Is lage degradatie PV paneel een 2x hogere prijs waard?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoef
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 19-03 22:51
Zit weer eens te twijfelen: in offerte van veel te dure sunpower maxeon 6 is een mooie tabel opgenomen met besparing. Daarbij is uitgegaan van ongeveer 35 cent/kwh. Ik las ergens op site van consumentebond dat maart 2022 gemiddelde prijs 0,67 was. Dus bijna verdubbeld.
Even gaan rekenen met een Eurener 410 voor 193 euro en een REC 410 voor 390. Cumulatief, dus jaar op jaar tot 10 jaar. (0.85 x wp, rekening houdend met degradatie percentage x stroompijs)
Uitkomst: ongeveer 30 euro opbrengst verschil in 10 jaar door de mindere degradatie van REC. Dat zou met huidige electriciteitsprijs verdubbelen.

Maar dan nog: wanneer is 200 euro meer voor een paneel een goede investering?

eh, het is natuurijk geen opbrengst maar besparing.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:26
Volgens mij heb je de conclusie dus al duidelijk...

En dan vergelijk je ook nog maximale degradatie.
En dan ga je er van uit dat je het 20 jaar laat liggen... iets wat ook al niet per se gebeurd.

Een REC Twinpeak 4 kan nog wel eens uit... De prijs die je noemt is denk ik een REC Alpha... Waanzinnig mooi spul, maar financieel niet de verstandigste keuze.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:12

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Het is en blijft een persoonlijke afweging meestal met als overwegingspunten esthetiek, garantie en prijs sommige mensen willen bv graag rode panelen en betalen daar flink voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Degradatie zal wel meevallen.
Maar over 10 jaar die Wp vergelijken met de dan gangbare panelen, daarvan lig je in een deuk.
Ook iets om over na te denken?

(maar ik ben ook voor het gemiddelde gegaan qua kwaliteit, niks chinees. If you pay in peanuts, you get monkeys)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 28-07 19:28
Degradatie zal denk ik ook wel mee vallen.

Ooit voor een schijntje twee oude Shell 105watt zonnepanelen van een kennis overgenomen om samen met een microinverter op het schuurtje te kijken wat dat nou zou opleveren. Zou mij niks verbazen dat de panelen 20 jaar oud waren waren want ze zagen er best slecht uit (rare vlekken in het paneel). Maar ze deden het verdomt best goed nog! 2x 105watt = 210 wattpiek totaal en hadden in 10 maanden toch nog 145kWh opgeleverd op een niet ideale ligplaats en de panelen in 2 maanden al terug verdient.

Dus die 200 euro meer per paneel zou ik lekker in je broekzak laten voor iets anders ;) (bijvoorbeeld een 2dehands set voor op je schuur :D)

edit..

Op de tweede foto in deze MP advertentie (nee ik ben niet of heb iets met de verkoper te maken) zie je dezelfde vlekken die ik ook had:
https://www.marktplaats.n...2171-shell-s115-c1-paneel

[ Voor 22% gewijzigd door wauskoek op 13-06-2022 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 28-07 20:07

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Ik zou mij daar ook geen zorgen om maken aangezien ons klimaat steeds zonniger wordt onderandere vanwege de steeds schonere lucht.
https://www.knmi.nl/over-...uws/zonnestraling-in-2019
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YE0bHl9enRLEhqwG2h9cXYA0ggo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FjHnCldBhICq1BnKiwpBLZm8.png?f=user_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

twain4me schreef op zondag 12 juni 2022 @ 23:12:
Het is en blijft een persoonlijke afweging meestal met als overwegingspunten esthetiek, garantie en prijs sommige mensen willen bv graag rode panelen en betalen daar flink voor.
Wp per m2 is ook nog een overweging. Zeker voor degenen die geen oneindig dak hebben ;)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoef
Het zijn dus eigenlijk allemaal marginale verschillen, zelfs met een optimale wp/m2 en optimale degradatie.

Ook opbrengstgarantie is waarschijnlijk een wassen neus: ik zie inderdaad niet dat ik in jaar 24 de opbrengst ga nameten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Hier panelen van 10 jaar oud en omvormer ook 10 jaar oud. HJ Solar panelen (bestaat niet meer volgens mij) en SMA omvormer. Degradatie ......... zero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoef
Wat zijn dan de echte unique selling points van panelen?
Afgezien van borstgetrommel over technische innovaties gaan ze allemaal minstens 10 jaar mee en is er maar marginaal verschil in productieresultaat.

Des te makkelijker om produktielocatie en/of duurzame produktiewijze te laten meewegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:26
Productie locatie wint REC Alpha redelijk hard: Noorwegen
REC Twinpeak is singapore, maar wel uit Noorse grondstoffen.

Ook, indien door REC gecertificeerde installateur geplaatst, daadwerkelijk nuttige garantie (Ze vervangen zelf op je dak als je installateur failliet gaat).

Maar panelen gaan amper stuk... dus er zit in het geval van de Alpha's wel een stevig prijskaartje aan.

Twinpeak 4 is best aantrekkelijk: https://www.solar-nu-webs...k-1755x1040x30-0571w.html

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:33

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ik zou zeggen, maar dat is misschien een minder populair standpunt, dat de productie van zo'n paneel dermate belastend is voor het milieu dat je altijd de keuze zou moeten willen maken die de minste vervolgbelasting levert. Met andere woorden, het moet zo lang als mogelijk mee gaan. Een opbrengstgarantie stelt een hogere kwaliteit van de productie noodzakelijk en ja, dat kost JOU meer, maar de planeet minder. En dat is mijn inziens de voornaamste reden dat we 'groen' willen gaan (ja, ik besef me terdege dat het gros het om de pecunia's doet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

@HTT-Thalan Panelen kunnen prima een 2e leven krijgen op een andere plek. Ik ken mensen die zelfs al met hun 3e 'leg' bezig zijn. Vaak worden de oude panelen verplaatst naar een minder gunstig dakdeel. De 2e hands markt in panelen is ook vrij groot.

@snoef Ik zou geen rekening houden met degradatie (tenzij de prijs gelijk is) en voor de beste prijs/prestatie gaan.

[ Voor 19% gewijzigd door DukeBox op 14-06-2022 16:42 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

DukeBox schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 16:39:
@HTT-Thalan Panelen kunnen prima een 2e leven krijgen op een andere plek. Ik ken mensen die zelfs al met hun 3e 'leg' bezig zijn. Vaak worden de oude panelen verplaatst naar een minder gunstig dakdeel. De 2e hands markt in panelen is ook vrij groot.
Dus jij adviseert TS om 2ehands panelen te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

HTT-Thalan schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 16:41:
Dus jij adviseert TS om 2ehands panelen te kopen?
Dat zeg ik niet, ik doel alleen op dat een paneel prima door kan gaan op een ander dak waar meer ruimte is en Wp/m² minder belangrijk is.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoef
@HTT-Thalan In de ideale wereld zou de keus natuurlijk niet eens bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Nou ja, ik wil maar zeggen dat als je de beste kwaliteit panelen aanschaft, die waarschijnlijk (over de band genomen, productiefouten en slechte behandeling daargelaten) het langste blijven werken. Of dat nu in jouw beheer is of dat van een tweede of derde eigenaar is milieutechnisch geen factor.

Ik veroordeel je niet met je portomonnee te kiezen, ik geef alleen een extra punt ter overweging mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
HTT-Thalan schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 16:35:
Ik zou zeggen, maar dat is misschien een minder populair standpunt, dat de productie van zo'n paneel dermate belastend is voor het milieu dat je altijd de keuze zou moeten willen maken die de minste vervolgbelasting levert. Met andere woorden, het moet zo lang als mogelijk mee gaan. Een opbrengstgarantie stelt een hogere kwaliteit van de productie noodzakelijk en ja, dat kost JOU meer, maar de planeet minder. En dat is mijn inziens de voornaamste reden dat we 'groen' willen gaan (ja, ik besef me terdege dat het gros het om de pecunia's doet).
klinkt leuk maar is bijna niet te bewijzen of af te dwingen dit. Dus ja, je kunt absoluut kijken naar de productie en welke daarbij het minste milieu-belasting veroorzaakt. Dat is zeker slim.

Garanties over degradatie zeggen niks en je koopt er ook niks voor. Paar puntjes:
* wie zegt dat de fabrikant over 10 of zelfs 20 jaar nog bestaat
* hoe ga je aantonen dat er meer degradatie is geweest dan volgens hun specsheet mag? In de fabriek kun je een flash-test doen ofzo, maar als ze op je dak liggen is het onzin om ze er af te halen en 1 voor 1 door te meten in hele specifieke omstandigheden --> je komt er dus niet achter tenzij je ineens nog amar 60% productie hebt en dat via de omvormer ziet

Dus ja, is het product echt van hogere kwaliteit? Misschien wel. Ga je dat merken? Nee. Merkt "de aarde" het? Misschien wel, maar ook maar zeer de vraag omdat ook "gewone" zonnepanelen al ontzettend goed zijn en hele lage degradatie kennen. Je kunt voor het milieu-effect dan beter gewoon 1 zonnepaneel meer kopen of dat geld inzetten voor een ietsie-pietsie meer isolatie ergens aanbrengen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Fr33z schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 16:51:
[...]

klinkt leuk maar is bijna niet te bewijzen of af te dwingen dit. Dus ja, je kunt absoluut kijken naar de productie en welke daarbij het minste milieu-belasting veroorzaakt. Dat is zeker slim.

Garanties over degradatie zeggen niks en je koopt er ook niks voor. Paar puntjes:
* wie zegt dat de fabrikant over 10 of zelfs 20 jaar nog bestaat
* hoe ga je aantonen dat er meer degradatie is geweest dan volgens hun specsheet mag? In de fabriek kun je een flash-test doen ofzo, maar als ze op je dak liggen is het onzin om ze er af te halen en 1 voor 1 door te meten in hele specifieke omstandigheden --> je komt er dus niet achter tenzij je ineens nog amar 60% productie hebt en dat via de omvormer ziet

Dus ja, is het product echt van hogere kwaliteit? Misschien wel. Ga je dat merken? Nee. Merkt "de aarde" het? Misschien wel, maar ook maar zeer de vraag omdat ook "gewone" zonnepanelen al ontzettend goed zijn en hele lage degradatie kennen. Je kunt voor het milieu-effect dan beter gewoon 1 zonnepaneel meer kopen of dat geld inzetten voor een ietsie-pietsie meer isolatie ergens aanbrengen ofzo.
toon volledige bericht
Je hebt zeker gelijk, het is lastig aan te tonen voor de gewone consument. En als de val in product zo drastisch is, zoals jij schetst, valt dat ook al onder de normale garantie denk ik zo (geen idee, onderbuikgevoel). Ik heb wel mijn best gedaan er zo dicht mogelijk bij te komen:

25 jaar garantie (op alle onderdelen in de hele installatie)
25 jaar opbrengstgarantie (95% van nieuw na 25 jaar)
Zeer hoge score op de solar index (kinderarbeid, giftige metalen etc etc)
Op schrift gevraagd en gekregen wie de garantie overneemt als de leverancier omvalt (fabrikant neemt het over, LG)

En ja, ik heb meer betaald dan een gemiddelde installatie voor in totaal 24 panelen met micro omvormers en de hele bende. Ik heb het nu 2 jaar liggen (give or take een paar dagen) en de opbrengst is dusdanig: ik heb al twee jaar geen cent meer betaald voor stroom, gas of vastrecht, zoveel leveren ze op. Wat mij echter nog het meeste geeft is de peace of mind dat ik de komende 23 jaar geen omkijken meer heb en dat ik waarschijnlijk over een paar jaar al quitte loop. Bij mij blijven ze dus liggen totdat ze geen stuiver meer binnenbrengen (maar, toegegeven, ik heb genoeg dak).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:11

M2M

medicijnman

Hier liggen ook veel panelen, een kleine 33 stuks. Echter is de fabrikant van de omvormer inmiddels failliet. Stats zijn niet zo interessant, maar ik zou wel graag een melding krijgen als de omvormer het niet meer doet, en die meldingen komen ook niet meer binnen. Nu kijk ik eens in de tijd een keer of er nog stroom uit komt, maar helemaal ideaal is dat natuurlijk niet.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoef
Ik heb gekozen voor europese panelen en europese productie.
Maar ja dan komen de omvormers....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

M2M schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 17:02:
Hier liggen ook veel panelen, een kleine 33 stuks. Echter is de fabrikant van de omvormer inmiddels failliet. Stats zijn niet zo interessant, maar ik zou wel graag een melding krijgen als de omvormer het niet meer doet, en die meldingen komen ook niet meer binnen. Nu kijk ik eens in de tijd een keer of er nog stroom uit komt, maar helemaal ideaal is dat natuurlijk niet.
Ja, dat model ben ik ook helemaal niet blij mee, dat ik dat allemaal via 'hun' app moet regelen. Er loopt een initiatief hier op GoT om dat allemaal zelf te kunnen 'hacken' maar het ontbreekt met aan tijd (en eerlijk gezegd nu ook interesse/noodzaak) daar nu haast achter te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 28-07 19:23
Met een P1-meter zie je al een hoop. Hoef je niks te hacken en je ziet meteen of je teruglevering hebt. Zo ja: omvormer doet het :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:34
snoef schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 17:02:
Victron, SMA, Fronius, Fimer zijn iig Europees.

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
snoef schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 17:02:
Als ik hierboven schrijf dat ik al 10 jaar probleemloos doe met een SMA (Duits) dan lijkt me de keuze toch makkelijk. :Y Als de mijne ooit sneuvelt komt er ala minute weer een nieuwe SMA. Mooie meervaller...kan met schaduw ook nog goed overweg mocht dat bij je spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
M2M schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 17:02:
Gegevens uitlezen en uploaden naar pvoutput,org. Kan je ala minute zien wat de panelen doen. Eventueel met een script in mijn geval Domoticz melding laten doen als panelen uitvallen. Allemaal zonder een server van een fabrikant. Ik kijk gewoon even regelmatig op pvoutput,org.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoef
Centauriprime schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 17:48:
[...]

Victron, SMA, Fronius, Fimer zijn iig Europees.
Ik heb aps besteld, dacht Amerikaans maar ik heb het niet gecheckt. En anders grote kans dat het wel in china wordt gemaakt. Hoe is dat met die europese omvormers? Europees ontwerp maar uit chinese fabriek?

Net als met Hyundai panelen waarvan ik dacht dat ze uit Z korea komen maar op datasheet stond toch ook mooi 'made in china.'

En als het dan wel uit een fabriek in Europa komt dan nog heeft China een flinke vinger in de pap met grondstoffen. Niet om te bagatelliseren dat keuzes hierin maken geen invloed hebben.

(een beetje afgedwaald van openings post)
Pagina: 1