Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwbuiter74
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-04-2024
Hallo allemaal,

Ik ben mij sinds kort wat aan het verdiepen in het gebruik van IP camera's en heb er sinds kort me ook 1 aangeschaft. Een Foscam FI9821P v2

Leuk dingetje. En ondanks veel doom scenarios die de ronde doen mbt tot het installeren van IP cameras, was dat uiteindelijk bij deze vrij eenvoudig. Instellen, SD kaart erin, en opnemen maar!

Nou, duurde het wel even voor ik het voor elkaar kreeg dat hij ook daadwerkelijk ging opnemen. blijkbaar moet je daarvoor wel eerst flink wat zaken vooraf instellen en activeren. bewegingsdetectie inschakelen, met de daaraan gekoppelde acties, hetzij opname starten, snapshot, mail notificatie, schema's dag/tijd instellen etc....en begint daarna met opnemen. Helemaal prima. Ook dat is me gelukt.

Nou, is het zo dat je een IP camera natuurlijk alleen in 'opname stand' wil hebben als je ook daadwerkelijk van huis weg bent. En niet als je gewoon aanwezig bent.

Nou ben ik vrij nieuw op dit gebied, dus daaromtrent toch nog wel een aantal vraagjes.

Is er niet een makkelijkere manier om de opnames te starten en te stoppen, dan telkens in de setup weer dingen te moeten in en uitschakelen? bv doormiddel met vooraf ingestelde presets?
Ik dacht een beetje aan de functionaliteit van een normale webcam....knopje 'opname starten', 'opname stoppen' hoe moeilijk kan het wezen. Maar blijkbaar werkt dat bij IP camera's toch anders?
Of is dat afhankelijk van de software? Ik gebruik Foscam VMS als programma, icm met een lokaal account

Zijn er misschien andere/betere alternatieven qua software waarmee dat wel kan? Of moet ik dan me toch meer richten op de betaalde cloud diensten?

en ten tweede, misschien ook beetje een vreemde vraag:
Als je bij een webcam de app afsluit, stopt de camera uiteraard ook automatisch de opname.
Hoe zit dat bij IP camera's? Stopt de IP camera dan ook de opnames als je de app sluit? Zoja, dan zou dat betekenen dat je gedurende je afwezigheid (stel,je gaat 2 maanden naar het buitenland) dat je ten alle tijde een app op je smartphone of pc draaiende moet houden.

Daarbij kom ik er trouwens achter dat de camera buiten mijn eigen netwerk dus niet werkt. Heb m via LAN aangesloten op een KPN Box 12. Foscam FI9821P v2, Firmware versie 2.21.2.31.p3 (nieuwste)
Iemand daar nog suggesties voor?

Misschien haal ik wat dingen door elkaar heen, maar ik hoop dat mijn vragen een beetje duidelijk zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door gwbuiter74 op 13-06-2022 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

IP Camera's zijn in principe juist bedoeld om 24/7 te streamen, want het gaat om bewaking/surveilance.
Wat ik gedaan heb: Ik gebruik een home automation voor het besturen van de camera en binnen die home automation heb ik de mogelijkheid tot GeoFencing (dat is waar je naar op zoek bent, als je specifiek wilt triggeren of je thuis bent of niet).
Deze detecteerd op basis van specifieke criteria (of mijn telefoon bijvoorbeeld op de WiFi is ingelogd) of ik thuis ben en zend dan een signaal naar de camera om te stoppen met opnemen.

Deze functionaliteit zit ook, bijvoorbeeld, in de Synology DS Cam applicatie, maar dan op basis van beweging detectie.

Je zult dus verschillende bronnen van signalen moeten combineren op een punt in je home automation infra. En vanaf dat punt beslissingen maken of je de cams wilt laten opnemen of niet.
Omdat de signalen om te stoppen en te starten van verschillende bronnen kunnen komen, kan het al snel best ingewikkeld worden hoe je dit kunt berwerkstelligen.
Mijn advies, begin met een onderdeel aan de praat krijgen, zoals GeoFencing. Als je dat helemaal ok hebt, dan maak je de stap om bewegingsdetectie te activeren.
Het kan dus zijn dat je geen geofencing in de bijgeleverde software hebt zitten, maar wel in een home-automation programma als Home Assistant of Domoticz. Jouw camera zal een API url hebben waarop de stream op te vragen is en waar je commando's naartoe kunt sturen om opname te stoppen en te starten.
Daarnaast zal deze URL mogelijk ook data kunnen opleveren of er beweging op de cam is gedetecteerd. Je zult daar jouw Home automation applicatie op in moeten prikken (verwijzen naar die URL) en bij een beweging event opname te starten en op te slaan.

Als ik zo heel even snel die Foscam applicatie bekijk, dan bevat deze HEEEL basic functionaliteit, waardoor wellicht alleen bewegings detectie op dit moment in te stellen is voor je. Jouw Cam kan beweging detecteren en jouw een mail sturen(Ik heb er de handleiding niet op nageslagen, maar doe deze suggestie op basis van de instellingen die ik voorbij zie komen)? Dan kun je de app starten op jouw telefoon en de stream bekijken. Zeer wel mogelijk kun je ook bij beweging een opname laten starten, automatisch, maar daar zul je dus wel en server voor moeten hebben waarnaar de cam de opnames kan streamen om op te slaan.
Let wel, streamen en beweging detecteren is NIET hetzelfde als opnemen. Je moet ook zeker kijken of je de cam, bij afwezigheid, ook 24/7 wilt laten OPNEMEN, want dan kan je disk wel eens zo vol zitten, of je moet de compressie zo instellen, dat je feitelijk niets aan de opnames hebt.

Je ziet, een wereld om je in te verdiepen. Als je nog vragen hebt, dan horen we het ;)

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwbuiter74
Ja, dit is voor mij wel een nieuwe wereld! Moest eerst eens even googelen wat Geofencing is :)

Waar ik eigenlijk meer op doel inderdaad is dat hij bijvoorbeeld bij bewegingsdetectie dus start met opnemen, (en dat doet ie :) ) maar na een tijdje als er geen beweging meer wordt gedetecteerd (laten we zeggen...na zo'n 20min als voorbeeld) ook weer uit gaat.

24/7 opname zou aan de ene kant ideaal zijn, maar de cam is maar beperkt tot 32gb opslag. Is ook wat ie volgens de handleiding maximaal aan kan. dan kan ik idd de resolutie terugzetten naar 640x480. benieuwd hoe lang ie het dan vol houd.

Daarbij kom ik er trouwens zojuist achter dat de camera buiten mijn eigen netwerk dus niet werkt. Heb m via LAN aangesloten op een KPN Box 12. Foscam FI9821P v2, Firmware versie 2.21.2.31.p3 (nieuwste)
Had daar op mijn smartphone OWLR Foscam voor iOS geinstalleerd. Ook hierbij leek de installatie een fluitje van een cent. App vroeg ook automatisch de settings aan te passen zodat ik hem dus ook buiten mijn netwerk kan gebruiken. Maar die settings kloppen dus blijkbaar niet.

[ Voor 17% gewijzigd door gwbuiter74 op 13-06-2022 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Nu online

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

gwbuiter74 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 15:21:
Ja, dit is voor mij wel een nieuwe wereld! Moest eerst eens even googelen wat Geofencing is :)

Waar ik eigenlijk meer op doel inderdaad is dat hij bijvoorbeeld bij bewegingsdetectie dus start met opnemen, (en dat doet ie :) ) maar na een tijdje als er geen beweging meer wordt gedetecteerd (laten we zeggen...na zo'n 20min als voorbeeld) ook weer uit gaat.

24/7 opname zou aan de ene kant ideaal zijn, maar de cam is maar beperkt tot 32gb opslag. Is ook wat ie volgens de handleiding maximaal aan kan. dan kan ik idd de resolutie terugzetten naar 640x480. benieuwd hoe lang ie het dan vol houd.

Daarbij kom ik er trouwens zojuist achter dat de camera buiten mijn eigen netwerk dus niet werkt. Heb m via LAN aangesloten op een KPN Box 12. Foscam FI9821P v2, Firmware versie 2.21.2.31.p3 (nieuwste)
Had daar op mijn smartphone OWLR Foscam voor iOS geinstalleerd. Ook hierbij leek de installatie een fluitje van een cent. App vroeg ook automatisch de settings aan te passen zodat ik hem dus ook buiten mijn netwerk kan gebruiken. Maar die settings kloppen dus blijkbaar niet.
Het bekijken van de stream/live view lukt niet buiten jouw netwerk. De camera zelf zal best wel functioneren, bewegingen detecteren en opnames maken. Ik begrijp uit jouw opmerkingen dan dat de camera zelf al het een en ander aan firmware on-board heeft om bewegingsdetectie te doen en ruimte heeft om een buffer aan opnames op te slaan.
Voorziet die firmware ook in het uploaden van de gemaakte opnames naar een NAS, bijvoorbeeld? Of een share op jouw PC? Dan zou je dat kunnen overwegen. Anders zou je een applicatie of script kunnen gebruiken om eens per dag de 32GB over te halen naar een NAS dan wel jouw PC.

Wat betreft het openstellen van de cam om van buitenaf te kunnen bereiken en dan de stream te bekijken, dat zou ik je ten zeerste afraden. Want als jij er van buiten bij kan, dan kan iedereen er van buiten bij en zulke cams zijn berucht om beveiligingslekken, waardoor eenieder die het een beetje kan, dan kan meegenieten van de beelden van jouw cam, ook als je juist NIET zou willen dat er opgenomen wordt. Want, als de stream van buiten te bekijken is, dan is hij dus ook van buiten op te nemen.
Je kunt dan beter er voor zorgen dat je een VPN configureerd, waar je met jouw iPhone op inlogt als je niet thuis bent, alvorens je de app opstart op jouw telefoon om de stream te bekijken. Dat is veiliger. Jouw telefoon zou via de VPN gewoon deel uitmaken van jouw lokale netwerk en de cam is dan te bereiken alsof je van thuis ingleogd bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwbuiter74
Dan begrijp ik denk ik een paar dingen niet. Je wilt toch juist dat je de live stream moet kunnen bekijken als er wat gaande is in je huis? Stel, je krijg een mail notificatie of wat voor melding dan ook op je telefoon, omdat er beweging is gedetecteerd.. dan wil je toch ter plekke de live stream dan wel de opnames kunnen bekijken?

De cam, of althans de Foscam software heeft voor zover ik heb kunnen ontdekken 2 opties van het opslaan van de beelden. Via de interne SD in de camera, of via FTP. Helaas heb ik geen NAS. Daarbij moet ik wel vooraf inloggen met een account om bij de beelden/live stream, instellingen etc van de camera te komen. Dat kan via een betaalde cloud service, of een lokaal account wat ik heb aangemaakt.

Wat betreft een VPN instellen of een FTP server opzetten, daar heb ik eigenlijk helemaal geen kaas van gegeten.

Maar als ik je dus goed begrijp zou jij dus onderstaande niet adviseren?

https://www.coolblue.nl/a...-op-afstand-bekijken.html

[ Voor 22% gewijzigd door gwbuiter74 op 14-06-2022 02:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Nu online

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Inderdaad, die stap drie zou ik dus nooit aanraden (bij stap twee, het configureren van de router, gaat het wmb al fout). Want dit betekend dat eenieder die jouw internet IP adres scant (en geloof me, dat gebeurt dagelijks tientallen keren) en erachter komt dat poort 888 open staat, en een prompt voor een login krijgt, dan zal het niet lang duren voordat er een script tegen jouw IP adres/cam login loopt om de login te brute-forcen.
Vervolgens kan de betreffende persoon jouw stream bekijken, opnames maken, deze opnames FTP-en naar een externe server en dat alles terwijl jij rustig op jouw bank naar de TV zit te kijken.

Beter dus die poorten dicht houden, een VPN configureren en alleen via de VPN inloggen op de camera. Dan kan niemand op jouw IP adres ontdekken dat jij thuis een camera hebt staan.

Een VPN maakt het live bekijken van beelden niet onmogelijk, maar zorgt er voor dat niemand op jouw camera kan komen zonder EERST toegang te hebben tot jouw VPN. Je bent daarmee dus niet alleen afhankelijk van de veiligheid van de camera firmware, maar daarnaast ook van de veiligheid van jouw VPN set-up.
Toegegeven, het is wat gedoe en gevlooi om een en ander aan de praat te krijgen, maar better safe than sorry. Tip: In veel gevallen zit er al een VPN functionaliteit op een router, dus wellicht ook in die van jou. Het onderzoeken waard. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwbuiter74
Ok, ik ga me er eens in verdiepen. Zojuist in ieder geval even gecheckt, maar de KPN Box heeft geen VPN mogelijkheid. Dus dan zou ik al via een andere optie een VPN abonnement ergens moeten nemen denk ik.

Al zeg ik wel eens, privacy is eigenlijk ook maar een illusie. Tegenwoordig weten ze alles van je. Zelfs al zit je achter een VPN dan ben je nog te traceren heb ik wel eens begrepen.

Ik zie nog wel even. Eerst maar eens zien dat ik de cam hier thuis goed draaiende krijg. Want zelfs via WIFI lijkt hij ook niet te connecten. Puur alleen op LAN werkt het. Dus eerst maar zien of me dat gaat lukken, en dan eens zien of ik een VPN kan instellen. Hoe verder ik me er in verdiep, hoe meer struggles ik tegen kom lijkt wel.

[ Voor 21% gewijzigd door gwbuiter74 op 14-06-2022 15:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gwbuiter74
gwbuiter74 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 14:24:
Ok, ik ga me er eens in verdiepen. Zojuist in ieder geval even gecheckt, maar de KPN Box heeft geen VPN mogelijkheid. Dus dan zou ik al via een andere optie een VPN abonnement ergens moeten nemen denk ik.

Al zeg ik wel eens, privacy is eigenlijk ook maar een illusie. Tegenwoordig weten ze alles van je. Zelfs al zit je achter een VPN dan ben je nog te traceren heb ik wel eens begrepen.

Ik zie nog wel even. Eerst maar eens zien dat ik de cam hier thuis goed draaiende krijg. Want zelfs via WIFI lijkt hij ook niet te connecten. Puur alleen op LAN werkt het. Dus eerst maar zien of me dat gaat lukken, en dan eens zien of ik een VPN kan instellen. Hoe verder ik me er in verdiep, hoe meer struggles ik tegen kom lijkt wel.
Wifi werkt inmiddels ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Nu online

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

gwbuiter74 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 14:24:

Let wel op: Het gaat in jouw geval om ZELF een VPN service te draaien waarop je inlogt om van BUITEN af connectie te maken met jouw camera.
NIET vanaf jouw netwerk via een VPN het internet op gaan, om jouw identiteit/publieke IP adres te verbergen. Dat is ook VPN techniek, maar eigenlijk precies het omgekeerde van wat je wilt. :*) Je hebt aan de laatste variant niets in jouw use-case.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gwbuiter74
Ja precies, zag toevallig een oud topic voorbij komen waar precies ditzelfde al besproken werd. Vandaar de verwarring.
Heb je hierin nog aanbevelingen van waar ik daarvoor precies moet kijken om dat te realiseren? Ergens opperde iemand OpenVPN?

In ieder geval,thanks nog even voor de reminder, Had al bijna mijn abo bij Nord weer geactiveerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwbuiter74
:)

[ Voor 84% gewijzigd door gwbuiter74 op 14-06-2022 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Nu online

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

OpenVPN is volgens mij een van de gebruikelijkste inderdaad.
Ik heb zelf een router waar een VPN server al in zit. Volgens mij kun je op een R-Pi al een OpenVPN installatie draaien voor datgene wat jij wilt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwbuiter74
.

[ Voor 116% gewijzigd door gwbuiter74 op 15-06-2022 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeannine heyman
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 15-01 20:44
de foscam app werkt chaotisch - uren - dagen -weken heb ik er mij in verdiept en hoe meer ik probeer alles goed in te stellen hoe meer ik me erger - heb al een paar keer telefonisch contact opgenomen met Foscam help en die kunnen mij tel. niet helpen en raden mij aan een mail te sturen met de problemen - geen enkel antwoord gekregen (denk dat het komt door Nederlandstalige mail en ze enkel Engelstalige lezen)

ik wil alleen alles controleren via iphone - doch bepaalde uren komen er geen alarm berichten maar wordt alles wel opgenomen zowel in cloud en als SD kaart - gedurende de nacht geen enkel push bericht (wat ik getest heb om midden in de nacht voorbij mijn camera te lopen)wat ik dacht wel cruciaal te zijn - ook willekeurig gedurende de dag komen er soms wel en soms geen alarmberichten toe - als ik het schema op "full time modus " instel word er de ganse nacht om de min (enkele minuten) een opname gemaakt door bv voorbijvliegende insecten wat niet zou mogen omdat ik een cloud abonnement (betaald) heb wat intelligente detectie ondersteund - zoek uit die opgenomen detecties maar eens die er die nacht wel toe doet - ook overdag bij zon opnames van schaduwen van bewegende bomen !! en geen alarmbericht
waarom betaal ik voor cloud registratie en opnames?
sinds vandaag zomeruur ingesteld - opnames sd kaart geven het correcte uur weer - cloud willekeurig soms winteruur en dan soms zomeruur bij opnames - als we thuis zijn kunnen we slaapmodus instellen of niet storen en dan word er niet geregistreerd
bij SD instelling kan ik wel de "planning video schema"uitschakelen wat het probleem enigszins oplost voor de ontzaglijk vele opnames gedurende de nacht - doch het planningschema onder naam camera - bewegingsdetectie - AAN - en dan planning :"full time modus" kan ik niet leeg maken want dan gebeurd er niks meer - hoe kom ik aan een alarmbericht en (opname)op mijn iphone telkens als er bv een menselijke beweging gebeurd wat wel de bedoeling is als je slaapt of buitenhuis bent - dat is het enige wat ik wil bereiken HOE ???
waar kan ik terecht met mijn klachten en frustraties voor iets waarvoor ik voor betaal ?
Jeannine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Foscam een email in het Engels sturen, of is dat te makkelijk gedacht van mij?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeannine heyman
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 15-01 20:44
hier mag je je eigen topic voor maken

[ Voor 87% gewijzigd door Intergalactic op 24-04-2024 11:20 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.