Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yolo2
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 25-04 11:08
Misschien een vraag die jullie kunnen beantwoorden.

Ik zelf zit in dit scenario ik heb een lening vorig jaar afgesloten verhuizing verkoop oude woning etc van 1,59%afl vrij voor 20 jaar. dit kost me aan rente 3180 per jaar. (niet aftrekbaar)

Stel ik zou Rabobank certificaten kopen voor 50k ( rente van 6.5% op het moment per jaar)
Krijg ik elk jaar 3250.

Dan betaalt de bank me hypotheek, is dit een domme gedachten of is het iets. Ook zat ik te kijken naar risico's.
De waardedaling natuurlijk van het product deze is al aardig gedaald. Of dat de bank failliet gaat dat zie ik zelf niet zo snel gebeuren. (zijn er nog meerdere dingen?)

Ben benieuwd wat jullie hiervan denken, of denk ik te simpel en wat zijn nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-06 15:38
Waarom zou je 6,5% rente per jaar krijgen op de certificaten? Dit is toch geen gegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yolo2
Smobbo schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:26:
Waarom zou je 6,5% rente per jaar krijgen op de certificaten? Dit is toch geen gegeven?
Het is geen garantie maar in 2021 hebben degene die heel 2021 Rabobank certificaten hebben vastgehouden 6.5% rente gekregen.

https://fd.nl/financiele-...5-verwachten-lmf2cagALjfZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-06 15:38
Tja, vorig jaar gingen alle aandelen wel omhoog. Ik heb zelf geen rabobank certificaten, maar als ik even kijk naar de koers dit jaar is het van 137 naar 100 gezakt in de afgelopen 6 maand:
https://www.iex.nl/Obliga...Rabobank-Certificaat.aspx

Ik bedoelde meer, waarom koppel je de keuze specifiek aan dit beleggingsproduct en niet meer algemeen in aandelen/obligaties/etc?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 27-06 14:23
Je krijgt wel 6,5% coupon rente, maar dat is bij 100% aankoop
1 apr 2022 deed die nog 117% of je moest ipv 25 euro wel 29.25 euro betalen...
6,5% van 25 = 1.625 euro / 29,25 = 5,555%

Overigens is de huidige koers wel zowat 100%, 6,5% klinkt wel aardig als "relatief gegarandeerd" rendement
Zitten wel een paar haken en ogen aan, want deze certificaten zijn achter gesteld en dus een risico dat de RABO niet de coupon uit betaald... theoretisch zelfs dat de RABO omvalt en je dus je 50k helemaal kwijt bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yolo2
Ja met de huidige koers kan eventueel nog wat dieper. Vindt ik het een interessante koop. Het gevaar dat de Rabo failliet gaat en ik alles kwijt ben is het risicoprofiel.
Alleen ik zie dit niet heel snel gebeuren. Daarin tegen zullen de winstmarges toenemen van de banken vermoed ik. Alleen de liquiditeit zal afnemen waarschijnlijk.

Het risicoprofiel blijft natuurlijk ook dat de Rabo niks uitkeert ze zullen daardoor wel het vertrouwen beschadigen.
Het is lastig wat nu te doen met cash op het moment.
Ik ben niet zo van alles continue in de gaten houden.
En etfs en aandelen zie ik nog verder dalen.

Maar het klinkt een beetje te mooi om waar te zijn de koop van de huidige koers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dus voor €70 per jaar neem je dit risico?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-06 13:16
Houd er ook rekening mee dat de Rabobank niet verplicht is je die 6,5% te geven.
Tijdens het begin van corona besloten ze er zelfs tijdelijk helemaal mee te stoppen.

Maar de bank kan dus zelf beslissen of ze het verlagen of helemaal afschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 27-06 17:21

thof

FP ProMod
Ik zou ook de inflatie even in het achterhoofd houden. Die loopt ook aardig op, in maart al 9.7 procent ten opzichte van een jaar eerder: https://www.cbs.nl/nl-nl/...naar-9-7-procent-in-maart

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• namliam_eht
sypie schreef op maandag 13 juni 2022 @ 12:15:
Dus voor €70 per jaar neem je dit risico?
Nou ja, bijna dan. Zijn hypotheek is 200k, de investering in Certificaten is 50k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yolo2
Ik weet niet of ik ga doen maar die 6.5% rente klinkt erg aanlokkelijk. Probleem is echter de garanties zijn er niet maar die zijn er op de beurs ook niet. Een rendement van 6.5% is niet verkeerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:10
Yolo2 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 13:32:
Ik weet niet of ik ga doen maar die 6.5% rente klinkt erg aanlokkelijk. Probleem is echter de garanties zijn er niet maar die zijn er op de beurs ook niet. Een rendement van 6.5% is niet verkeerd.
Tijdens de Corona hebben ze anderhalf jaar niets uitgekeerd.

Uitkering is niet verplicht en onderhevig aan besluit bestuur/ DNB.

Je bent laatste in rij bij failliessement.

Ten alle tijden kunnen ze omgezet worden naar aandelen (wat DNB heel graag wilt....deze dingen zijn een doorn in hun oog) of teruggekocht worden tegen koers....vul het maar in...maar gelijk aan of lager dan 100%

Ikzelf heb ze pre Corona gehad en tijdens Corona verkocht. Het zijn leuke dingen voor <5% van je portefeuille.

Gokken met je hypotheek, zoals jij voorstelt, is gewoon heel heel heel erg dom.

[ Voor 5% gewijzigd door Panzer_V op 13-06-2022 13:41 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:52

Lordy79

Vastberaden

Het zijn leuke dingen voor <5% van je portefeuille.
Dit! Het is een vrij hoog risico product met dito vrij hoog rendement. Dus om daar dan de volle 50K in te stoppen is misschien niet handig.

Overigens @Panzer_V het is niet gokken met de hypotheek.. ik neem aan dat TS gewoon de hypotheek afbetaalt (rente en aflossing) maar dat TS door de 50K goed te laten renderen de rente betaalt uit dat rendement.

Overigens vind ik dat je twee zaken niet aan elkaar moet verbinden maar het zijn losse zaken:
1. Je hebt een hypotheek met dito verplichtingen.
2. Je hebt 50K te beleggen voor lange termijn.

1 staat los van 2. Als dat niet zo is dan impliceert dat dat het rendement van 2 inderdaad de kosten van 1 moet dekken en dat is vrij riskant...

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yolo2
Panzer_V schreef op maandag 13 juni 2022 @ 13:41:
[...]

Tijdens de Corona hebben ze anderhalf jaar niets uitgekeerd.

Uitkering is niet verplicht en onderhevig aan besluit bestuur/ DNB.

Je bent laatste in rij bij failliessement.

Ten alle tijden kunnen ze omgezet worden naar aandelen (wat DNB heel graag wilt....deze dingen zijn een doorn in hun oog) of teruggekocht worden tegen koers....vul het maar in...maar gelijk aan of lager dan 100%

Ikzelf heb ze pre Corona gehad en tijdens Corona verkocht. Het zijn leuke dingen voor <5% van je portefeuille.

Gokken met je hypotheek, zoals jij voorstelt, is gewoon heel heel heel erg dom.
Nee het is niet gokken met de hypotheek mensen lezen dit verkeerd. Ik heb op het moment aardig wat cash en probeer daar manieren mee te vinden ik zat te kijken naar obligaties. Probleem is de inflatie gaat harder. Extra aflossen woning zie ik ook niet zo zitten heb al een ltv van 30%. En persoonlijk denk ik dat huizen gaan dippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yolo2
Lordy79 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 13:47:
[...]

Dit! Het is een vrij hoog risico product met dito vrij hoog rendement. Dus om daar dan de volle 50K in te stoppen is misschien niet handig.

Overigens @Panzer_V het is niet gokken met de hypotheek.. ik neem aan dat TS gewoon de hypotheek afbetaalt (rente en aflossing) maar dat TS door de 50K goed te laten renderen de rente betaalt uit dat rendement.

Overigens vind ik dat je twee zaken niet aan elkaar moet verbinden maar het zijn losse zaken:
1. Je hebt een hypotheek met dito verplichtingen.
2. Je hebt 50K te beleggen voor lange termijn..

1 staat los van 2. Als dat niet zo is dan impliceert dat dat het rendement van 2 inderdaad de kosten van 1 moet dekken en dat is vrij riskant...
Precies het was eigenlijk de hefboom een beetje dat de rente die ik heb 1,59% is als ik dan 50k in de certificaten stop tegen 6.5% deze dan eigenlijk me hypotheek zouden betalen

Maar misschien beter wegblijven van de certificaten risicoprofiel misschien toch te hoog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik zie het zo: bij de huizenmarkt waar de Rabobank 15% stijging verwacht, rekenen ze 3% voor de hypotheek. Die 12% winst willen ze zelf niet hebben omdat het risico te groot is.
Als ze dan zelf 6% bieden en dat geld niet bij zichzelf lenen, kan je er donder op zeggen dat het risico nog veel groter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

RemcoDelft schreef op maandag 13 juni 2022 @ 14:05:
Ik zie het zo: bij de huizenmarkt waar de Rabobank 15% stijging verwacht, rekenen ze 3% voor de hypotheek. Die 12% winst willen ze zelf niet hebben omdat het risico te groot is.
Als ze dan zelf 6% bieden en dat geld niet bij zichzelf lenen, kan je er donder op zeggen dat het risico nog veel groter is.
Nou zo werkt het niet helemaal bij een bank.

Een bank heeft kapitaaleisen/solvabiliteitseisen. volgens mij is het zo dat die certificaten bij het eigen vermogen opgeteld mag worden omdat de certificaathouder helemaal achteraan in de rij van schuldeisers staat als de bank 'ploft'. En daarvoor wil de Rabobank best wat rente betalen.
Die euro extra eigen vermogen mag ze nog een aantal keren lenen van de ECB of andere bronnen (hefboomeffect) en die centen dan in hun totaal weer wegzetten tegen een lagere rente dan 6% zorgt ervoor dat er toch geld wordt verdient.

De Rabobank zou - als ze dat zou willen - dus ook niet even voor een paar honderd miljard huizen mogen kopen of een dochterondeneming maken waar ze 100-en miljarden euro's aan uitlenen die dan even gaat 'winkelen'. De balans wordt dan namelijk veel langer en dan voldoet ze niet meer aan die kapitaal- en solvabiliteitseisen. Bovendien hebben 'huizen' een veel hoger risicoprofiel dan 'leningen aan mensen waarvan verwacht wordt dat ze die terugbetalen en in het uiterste geval executieverkoop van het onderpand'.

Het is vrij ingewikkelde materie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:10
En vergeet niet dat de certificaten ver achtergesteld zijn. Het is dus eigen vermogen van de Rabobank en ze hoeven geen positie op te nemen om ze ooit terug te betalen.

Basaal gezegd is het een donatie aan het eigen vermogen van de bank en heb je kans om eens per kwartaal wat rente te ontvangen. Je hebt geen recht op het ingelegde bedrag.

Verder garanties tot nergens....

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G83
  • Laatst online: 20:56

G83

@Panzer_V Nou, zo zeg je het wel heel stellig...

De Rabobank zal alleen in een scenario dat ze echt enorm in de problemen komen de coupon niet betalen en de certificaten laten ploffen. Daarna zal de markt geen vertrouwen meer hebben in de certificaten en is de Rabo haar vrij gunstige speeltje kwijt.

Ik zou er nooit meer dan 10% van je vermogen in stoppen, maar met de huidige stand vind ik het ook wel interessant worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yolo2
G83 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 19:34:
@Panzer_V Nou, zo zeg je het wel heel stellig...

De Rabobank zal alleen in een scenario dat ze echt enorm in de problemen komen de coupon niet betalen en de certificaten laten ploffen. Daarna zal de markt geen vertrouwen meer hebben in de certificaten en is de Rabo haar vrij gunstige speeltje kwijt.

Ik zou er nooit meer dan 10% van je vermogen in stoppen, maar met de huidige stand vind ik het ook wel interessant worden
Dat is het de koers bij dit punt is zeer gunstig om in te stappen natuurlijk met bovengenoemde risico's.
Dit is natuurlijk wel een lange termijn investering dan. En niet een product om speculantje te spelen.

Ikzelf kan me ook bijna niet voorstellen dat de Rabobank in een negatieve zin wil worden neergezet. Hier zitten vooral ook mensen in die meerdere diensten bij de Rabobank hebben lopen of een rekening.

In het coronajaar wilde ze eerst minder uitbetalen, waardoor ze veel kritiek kregen dit was op advies van de ECB. Toen de Ecb de koers veranderde, hebben ze de mensen die de certificaten hebben met terugwerkende kracht het verschil als nog terugbetaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:35
De certificaten zijn een risicovolle belegging en horen dus slechts een beperkt deel van een gespreide portefeuille uit te maken.

Sinds de kredietcrisis is het overigens niet meer zo dat een financiële instelling daadwerkelijk failliet hoeft te gaan om houders van risicodragend kapitaal af te laten boeken. Een milde uitvoering daarvan vond plaats tijdens corona waarbij toezichthouders verboden om couponrente en dividend te betalen.

Voor andere issues kun je ook kijken naar Triodos Certificaten.

Het is een belegging dus benader het ook zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yolo2
Rukapul schreef op maandag 13 juni 2022 @ 20:12:
De certificaten zijn een risicovolle belegging en horen dus slechts een beperkt deel van een gespreide portefeuille uit te maken.

Sinds de kredietcrisis is het overigens niet meer zo dat een financiële instelling daadwerkelijk failliet hoeft te gaan om houders van risicodragend kapitaal af te laten boeken. Een milde uitvoering daarvan vond plaats tijdens corona waarbij toezichthouders verboden om couponrente en dividend te betalen.

Voor andere issues kun je ook kijken naar Triodos Certificaten.

Het is een belegging dus benader het ook zo.
Duidelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yolo2
https://www.cnbc.com/select/what-are-i-bonds/

https://www.treasurydirec...pth/ibonds/res_ibonds.htm

Het is jammer dat we niet zoiets in Europa of Nederland hebben. Hier zitten minder risico's aan alleen je kan maar max 10k doen. Kan wel meer met bepaalde constructies. Maar geen grote bedragen

[ Voor 25% gewijzigd door Yolo2 op 13-06-2022 20:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:26

Qwerty-273

Meukposter

Yolo2 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 20:15:
Het is jammer dat we niet zoiets in Europa of Nederland hebben.
Dit zijn Inflation Linked Bonds en die zijn ook gewoon binnen Europa beschikbaar (bijvoorbeeld Xtrackers II : Eurozone Inflation-Linked Bond UCITS ETF - LU0290358224 bevat zulke obligaties uitgeven door Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje).
Zie ook Understanding Inflation‑Linked Bonds (ILBs).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yolo2
Qwerty-273 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 01:12:
[...]

Dit zijn Inflation Linked Bonds en die zijn ook gewoon binnen Europa beschikbaar (bijvoorbeeld Xtrackers II : Eurozone Inflation-Linked Bond UCITS ETF - LU0290358224 bevat zulke obligaties uitgeven door Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje).
Zie ook Understanding Inflation‑Linked Bonds (ILBs).
Wat zie jij als een goede bond. Bonds zijn wel aardig omlaag gekomen met de huidige rente koersen worden de yields weer interessant en instappunten. Aandelen wacht ikzelf nog even mee, denk persoonlijk dat we daar nog niet het eindpunt bereikt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:26

Qwerty-273

Meukposter

Een te groot deel van mijn pensioen zit al in obligaties (geen keuze om daar iets aan te veranderen) terwijl ik nog minstens 25 jaar aan de bak mag. Voor mij persoonlijk kijk ik niet naar obligaties op dit moment, en zal ik daar pas later op terug komen wanneer de opbouwfase van vermogen tegen het einde loopt (of een 3-5 jaar daarvoor eigenlijk) en dan te kijken naar producten om het vermogen waardevaster neer te zetten.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Een belangrijk nadeel is dat de certificaten beperkt verhandelbaar zijn als ik het me goed herinner

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quibusch
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-02 22:51
Hallo allemaal,

Ik heb al jaren deze certificaten en het levert leuk een 6.5% rendement op per jaar.

Maar nu heeft Rabobank een bod gedaan om ze terug te kopen (voor 108% of meer van de nominale waarde).

Ik vraag me af waarom ik dat zou doen. Ik krijg nu netjes die 6.5% en dat blijft gewoon doorgaan (normaal gesproken). Als ik het weer verkoop dan maak ik wel een keer winst, maar dan houdt het ook op. Dus dat lijkt me helemaal niet gunstig.

Wat mis ik? Of klopt het wat ik denk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:17
Je kunt ze ook verkopen en daarna terugkopen. Beetje lood om oud ijzer.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:02
Quibusch schreef op zondag 28 april 2024 @ 16:07:
Hallo allemaal,

Ik heb al jaren deze certificaten en het levert leuk een 6.5% rendement op per jaar.

Maar nu heeft Rabobank een bod gedaan om ze terug te kopen (voor 108% of meer van de nominale waarde).

Ik vraag me af waarom ik dat zou doen. Ik krijg nu netjes die 6.5% en dat blijft gewoon doorgaan (normaal gesproken). Als ik het weer verkoop dan maak ik wel een keer winst, maar dan houdt het ook op. Dus dat lijkt me helemaal niet gunstig.

Dat laatste. Dit is aantrekkelijk voor de bank (ik begrijp dat het 60 miljoen per jaar scheelt) en voor mensen die eigenlijk wel wat anders willen dan de certificaten. Die kunnen ze nu met (meer) winst aan de bank verkopen en het geld anders besteden. Maar als je tevreden bent over het resultaat en vertrouwen hebt in het voortbestaan van de bank, kun je ze ook prima houden en het rendement opstrijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:01

Sport_Life

Solvitur ambulando

Quibusch schreef op zondag 28 april 2024 @ 16:07:
Hallo allemaal,

Ik vind het ook een lastige, maar besluit toch om ze te houden. Die 6,5% rendement is bij 100% (25 euro), inmiddels staan ze hoger dus het huidige rendement is iets lager. Als ik het goed heb dan koopt de Rabobank ze tegen 4,25% , dat vind ik eigenlijk nog te hoog rendement om ze weg te doen op dit moment , deposito staat op 3-4%. (Uiteraard heel ander risico profiel). Naarmate de rente verder daalt zullen ze nog iets meer waard worden is mijn verwachting. En het rendement weer minder dus dan komt er een moment om ze te verkopen.

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 28-04-2024 20:40 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quibusch
Bedankt voor de reacties.

Als ik zie wat ik afgelopen jaren heb gekregen aan couponrente, dan is dat nagenoeg precies 6.5% van de oorspronkelijke aankoopwaarde. Wat de huidige koers is, is daarbij toch niet relevant?

Enfin, ik houd ze dus ook maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• namliam_eht
Quibusch schreef op maandag 29 april 2024 @ 00:13:
Bedankt voor de reacties.

Als ik zie wat ik afgelopen jaren heb gekregen aan couponrente, dan is dat nagenoeg precies 6.5% van de oorspronkelijke aankoopwaarde. Wat de huidige koers is, is daarbij toch niet relevant?

Enfin, ik houd ze dus ook maar.
Nee, koers maakt niks uit... de rente altijd 1,625 euro zijn en dus afhankelijk van je aankoop koers bepaald dat je "werkelijke" percentage.

Toch wel, immers wanneer de koers op 110 staat is het bij verkoop 27,50 waard.
Je krijgt dan nog steeds 1,625% vergoeding.
In theorie kan je die 27,50 opstrijken en in een andere belegging stoppen, om in die andere belegging dezelfde vergoeding te krijgen hoef je "maar" 5,9% te scoren om gelijk rendement te maken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quibusch
Tja, dat klopt natuurlijk, maar dan moet je wel zo'n belegging vinden... Ik vond (en vind) deze wel heel makkelijk. Ik ben een luie belegger :) (Dus ook minder opbrengst, maar zeker ook minder stress. En dat is me wel wat waard.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:01

Sport_Life

Solvitur ambulando

Quibusch schreef op maandag 29 april 2024 @ 22:20:
Tja, dat klopt natuurlijk, maar dan moet je wel zo'n belegging vinden... Ik vond (en vind) deze wel heel makkelijk. Ik ben een luie belegger :) (Dus ook minder opbrengst, maar zeker ook minder stress. En dat is me wel wat waard.)
Luie belegger of niet, zorg wel voor voldoende spreiding want ze zijn behoorlijk achtergesteld.
Dus minder stress (tov aandelenfondsen?) is niet helemaal terecht.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Ik las in het FD dat het fors is overtekend, dus dat er veel meer stukken zijn aangeboden dan dat de Rabobank wil terugkopen.
en dat je tot 100.000 euro aan stukken waarschijnlijk 100% wordt ingekocht maar als je een grote belegger in die dingen bent en er ook veel hebt aangeboden, van het overige slechts ca 1/3 wordt afgenomen door de Rabobank.

Dus stel dat je voor 2 ton aan stukken hebt aangeboden, zal er ca 133.000 euro aan stukken worden ingekocht en de rest dus niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quibusch
Sport_Life schreef op maandag 29 april 2024 @ 23:40:
[...]

Luie belegger of niet, zorg wel voor voldoende spreiding want ze zijn behoorlijk achtergesteld.
Dus minder stress (tov aandelenfondsen?) is niet helemaal terecht.
Wijze raad, maar ik heb daar zelf ook wel aan gedacht en maar een vrij klein bedrag hier in gestoken. Komt goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Lordy79 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 21:32:
Ik las in het FD dat het fors is overtekend, dus dat er veel meer stukken zijn aangeboden dan dat de Rabobank wil terugkopen.
en dat je tot 100.000 euro aan stukken waarschijnlijk 100% wordt ingekocht maar als je een grote belegger in die dingen bent en er ook veel hebt aangeboden, van het overige slechts ca 1/3 wordt afgenomen door de Rabobank.

Dus stel dat je voor 2 ton aan stukken hebt aangeboden, zal er ca 133.000 euro aan stukken worden ingekocht en de rest dus niet.
Waar ik nog wel benieuwd naar ben is de impact van het volgende:
De toewijzingsfactor bedraagt 32,68%, wat grofweg neerkomt op de inkoop van één certificaat op iedere drie die zijn aangeboden.
Mijn eigen interpretatie is dus dat een koers van 108,5% op dit moment voor veel mensen reden is om te verkopen. Het is dan alleen jammer dat we niet weten hoeveel er aangeboden is. Zeker is dat dit voor meer dan 1 mld is en maximaal 3,06 mld. Beide uitersten zijn niet logisch, dus het ligt daar ergens tussen in.

De totale uitstaande som in certificaten is 7,83 mld, waarvan dus 1 mld wordt ingekocht en er dus (let op: aanname) zo'n 2 mld is aangeboden! Dan wil dus circa een kwart er op dit moment wel vanaf voor een koers van 108,5%. De helft daarvan valt dan buiten de boot, maar zou dan logischerwijs gezien bij een koers van ~108,5% alsnog hun stukken aanbieden.

Na even hard gepoetst te hebben op mijn glazen bol is mijn verwachting dat de koers voorlopig t/m eind Q2 2024 onder de 108,5% blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Tehh schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 08:44:
[...]

Na even hard gepoetst te hebben op mijn glazen bol is mijn verwachting dat de koers voorlopig t/m eind Q2 2024 onder de 108,5% blijft.
Leuke invalshoek en ceteris paribus heb je denk ik gelijk.
Maar als morgen blijkt dat er een recessie is in de VS of Eurozone (wat een enorme verwachting van rentedaling met zich meebrengt) dan wil geen hond t certificaat nog verkopen tegen 108,5pct

Renteverwachtingen zijn altijd in beweging door nieuws...

Pagina: 1