One Click Selects All Virus

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mark-Ivo
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-05 19:51
Lieve Tweakers ontwikkelaars,

De Tweakers website heeft net als heel veel andere websites een zoek invoerveld. Het lijkt steeds meer de norm te zijn geworden om voor dit soort zoekvelden de One-Click-Selects-All actie toe te passen. Afgezien van het gegeven dat ik deze feature echt super onzinnig vind, werkt hij ook nog eens heel klote. Ik zal niet de enige zijn die zijn zoekopdracht regelmatig tweakt en daarvoor de cursor op een speciefieke plek wil plaatsen of een click-sleep actie doet op het woord dat je wil vervangen. Echter door de One-Click-Selects-All feature wordt deze workflow mega verstoord. Ik haat het echt ultra hardcore.

Ook verschillende browsers waaronder Firefox, die ikzelf gebruik, passen dit toe op het zoek en URL tekstinvoerveld. Niet erg voor de simpele ziel die er niks om geeft maar wel erg frustrerend voor de super users die snel werken. Gelukkig was de One-Click-Selects-All feature dan ook lange tijd optioneel in Firefox. Echter sinds een jaar ook niet meer en heb zodoende een eigen build moeten maken om deze achterlijke feature eruit te slopen. Maar dat is slechts een sidenote.

Hoe dan ook, ik ben van mening dat de One-Click-Selects-All actie op zoek invoervelden enorm indruisen tegen de consistentie en verwachting van een tekstveld. Zou wat zijn als binnen een besturingssysteem ook op willekeurige plekken One-Click-Selects-All acties worden uitgevoerd op zogenaamd "specifieke" tekstvelden. Het is niet consistent en werkt de workflow tegen. Wil je je zoek actie helemaal opnieuw typen kan dat door CTRL-A of Tripple-Click. Er is geen enkele reden geweest dat zo'n domme feature ingebouwd moest worden. Alsof de simpele zielen onder ons erover zaten te klagen; "O wat vervelend dat ik heel mijn zoekinvoer volledig moet selecteren voor een nieuwe zoekopdracht". Nee natuurlijk niet! Omdat in al het computer gebruik het heel normaal is als je een stuk tekst wilt vervangen dat dan ook zelf selecteert. Hou toch op.

Ik wil dan ook vragen om de One-Click-Selects-All feature te verwijderen of op zijn minst optioneel te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6u8eZeFyWaUDnWFXatfWgdnbUVU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/noAr8za135WCCDORAmRrMlSM.gif?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:30

crisp

Devver

Pixelated

Dit gaat technisch dus om de
code:
1
onfocus="this.select()"

Ik move deze even naar Mooie features want sec gezien is het geen bug maar een UX-ding. Ik haak daarom onze interaction-designer @bozhoyo ook even aan :)

Intentionally left blank

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bozhoyo
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-05 17:50

bozhoyo

UX Designer

Weaver of pixels

Ik ben het ermee eens dat een "single-click-selects-all"-patroon niet thuishoort in het zoekinvoerveld. Dit is een interactiepatroon dat is overgenomen van het adresveld van de browser en wordt verkeerd toegepast op de zoekinteractie. Een snelle controle laat zien dat Google, Twitter en GitHub allemaal een standaard "klik-naar-het-einde-van-de-query"-interactiepatroon gebruiken voor hun zoekopdracht. We zouden dit als best practice moeten volgen.

"What people say, what people do and what people say they do are often 3 different things."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mark-Ivo
bozhoyo schreef op maandag 13 juni 2022 @ 14:37:
"klik-naar-het-einde-van-de-query"-interactiepatroon gebruiken voor hun zoekopdracht. We zouden dit als best practice moeten volgen.
Begrijp ik dat je met "klik-naar-het-einde-van-de-query" bedoelt dat met een single-click de cursor op het einde van de invoer wordt geplaatst? Want dat is zeker ook niet wenselijk. Een dergelijk invoerveld moet gewoon gedragen zoals je dat verwacht en geen automatische dingen doen. Zoals de grootste zoekgigant ook toepast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d9jSjLrFIxU8WyUK6Jv12rHYao0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/p7KhQDRHFPUAE40SyurBO4Nx.gif?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bozhoyo
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-05 17:50

bozhoyo

UX Designer

Weaver of pixels

Ja, dat bedoelde ik. Sorry voor de verwarrende formulering.

"What people say, what people do and what people say they do are often 3 different things."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark-Ivo
@bozhoyo Kun je reactie geven over mijn voorstel? En kun je beargumenteren waarom deze 'feature' erin zit?
Pagina: 1