Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcelinex
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 15-03-2023
Hoi Allemaal,

Aangezien ik hier altijd fijne tips en oplossingen lees dacht ik, ik vraag jullie om hulp.
Mijn Macbook air van 2017 is aan het overlijden. Ik werk als grafisch vormgever en moet eerlijk toegeven ik had wellicht een aantal jaar terug meteen voor een iets sterker model had moeten kiezen. Hij draait de programma's die ik gebruik wel, maar moeizaam. Daarnaast krijg ik ongeveer 5x per jaar de melding dat hij geen ruimte meer heeft :roll_eyes: Natuurlijk niet gek met maar 128GB.

Nu heb ik hard gespaard, is mijn bedrijf groter gaan groeien en is er ruimte om te gaan upgraden. Ik heb nog even getwijfeld tussen een imac of macbook, maar mijn voorkeur gaat toch echt uit naar een macbook omdat ik ook regelmatig buiten de deur ben met mijn macbook.

Maar ik zie door het bomen het bos niet echt meer.
Voor nu heeft mijn Macbook air 2017: 8GB geheugen , 128GB SSD en een 1,8‑GHz dual‑core Intel Core i5, Turbo Boost tot 2,9 GHz, met 3 MB gedeelde L3‑cache.

En dacht ik dat ik met de Macbook air 13'' M1 of M2 (die binnenkort bestelbaar is) al een heel eind zou komen.
Zeker als je kijkt van waar ik vandaan kom haha.

Echter als ik het laatste model, de Macbook Air met m2 chip een upgrade geef naar 16GB geheugen en 512GB SSD, kom je ook heel erg in de buurt van de Macbook Pro 14'' met M1 pro chip ( +- €2200)

Ik weet ook niet zeker of de nieuwe M2 chip mijn adobe programma's al ondersteund (meestal komt dit altijd een tijdje later).

Of is wellicht een ouder model (2019/2020/2021) met nog meer geheugen en SSD een beter optie?

Ik heb ook nog even naar windows laptops gekeken maar daar gaat eigenlijk echt mijn voorkeur niet naar uit. Ik vind mac veel fijner werken en de schermen ook veel prettiger ogen.
Mijn budget is ongeveer +- 2000€.
Ik kan eventueel ook nog refurbished zoeken, maar dat vind ik altijd een beetje 'eng'. Ik weet niet of jullie daar ervaringen mee hebben?

Naast mijn macbook air uit 2017 heb ik ook een Ipad 12.0 Pro met m1 chip van afgelopen jaar, super snel fijn ding maar mijn meest gebruikte programma's kan ik hier niet echt goed op draaien, dat zijn meestal apps die maar half bieden wat het hele programma te bieden heeft op de Macbook.

Alvast bedankt voor jullie input!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Xcelinex schreef op zondag 12 juni 2022 @ 19:40:

Ik weet ook niet zeker of de nieuwe M2 chip mijn adobe programma's al ondersteund (meestal komt dit altijd een tijdje later).
De transitie van x86 (Intel) naar ARM (M1) was groot omdat het een andere architectuur is. De M2 is alleen een doorontwikkeling. Als applicaties de M1 native ondersteunen dan draaien ze dus ook op de M2. Dat kun je nakijken op:
https://doesitarm.com

De nieuwe M2 Air is heel fraai. Als je met het base model af kan zou dat prima zijn. Maar wil je wat upgrades, dan zit je prijstechnisch gelijk in de buurt van de 14" Pro. Zelf zou ik dan voor de Pro gaan. Wacht voor de zekerheid nog een weekje af tot reviewers met benchmarks komen, maar vermoedelijk is de M1 Pro sneller dan de base M2. Bovendien heb je dan actieve koeling. En de Pro heeft een beter scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcelinex
Tom schreef op zondag 12 juni 2022 @ 19:52:
[...]

De transitie van x86 (Intel) naar ARM (M1) was groot omdat het een andere architectuur is. De M2 is alleen een doorontwikkeling. Als applicaties de M1 native ondersteunen dan draaien ze dus ook op de M2. Dat kun je nakijken op:
https://doesitarm.com

De nieuwe M2 Air is heel fraai. Als je met het base model af kan zou dat prima zijn. Maar wil je wat upgrades, dan zit je prijstechnisch gelijk in de buurt van de 14" Pro. Zelf zou ik dan voor de Pro gaan. Wacht voor de zekerheid nog een weekje af tot reviewers met benchmarks komen, maar vermoedelijk is de M1 Pro sneller dan de base M2. Bovendien heb je dan actieve koeling. En de Pro heeft een beter scherm.
Aah! Bedankt voor je verhelderende antwoord.
Ik wil inderdaad sowieso even wachten tot de eerste reviews binnen stromen, wellicht dat iemand hier hem ook direct gaat testen en zijn/haar ervaringen wilt delen.

Ik twijfel dus of ik met het base model genoeg genoeg geheugen heb en of hij dan snel genoeg is om bijv Illustrator , Adobe XD en Photoshop tegelijkertijd kan draaien zonder gek te gaan doen😅

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Ik zou voor 16 GB gaan. Adobe apps lusten best wat geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcelinex
Tom schreef op zondag 12 juni 2022 @ 20:07:
Ik zou voor 16 GB gaan. Adobe apps lusten best wat geheugen.
Ja precies, lastig hoor. Het liefst wil ik er wel weer een paar jaar mee vooruit kunnen.
Ik heb nu deze 3 op een rijtje staan, zo zijn ze bijna gelijk qua prijs alleen de Air met m2 heeft een mindere gpu, geen idee wat dat betekent?

Linksonder is de MacBook Pro 14” met M1 Pro.
Die is iets duurder maar bij Apple refurbished is hij net zo duur als de andere twee modellen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eU8g0RANaxnBIASIV3AOSKTW0DA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XXryl45BaSTb9HWSjnPaF2yV.jpg?f=fotoalbum_large

Ben heel benieuwd naar de eerste reviews van de MacBook Air m2 straks!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Xcelinex Met een budget van 2000,- zou ik toch echt naar een 14" Pro kijken.

Apple zelf vraagt de hoofdprijs maar als je ook eens kijkt op V&A of Marktplaats dan zie je dat ze nieuw al voor rond de 1800 weg gaan, heb die van mij zelf voor 1700 nieuw gekocht op die manier.

De nieuwe M2 Air is veel te duur voor wat je er voor krijgt en mist zaken die jij als grafisch vormgever waarschijnlijk wel erg gaat waarderen als je voor de Pro gaat, denk aan o.a:
  • MiniLED scherm
  • HDMI + SD Kaartslot
  • Ondersteuning voor 2 externe schermen
  • Goede ventilatie
Desnoods verkoop je ook nog eens je iPad met M1 en dan kost het je nog minder ;)

(Native)App compatibiliteit kan je trouwens vinden via https://isapplesiliconready.com

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcelinex
Greatsword schreef op maandag 13 juni 2022 @ 00:40:
@Xcelinex Met een budget van 2000,- zou ik toch echt naar een 14" Pro kijken.

Apple zelf vraagt de hoofdprijs maar als je ook eens kijkt op V&A of Marktplaats dan zie je dat ze nieuw al voor rond de 1800 weg gaan, heb die van mij zelf voor 1700 nieuw gekocht op die manier.

De nieuwe M2 Air is veel te duur voor wat je er voor krijgt en mist zaken die jij als grafisch vormgever waarschijnlijk wel erg gaat waarderen als je voor de Pro gaat, denk aan o.a:
  • MiniLED scherm
  • HDMI + SD Kaartslot
  • Ondersteuning voor 2 externe schermen
  • Goede ventilatie
Desnoods verkoop je ook nog eens je iPad met M1 en dan kost het je nog minder ;)

(Native)App compatibiliteit kan je trouwens vinden via https://isapplesiliconready.com
Oh dat is een mooiere prijs inderdaad. Ik vind het alleen altijd zo spannend om zoiets via MP te kopen. Ik ben altijd zo’n stumpert die slechte aankopen heeft 😂
Ik vraag me altijd af waarom zou je je nieuwe MacBook Pro ineens willen verkopen voor 200-300 minder? Je zou toch denken dat je zoiets aanschaft omdat je het écht nodig hebt 😅

De iPad verkopen doe ik liever niet, want ik schets daar dan wel weer veel op, achteraf had dat ook wel op een goedkoper model gekund maadja ik vond de grootte destijds wel heel interessant.

Ik ga eens kijken op die website en zal ook een beetje gaan rondsnuffelen of ik tweedehands toch niet iets kan vinden.

Jij hebt dus ook de 14” pro?
Bedankt voor je reactie ieder geval!

[ Voor 8% gewijzigd door Xcelinex op 13-06-2022 01:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:30
Misschien krijg je via apple trade in ook nog iets voor je air terug.

Maar volgens mij heb je een prima use case voor een 14 pro. De argumenten zijn hierboven al benoemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:54

nelizmastr

Goed wies kapot

De Adobe CC suite draait al op ARM sinds 2021, dat wil zeggen de meest gangbare programma’s.

https://helpx.adobe.com/b...pple-silicon-m1-chip.html

Photoshop draait echt prima. De versie die Rosetta nodig had was een beetje traag, maar de native ARM versie is echt top.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Nu heb ik hard gespaard, is mijn bedrijf groter gaan groeien en is er ruimte om te gaan upgraden.
Wordt de aanschaf een zakelijke of een particuliere? In geval van zakelijk moet je uiteraard wel naar de prijzen exclusief BTW kijken, daar heb je dan immers niks mee te maken. Die €2000 is dat een netto of bruto budget?

Verder moet je niet alleen naar de prijs kijken maar ook zeker naar de specificaties. De Air heeft een minder scherm dan de Pro, voor iemand die grafisch bezig is lijkt me dat wel een belangrijk punt.

Daarnaast moet je kijken hoeveel aansluitingen je wilt of nodig hebt. Ik volg niet alles met maart ik dacht dat de Air maar 2 poorten heeft een de Pro 4.

Wat je je ook moet bedenken: de prijs van extra geheugen en extra opslag voel je nu even, daar heb je de komende jaren plezier van. Een upgrade naar 16GB RAM en een opslag van 256GB wordt je best bij van ten opzichte van 8GB om 128GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcelinex
gelukkie schreef op maandag 13 juni 2022 @ 06:39:
Misschien krijg je via apple trade in ook nog iets voor je air terug.

Maar volgens mij heb je een prima use case voor een 14 pro. De argumenten zijn hierboven al benoemd.
Ik vrees van niet, de bovenste balk van het scherm is pixel dood 🙈

Ik denk inderdaad dat het de pro word, scherm en geheugen vind ik het belangrijkste, Oke en de snelheid.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er al een review is gemaakt met het verschil tussen de M1 Pro en de M2 zullen die twee veel verschillen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcelinex
sypie schreef op maandag 13 juni 2022 @ 06:52:
[...]

Wordt de aanschaf een zakelijke of een particuliere? In geval van zakelijk moet je uiteraard wel naar de prijzen exclusief BTW kijken, daar heb je dan immers niks mee te maken. Die €2000 is dat een netto of bruto budget?

Verder moet je niet alleen naar de prijs kijken maar ook zeker naar de specificaties. De Air heeft een minder scherm dan de Pro, voor iemand die grafisch bezig is lijkt me dat wel een belangrijk punt.

Daarnaast moet je kijken hoeveel aansluitingen je wilt of nodig hebt. Ik volg niet alles met maart ik dacht dat de Air maar 2 poorten heeft een de Pro 4.

Wat je je ook moet bedenken: de prijs van extra geheugen en extra opslag voel je nu even, daar heb je de komende jaren plezier van. Een upgrade naar 16GB RAM en een opslag van 256GB wordt je best bij van ten opzichte van 8GB om 128GB.
Ja dat was ik er vergeten bij te zetten.
Een zakelijke aanloop dus minus de btw.
En dan is +- 2200 incl btw het budget.

Ik heb even op marktplaats gekeken en daar staan de MacBook 14” en 16” pro’s voor ongeveer 1800-2000 ligt er een beetje aan hoeveel gb enz. Maar dan vervalt het btw verhaal natuurlijk 🧐

De MacBook Pro 13” met M2 chip zou dan exclusief de btw 1780€ zijn met een upgrade naar 16GB en 512SSD

[ Voor 4% gewijzigd door Xcelinex op 13-06-2022 08:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:29
Ga eens een keer in een winkel naar de verschillende schermen kijken. Het 14" scherm is echt erg goed, zoals eerder aangegeven lijkt me dat een belangrijk punt voor een grafisch vormgever. Wij kunnen vanalles roepen maar jij moet er straks naar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrashTest
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10:20
Welke programma's van Adobe gebruik je het meeste? En wat voor opdrachten doe je hoofdzakelijk?
Hoi Allemaal,

Aangezien ik hier altijd fijne tips en oplossingen lees dacht ik, ik vraag jullie om hulp.
Mijn Macbook air van 2017 is aan het overlijden. Ik werk als grafisch vormgever en moet eerlijk toegeven ik had wellicht een aantal jaar terug meteen voor een iets sterker model had moeten kiezen. Hij draait de programma's die ik gebruik wel, maar moeizaam. Daarnaast krijg ik ongeveer 5x per jaar de melding dat hij geen ruimte meer heeft :roll_eyes: Natuurlijk niet gek met maar 128GB.

Nu heb ik hard gespaard, is mijn bedrijf groter gaan groeien en is er ruimte om te gaan upgraden. Ik heb nog even getwijfeld tussen een imac of macbook, maar mijn voorkeur gaat toch echt uit naar een macbook omdat ik ook regelmatig buiten de deur ben met mijn macbook.

Maar ik zie door het bomen het bos niet echt meer.
Voor nu heeft mijn Macbook air 2017: 8GB geheugen , 128GB SSD en een 1,8‑GHz dual‑core Intel Core i5, Turbo Boost tot 2,9 GHz, met 3 MB gedeelde L3‑cache.

En dacht ik dat ik met de Macbook air 13'' M1 of M2 (die binnenkort bestelbaar is) al een heel eind zou komen.
Zeker als je kijkt van waar ik vandaan kom haha.

Echter als ik het laatste model, de Macbook Air met m2 chip een upgrade geef naar 16GB geheugen en 512GB SSD, kom je ook heel erg in de buurt van de Macbook Pro 14'' met M1 pro chip ( +- €2200)

Of is wellicht een ouder model (2019/2020/2021) met nog meer geheugen en SSD een beter optie?

Ik heb ook nog even naar windows laptops gekeken maar daar gaat eigenlijk echt mijn voorkeur niet naar uit. Ik vind mac veel fijner werken en de schermen ook veel prettiger ogen.
Mijn budget is ongeveer +- 2000€.
Ik kan eventueel ook nog refurbished zoeken, maar dat vind ik altijd een beetje 'eng'. Ik weet niet of jullie daar ervaringen mee hebben?

Naast mijn macbook air uit 2017 heb ik ook een Ipad 12.0 Pro met m1 chip van afgelopen jaar, super snel fijn ding maar mijn meest gebruikte programma's kan ik hier niet echt goed op draaien, dat zijn meestal apps die maar half bieden wat het hele programma te bieden heeft op de Macbook.

Alvast bedankt voor jullie input!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DBreda
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-05 19:22
Je MBA verkopen en een 14-inch MBP kopen. En natuurlijk niet via Vraag en Aanbod want als je m in de winkel koopt krijg je je BTW terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-05 10:31
Xcelinex schreef op maandag 13 juni 2022 @ 08:25:
[...]

De MacBook Pro 13” met M2 chip zou dan exclusief de btw 1780€ zijn met een upgrade naar 16GB en 512SSD
Ik zou de MacBook Pro 13" met M2 vermijden, tenzij je erg veel waarde hecht aan de touchbar.
Die heeft namelijk nog steeds de oude behuizing met slechts 2 Thunderbolt poorten, waarvan je eentje moet gebruiken om op te laden.

De MacBook Pro 14" heeft 3 Thunderbolt poorten, een HDMI poort, een SD kaart lezer en een losse MagSafe oplaadpoort.
De nieuwe MacBook Air M2 heeft net als de 13" Pro ook twee Thunderbolt poorten maar heeft wel een aparte MagSafe oplaadpoort. Je hebt bij de nieuwe Air dus ook twee Thunderbolt poorten tot je beschikking.
Xcelinex schreef op maandag 13 juni 2022 @ 08:12:
[...]

Ik vrees van niet, de bovenste balk van het scherm is pixel dood 🙈

Ik denk inderdaad dat het de pro word, scherm en geheugen vind ik het belangrijkste, Oke en de snelheid.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er al een review is gemaakt met het verschil tussen de M1 Pro en de M2 zullen die twee veel verschillen?
De M2 en M1 Pro zijn niet met elkaar te vergelijken. De M1 Pro heeft veel meer cores en GPU kracht.
Op "single thread" zal de M2 iets sneller zijn, maar bij "multi thread" acties zal de M1 Pro veel sneller zijn.

[ Voor 29% gewijzigd door Saeverix op 13-06-2022 10:54 ]

Chookity-pok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcelinex
CrashTest schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:21:
Welke programma's van Adobe gebruik je het meeste? En wat voor opdrachten doe je hoofdzakelijk?

[...]
Ik gebruik dagelijks Illustrator, photoshop, Adobe XD, InDesign en soms dreamweaver.
Ik ontwerp voornamelijk huisstijlen en websites.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcelinex
Saeverix schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:47:
[...]

Ik zou de MacBook Pro 13" met M2 vermijden, tenzij je erg veel waarde hecht aan de touchbar.
Die heeft namelijk nog steeds de oude behuizing met slechts 2 Thunderbolt poorten, waarvan je eentje moet gebruiken om op te laden.

De MacBook Pro 14" heeft 3 Thunderbolt poorten, een HDMI poort, een SD kaart lezer en een losse MagSafe oplaadpoort.
De nieuwe MacBook Air M2 heeft net als de 13" Pro ook twee Thunderbolt poorten maar heeft wel een aparte MagSafe oplaadpoort. Je hebt bij de nieuwe Air dus ook twee Thunderbolt poorten tot je beschikking.

[...]

De M2 en M1 Pro zijn niet met elkaar te vergelijken. De M1 Pro heeft veel meer cores en GPU kracht.
Op "single thread" zal de M2 iets sneller zijn, maar bij "multi thread" acties zal de M1 Pro veel sneller zijn.
Heel verhelderend antwoord idd..
binnenkort ga ik de schermen eens vergelijken maar met alle info die ik van jullie gehad heb nu neig ik naar de MacBook Pro 14” met 16GB en 512GB SSD - 8core cpu en 14core gpu.

Ben benieuwd wanneer ik de schermen naast elkaar zie staan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrashTest
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10:20
Xcelinex schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:56:
[...]

Ik gebruik dagelijks Illustrator, photoshop, Adobe XD, InDesign en soms dreamweaver.
Ik ontwerp voornamelijk huisstijlen en websites.
Dan is een Macbook pro 14 inch m1 wel voldoende. :) Ik werk zelf voor zware bestanden op een windows workstation (3950x + 3080) en al het overige werk zoals huisstijlen en online content doe ik vaak op locatie op een macbook pro 13inch m1 met 16gb werkgeheugen en heb daar nog nooit problemen mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcelinex
CrashTest schreef op maandag 13 juni 2022 @ 12:01:
[...]

Dan is een Macbook pro 14 inch m1 wel voldoende. :) Ik werk zelf voor zware bestanden op een windows workstation (3950x + 3080) en al het overige werk zoals huisstijlen en online content doe ik vaak op locatie op een macbook pro 13inch m1 met 16gb werkgeheugen en heb daar nog nooit problemen mee gehad.
Ja precies! Mijn MacBook Air uit 2017 kan het ook wel draaien, heb deze altijd gebruikt. Alleen op een gegeven moment is de snelheid eruit ofzo… en het geheugen is echt killing. Heb hier 128 uit mijn hoofd op staan. Dus denk dat 512 een hele vooruitgang is.

Edit: en het scherm van mijn Air vind ik vergeleken met een oudere pro van een vriend van me echt minder🥲

[ Voor 7% gewijzigd door Xcelinex op 13-06-2022 12:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rsoeting
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-05 15:56
De meeste Adobe apps werken al gewoon op de M1 chip dus ook de M2 straks. Zie: https://helpx.adobe.com/b...pple-silicon-m1-chip.html

Ik werk sinds een paar maanden met een 16" M1 pro en ben ERG tevreden. Volgens de specs heeft hij active koeling, maar ik heb hem nog nooit gehoord. En de batterij is fenomenaal. Door het nieuwe werken zit ik veel in video calls en 1,5 tot 2 dagen op batterij zonder opladen is normaal. Heb verder geen ervaring met de Air modellen, maar als het in de buurt komt van mijn Macbook dan is het zeker een aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcelinex
rsoeting schreef op maandag 13 juni 2022 @ 13:55:
De meeste Adobe apps werken al gewoon op de M1 chip dus ook de M2 straks. Zie: https://helpx.adobe.com/b...pple-silicon-m1-chip.html

Ik werk sinds een paar maanden met een 16" M1 pro en ben ERG tevreden. Volgens de specs heeft hij active koeling, maar ik heb hem nog nooit gehoord. En de batterij is fenomenaal. Door het nieuwe werken zit ik veel in video calls en 1,5 tot 2 dagen op batterij zonder opladen is normaal. Heb verder geen ervaring met de Air modellen, maar als het in de buurt komt van mijn Macbook dan is het zeker een aanrader.
Oh wauw dat lijkt me een droom haha
Ik kan nu ongeveer 1-1.5 u werken zonder oplader als hij helemaal vol is🥹 En nu zit hij dus soms continue aan de oplader

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 11:31
M1 air kan ik een hele dag zonder opladen gebruiken terwijl ik ook zoom en Citrix gebruik. Dat vind ik best indrukwekkend, aangezien die apps niet energie efficiënt zijn en Citrix constant wil draaien.
Als ik niet werk doe ik rustig 3 a 4 dagen met een accu. Uitzondering als ik veel video’s draai, maar zelfs dan vind ik energie consumptie nog best meevallen.
Games slurpen wel heel veel energie, maar paar uur red je nog steeds met gemak.

Mijn ervaring is dat Intel software en/of van electron framework gebruik maken relatief veel stroom vreten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcelinex
PrimusIP schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 05:37:
M1 air kan ik een hele dag zonder opladen gebruiken terwijl ik ook zoom en Citrix gebruik. Dat vind ik best indrukwekkend, aangezien die apps niet energie efficiënt zijn en Citrix constant wil draaien.
Als ik niet werk doe ik rustig 3 a 4 dagen met een accu. Uitzondering als ik veel video’s draai, maar zelfs dan vind ik energie consumptie nog best meevallen.
Games slurpen wel heel veel energie, maar paar uur red je nog steeds met gemak.

Mijn ervaring is dat Intel software en/of van electron framework gebruik maken relatief veel stroom vreten.
Ik werk ongeveer 9-10 per dag met Illustrator enz
Gamen doe ik er eigenlijk niet op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter-v
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 10-05 10:57
Xcelinex schreef op maandag 13 juni 2022 @ 08:25:
[...]

En als het zakelijk is: vanaf 2400 euro kun je de investeringsaftrek (KIA) gebruiken. 30% belastingvoordeel. Dus als je de 14 inch pro koopt nog iets upgraden of accessoire erbij kopen.

Ja dat was ik er vergeten bij te zetten.
Een zakelijke aanloop dus minus de btw.
En dan is +- 2200 incl btw het budget.

Ik heb even op marktplaats gekeken en daar staan de MacBook 14” en 16” pro’s voor ongeveer 1800-2000 ligt er een beetje aan hoeveel gb enz. Maar dan vervalt het btw verhaal natuurlijk 🧐

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10:17
Ik zit in hetzelfde bootje en heb binnenkort ook een nieuwe MacBook nodig. Op het moment heb ik een 2019 MacBook Pro 16" met 32GB geheugen en 1TB SSD voor development doeleinden, maar die moet ik inleveren. Ik doe en ga geen intensieve dingen doen dus ik heb een MacBook Pro 14" op het oog met 512GB SSD en 16GB geheugen; deze kan je al voor iets minder dan 2000 nieuw vinden bij o.a. Amazon en Bol.com. Voor een kleine 460 euro meer kan je een 1TB SSD versie vinden met een M1 Pro chip die 2 cores meer heeft.

M2 vergelijken met de M1 Pro kan wel een beetje nu:
- De M2: https://browser.geekbench.com/v5/cpu/15482594
- De M1 Pro met 10 Cores: https://browser.geekbench...14-inch-2021-apple-m1-max
- De M1 Pro met 8 Cores: https://browser.geekbench...1-apple-m1-pro-8-core-cpu

Conclusie: de single-core score is beter, de multi core niet.

Qua GPU kan ik nog geen goede vergelijking vinden, enkel vergelijkingen met de M1 (niet pro) waarbij de GPU wel degelijk een stuk sterker is. De vraag is hoe belangrijk het voor je is.

edit: ik ga zelf niet voor de M2 want het performance verschil is te klein met de M1 Pro en prijs technisch is het niet interessant, een M2 met 16 GB geheugen komt al uit qua prijs op een MacBook 14" 16GB + 512GB SSD + M1 Pro 8)7

[ Voor 18% gewijzigd door Soepstengel op 21-06-2022 10:33 ]

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-05 19:52
Ik heb zelf gekozen voor de M1, 13 inch. Groot zat voor wat hap snap werk onderweg. Als ik écht ga werken, ga ik toch meestal achter een scherm zitten. Deze heb ik laatste geüpgrade van een Benq 27 inch naar een LG 34WK95U. Merkte dat ik te weinig ruimte had om goed te vormgeven en UX'en + alles met één kabel.

Wij mij betreft voldoet de M1 aan alles: snel, stil en een lange accuduur. Werk ermee in Figma, Illustrator, Photoshop, Indesign en After Effects. Enige wat ik niet meer zou willen is die Touch Bar, gebruik het nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
tiswat schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:24:
Wij mij betreft voldoet de M1 aan alles: snel, stil en een lange accuduur. Werk ermee in Figma, Illustrator, Photoshop, Indesign en After Effects. Enige wat ik niet meer zou willen is die Touch Bar, gebruik het nooit.
Dat maakte voor mij de keuze voor de air ook makkelijk, om die Touch Bar geef ik niet en is ook een dood spoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drharlin
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:10
Een sitenote is dat de nieuwe Macbooks wel wat issues hebben met de WiFi. Hoewel ze het moeten ondersteunen lijken de nieuwe Macbooks en drivers last te hebben van 802.11r (bevroren momenten met online vergaderen) terwijl Intelbased Macbooks geen issues hebben.

Voor mij nog even een reden om te wachten tot ea is uitgekristaliseerd
.
https://support.apple.com...ployment/dep2ac3e3b51/web

[ Voor 21% gewijzigd door Drharlin op 21-06-2022 15:57 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saaslijer1
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 06-05 16:18
Ook ik moet een nieuwe laptop. Mijn Macbook Pro heeft het begeven.

Ik zat eerst te kijken naar de goedkoopste Macbook Air, maar met de nieuwste modellen in aantocht neig ik nu naar de nieuwste Macbook Air https://www.coolblue.nl/p...-gpu-8gb-256gb-blauw.html

Is 500 euro extra neerleggen het waard? Zoveel spannends doe ik niet op een Macbook..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
Saaslijer1 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 15:50:
Is 500 euro extra neerleggen het waard? Zoveel spannends doe ik niet op een Macbook..
Of dat het waard is, is subjectief.

Maar als ik mijn huidige M1 air zou moeten vervangen kocht ik een nieuwe M1 air en niet die M2 air. Voor minder geld heb ook met de M1 met upgrades en ik heb nog geen moment gehad dat ik vond dat hij sneller zou moeten zijn.
Maar dat komt ook voor mezelf omdat ik de sprong qua prijs nogal flink vind. Een basis model van de M1 air kon je al rond de release voor ongeveer 1000 krijgen. Nu betaal je 1500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saaslijer1
PrimusIP schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 16:04:
[...]

Maar als ik mijn huidige M1 air zou moeten vervangen kocht ik een nieuwe M1 air en niet die M2 air. Voor minder geld heb ook met de M1 met upgrades en ik heb nog geen moment gehad dat ik vond dat hij sneller zou moeten zijn.
Maar dat komt ook voor mezelf omdat ik de sprong qua prijs nogal flink vind. Een basis model van de M1 air kon je al rond de release voor ongeveer 1000 krijgen. Nu betaal je 1500.
Bedoel je dat de M1 Air die nu te koop is standaard upgrades heeft tov een eerdere versie van de M?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
Saaslijer1 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 16:07:
[...]

Bedoel je dat de M1 Air die nu te koop is standaard upgrades heeft tov een eerdere versie van de M?
Nee dat niet. Maar ik bedoel dat als je bijvoorbeeld de M1 met 512 gb SSD neemt je nog steeds paar honderd euro goedkoper bent dan de M2 met 256GB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Saaslijer1 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 15:50:
Ook ik moet een nieuwe laptop. Mijn Macbook Pro heeft het begeven.

Ik zat eerst te kijken naar de goedkoopste Macbook Air, maar met de nieuwste modellen in aantocht neig ik nu naar de nieuwste Macbook Air https://www.coolblue.nl/p...-gpu-8gb-256gb-blauw.html

De huidge M1 Air kan je tweedehands nu letterlijk voor de helft halen. Dus wat mij betreft Nee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saaslijer1
PrimusIP schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 16:13:
[...]

Nee dat niet. Maar ik bedoel dat als je bijvoorbeeld de M1 met 512 gb SSD neemt je nog steeds paar honderd euro goedkoper bent dan de M2 met 256GB.
Dan doel je op deze neem ik aan https://www.bol.com/nl/nl...194055/?s2a=#productTitle

Zal overigens geen 2ehands overwegen. Geen idee waarom, maar dit soort apparaten koop ik toch het liefste nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcelinex
Oh tanks voor de tip! ik heb geen idee wat dat precies is maar dat is voordeliger dan alleen de BTW Aftrek?
En telt een duurdere oplader dan bijv ook ? Of moet alleen de laptop minimaal 2400 zijn?

Edit; totaal bedrag dus neem aan dat extra oplader of iets ook mag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcelinex
Soepstengel schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:27:
Ik zit in hetzelfde bootje en heb binnenkort ook een nieuwe MacBook nodig. Op het moment heb ik een 2019 MacBook Pro 16" met 32GB geheugen en 1TB SSD voor development doeleinden, maar die moet ik inleveren. Ik doe en ga geen intensieve dingen doen dus ik heb een MacBook Pro 14" op het oog met 512GB SSD en 16GB geheugen; deze kan je al voor iets minder dan 2000 nieuw vinden bij o.a. Amazon en Bol.com. Voor een kleine 460 euro meer kan je een 1TB SSD versie vinden met een M1 Pro chip die 2 cores meer heeft.

M2 vergelijken met de M1 Pro kan wel een beetje nu:
- De M2: https://browser.geekbench.com/v5/cpu/15482594
- De M1 Pro met 10 Cores: https://browser.geekbench...14-inch-2021-apple-m1-max
- De M1 Pro met 8 Cores: https://browser.geekbench...1-apple-m1-pro-8-core-cpu

Conclusie: de single-core score is beter, de multi core niet.

Qua GPU kan ik nog geen goede vergelijking vinden, enkel vergelijkingen met de M1 (niet pro) waarbij de GPU wel degelijk een stuk sterker is. De vraag is hoe belangrijk het voor je is.

edit: ik ga zelf niet voor de M2 want het performance verschil is te klein met de M1 Pro en prijs technisch is het niet interessant, een M2 met 16 GB geheugen komt al uit qua prijs op een MacBook 14" 16GB + 512GB SSD + M1 Pro 8)7
Moet je me heel even helpen hoor als je wilt haha, wat is een multi core en wat niet?
De macbook pro 14'' heeft een M1 chip geloof ik is dat dan single?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcelinex
Saaslijer1 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 16:37:
[...]

Dan doel je op deze neem ik aan https://www.bol.com/nl/nl...194055/?s2a=#productTitle

Zal overigens geen 2ehands overwegen. Geen idee waarom, maar dit soort apparaten koop ik toch het liefste nieuw.
2ehands wil ik sowieso niet vanwege de zakelijke aftrek .. ik gebruik de laptop voornamelijk voor mijn eigen bedrijf.
Wilde het in eerste in eerste instantie wel doen maar toen viel pas het kwartje dat ik dan geen btw kan terug vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-05 21:07
Xcelinex schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 20:31:
[...]

Moet je me heel even helpen hoor als je wilt haha, wat is een multi core en wat niet?
De macbook pro 14'' heeft een M1 chip geloof ik is dat dan single?
Nee hoor, die is ook multicore (8 CPU cores en 14 GPU cores)

Hier overigens ook nog een stem voor de 14" Pro met M1 Pro. Zeker voor professioneel grafisch werk zou ik voor een Pro gaan ivm de 14 GPU-cores (voor het grafische werk), 16Gb geheugen, het ontzettend veel betere scherm, het aantal poorten, de optie om meer dan 1 extra beeldscherm aan te sluiten, etc.

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcelinex
tiswat schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:24:
Ik heb zelf gekozen voor de M1, 13 inch. Groot zat voor wat hap snap werk onderweg. Als ik écht ga werken, ga ik toch meestal achter een scherm zitten. Deze heb ik laatste geüpgrade van een Benq 27 inch naar een LG 34WK95U. Merkte dat ik te weinig ruimte had om goed te vormgeven en UX'en + alles met één kabel.

Oh dat klinkt wel super goed!
En je sluit dan dus je macbook aan op dat scherm? Ik heb dat ook we eens geprobeerd maar vind het externe scherm wat ik nu heb echt crappy..
Ik ga eens kijken naar die van LG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xcelinex
Geronimous schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 20:48:
[...]

Nee hoor, die is ook multicore (8 CPU cores en 14 GPU cores)

Hier overigens ook nog een stem voor de 14" Pro met M1 Pro. Zeker voor professioneel grafisch werk zou ik voor een Pro gaan ivm de 14 GPU-cores (voor het grafische werk), 16Gb geheugen, het ontzettend veel betere scherm, het aantal poorten, de optie om meer dan 1 extra beeldscherm aan te sluiten, etc.
aah oke omdat @Soepstengel zei dat multi core minder goed scoort ?
Maar ik denk inderdaad dat ik voor de 14'' pro m1 pro ga, ik heb gisteren even het scherm in het echt gezien en het is echt een wereld van verschil met wat ik nu heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BruceLee
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-05 09:29

BruceLee

i9 9900K - Geforce 4080 RTX

gewoon minimaal een 14 inch macbook pro 14 inch.
en air moet je niet aan beginnen.
of ff doorsparen voor de 16.2 inch

Sim Racing SK ----> Klik Hier voor mijn YouTube Simrace Kanaal <----

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-05 19:52
Xcelinex schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 00:24:
[...]

Oh dat klinkt wel super goed!
En je sluit dan dus je macbook aan op dat scherm? Ik heb dat ook we eens geprobeerd maar vind het externe scherm wat ik nu heb echt crappy..
Ik ga eens kijken naar die van LG
Jep, zeker en dan m’n laptop dichtgeklapt. Heb dan geen extra scherm meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
Xcelinex schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 00:26:
[...]

aah oke omdat @Soepstengel zei dat multi core minder goed scoort ?
Maar ik denk inderdaad dat ik voor de 14'' pro m1 pro ga, ik heb gisteren even het scherm in het echt gezien en het is echt een wereld van verschil met wat ik nu heb.
Met die ene test scoort die qua multi core minder goed, maar inmiddels is er een complete review te vinden op tweakers waar ze ook meerdere testen hebben gedaan en daar zie je eigenlijk helemaal niet dat de m1 pro het slechter doet dat de m2 op welk vlak dan ook, behalve batterij duur: reviews: Apple MacBook Pro M2 - Nieuw hart in oud lijf Overigens zijn alle MacBooks multicore, maar de M2 is nieuwe en dus was de verwachting dat die qua performance beter zou scoren, daar had ik het over. In de praktijk merk je overigens nauwelijks verschil tussen de twee.

Ik heb inmiddels de 14" Pro gekocht voor 1999 bij bol.com (die is inmiddels alweer iets duurder geworden daar).

[ Voor 10% gewijzigd door Soepstengel op 24-06-2022 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcelinex
Soepstengel schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 09:32:
[...]

Met die ene test scoort die qua multi core minder goed, maar inmiddels is er een complete review te vinden op tweakers waar ze ook meerdere testen hebben gedaan en daar zie je eigenlijk helemaal niet dat de m1 pro het slechter doet dat de m2 op welk vlak dan ook, behalve batterij duur: reviews: Apple MacBook Pro M2 - Nieuw hart in oud lijf Overigens zijn alle MacBooks multicore, maar de M2 is nieuwe en dus was de verwachting dat die qua performance beter zou scoren, daar had ik het over. In de praktijk merk je overigens nauwelijks verschil tussen de twee.

Ik heb inmiddels de 14" Pro gekocht voor 1999 bij bol.com (die is inmiddels alweer iets duurder geworden daar).
Top!! En bevalt hij tot nu toe?
Het scherm van mijn Air begint steeds meer pixel broken te worden😂🥹
Dus ik ga waarschijnlijk volgende week ook de 14 pro halen of bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcelinex
tiswat schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 07:14:
[...]

Jep, zeker en dan m’n laptop dichtgeklapt. Heb dan geen extra scherm meer nodig.
Wat super handig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
Xcelinex schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 23:56:
[...]

Top!! En bevalt hij tot nu toe?
Het scherm van mijn Air begint steeds meer pixel broken te worden😂🥹
Dus ik ga waarschijnlijk volgende week ook de 14 pro halen of bestellen.
Ja, werkt echt prima! Heb er nog niet heel veel op gewerkt, maar ben wel druk bezig met instellen. Dat gaat echt heel vlotjes allemaal. Scherm is een lekker formaat, mijn huidige MacBook (die ik nog een maandje moet gebruiken) is 16" dus deze is wel wat kleiner, maar het stoort zeker niet. Ik ben er blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkpluisje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-05 12:19
Xcelinex schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 20:32:
[...]

2ehands wil ik sowieso niet vanwege de zakelijke aftrek .. ik gebruik de laptop voornamelijk voor mijn eigen bedrijf.
Wilde het in eerste in eerste instantie wel doen maar toen viel pas het kwartje dat ik dan geen btw kan terug vragen.
Als je een refurbished/2e hands koopt bij een retailer kan dat uiteraard wel nog steeds. Je krijgt daar gewoon een btw-factuur, dus wellicht ook interessant.

De KIA is een leuke aftrek, maar let er wel op dat je jezelf ook niet te snel rijk rekent. De 28% aftrek daarvan is effectief op basis van je inkomensschaal. Stel je geeft 2500 euro uit, voer je daarvan 700 (28% van 2500) als extra kosten op. Zit je in de eerste inkomensschaal (37.7%) dan betekend dit dat je effectief maar 263 euro aftrekt (37.7% van 700 euro). Just so you know :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcelinex
darkpluisje schreef op maandag 27 juni 2022 @ 11:10:
[...]

Als je een refurbished/2e hands koopt bij een retailer kan dat uiteraard wel nog steeds. Je krijgt daar gewoon een btw-factuur, dus wellicht ook interessant.

De KIA is een leuke aftrek, maar let er wel op dat je jezelf ook niet te snel rijk rekent. De 28% aftrek daarvan is effectief op basis van je inkomensschaal. Stel je geeft 2500 euro uit, voer je daarvan 700 (28% van 2500) als extra kosten op. Zit je in de eerste inkomensschaal (37.7%) dan betekend dit dat je effectief maar 263 euro aftrekt (37.7% van 700 euro). Just so you know :)
Ah ja goede tip inderdaad!

Ik vroeg me af wat het verschil is met 8 en 10core?
Qua prijs veranderd er namelijk niks …..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hIvyvuh76WCXpeQnViV1I-Pgaro=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Na5E3rizIGFkhbOWzv4DYWPK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Twee extra CPU cores. Die 10 core is alleen wel bij een externe verkoper, dus je moet je wel even afvragen of je je daar prettig bij voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Xcelinex schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 16:53:
[...]

Ah ja goede tip inderdaad!

Ik vroeg me af wat het verschil is met 8 en 10core?
Qua prijs veranderd er namelijk niks …..

[Afbeelding]
Lichtnetadapter

Er zijn twee lichtnet­adapters die je voor de 14‑inch MacBook Pro kunt gebruiken. Met de compacte USB‑C-lichtnetadapter van 67 W laad je ’m snel en efficiënt op. Thuis, op kantoor of onderweg. Deze zit standaard bij de MacBook Pro met M1 Pro en 8‑core CPU, 14‑core GPU en 16‑core Neural Engine.

Je kunt ook kiezen voor de USB‑C-lichtnetadapter van 96 W, die geschikt is voor snelladen. Daarmee laad je je MacBook Pro in ongeveer 30 minuten weer op tot 50 procent.⁶
De adapter van 96 W zit standaard bij elke MacBook Pro die een M1 Pro‑chip met een 10‑core CPU óf een M1 Max‑chip heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcelinex
Greatsword schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 17:10:
[...]

Lichtnetadapter

Er zijn twee lichtnet­adapters die je voor de 14‑inch MacBook Pro kunt gebruiken. Met de compacte USB‑C-lichtnetadapter van 67 W laad je ’m snel en efficiënt op. Thuis, op kantoor of onderweg. Deze zit standaard bij de MacBook Pro met M1 Pro en 8‑core CPU, 14‑core GPU en 16‑core Neural Engine.

Je kunt ook kiezen voor de USB‑C-lichtnetadapter van 96 W, die geschikt is voor snelladen. Daarmee laad je je MacBook Pro in ongeveer 30 minuten weer op tot 50 procent.⁶
De adapter van 96 W zit standaard bij elke MacBook Pro die een M1 Pro‑chip met een 10‑core CPU óf een M1 Max‑chip heeft.
Ooh op die manier! Snelladen is wel super relaxt maar het lijkt me zo slecht voor je batterij 😂
Pagina: 1