LUKS aangezet op dual-boot, geen toegang meer tot Windows

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartenBE
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-09 18:09
Hallo iedereen,

Aangezien mijn 6700k te oud is volgens Microsoft en ik al een tijd lang Linux gebruik op het werk, wou ik Fedora 36 KDE installeren als dual-boot op mijn Desktop thuis om uiteindelijk W10 te vervangen. Bij de installatie kon ik "encryption" aanzetten, wat neer kwam op het enablen van LUKS. Als ik opstart en in GRUB Fedora selecteer heb ik geen problemen. Als ik Windows selecteer blijft het vastzitten op een zwart scherm met blinkende cursor. Wel kan ik de Windows partitie benaderen in Linux, door de mappen gaan en bestanden openen. Ik vermoed dat LUKS de hele schijf heeft geencrypteerd :s .

Mijn vraag: hoe kan ik terug op mijn Windows booten?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

MartenBE schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:27:
...
Mijn vraag: hoe kan ik terug op mijn Windows booten?
Kwenie hoor. Toen je google-de op "disable LUKS"; waarom werkten die oplossingen niet?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:10

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wanneer moet je je LUKS passphrase invoeren en is je /boot onderdeel van het hele LUKS gedeelte? Boot je nog op de antieke manier, of gebruik je al UEFI? Het zou trouwens heel knap zijn als LUKS een bestaand file system versleuteld, zeker als dat NTFS is.

We missen wat specs van je opzet en wat je zelf hebt gevonden.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartenBE
Ik heb een 1 TB SSD. Daar had ik al een Windows op staan en +/- 250 GB ongebruikt. Nu dacht ik, laat ik Fedora 36 installeren via een live USB op die vrije 250 GB. Tijdens de installatie kon ik "Encrypt my data" aanvinken ( zie YouTube: How to install Fedora 36 ). Als mijn systeem opstart gebeurt het volgende:

Grub start op:

1. Kies Windows
2. Computer blijft hangen op "_"-cursor.

of

1. Kies Linux
2. Het LUKS-paswoord wordt gevraagd
3. Linux start op

Als ik in UEFI ga zie ik ook niet meer de optie voor Windows in de boot menu staan, enkel de optie voor de gehele SSD.

Zelf heb ik nog niet veel gevonden. Ik zoek op Google op "LUKS fedora dual boot cant windows", maar ik vind enkel tutorials terug met manuele stappen (die ik dus niet heb gedaan) of posts die die tutorials afraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je in Fedora bent, kijk eens wat er in /boot/efi/EFI staat. Ik heb het vermoeden dat de MS bootloader/EFI loader er mogelijk niet meer is, al zou Grub in zo'n geval naar rescue shell moeten gaan of terug naar het menu omdat het niet meer bestaat.

LUKS heeft hier iig weinig mee te maken, want dat doet alleen voor de Linux partities. En vaak wordt /boot niet meegenomen hierin, maar we weten niet of je dat als aparte partitie hebt. Waarschijnlijk niet, want anders zou je ook voor het opstarten al een wachtwoord moeten opgeven om überhaupt het grub menu te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartenBE
Dit is de layout van de partities:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/caovnqyUW4fHBy6uVI_A4w1EqTw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rA2uIAoCw1zCNNLQSphpPxZk.png?f=fotoalbum_large

Dit is de inhoud van `/boot/efi/EFI`:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
[root@fedora ~]# tree -a /boot/efi/EFI/
/boot/efi/EFI/
├── BOOT
│   ├── BOOTIA32.EFI
│   ├── BOOTX64.EFI
│   ├── fbia32.efi
│   └── fbx64.efi
└── fedora
    ├── BOOTIA32.CSV
    ├── BOOTX64.CSV
    ├── gcdia32.efi
    ├── gcdx64.efi
    ├── grubia32.efi
    ├── grubx64.efi
    ├── mmia32.efi
    ├── mmx64.efi
    ├── shim.efi
    ├── shimia32.efi
    └── shimx64.efi

2 directories, 15 files

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartenBE
Ik heb de /boot en / partities verwijderd en kan nu terug booten op de Windows, problem solved!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Lekker ongeduldig, want ik zou je hebben aangeraden om in je UEFI firmware de Microsoft loader opnieuw te registreren. Dat zou de BOOT/bootx64.efi moeten zijn. Ik dacht eerst dat de MS loader weg was, omdat ik de Microsoft map mis, maar dat hoeft niet noodzakelijk zo te zijn.

Wel gek dat Grub niet mee wilde werken, dat had je ook beter uit kunnen zoeken. Mijn ervaring met Fedora is dat het na installatie niet altijd lekker een dual-boot grub.cfg maakt, dat komt pas nadat je een kernel update installeert of handmatig mkgrub-config uitvoert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartenBE
Ik heb meerdere keren geprobeerd met een Windows ISO de UEFI te herstellen, maar dat hielp niet. Uiteindelijk de Fedora er af gehaald en een nieuwe opgezet zonder LUKS: zelfde probleem. Heb dan uiteindelijk de hele SSD geformateerd en Windows opnieuw geïnstalleerd (was eigenlijk toch eens nodig) en daarna Fedora: geen probleem, alles werkt perfect. Ik vermoed dat ik ooit eens met de Windows partitie geknoeid heb in een vorige dual-boot en zo iets zal verknoeid zal hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door MartenBE op 14-06-2022 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mafl
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 16-09 12:01
Die partitietabel ziet er een beetje uit als een rommeltje. Wat jij wilt kan wel, maar ik denk dat de fedora installer wat aannames maakt over hoe je bootloader is ingedeeld.

EFI specificeert een executable format gebaseerd op ELF executables. Na de POST wordt er een EFI executable uitgevoerd, meestal is dat /EFI/BOOT/BOOTX64.EFI o.i.d. Grub2 installeert zichzelf als zo'n EFI executable. EFI variabelen bepalen welke executable de voorkeur heeft om als eerste uitgevoerd te worden. Voor dual boot moet dat GRUB zijn.

De windows bootloader is gewoon een andere EFI executable. GRUB kan windows niet booten, maar kan de windows bootloader wel chain-loaden i.e. executie overdragen aan de windows bootloader. Daarvoor moet de windows bootloader wel geregistreerd zijn -- zichtbaar in /EFI/BOOT/ -- anders valt er niks te chainloaden.

Als je windows boot via BIOS dan wordt het een zooitje. Ik weet niet of dat wel kan, je moet het i.i.g. niet willen.

LUKS op je root partitie en je bootloader hebben heel weinig met elkaar te maken, het enige dat je doen moet is `cryptdevice=UUID=device-UUID:root root=/dev/mapper/root` meegeven aan de kernel zodat deze weet welke partitie een cryptdevice is en dat deze na openen als root moet worden beschouwd. de root partitie wordt geopend met cryptsetup welke zich in de initramfs bevindt. Dat is al een stap verder dan waar je vast liep.

Ik vermoed dat jouw windows ooit geinstalleerd is in BIOS mode, dat er daarom geen EFI executable voor de windows bootloader bestond en dat de fedora installer er dus ook geen kon vinden voor je dualboot. Dat verklaart ook dat windows weer werkt na het verwijderen van linux, want dan zijn er geen EFI executables meer, en dan zal de firmware wel een fallback doen naar BIOS boot.

Wat je had kunnen doen is via een windows installatie schijf booten in UEFI, en dan een windows bootloader registreren. Daarna kun je in grub een entry maken voor de windows bootloader.
Pagina: 1