest logische keuze als je het gewoon in HA wilt hebben. Maar volgens mij zou je je kan bijvoorbeeld weer ESPlink kunnengebruiken om de data in DSMR Reader te krijgen. Daar het in de basis een ESP is zou het mogelijk moeten zijn later zelf de andere firmware erop te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

Craven schreef op maandag 13 juni 2022 @ 16:35:
@Tazzios Panelen en omvormer zijn van zonneplan, dat is een saj. Helaas is hij wel aangesloten via 4g. Dus dat ding zal niet bereikbaar zijn voor HA. Misschien dat ik het nog kan uitlezen bij zonneplan zelf via een API maar dat weet ik nu niet.

...
Zo te zien wel:
https://community.home-as...e-custom-component/283435
Pagina: 1