Vraag m.b.t. Apple Homekit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-05 23:36
Momenteel heb ik een Homey staan die (o.a.) mijn verlichting regelt, maar deze is niet zo stabiel als ik zou willen (philips Hue verlichting wordt niet altijd in één keer uitgeschakeld bijv.).

Nu denk ik erover na om naar Apple Homekit over te stappen, zeker met Matter op komst.
Ik ben de regels zoals deze in Homey staan gewend, dus het is even omschakelen naar Homekit.

Wat ik probeer te bereiken is het volgende:

Bij een bepaalde lux moet de verlichting in de gang aan gaan op een gedimd niveau in een warme kleur.
Bij beweging in de gang moet het dimniveau omhoog gaan voor een periode van 2-3 minuten, daarna moet deze weer terug naar het default niveau.

Tussen 23.30 en 00.00 moet het licht random uitgaan (dit zodat het licht niet elke dag op dezelfde tijd uitgaat).
Vanaf dat moment tot de volgende ochtend moet bij beweging het licht in de gang op het minst mogelijk dimlevel aangaan voor een periode van 2-3 minuten, zodat je net genoeg in de gang wat kan zien, zonder dat je ineens in een bak licht staat met je slaperige hoofd.

Eerste waar ik tegenaan loop (maar wat hopelijk met de komst van Matter opgelost kan worden), is het licht aan laten gaan bij een bepaald luxlevel. (Met Homey bereken ik de gemiddelde waarde van een aantal schemersensoren, zodat niet bij elke wolk die voor de zon bij komt het licht aan gaat om vervolgens weer uit te gaan als de wolk weer verdwenen is).
De reden dat ik het op een gemiddeld luxlevel wil is omdat op een zonnige, heldere dag het langer licht is (rond zonsondergang) dan op een niet-zonnige bewolkte dag.
Dat betekent dat je de ene keer het licht al aan hebt terwijl dit nog niet nodig is en de andere keer zit je lang in het donker te wachten tot het licht aangaat als je je licht laat afhangen van de zonsondergang.
Voor nu wil ik de verlichting nog wel aan laten gaan op basis van de zonsondergang, maar als Matter er is (en Homekit ondersteunt schemersensoren), dan wil ik de trigger omzetten naar een gemiddeld luxlevel.

Voornamelijke waar ik nu tegenaan loop, is het licht op een random tijd binnen een bepaalde range uit laten gaan, en bij beweging het licht aan laten gaan om een ultra-gedimd niveau en op een hoger niveau als het licht al brandt.

Iemand die me hier een duwtje in de goede richting kan geven?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
Niemand die me een duwtje in de juiste richting kan geven??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:08
Zelf geen ervaring mee, maar helpt dit artikel: https://linkdhome.com/articles/homekit-automation-guide ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
Thnx, daar ga ik eens mee aan de gang.