Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23-10 18:19

Boost9898

Software developer

Topicstarter
Hi Tweakers, voor iemand ben ik me al een tijdje aan het oriënteren op het gebied van Samsung smartphones in het mid-range segment (tot ~€500 euro). Nu heb ik een aantal smartphones gevonden waar ik wat vragen over heb.

Op basis van de onderstaande eisen heb ik een aantal smartphones gevonden
- goede camera (zo goed mogelijk op het gebied van fotografie)
- snelle SoC (moet minimaal een jaar of 3 á 4 meekunnen)
- redelijk tot goede accuduur

Selectie smartphones: https://tweakers.net/pric.../1734130;1612536;1781740/
- A52s
- A53
- S20 FE
- S21 FE

Ik twijfel voornamelijk tussen de A52s en de S21 FE. Ondanks de A53 nieuwer is presteert de camera minder goed dan die van de A52s en dan die van de S21 FE. Ook schijnt de A53 niet echt snel te zijn en gezien de toekomst is dat geen slimme keuze denk ik. Is het misschien de moeite waard om op de A53 s-variant te wachten? Of verwachten jullie geen verschillen waardoor deze smartphone een interessante optie wordt?

De grote vraag is, is het prijsverschil van bijna €250 (bijna twee keer zo duur) tussen de A52s en de S21 FE het waard? Of is de S20 FE de sweetspot?

De S20 FE is een interessante optie door de prijs, maar is het wel een slim idee om een smartphone uit eind 2020 te nemen met het oog op beveiligingsupdates?

Ik ben benieuwd naar hoe jullie hierover denken.

[ Voor 12% gewijzigd door Boost9898 op 14-06-2022 10:04 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:26
S20FE zou ik alleen nemen als je over 2 jaar weer een ander neemt. S21 FE heeft namelijk jaar extra support gekregen en gaat nog zeker 4,5 jaar mee.
A52s ook nog 4 jaar, alleen A is mid range, S is high end. Of het prijsverschil het jou waard is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
De S20FE is bij Amazon.de €379 deze week. Dus qua prijs is dat wel aantrekkelijk.
Maar @swhnld heeft een heel valide punt, het zit wel al halverwege de update-cycle.

Nog een ander ding dat je misschien in je overweging mee wil nemen: Externe opslag. S21 FE heeft deze mogelijkheid niet en kan eventueel weggestreept worden als je dat belangrijk vindt.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898

Boost9898

Software developer

Topicstarter
Zo ja @anandus ik zie hem inderdaad voor €357,87 op Amazon Duitsland. Alleen jammer dat deze navy is en niet paars/roze, dat was een wens. Maar ik zal het op het woord gooien want anders is dat een duur kleurtje. Bovendien gaat er toch een case omheen.

Eigenlijk heb ik sterk de neiging om nu voor de S20 FE te gaan, maar wat die lifecycle updates betreft. Klopt het dat deze nog minimaal 2,5 jaar beveiligingsupdates krijgt? En hoe 'big deal' is dit? Zelf heb ik geen Android dus wat dat betreft ben ik er niet helemaal in thuis.

De S21 FE valt eigenlijk wel een beetje af, ook de accuduur is een stuk minder dan die van de S20 FE bijvoorbeeld.

swhnld schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 00:02:
S20FE zou ik alleen nemen als je over 2 jaar weer een ander neemt. S21 FE heeft namelijk jaar extra support gekregen en gaat nog zeker 4,5 jaar mee.
A52s ook nog 4 jaar, alleen A is mid range, S is high end. Of het prijsverschil het jou waard is?
Is dit puur vanwege de updates die de S20 FE nog ±2,5 heeft? Of zijn daar nog andere argumenten voor? Op moment neig ik sterk naar de S20 FE ondanks die een jaar ouder is dan de andere.

[ Voor 29% gewijzigd door Boost9898 op 14-06-2022 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:26
Ja, puur vanwege de update cycle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-10 14:03
De camera's op de A52s en de A53 zijn exact hetzelfde qua hardware, de A53 zou zelfs iets betere foto's moeten nemen omdat de software verbetert is.

Qua snelheid ontlopen die twee elkaar ook niet heel erg veel, maar de Snapdragon in de A52s is over het algemeen wel wat sneller, alhoewel de A53 weer een klein beetje het voordeel heeft wat betreft grafische prestaties... maar imo zijn de verschillen zo klein dat je het daarom niet hoeft te laten.

De A53 heeft wel twee duidelijke voordelen t.o. de A52s: een grotere accu en 5 jaar lang ondersteuning ipv 4 voor de A52s.

Maar als je twijfelt tussen de A52s (of ook de A53( en de S21 FE dan mag je de keuze niet moeilijk zijn: S21 FE... die is op alle fronten beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898

Boost9898

Software developer

Topicstarter
@MicGlou Dat zou je denken ja, ik dacht ook automatisch dat de A53 een betere camera (software) zou moeten hebben, maar dat valt vies tegen. Hij heeft bijvoorbeeld geen optische beeldstabilisatie en de zoom is gewoon een crop met lelijke oversharpening.
Ook qua snelheid en accuduur, de Snapdragon in de A52s is zuiniger en gaat daarom ongeveer even lang mee op een lading. In meerdere reviews lees ik dat de Samsung processor in de A53 niet snappy en smooth aanvoelt, soms zelfs bevriest. Die A53 is van de lijst.

De S21 FE ligt eigenlijk buiten het budget. Het is een lastige keuze tussen deze smartphones. Nu las ik dat er ook een S20 FE 2022 edition is, maar voor zo ver ik kan vinden is deze niet in Nederland beschikbaar.

[ Voor 8% gewijzigd door Boost9898 op 14-06-2022 10:38 ]

Pagina: 1