10 kW of 16 kW thuisbatterij of niets

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mavoz
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 07-03-2023
Dag allen,

na lang twijfelen en een beetje geholpen door recente prijsverhoging op men energiefactuur dan toch maar eens besloten om zonnepanelen te plaatsen.

We wonen in Belgie en kunnen dus geen gebruik meer maken van een terug draaiende teller.
Verwarming/water verloopt nog volledig op gas (helaas)
Grootse verbruikers lijken me wasmachine, vaatwas en inductievuur.
De 2 eeste kunnen perfect overdag draaien. Inductievuur natuurlijk meestal tussen 18-20u
Ons huidig verbruik bedroeg het laatste jaar
dag c. 2500 kWh/jaar
nacht c. 580 kWh/jaar

Ondertussen is er een bedrijf langs gekomen dat volgende zaken voor stelt.
12 monokristallijne zonnepanelen (410 Wp/stuk) (6479,64)
1 x SolarEdge STE5000 omvormer+ 12 x S440 Optimizer
LG Prime 10 kW of LG Prime 16 kW (6562,5 of 8767,5)

De zonnepanelen lijken me goed gedimensioneerd maar ivm thuisbatterij weet ik het niet goed.
Momenteel kan ik nog 1750 euro subsidie krijgen voor een batterij boven de 9 kW.

De installateur zegt dat de batterij ons comfort verhoogd waardoor we niet te veel bezig moeten zijn met wanneer juist energie te verbruiken maar zelf dacht ik dat de 16 kW misschien wat overdreven was?
Mocht het echt nodig zijn is systeem modulair en kan ik mocht nodig zijn een extra batterij koppelen.
Dan betaal je natuurlijk wel weer extra installatie kost ed.

Maar k twijfel een beetje aan de zin van die batterij gezien ons beperkt nachtelijk verbruik.
k Heb zo eens een simulatie laten lopen op de overheidssite energiesparen.be en daar kwam ik op een terug verdientijd van 17 jaar...maar hoe nauwkeurig is moeilijk te zeggen.
Wat denken jullie? Batterij nog steeds niet interessant ondanks de recente stijgingen in energie prijzen?

Bedankt voor jullie mening alvast :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 29-07 23:37
Als de batterij veel groter is dan wat je gemiddeld in de zomer tussen zonsondergang en zonsopgang verbruikt gebruik je dat stukje extra capaciteit zelden. 10 kWh lijkt me dus ook al heel veel.

Hier een uitgebreide analyse.

antonboonstra in "De Duurzame Kroeg Deel 3"

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13:08
5kwh is genoeg om de nacht door te komen met jouw verbruik.

En eerlijk gezegd weet ik niet als je een batterij zal terug verdienen. Je zou een terug verdientijd moeten hebben van max 10 jaar om voordeel te doen.

In mijn geval is de terug verdientijd 30 jaar, dus ik neem er geen.

[ Voor 14% gewijzigd door Broodro0ster op 13-06-2022 09:17 ]

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-07 21:05

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

wasmachine en vaatwasser kun je ook gebruiken als de zon schijnt, desnoods met timer functie. Er resteert dan nog koken, maar om daar nou een batterij voor aan te schaffen?

Je zou op termijn ook nog een elektrische boiler voor SWW kunnen nemen. En deze zo inregelen dat hij overschot gebruikt om de temperatuur te verhogen. Daarmee zou je je gasverbruik zelfs nog kunnen drukken.

Ik weet niet hoe het financiële plaatje in België optelt, dat zul je zelf moeten doen. Maar zorgen dat je geen batterij nodig hebt zal altijd goedkoper zijn.

Uiteindelijk zal een heel groot gedeelte van je kosten komen door de kuubs gas die je verbruikt voor verwarming. Dus als je naar het totaalplaatje kijkt misschien in de toekomst ook betere isolatie + warmtepomp. Misschien nu nog te vroeg voor je, maar denk er over na als je je PV systeem dimensioneert.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
een dag met weinig zonlicht - dat wil je kunnen opvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-07 20:36
Je geeft het vermogen aan dat de accu's kunnen leveren, maar wat is de capaciteit? Je wil t genoeg vermogen om erop te kunnen koken, daar is 10kW al meer dan genoeg voor. Eigenlijk wil je dat de capaciteit genoeg is om de tijd tussen zonsondergan en zonsopkomst te overbruggen. Afhankelijk van je verbruikspatroon is ergens tussen 6 en 8 kWh waarschijnlijk wel genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-07 11:33
Hou er rekening mee dat in de zomer je met een volle accu zit en in de winter met een lege.
In mijn geval met 3.72kWp in Nederland wek ik op dagen als nu 20-22kW. In de winter hooguit 3kW in het meest ideale situatie. Vaak ligt dat tussen de 500W en 1500W.
Dus ik vraag me af of die accu dan wel wat gaat toevoegenvoor jou buiten de zomerperiode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

com2,1ghz schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:43:
Hou er rekening mee dat in de zomer je met een volle accu zit en in de winter met een lege.
In mijn geval met 3.72kWp in Nederland wek ik op dagen als nu 20-22kW. In de winter hooguit 3kW in het meest ideale situatie. Vaak ligt dat tussen de 500W en 1500W.
Dus ik vraag me af of die accu dan wel wat gaat toevoegenvoor jou buiten de zomerperiode.
Zelfs buiten de zomerperiode (zeg september-november) zijn er nog genoeg dagen dat ik overdag teruglever. En ik heb 3190 Wp op mijn dak liggen. Dus op wat dagen in november, nagenoeg alle dagen in december en januari en wat dagen in februari zal er niets opgeslagen worden, de rest van het jaar bijna iedere dag wel (tot de batterij vol is natuurlijk ;) ).

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 05:56
Precies dit is de reden om geen batterij te nemen. Er wordt mi verkeerd geredeneerd. Je moet niet kijken naar wat je S nachts wilt opvangen, je wilt weten wat je op zonnige dagen kan opslaan. Je wilt het liefst niks terug leveren en al het overschot aan geproduceerd stroom opslaan. Om mijn eigen voorbeeld te geven hier. Afgelopen maand mei heb ik 484 kW geproduceerd en ik heb 240 kW gebruikt, dit is een overschot van 260kW wat ik gelukkig kan salderen maar onze Belgische vrienden dus niet.

Maw die batterij zit in de zomer zo vol en dan ga je alsnog een flink overschot aan stroom terug leveren.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-07 22:36
Met dat verbruik zie ik 2 opties als je met een 16KW batterij gaat werken

- Je verhoogt je elektrisch verbruik door een EV aan te kopen of je plaats een airco unit die ook kan verwarmen
- Je neemt een dynamisch spot prijs contract per 15 min met een digitale teller (nog maar 1 of 2 leveranciers die het aanbieden)

Het idee bij optie 2 is dat je in de zomer je overtollige stroom vast houd tot de spot prijs omhoog gaat wat typerend in de avond en vroeg in de ochtend is om dan je overtollige stroom op het net te zetten. In de winter heb je stroom te kort maar dat koop je dan in ergens tussen 01:00 & 04:00 in de nacht.

Er zijn echter nog niet echt plug & play systemen die je zo kan kopen op de markt om optie 2 uit te voeren dus dat gaat wat zoeken zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Terugverdientijd is lastig te berekenen omdat je de energieprijzen niet kunt voorspellen. Met oorlog, klimaatbeleid en de keuze wel of geen kerncentrales, etc., kan het werkelijk alle kanten op.

Daar staat tegenover dat wanneer je de eenmaal batterij hebt, je eigen uitgaven wel zeer voorspelbaar zijn. Niet per se gunstiger dan zonder batterij, maar zekerder. Dat is mogelijk ook iets waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13:08
NielsFL schreef op maandag 13 juni 2022 @ 12:19:
Terugverdientijd is lastig te berekenen omdat je de energieprijzen niet kunt voorspellen. Met oorlog, klimaatbeleid en de keuze wel of geen kerncentrales, etc., kan het werkelijk alle kanten op.

Daar staat tegenover dat wanneer je de eenmaal batterij hebt, je eigen uitgaven wel zeer voorspelbaar zijn. Niet per se gunstiger dan zonder batterij, maar zekerder. Dat is mogelijk ook iets waard.
Inderdaad. En als het piektarief wordt ingevoerd zal je piek zeer laag zijn in de zomer maanden wanneer de batterij geladen is.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:40

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@gielie Dat vind ik dan weer een verkeerde redenatie. Dan moet je echt gigantische batterijen plaatsen. Dus de winter is gewoon onbegonnen werk dus dat kan je vergeten in NL/BE. Maar met peak shaving valt er nog heel veel te halen in direct eigen gebruik. Je zegt 260kWh overschot maar dit is alleen het salderingsgetal. Wat heb je volgens de meter terug geleverd en wat heb je weer gebruikt in die periode? Ofwel, wat was je directe eigen verbruik?

Koken is hier bijvoorbeeld best een aardig aandeel en dan wek ik zelden nog de hele tijd genoeg op. Maar ook de espressomachine, stofzuiger of (vaat)wasmachine weet even te zuipen waardoor instantaan toch opgenomen wordt uit het net. Nu met salderen (NL dus) geen issue, maar als ik die pieken ook op normale dagen volledig van eigen opwek kan halen door een accu zou mijn eigen verbruik van PV drastisch omhoog gaan. Neem ik sluimerverbruik van de nacht ook mee dan al helemaal. Denk dat ik al aardig eind zou komen met 5kWh (die dan ook 5kW kan leveren). Maar zelfs zonder salderen zijn de prijskaartjes nog flink :/

Maar zou je op die manier voor een accu gaan dan lijkt me 5kWp aan panelen me weer zwaar overdreven. Daar heb je dan alleen wat aan als je het overschot kunt verkopen of werkelijk kunt opsparen voor de winter. Voor laatste heb je wel enkele keren meer dan 16kWh nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als je een hoge temperatuur warmtepomp hebt (16KW) is die ook zo leeg :p

Maar in de zomer kun je er denk ik wel heel veel op doen. Mijn vader heeft een aanhanger volgebouwd met zonnepanelen en accu's (het zal geen 16KW zijn) die hij achter zijn camper hangt als hij naar Spanje rijdt om te overwinteren en dat werkt vrij goed.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hanssen
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08:56
@mavoz met je verbruik zou ik voor de 10kWh gaan. zelf is mijn vebruik 50% hoger dan dat van je en ik heb met de 10kWh meer dan voldoende capaciteit beschikbaar. Sinds Februari is mijn batterij nooit leeg geweest dus was ik steeds eigen opgewekte stroom aan het verbuiken.

mogelijk wel rekening houden met de volgende items voor je en batterij kiest.
- Kijk goed naar de verwachte levenduur, bij veel lithium-ion batterijen is het maar 7a8 jaar tot aan hun 70% punt!
- Mogelijks je systeen "slim maken" zodat je in de winter dynamisch kunt aankopen/verkopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsoeting
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-05 14:53
Je dak vol leggen met zonnepanelen garandeert jammer genoeg nog niet dat het die stroom ook oplevert.
Er zijn genoeg dagen dat mijn panelen weinig tot niets opleveren en dan is die 16kWh batterij zo leeg.
Kijkend naar de toekomst (warmte pomp of elektrische auto) zou het natuurlijk helemaal een goede investering zijn. Indien je het financieel rond kan krijgen zou ik het zeker overwegen.
Dit natuurlijk naast alle andere goede adviezen hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
mavoz schreef op zondag 12 juni 2022 @ 23:14:
De zonnepanelen lijken me goed gedimensioneerd maar ivm thuisbatterij weet ik het niet goed.
Momenteel kan ik nog 1750 euro subsidie krijgen voor een batterij boven de 9 kW.
Boven de 9 kWh krijg je geen subsidie.
Je bedoelt waarschijnlijk voor een batterij met een capaciteit tot 9 kWh.
Wanneer je louter een batterij wenst te plaatsen om financiële redenen (die van jou, niet die van je installateur) kan je op dit ogenblik dat beschikbaar budget beter besteden aan extra panelen (of indien geen plaats op het dak aan iets anders).
Wanneer je het alleen doet om financiële redenen heb je er ook weinig aan om een batterijcapaciteit van meer dan 9 kWh te installeren. Je plaatst dan zelfs beter eentje van 4 of 6 kWh want dan weegt de subsidie in gunstige zin zwaarder door. Hangt natuurlijk ook af van de verhouding totale kostprijs/capaciteit accu. Hoe hoger de capaciteit hoe lager in verhouding de kostprijs per kWh capaciteit.

[ Voor 46% gewijzigd door IvoB2 op 13-06-2022 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Hangt van zijn verbruikersprofiel af.
Zoals hij het nu schetst zal het op dit ogenblik idd weinig meerwaarde bieden op louter financieel vlak.
Maar stel dat hij een EV met eigen laadpaal aanschaft (of andere grote verbruikers).
Dan kan tijdens het laden op een dag met wisselende bewolking( een dag als vandaag dus waarbij mijn productie van het ene op het andere ogenblik verspringt van 1 naar 5 kW) een batterij (met een vermogen dat daaraan is aangepast) die schommelingen aanpassen. Op dit ogenblik heb ik, gemeten sinds middernacht, een productie van 17 kWh en een verbruik van 16 kWh (met de thuisaccu op 89%) en dankzij de nivellering van de batterijen (EV en thuisaccu) maar 600 Wh richting net gestuurd en minder dan 100 Wh van het net afgenomen.
(Om financiële redenen kan ik geen Zappi of andere laadpaal aansluiten die 100% met de PV samenwerkt, zou overigens ook geen invloed hebben op de andere AC loads waar de thuisbatterij wel rekening mee houdt.

In de winter heb ik weer andere stuurbare verbruikers actief (WP, SWW).
Daardoor zit ik in de zomer zelden met een "volle accu" waarvan de capaciteit niet gebruikt kan worden en de periode in de winter dat ik vaak met een bijna lege accu zit bestrijkt niet eens de volledige drie maanden van de winter. En buiten de zomer heb je ook nog de herfst en de lente (waar de thuisaccu nog meer tot zijn recht komt). En een "lege" accu in de winter gaat gewoonlijk ook samen met onvoldoende panelen op het dak en/of een gebrek aan een dynamisch nettarief gekoppeld aan stuurbare afnemers.
Je moet een thuisaccu niet zien als een op zichzelf staand gegeven maar eerder een onderdeel van je totale energiemanagement. Daar maakt ook de batterij van een EV, stuurbare AC-verbruikers, dynamisch nettarief (ik begin er hier op 1/7 mee voor een proefperiode van 6 maanden), PV-installatie en verbruikers deel van uit.
Belangrijk daarbij is dat verbruik, productie en opslagcapaciteit op elkaar zijn afgestemd. Maar daar heb je al individueel langdurige data voor nodig. Zoniet vaar je deels blind.
Ik gebruik overigens een thuisaccu met een opslagcapaciteit van 15,36 kWh wat voor mijn verbruikersprofiel meer dan voldoende is. Zowel zomer, winter en alles daar tussen. Het enige wat op termijn nog bijgesteld moet worden is het verdubbelen van de PV productiecapaciteit.

[ Voor 33% gewijzigd door IvoB2 op 13-06-2022 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-07 13:37
Bekijk in heel je berekening ook even of het niet interessant is om de 2-voudige meter naar een enkelvoudige te laten omzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 29-07 21:58
Volgens mij een hoop verwarring omdat waarschijnlijk soms kW wordt gezegd terwijl kWh wordt bedoeld. Verwarring alom!

Dus, kan de batterij 10.000 watt of 16.000 watt gelijktijdig leveren, of heeft die een capaciteit van 10 of 16 kWh? Ik vermoed het laatste, maar er wordt ook gereageerd alsof dit het vermogen van de batterij is...

[ Voor 48% gewijzigd door padoempats op 13-06-2022 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Het gaat over de capaciteit (kWh) en niet het vermogen want de subsidie gaat eveneens over een capaciteit tot 9 kWh (en niet tot een vermogen van 9 kW, een batterij zonder omvormer levert op zichzelf immers geen vermogen aan AC-verbruikers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
IvoB2 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 17:21:
Het gaat over de capaciteit (kWh) en niet het vermogen want de subsidie gaat eveneens over een capaciteit tot 9 kWh (en niet tot een vermogen van 9 kW, een baaterij zonder omvormer levert op zichzelf immers geen vermogen aan AC-verbruikers.
Leek mij ook al.

Hoe werkt het eigenlijk, dat de omvormer+batterij precies genoeg AC watts levert aan je net zodat die matcht met je eigen vraag. Als ik realtime naar mn eigen verbruik kijk wisselt dat elke secondes echt mega. Ik begrijp dat dat via P1 meting gaat in meterkast, maar update dit dan elke sec ook de omvormer vd batterij en kan de omvormer ook zo snel het aantal watts dat die invoedt zo snel aanpassen? Als ik naar mn live usage op P1 kijk kan die regelmatig met enkele duizenden watts verspringen per sec als het half bewolkt is. Naar mijns inziens moet die altijd tenminste een seconde te laat zijn met aanpassen van het vermogen, waardoor je per saldo nog redelijk wat vermogen hebt wat je aan het net invoedt en wat je uit het net haalt. Misschien beetje off topic :)

[ Voor 11% gewijzigd door padoempats op 13-06-2022 17:29 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IvoB2
Nee gaat hier niet via de P1 in de meterkast maar via een extra meetmodule in de automatenkast.
Zonder batterij levert je PV toch ook eerst energie aan je AC-verbruikers en komt het net pas tussen wanneer PV onvoldoende levert in verhouding tot verbruik. Dan wisselt productie en verbruik even vlug.
Met een accu is er gewoon een extra trap richting AC-verbruikers: eerst PV, dan accu en als laatste net.
Ik werk met 2 omvormers, een voor PV en een voor de accu.
Er zit inderdaad voortdurend wat "speling" van enkele 10-tallen W op de nullast (om geen energie uit het net te halen). De instelling "0" in de feed in van de accu omvormer zou in een perfecte situatie dus nul W richting net mogen duwen maar je gaat dan per uur en afhankelijk van de wisselende belasting een 20-50 Wh uit het net halen. Je kan dat echter manueel (+ en -) bijstellen en dat vraagt in het begin wat experimenteren.
Vanaf het ogenblik (ergens half februari) dat er voldoende productie is stel ik de feed in op -40 W in (ipv 0).
Er is dan effectief nul netafname per etmaal maar gemiddeld wel een 600 Wh teruglevering richting net (uiteraard meer gezien alles wat niet in de accu kan en/of niet verbruikt wordt in die periode ook richting net gaat). Maar dat maakt niet uit gezien afname betalend is (en dus voorkomen dient te worden) en injectie vergoed.
In periode van weinig productie (ergens eind november tot half februari) keer ik de feed in instelling om naar een waarde tussen +20-+50W omdat ik dan alle opslag kan gebruiken en niet nodeloos richting net wil sturen (afname is dan toch onvermijdelijk).
Vraagt gewoon enkele weken experimenteren wat individueel de optimale feed in instelling is.
Een perfecte nulbalans in of uit het net is idd in de praktijk niet te bereiken. Het is kiezen tussen of iets afnemen of iets terugleveren.

[ Voor 131% gewijzigd door IvoB2 op 13-06-2022 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
IvoB2 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 18:12:
Nee gaat hier niet via de P1 in de meterkast maar via een extra meetmodule in de automatenkast.
Zonder batterij levert je PV toch ook eerst energie aan je AC-verbruikers en komt het net pas tussen wanneer PV onvoldoende levert in verhouding tot verbruik. Dan wisselt productie en verbruik even vlug.
Met een accu is er gewoon een extra trap richting AC-verbruikers: eerst PV, dan accu en als laatste net.
Ik werk met 2 omvormers, een voor PV en een voor de accu.
Er zit inderdaad voortdurend wat "speling" van enkele 10-tallen W op de nullast (om geen energie uit het net te halen). De instelling "0" in de feed in van de accu omvormer zou in een perfecte situatie dus nul W richting net mogen duwen maar je gaat dan per uur en afhankelijk van de wisselende belasting een 20-50 Wh uit het net halen. Je kan dat echter manueel (+ en -) bijstellen en dat vraagt in het begin wat experimenteren.
Vanaf het ogenblik (ergens half februari) dat er voldoende productie is stel ik de feed in op -40 W in (ipv 0).
Er is dan effectief nul netafname per etmaal maar gemiddeld wel een 600 Wh teruglevering richting net (uiteraard meer gezien alles wat niet in de accu kan en/of niet verbruikt wordt in die periode ook richting net gaat). Maar dat maakt niet uit gezien afname betalend is (en dus voorkomen dient te worden) en injectie vergoed.
In periode van weinig productie (ergens eind november tot half februari) keer ik de feed in instelling om naar een waarde tussen +20-+50W omdat ik dan alle opslag kan gebruiken en niet nodeloos richting net wil sturen (afname is dan toch onvermijdelijk).
Vraagt gewoon enkele weken experimenteren wat individueel de optimale feed in instelling is.
Een perfecte nulbalans in of uit het net is idd in de praktijk niet te bereiken. Het is kiezen tussen of iets afnemen of iets terugleveren.
toon volledige bericht
Bedankt voor je uitleg. De werking van een accu aan huis is voor mij nog vrij onbekend qua werking dus bedankt voor het delen van deze ervaring. Ik begrijp dat eerst je eigen apparaten de stroom krijgen, en dan pas het net. De stroom kan immers maar 1 kant op stromen door je meter :) Maar ik kan ook begrijpen dat je accu niet exact kan leveren wat op elke seconde de vraag is van je huis, maar dat de omvormer aan de accu continu moet gaan bepalen hoeveel stroom die gaat leveren. De vragers vragen net zo hard voor je meter als achter de meter (buren) en om te bepalen wat je eigen vraag is kun je dat alleen daar bepalen.
Maar het ging mij er meer om, hoe je accu reageert op snelle wisselingen van je verbruik. Hoe snel je omvormer de wattage kan aanpassen op je verbruik om te zorgen dat je over je eigen meter maar minimaal vermogen een richting gaat. Schijnbaar kan je een soort marge instellen zodat je kiest om bijv 20w marge te hebben op terugleveren (zomerperiode) of vragen (winterperiode). Maar wisselt dit elke seconde, elke x-milliseconde of veel trager? Hoe trager, des te meer er een kant door je meter stroomt. Kan mij voorstellen dat bepaalde merken/modellen dit veel actiever aanpassen (en dus beter match hebben) dan andere, maar dit wellicht haaks staat op de levensduur van zo'n omvormer (wellicht niet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miguel
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:47
Wij hebben een Huawei omvormer en Huawei Luna batterij van 10kWh, geen P1 meter op de digitale meter.

Tijdens zonnige dagen staat hij in maximale zelfconsumptie.
Stroom van het dak gaat eerst naar de verbruikers in huis, de rest gaat naar de batterij. Zit de batterij vol, dan gaat de stroom op het net. Is er meer vraag van het huis dan de zonnepanelen kunnen leveren gaat de batterij helpen om de stroom te leveren.

Zelf merk je hier niets van, ook de omschakeling tussen opladen en leveren is zo goed als niet meetbaar op de digitale meter van de netbeheerder (heel af en toe zien we eens 0,001 kWh afname in de kwartierwaarden) .

Tijdens zwaar bewolkte dagen en de winter staat hij in TOU mode waarbij we 's nachts energie inkopen en overdag ontladen. Natuurlijk afhankelijk van de prijs die we voor nachttarief hebben. Tijdens de laatste wintermaanden hadden we nog een vast contract waarbij onze nachttarief ongeveer 1/2de van de dagprijs was. In het nieuwe contract is het verschil helaas veel beperkter.

Mss nog even extra:
Bovenstaande gaat over België.
We hebben de batterij vorig jaar nog laten plaatsen om nog het maximale aan subsidiesteun mee te nemen (was toen 2550 EUR subsidie op de kostprijs van 5900 EUR inclusief 6% BTW). We hadden toen een terugverdientijd van 7 jaar.

Batterij heeft 10 jaar garantie of een x aantal cycli en zou nog 80% moeten overhouden aan capaciteit op zijn 10 jarige / cycli verjaardagsfeestje.

[ Voor 17% gewijzigd door Miguel op 14-06-2022 09:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
padoempats schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 08:13:
[...]

Bedankt voor je uitleg. De werking van een accu aan huis is voor mij nog vrij onbekend qua werking dus bedankt voor het delen van deze ervaring. Ik begrijp dat eerst je eigen apparaten de stroom krijgen, en dan pas het net. De stroom kan immers maar 1 kant op stromen door je meter :) Maar ik kan ook begrijpen dat je accu niet exact kan leveren wat op elke seconde de vraag is van je huis, maar dat de omvormer aan de accu continu moet gaan bepalen hoeveel stroom die gaat leveren. De vragers vragen net zo hard voor je meter als achter de meter (buren) en om te bepalen wat je eigen vraag is kun je dat alleen daar bepalen.
Maar het ging mij er meer om, hoe je accu reageert op snelle wisselingen van je verbruik. Hoe snel je omvormer de wattage kan aanpassen op je verbruik om te zorgen dat je over je eigen meter maar minimaal vermogen een richting gaat. Schijnbaar kan je een soort marge instellen zodat je kiest om bijv 20w marge te hebben op terugleveren (zomerperiode) of vragen (winterperiode). Maar wisselt dit elke seconde, elke x-milliseconde of veel trager? Hoe trager, des te meer er een kant door je meter stroomt. Kan mij voorstellen dat bepaalde merken/modellen dit veel actiever aanpassen (en dus beter match hebben) dan andere, maar dit wellicht haaks staat op de levensduur van zo'n omvormer (wellicht niet).
Voor alle duidelijkheid: dit is zoals mijn systeem werkt en kan ingesteld worden (Een Victron MPII omvormer met open source opstelling). Wanneer je een (plug and play) gesloten omvormer/systeem hebt kan het best zijn dat je als eindgebruiker niet bij de instellingen kan en dus altijd een beetje netafname zal hebben.
Je kan het uiteraard ook zo instellen dat er nooit een feed in is naar het net (in sommige landen is dit immers een verplichting), dat tussen bepaalde tijdstippen de batterij van het net gaat bijladen tot een bepaald niveau (heb ik (nog) niet ingesteld), batterij wordt geladen of ontladen naargelang de hoogte van het dynamisch tarief van dat ogenblik (mits een bijkomende API geleverd door de e-leverancier maar dan moet je deze wel toegang geven tot je kwartierwaarden), enz.

Ik heb een volledige back up configuratie (bij uitval net schakelt de gehele huishoudelijke installatie binnen < 0.2 sec over naar off grid en levert de batterijomvormer een zuivere sinus aan de omvormer van de PV-installatie zodat deze heropstart en blijft produceren).
AC-verbruikers nemen eerst af van de PV-installatie, dan van de batterij en in laatste instantie van het net.
Productie PV gaat prioritair naar AC-verbruikers, dan naar de thuisaccu en in laatste instantie richting net.
Dus niet eerst verbruikers en dan het net (dat laatste gebeurt pas als de PV stroom nergens meer heen kan => geen of onvoldoende verbruik meer en thuisaccu op 100%).

Hoe snel de wisseling gebeurt heb ik nooit met een crono opgemeten. Bij normaal gebruik is er geen probleem dan volgt het systeem de nullast. Het is bij uitzonderlijke situaties (bv. een dag zoals gisteren, relatief koude lucht met blauwe lucht afgewisseld met witte spiegelwolken => blauwe periode = max. productie van 5 kW, wolk is terugval naar 1 kW of van relatief weinig afname (een 100W) naar plots hoge afname (5-7 kW, denk aan opstarten van een laadpaal). Dan is er steeds een kleine afname of teruglevering tot het systeem stabiliseert. Dat vang ik dus op door niet op exacte nullast (0W) te werken maar door steeds op een kleine teruglevering (-40W) te werken. Bij een vertraging voorkom ik zo dat het systeem gaat afnemen
van het net. Bij een nulinstelling zou het dan steeds (als vb.) schakelen van 0W naar +40W). Nu schakelt het dan van -40W naar bv. -5W zodat er minder teruglevering is maar nul afname (mijn doel).
Dit is natuurlijk "spielerij" om op jaarbasis zo weinig mogelijk netafname te hebben. Niet dat je van die paar tientallen kWh op jaarbasis financieel onderuit zou gaan maar eerder een hobby om op dat vlak proberen het onderste uit de kan te halen en op de app van de netbeheerder bovenaan (netafname) zo lang mogelijk een perfecte "flatline" te bekomen.
We trachten ook eerst zoveel mogelijk (na het thuisverbruik) overproductie in de accu van de EV te pompen (vandaar soms hoge wisselingen in afname want zonder EV hebben we zelden afnamepieken boven de 3 kW, wat ruim onder de werkingsmarge van de omvormers zit) ipv naar het net (met ons semi vast contract met relatief lage afnameprijs krijgen we maar een injectievergoeding van een 6 c€/kWh).

Mijn einddoel is ook niet om aan een thuisaccu zoveel mogelijk geld te verdienen (wat dat doe je meestal niet, ik ben al tevreden dat het mij zelf niets kost) maar om op termijn (juli 2031) volledig off grid te kunnen gaan. Alle subsidies die je in de tussentijd krijgt zijn dan gewoon mooi meegenomen.

[ Voor 48% gewijzigd door IvoB2 op 15-06-2022 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
IvoB2 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 10:35:
[...]

Voor alle duidelijkheid: dit is zoals mijn systeem werkt en kan ingesteld worden (Een Victron MPII omvormer met open source opstelling). Wanneer je een (plug and play) gesloten omvormer/systeem hebt kan het best zijn dat je als eindgebruiker niet bij de instellingen kan en dus altijd een beetje netafname zal hebben.
Je kan het uiteraard ook zo instellen dat er nooit een feed in is naar het net (in sommige landen is dit immers een verplichting), dat tussen bepaalde tijdstippen de batterij van het net gaat bijladen tot een bepaald niveau (heb ik (nog) niet ingesteld), batterij wordt geladen of ontladen naargelang de hoogte van het dynamisch tarief van dat ogenblik (mits een bijkomende API geleverd door de e-leverancier maar dan moet je deze wel toegang geen tot je kwartierwaarden), enz.

Ik heb een volledige back up configuratie (bij uitval net schakelt de gehele huishoudelijke installatie binnen < 0.2 sec over naar off grid en levert de batterijomvormer een zuivere sinus aan de omvormer van de PV-installatie zodat deze heropstart en blijft produceren).
AC-verbruikers nemen eerst af van de PV-installatie, dan van de batterij en in laatste instantie van het net.
Productie PV gaat prioritair naar AC-verbruikers, dan naar de thuisaccu en in laatste instantie richting net.
Dus niet eerst verbruikers en dan het net (dat laatste gebeurt pas als de PV stroom nergens meer heen kan => geen of onvoldoende verbruik meer en thuisaccu op 100%).

Hoe snel de wisseling gebeurt heb ik nooit met een crono opgemeten. Bij normaal gebruik is er geen probleem dan volgt het systeem de nullast. Het is bij uitzonderlijke situaties (bv. een dag zoals gisteren, relatief koude lucht met blauwe lucht afgewisseld met witte spiegelwolken => blauwe periode = max. productie van 5 kW, wolk is terugval naar 1 kW of van relatief weinig afname (een 100W) naar plots hoge afname (5-7 kW, denk aan opstarten van een laadpaal). Dan is er steeds een kleine afname of teruglevering tot het systeem stabiliseert. Dat van ik dus op door niet op exacte nullast (0W) te werken maar door steeds op een kleine teruglevering (-40W) te werken. Bij een vertraging voorkom ik zo dat het systeem gaat afnemen
van het net. Bij een nulinstelling zou het dan steeds (als vb.) schakelen van 0W naar +40W). Nu schakelt het dan van -40W naar bv. -5W zodat er minder teruglevering is maar nul afname (mijn doel).
Dit is natuurlijk "spielerij" om op jaarbasis zo weinig mogelijk netafname te hebben. Niet dat je van die paar tientallen kWh op jaarbasis financieel onderuit zou gaan maar eerder een hobby om op dat vlak proberen het onderste uit de kan te halen en op de app van de netbeheerder bovenaan (netafname) zo lang mogelijk een perfecte "flatline" te bekomen.
We trachten ook eerst zoveel mogelijk (na het thuisverbruik) overproductie in de accu van de EV te pompen (vandaar soms hoge wisselingen in afname want zonder EV hebben we zelden afnamepieken boven de 3 kW, wat ruim onder de werkingsmarge van de omvormers zit) ipv naar het net (met ons semi vast contract met relatief lage afnameprijs krijgen we maar een injectievergoeding van een 6 c€/kWh).

Mijn einddoel is ook niet om aan een thuisaccu zoveel mogelijk geld te verdienen (wat dat doe je meestal niet, ik ben al tevreden dat het mij zelf niets kost) maar om op termijn (juli 2031) volledig off grid te kunnen gaan. Alle subsidies die je in de tussentijd krijgt zijn dan gewoon mooi meegenomen.
toon volledige bericht
Weer dank voor de uitleg! Maar begrijp dat je het ook niet inzichtelijk hebt. Ben gewoon benieuwd naar het werkelijke gedrag van zo'n accu, hoe snel die reageert op wisseling van het gebruik. Denk als je met P1 op de meter elke sec zou monitoren en ook elke sec op de accu meet, dat je perfect inzichtelijk krijgt hoe die reageert op deze continue wisselingen. Kan mij voorstellen dat bepaalde merken dit vrij traag doen en met flinke trappen en een ander model het heel precies per watt elke sec matcht. Uiteindelijk is er toch communicatie nodig vanuit de meterkast op de net ingang naar de accu, zodat die weet wat PV / Huis gebruik is om daarop instant te reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Niet online
is het niet zo dat je in België betaalt voor je piek stroom afname?
De accu zou mooi de pieken naar bijv. 15 ampere kunnen opvangen, en dan langzaam vol laden met max 1 ampere. Daarmee zou het debiet op de hoofd aansluiting toch ook naar beneden gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ik heb een afzonderlijke meetmodule op de thuisaccu en PV die in real time meet (en grafisch/cijfermatig voorstelt hoeveel er wordt geproduceerd, AC afgenomen van accu en net en geïnjecteerd in accu en net.
Meer moet ik (zelf) niet weten.
Of de wisselwerking nu op 1/10 of 1 seconde gebeurt kan me niet echt boeien.
Daar kan ik technisch toch niets aan veranderen.
In de praktijk gebeurt dat in real time maar bij grote schokken (in injectie en afname) stabiliseert dat niet per direct. Aansluiting op de P1 poort zou dat niet wijzigen want is inherent aan de technische capaciteiten van de omvormer.

[ Voor 26% gewijzigd door IvoB2 op 14-06-2022 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Blasterxp schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 12:12:
is het niet zo dat je in België betaalt voor je piek stroom afname?
De accu zou mooi de pieken naar bijv. 15 ampere kunnen opvangen, en dan langzaam vol laden met max 1 ampere. Daarmee zou het debiet op de hoofd aansluiting toch ook naar beneden gaan?
Nee, het capaciteitstartief is weer uitgesteld tot 1/1/2023 (iets met Rusland en oplopende energiefacturen en verlies van stemmen of zo :+ ).
En wanneer het ingaat volgens de huidige plannen (zou eerst ingaan op 1/1/22, uitgesteld naar 1/7/22 enz.) betaalt iedereen (ook met een digitale meter waar men exact de pieken kan meten) sowieso een forfaitair minimumtarief van 2.5 kW (in € scheelt dat volgens de netbeheerder waar je aan toegewezen bent).
Het heeft dus weinig zin te gaan werken met pieken onder de 2.5 kW want die betaal je toch, ook al zit je er fysiek onder. In de praktijk kan je dus tot 2.5 kW uit het net trekken + de capaciteit van de accu + de capaciteit van PV. Daar geraak ik met een 40A monofase dus sowieso nooit aan.
Mijn laadpaal heb ik ook al op max. 17A ingesteld.
Een forfaitair tarief kan je (toch zolang ze niets anders verzinnen) alleen ontlopen door je van het net af te sluiten.

[ Voor 44% gewijzigd door IvoB2 op 14-06-2022 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Niet online
IvoB2 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 12:14:
[...]

Nee, het capaciteitstartief ..
Ah helder; ben benieuwd of jullie ooit naar hetzelfde systeem als in NL over gaan. Aftikken per kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Wat bedoel je met aftikken per kWh?
Hier wordt ook digitaal afgerekend per kWh netafname en vergoed per kWh netinjectie.
Bij een analoge meter is er nog altijd saldering op jaarbasis (kWh verrekening tussen 2 meteropnames) waarbij je het aantal kWh dat je in die periode produceert 1:1 worden weggezet tov afgenomen kWh. Voor wat je meer produceert dan op jaarbasis afneemt krijg je niets. Om te salderen is er wel een forfaitaire vergoeding verschuldigd berekend op het max. kVA vermogen van de PV omvormer. Salderen is hier dus sowieso nooit volledig gratis.

Ik heb eerder het vermoeden dat men in NL (cfr. de moeilijkheden die men in bepaalde regio's nu al heeft met de netcapaciteit) eerder zal opschuiven naar de Vlaamse (in België wordt huishoudelijke energie niet nationaal maar regionaal geregeld) situatie => afbouwen van saldering om uiteindelijk volledig te verdwijnen en op termijn opschuiven naar forfaitaire vergoedingen voor netgebruik ipv gebaseerd op verbruik.
Op termijn is het voor netbeheerders immers niet meer houdbaar om dezelfde kosten te moeten verhalen op steeds minder klanten (zonder PV en/of batterijen).

[ Voor 34% gewijzigd door IvoB2 op 14-06-2022 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@IvoB2 Weet niet of dat verschillend is met België, maar kosten van het net zijn hier (Nederland) al "forfaitaire". Vast tarief voor de netbeheerder afhankelijk van je aansluiting, of je nu stroom gebruikt of niet. Okay, deel zal van de energiemaatschappijen komen voor het gebruik. Maar zolang het net zwaar gebruikt wordt is die inkomstenbron ook niet in het geding. Probleem kan wel zijn dat vooral consumenten nu opeens alleen in de winter echt afhankelijk zijn van het net. En de capaciteitsproblemen zich naar de winter verschuiven. Maar met de opkomst van EV als grote gebruiker ben ik daar eigenlijk niet zo bang voor.

En als je ook NL bedoelt, naar mijn idee is salderen gewoon gratis. De forfaitaire aan de belastingdienst mag je wegstrepen tegen de btw die je terug krijgt, netto nog steeds winst gezien als consument. Of je de forfaitaire eerlijk vind is weer een ander verhaal. En ja, belastingdienst hoort je te zien als bedrijf maar volgens mij maar al te blij als je jezelf niet aanmeld en btw terug vraagt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Nee is in Vlaanderen (tot op heden) anders geregeld.
De netkosten worden met een digitale meter afgerekend per kWh. Nul kWh netafname is dus 0 € netvergoeding.
Injectievergoedingen zijn vrijgesteld van netkosten, BTW en alle andere accijnzen.
Met een digitale meter betaal je ook geen forfaitaire salderingsvergoeding. Het genaamde prosumententarief berekend op het max. vermogen van de omvormer) maar je mag dan wel niet meer 1:1 salderen met je productie.
In tegenstelling tot het salderen met analoge meter betaal je met de digitale meter all in voor de netafname per kWh en krijg je per kWh injectie netto een vergoeding.
De hoogte van de afnameprijs en injectievergoeding hangt af van het contract dat je afsloot bij een energieleverancier. Sommige energieleveranciers rekenen ook geen vaste kosten aan. Ze hebben een kWh prijs voor afname (waar de netvergoeding al in zit vervat en die zij voor rekening van de netbeheerder innen bij de eindklant en nadien 1:1 doorstorten aan de netbeheerder.
Ik heb zo'n contract bij een groene coöperatieve leverancier (gezien het laatste jaar iedereen daar klant wou worden hebben ze een klantenstop ingelast tot minstens eind dit jaar) waar ik afgerond 25 c€/kWh betaal voor afname (alle kosten inbegrepen) en netto 6 c€/KWh ontvang. Op het einde van het jaar wordt de totale injectievergoeding gewoon afgetrokken van de totale afnamekost (in €, dus niet in kWh).
Bij een positief saldo betaal je dan je schuld nog. Bij een negatief saldo betaalt de energieleverancier je het verschil terug en start je het volgende jaar terug op nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@IvoB2 We hebben het zeker niet over Nederland dan of wel? Was mij in de eerste reactie niet volledig duidelijk, vandaar dat ik duidelijk heb proberen te zijn dat ik het over Nederland heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Nee en ook niet over België maar specifiek Vlaanderen (in België zijn de netbeheerders per Gewest anders geregeld, je moet inzake energieregeling op huishoudelijk niveau dat zien als verschillende landen).

Met eerlijk of niet eerlijk heeft mijn verduidelijking niets te maken. Ik probeer alleen te verklaren waarom in Vlaanderen afstappen van salderen en het plaatsen van een thuisaccu soms wel voordeliger kan zijn dan gewoon in het salderen blijven steken.
Zelf had ik nog recht tot minstens 2025 om 1:1 te salderen. Dat zou me dan jaarlijks nul euro aan stroomafname kosten en nul euro aan injectievergoeding opleveren maar een 450-500 € aan forfaitair tarief gekost hebben (ik streef er ieder jaar na evenveel te verbruiken dan ik produceer). Door vrijwillig over te stappen op een digitale meter (en salderen op te geven) en daardoor in minder dan een jaar bijna 4.000 duizend euro netto premies te ontvangen betaal ik vanaf de overschakeling jaarlijks niets meer maar krijg ik nog geld terug (omdat ik meer injectievergoedingen ontvang dan ik aan afname moet betalen). Dan is het, voor mij, een eenvoudige keuze (die ik zonder premies sowieso ook gemaakt zou hebben maar waarschijnlijk iets later).

Hoe het in Nederlands werkt begin ik, door Tweakers te volgen, stilaan door te krijgen.
Maar lijkt me inzake saldering (verschillende interpretaties door e-leveranciers) ook niet altijd eenvoudig.

[ Voor 61% gewijzigd door IvoB2 op 15-06-2022 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoQuest
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 25-07 21:37
IvoB2, zou je misschien de samenstelling van jouw PV-installatie met omvormers en thuisaccu willen beschrijven? Zelf ben ik momenteel namelijk druk bezig om uit te zoeken wat goede combinaties zijn. Ook om een installateur van het juiste weerwoord te kunnen voorzien. Want op dit moment is het een cowboy-markt in Nederland. Ofwel, de installateurs gaan voor de quick-wins met rechttoe-rechtaan installaties en meedenken zit er niet, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Sorry voor het late antwoord maar ik had je vraag niet gezien.
Heb dat al meermaals aangehaald op het forum hoor.
Situatie op de dag van vandaag:

PV-installatie van 20 panelen met 5,6 kWp in totaal gekoppeld aan een SMA SB5000 omvormer van 5 kVA (in Vlaanderen het max. vermogen voor een omvormer op een 1F net.
BYD LVL LiFePO4 batterij met een capaciteit van 15,36 kWh gekoppeld aan een Victron Multiplus II 48/5000/70 omvormer.
Volledige 1F-40A thuisinstallatie off grid gekoppeld via een nulbord en een back/up/net switch Hager HIM404.
Digitale meter Sagemcom met geactiveerde P1 poort en geactiveerde gedeelde kwartierwaarden.
Ameo platform voor dynamisch tarief evaluatie op basis van EPEX-DA prijs (geactiveerd op 1/7/22).
Alfen SPL 3F laadpaal 1F 32A automaat en ingesteld op 1F 17A.
EV accu met een netto capaciteit van 64 kWh.
1F WP met een opslagboilervat van 150 liter.

Ik geef alles maar aan want mijn einddoel (juli 2030) is volledig off grid dus dan heb je ook wat extra opslag nodig bij overproductie. Vandaar o.a. ook mijn keuze voor 2 afzonderlijke omvormers en geen hybride omvormer voor PV en accu.
Op de planning: vanaf 2024/2025 een EVv en laadpaal geschikt voor V2H (exacte datum is niet meer te voorspellen gezien de leveringstermijn van sommige EV's nu al oploopt tot 18 maanden) en V2H voor CCS keer op keer wordt aangekondigd maar nog niet echt geïmplementeerd voor particulier gebruik.

Cowboymarkt is in Vlaanderen even sterk hoor. Zeker daar er hier al premies zijn voor batterijen en velen dus geneigd zijn naar een lucratieve "carrièreswitch". Maar dat was voor PV niet anders. Het heeft me in totaal 18 maanden gekost voor ik alle kandidaat installateurs geëvalueerd had tot er maar eentje overbleef en negatieve regelgeving (beperking van netteruglevering PV indien batterij geïnstalleerd werd) van de baan was.

[ Voor 47% gewijzigd door IvoB2 op 02-07-2022 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Lenaerts
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 24-03-2024
Thuisbatterij kan in uitzonderlijke situaties interessant zijn ... maar je moet echt wel tellen ... de kost van het net gebruiken als batterij is in Vlaanderen ongeveer 20ct en dat zonder stress of investering ... 200cycl/jaar * 10jaar is simpel geteld 400€/KVA ... dat is heel eenvoudig geteld maar misschien wel een basis om te kijken met welke KVA je die 200 cycl kan halen ... zoals al gezegd krijg je in de zomer je batterij niet leeg en in de winter niet vol. Als het huis heel de dag leeg staat kan het misschien uit ... maar met slimme apparaten is er toch al sneller een rendement te halen.
Beste rendement haal je op dit moment met dak vol leggen ... dan is uw zelfgebruik met minder stress te optimaliseren en voor wat er buiten valt krijg je nog een injectievergoeding waarmee de panelen nog steeds een mooie ROI laten zien. (EBEM juni 2022 -> 14.71ct/KWH)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ik zal dan wel een uitzonderlijk geval zijn want ik heb nog nooit stress gekregen van mijn installatie. :)
Ik zou eerder stress krijgen van steeds wijzigende regelgeving en politiek gehakketak over de wijze van openbare energievoorziening in de nabije toekomst (kerncentrales of gascentrales of kolencentrales of....... uiteindelijk niets? )
Ik heb ook nog nooit stress gekregen wanneer ik de jaarlijks premie voor de brandverzekering moet betalen.
Je krijgt pas echt stress wanneer je woning (deels) in de fik gaat en je vond dat een brandverzekering een nodeloze investering was omdat er statistisch gezien maar heel weinig huizen afbranden of onder water lopen. Een netgekoppelde PV-installatie zonder eilandfunctie doet, bij netfalen, bovendien juist hetzelfde als geen PV-installatie: niets.

De kost van het net als "gratis" batterij gebruiken is uiteraard hoger dan die 20 c€/kWh want men schuift de echte kost gewoon door naar een steeds kleiner wordende groep.
En daar begint nu al reactie op te komen: invoeren van capaciteitstarieven met een deels forfaitaire kost, uitvallende omvormers wegens net niet meer zwaar genoeg, stop op nieuwe aansluitingen, .... En da tis nog maar een begin.
Wie denkt dat een openbaar net het zonder bijkomende investeringskost kan blijven houden wanneer steeds meer gezinnen en bedrijven het zien als een gratis melkkoe zal op termijn toch bedrogen uitkomen.

En ik krijg in de zomer zonder enig probleem op regelmatige basis de batterij van 15,4 kWh leeg tot het ingestelde back up niveau. Een batterij moet je niet zien als een losstaand investeringsvehikel maar als een onderdeel van je volledige energiemanagement.
En in de winter is er geen noodzaak om ze iedere dag "vol" te krijgen. Er moet voldoende voorradig zijn om de dagen met minder zon door te komen. Gekoppeld aan een dynamisch tarief kan je zo'n batterij, indien nodig, zelfs volladen op de uren dat stroom bijna niets kost.
En het huis staat hier praktisch nooit leeg. Thuiswerk weet je wel.
Slimme apparaten komen uiteraard ook niet gratis. En dan moet nog blijken of die slimme apparaten zo goed omkunnen met wisselvallig weer of het zo'n goed idee is om bij iedere wolk voor de zon zo'n toestel even uit te schakelen en terug in te schakelen. Periodes zonder zon is er uiteraard helemaal niets slim meer aan.
Eén thuisbatterij maakt in één klap alle toestellen in huis plots economisch slim. :)
En 200 cycli per jaar haalt onze thuisbatterij ook al niet. Waardoor de gegarandeerde minimum levensduur eerder 15 dan 10 jaar zal zijn.

Inzake investering is het bedrag dat je in Vlaanderen in een batterij moet investeren, als deel van een totaal energiemanagement, peanuts in vergelijking met wat je jaren geleden in een PV-installatie diende te investeren. En die heeft zich eveneens op een paar jaar tijd terugbetaald en buiten gratis energie zelfs meer dan voldoende winst opgeleverd om nu te investeren in een thuisaccu (waar je ook al premies voor krijgt).
Investeren, dat is toch mijn ervaring, doe je beter op een ogenblik dat de massa nog afkerig tegen een product staat en niet wanneer er aan de vraag niet meer voldaan kan worden. Iets met vraag en aanbod.

Je "dak volleggen" wil niets zeggen. Hangt er gewoon vanaf hoe groot je dak is en hoe hoog je verbruik.
En je dak volleggen om met de huidige relatief hoge injectietarieven de rekening aan te zuiveren is geen lange termijninvestering maar gewoon een investering volgens de waan van de dag. Je hebt immers zelf totaal geen zeggenschap over de afname- en injectietarieven in de (nabije) toekomst.

Maar zoals steeds: iedereen moet vanuit de individuele situatie beoordelen wat het beste bij zijn situatie past. Ik zie ook niet iedereen gebruik maken van het openbaar vervoer noch rondrijden in een Dacia. :+

[ Voor 151% gewijzigd door IvoB2 op 02-07-2022 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Laatst online: 12:24
Blasterxp schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:36:
een dag met weinig zonlicht - dat wil je kunnen opvangen.
Waarom. Ik vind het moeilijk te geloven dat je hiermee de extra capaciteit terugverdient?

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Je gaat er nu inderdaad niets aan terugverdienen.
Maar niet iedereen heeft als doel op korte termijn een investering terug te verdienen.
Er zijn nog altijd mensen voor wie het leven iets meer is dan onmiddellijk altijd en overal geld uit te kunnen slaan.
Verwijzend naar het vorige, waarschijnlijk de uitzonderingen (en de geduldigen).

Wanneer men mij zo'n antwoord geeft antwoord ik meestal met een wedervraag: waarom rij je niet in een Dacia of gebruik je het openbaar vervoer niet altijd? Wanneer dacht je de investering in je wasmachine, afwasmachine, keuken, badkamer, horecabezoek, reisje,.... terug te verdienen? :+

Nooit begrepen waarom mensen bij iedere investering in basisvoorzieningen altijd over de ROI beginnen en het bij luxeuitgaven plots geen issue meer is en "wel wat mag kosten". :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sarcomorbato
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-11-2024
Kijk eens naar de youtube filmpjes van Full energy Torhout. Die kerel legt het heel goed uit waarbij je bij aanschaf van een thuisbatterij rekening mee moet houden

Ik ben helemaal niet technisch onderlegd maar wat volgen mij belangrijk is:

Koop de batterij niet te klein ivm met het aantal cycli. Een grotere batterij gaat langer mee.

Kijk goed naar het vermogen waarmee de batterij kan laden en ontladen. Als je een batterij koopt die met 2 kw kan ontladen dan neem je bij het aanzetten van de waterkoker al stroom van het net
Pagina: 1