Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Merel Visschers
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 01-01-2024
Hallo,

Ik weet niet of dit de juiste plaats op het forum is, maar ik heb een vraag over het categoriseren van (heel veel) foto's.
Ik maak veel natuur/dierenfoto's. Enkele jaren geleden ben ik begonnen Photoshop elements organiser te gebruiken voor het organiseren ervan. Reden dat ik dat destijds gedaan heb is omdat het mogelijk was een soort mappenstructuur met submappen (ik weet niet hoe ik het anders moet noemen) te gebruiken om tags te organiseren.
Voorbeeld:
Ik had een hoofdgroep tags genaamd onderwerp (zo ook een met lokatie en nog wat andere groepen). Deze groep onderwerp had als submappen/-tags onder meer: mensen, dieren, etc.
De submap/-tag dieren had weer submappen/-tags met onder meer: zoogdieren, vogels, etc. Vogels was dan weer onderverdeeld in groepen als roofvogels etc. En uiteindelijk ging het tot op diersoortniveau.

Als ik een foto met een sperwer had hing ik daar de tag sperwer aan. Ik kon hem dan zoeken op sperwer, maar ook als ik op roofvogel of vogel zocht dan vond ik hem (ik hoefde er dus niet alle tags: onderwerp, dieren, vogels, roofvogel en sperwer aan te hangen, alleen sperwer zorgt ervoor dat hij ook op alle bovenliggende tags te vinden is. (ik hoop dat ik het zo goed uit leg.

Op deze manier kan ik tussen al mijn foto's alle foto's van sperwers vinden, maar door combinaties te maken bijvoorbeeld ook alle foto's van roofvogels in Slovenië. Of alle foto's met mijn zusje erop.

Werkt prima. Maar: mijn licentie van photoshop elements werkt niet meer dus moet ik iets aanschaffen, bovendien moet ik (werk...) een nieuwe laptop aanschaffen en had ik nog lang niet alle foto's gedaan. Het moment dus om te bedenken of ik met Elements verder wil of voor iets anders kies.

Ik vind veel over mogelijkheden tot taggen, zelfs ook gewoon in de verkenner. Maar: zijn er ook andere manieren/programma's/apps/.... om foto's te taggen/rubriceren op meerdere niveau's zoals dat met elements organiser kan?

Ik hoop dat ik mijn vraag zo duidelijk verwoord heb en jullie tips hebben. Zo niet dan ga ik verder met elements organiser.

Alvast ontzettend bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Merel Visschers Kies iets simpels als Adobe Lightroom.

Elke foto kan je gewoon (meerdere) tags geven. Op die manier kan je dan makkelijk filteren.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:56

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Volgens mij is Elements niet eens zo heel duur. Als je er al aan gewend bent, en je hebt er ook al aardig wat werk in zitten, lijkt het me redelijk voor de hand liggende keuze.

Wat zijn de redenen waarom je niet voor Elements zou gaan?

En begrijp ik het goed dat je je foto alleen de tag "sperwer" geeft en je vervolgens hem ook vindt als je op "vogel" zoekt? Dat werkt in Lightroom in ieder geval niet zo.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merel Visschers
Het gaat me niet over het toevoegen van eenvoudige tags. Dat kan ook met verkenner, dus daar heb ik geen programma voor nodig.

Misschien een angst dat Elements op een gegeven moment niet meer ondersteund wordt/ophoudt te bestaan. Er zit inderdaad al een hoop werk in het organiseren van mijn tags. Dat zou opnieuw moeten als ik voor iets anders kies. Het meeste werk zit echter in het taggen van de foto's. Daar is nog een berg achterstallig onderhoud, dus als het wenselijk is over te stappen dan doe ik dat liever nu dan dat ik er een hoop mappen verder achter kom dat ik beter eerder had kunnen switchen. Over elements (en met name het taggen) ben ik erg tevreden. Het nadeel is echter dat de tags alleen vast liggen in elements en ik de (volgens mij) niet kan exporteren/ze niet in de exif gegevens gezet worden, dus als elements ooit weg valt/de foto's ergens anders opgeslagen worden, deze gegevens volgens mij 'verloren' zijn. Ik kan ook de bestanden niet buiten elements om verplaatsen, want dan is hij ze kwijt. Ik denk dat dat bij een andere applicatie met een dergelijk geavanceerde tag functie niet anders is, maar mocht dat anders zijn/er wel andere mogelijkheden zijn dan kom ik daar graag nu achter. Vandaar hier de vraag...
Ander ding is dat ik op dit moment twee problemen heb met elements organizer: het wil soms niet opstarten en hij is heel traag/loopt steeds vast. Dat laatste is waarschijnlijk het gevolg dat ik in het begin niet in de gaten had dat je foto's dus alleen via elements kon verplaatsen en dat mijn catalogus daardoor corrupt is. Maar ik hoop die problemen op te lossen door op mijn nieuwe pc de boel opnieuw te installeren en de catalogus opnieuw te importeren.

En begrijp ik het goed dat je je foto alleen de tag "sperwer" geeft en je vervolgens hem ook vindt als je op "vogel" zoekt? Dat werkt in Lightroom in ieder geval niet zo.

Ja, inderdaad. Het werkt met een soort mappenstructuur. Ik hoop dat het screenshotje zichtbaar is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FMxxjYuzBPA7j35a1bSnaJo_gVk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bYGqfJMs3HSD5d1mcN2KaU1g.jpg?f=user_large

Als ik de tag moskikker naar een foto (of een groep geselecteerde foto's) sleep, dan voegt hij die tag toe, maar ook automatisch alle bovenliggende tags. Op die manier kan ik meer tags toevoegen, bijvoorbeeld moskikkers en Bonaire.
Als ik dan zoek op moskikkers dan vind ik heb, maar als ik zoek op amfibiën of dieren ook. Dus eigenlijk plakt het programma er de laatste tag op plus (automatisch) alle bovenliggende tags. Als ik dan bijvoorbeeld een vogel heb en weet dat het een roofvogel is maar niet welke soort, dan kan ik er ook de tag roofvogel aan hangen, zonder soort.
Als ik dit systeem met een eenvoudig tag=programma moet gebruiken moet ik dus met de hand een hoop tags toevoegen die nu met 1 klik (sleepactie) worden toegevoegd. Heel handig dus (voor een natuurfotograaf).
Zo heb ik ook tags die aangeven dat een foto echt mooi is. Als ik dus een mooie foto van een reiger (of specifiek een blauwe reiger) zoek, kan ik die makkelijk vinden.

Werkt voor mij echt top, maar wat dus een beetje benauwend is is dat het helemaal afhankelijk is van elements.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-07 19:17

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Even een stukje achtergrond hoe die tags werken in de metadata: die geneste tags worden opgeslagen bijvoorbeeld als "Onderwerp / Dieren / Vogels / Spreeuw", die hele tekst waarde is de tag. De applicatie zoals bijv. Elements of Lightroom die herkennen de "/" en weten dat het dan gaat om een tag met een boomstructuur.

In de meeste gevallen zal in zo'n geval bij het toevoegen van de tag "Spreeuw" de applicatie het hele pad opslaan als de tag dus "Onderwerp / Dieren / Vogels / Spreeuw" in plaats van alleen "Spreeuw". Kies je als tag "Vogels" dan wordt dit "Onderwerp / Dieren / Vogels".

Maar de applicatie moet dit dus wel herkennen en ondersteunen. Ondersteund de applicatie niet dit soort geneste tags dan kun je rare dingen krijgen.
sys64738 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:47:
Volgens mij is Elements niet eens zo heel duur. Als je er al aan gewend bent, en je hebt er ook al aardig wat werk in zitten, lijkt het me redelijk voor de hand liggende keuze.

Als de tag Sperwer onder Vogel valt, dan wel, ook in Lightroom. Natuurlijk niet als Sperwer een losse tag is die niet onder Vogel valt want Lightroom weet niet wat een "Sperwer" is natuurlijk :Y)

[ Voor 32% gewijzigd door Ventieldopje op 13-06-2022 15:45 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:56

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

OK. Weer wat geleerd. Wist niet dat je een boom-structuur kon maken van je tags. Op zich heb ik die feature niet echt nodig maar kan wel handig zijn.

En het had me niets verbaasd als Elements wel "een sperwer is een vogel" logica aan boord had. Elements heeft redelijk wat van die slimme "consumer" trucjes waar pro's (lees: LR gebruikers) blijbaar geen behoefte aan hebben.

@Merel Visschers Ik denk niet dat Adobe ooit gaat stoppen met Elements. En als dat wel gebeurt, kun je de huidige versie toch zo lang gebruiken als je wil (die in tegenstelling tot Lightroom waar je maandelijks voor moet betalen). Dus ik zou dat wel aandurven als ik jou was.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merel Visschers
Ik denk dat ik inderdaad bij Elements blijf, maar wilde toch voor de zekerheid ff checken of er inmiddels niet een meer briljante andere oplossing was....

Wel nog een vraagje over die geneste tags: slaan programma's als Elements (of Lightroom als ik het goed begrijp) zo'n geneste tag op dezelfde manier en plaats (in de metadata?) op (en is het dus zo dat als ik een foto getagd heb met elements en deze in Lightroom open, dat dit programma deze tags ook herkent) of zijn dit soort tags niet tussen verschillende applicaties 'uitwisselbaar'?

En hoe zit dat met 'gewone tags', zoals bijvoorbeeld die die je met Windows verkenner toevoegt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-07 13:51
sys64738 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 14:16:
OK. Weer wat geleerd. Wist niet dat je een boom-structuur kon maken van je tags. Op zich heb ik die feature niet echt nodig maar kan wel handig zijn.
Ja, maar volgens mij is het zoals @Ventieldopje schrijft, het is niet méér dan de tekst "volgels/roofvogels/sperwer"

Ik heb hier ook wel eens over geschreven en het is zinvol als je tags niet meer dan eens voorkomen.
Zo te lezen heeft @Merel Visschers dat behoorlijk goed voor elkaar.

@Merel Visschers
Onderzoek hoe je tags zijn opgeslagen, én of je die kunt exporteren.
Als je die op een of andere manier in de foto of bij de foto kunt opslaan, kun je ook naar andere programma's.

Bij de foto ziet eruit als een 'XMP' file met dezelfde basisnaam als de foto'.
IN de foto betekent dat je de tags ook ziet in andere programma's dan Elements.

Ikzelf gebruik Digikam. Gratis programma. Hij laat bij het importeren alle foto's op hun plek staan; hij leest alleen alles in wat er staat.
Je kunt dit probleemloos proberen.
Als je tags bij de foto's staan, kun je ze in Digikam ook doodleuk benaderen. En wijzigen.
Let op als je hier mee tags gaan wijzigen: dan moet je even zoeken (of hier vragen) hoe je hem instelt zodat Digikam altijd de wijzigingen naar de files schrijft en niet in zijn eigen database houdt (anders zie je straks in Digikam een tag staan die in andere programma's niet staat).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-07 19:17

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Enige verschil tussen programma's is soms het scheidingskarakter. Soms is dit wel in te stellen ook bij geavanceerdere programma's en soms wordt dit automatisch herkent.

Vaak is het een / dus "vogels/sperwer, natuur/gelderland" maar soms is het ook een | en soms worden verschillende tags gescheiden door een ; ipv een comma.

Hele verhaal is nog wat complexer met meer haken en ogen, maar dat is een beetje de korte variant :Y)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Pagina: 1