TV Gezocht - Budget van 500 euro

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• two
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:09
Hallo Tweakers!

Ik zoek een?
Mijn huidige TV is kapot, is er mee opgehouden net buiten de garantie (pricewatch: Xiaomi Mi TV 4S 43" Titanium, Zwart). Schermgrootte ben ik op zoek van 43 of 50 inch. Ik heb nu een 43 inch en ik sta voor zowel 43/50inch open. Enige eis is dat de nieuwe TV net zo goed is als mijn huidige TV qua beeld.

Wat is je budget?
500 euro. Ik ben wel benieuwd wat meer dan 500 euro mij zou krijgen, mijn huidige TV was ik overigens prima tevreden mee dat wel.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik zal er vooral Netflix mee kijken, F1 en Playstation 5 (F1/Call of Duty). Daarnaast heb ik ook nog een Sonos Beam + Sonos Sub Gen 2 + 2 rears in 5.1 set-up. ARC is daarom belangrijk.

Wat heb je zelf al gevonden?
Dit heb ik gevonden so far, deze lijken mij wel goed:

pricewatch: Philips 43PUS7906 Zwart (pricewatch)
pricewatch: Panasonic TX-50JX800E Zwart (gevonden in een ander topic als aanrader)
pricewatch: Hisense 50A60G Zwart (ook gevonden in een ander topic)

Geen merkvoorkeur. Android TV is belangrijk voor bepaalde apps maar dat kan ik zelf oplossen met een Google TV (pricewatch: Google Chromecast met Google TV Wit 8GB)

Edit: vandaag ook bij mediamarkt geweest. Die raadde mij deze aan: pricewatch: Philips 50PUS7906 Zwart

Welke vragen heb je hier nog over?

Geen vragen maar alle hulp is welkom. Door de bomen zie ik even het bos niet meer - met dimmingzones, paneel, backlight, HDR etc etc etc). Wat ik vooral lastig vind is welke factoren het belangrijkst zijn in het beslissen van welke TV je koopt.

Super bedankt voor iedereen die de moeite neemt dit te lezen en te reageren!

[ Voor 4% gewijzigd door two op 12-06-2022 21:28 ]

Signature

Beste antwoord (via two op 14-06-2022 14:59)

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:38

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
De belangrijkste zaken om te beslissen als je een TV koopt zijn, wat beeldkwaliteit betreft, het soort paneel (VA of IPS), het type verlichting (randverlichting of directe verlichting), de hoeveelheid dimmingzones en zodra je wat meer te besteden hebt kun je ook OLED kopen (waarbij al het voorgaande niet meer van toepassing is).

Alle televisies kunnen tegenwoordig officieel HDR en je hebt er dan ook weinig aan om daar op te letten. Om goede HDR te krijgen heb je goede verlichting nodig, televisies met goedkope verlichting leveren ook slechte HDR-prestaties.

De televisies die je gekozen hebt zitten allemaal in het budgetsegment. Ze zijn niet slechter dan je huidige televisie, want ook dat is een budgetmodel. Mocht je meer willen besteden, let dan op modellen met FALD of OLED. Je gaat er dan in beeldkwaliteit op vooruit.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
De belangrijkste zaken om te beslissen als je een TV koopt zijn, wat beeldkwaliteit betreft, het soort paneel (VA of IPS), het type verlichting (randverlichting of directe verlichting), de hoeveelheid dimmingzones en zodra je wat meer te besteden hebt kun je ook OLED kopen (waarbij al het voorgaande niet meer van toepassing is).

Alle televisies kunnen tegenwoordig officieel HDR en je hebt er dan ook weinig aan om daar op te letten. Om goede HDR te krijgen heb je goede verlichting nodig, televisies met goedkope verlichting leveren ook slechte HDR-prestaties.

De televisies die je gekozen hebt zitten allemaal in het budgetsegment. Ze zijn niet slechter dan je huidige televisie, want ook dat is een budgetmodel. Mocht je meer willen besteden, let dan op modellen met FALD of OLED. Je gaat er dan in beeldkwaliteit op vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• two
Update - uiteindelijk een TV gekocht. Vannacht in een rabbit hole gekomen en met korting via werk een pricewatch: LG OLED55C16LA Zwart gekocht voor 880 euro. Zwaar over budget, maar hopelijk goed futureproof.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Dat is een heel forse upgrade, maar, voor €880 zeker een goede deal en ik weet zeker dat je t.o.v. je huidige Xaomi je ogen uit zult kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Korte vraag maar gebruik je DTS? Maar een paar tv's kunnen dat nog. Gezien je Sonos gebruikt moet de tv DTS of lossless door kunnen sturen.

Op Tweakers kun je dus niet meer filteren op DTS in de pricewatch echt waardeloos.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• two
prutser001 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:27:
Korte vraag maar gebruik je DTS? Maar een paar tv's kunnen dat nog. Gezien je Sonos gebruikt moet de tv DTS of lossless door kunnen sturen.

Op Tweakers kun je dus niet meer filteren op DTS in de pricewatch echt waardeloos.
Ik denk het wel, de TV heeft zelf geen ondersteuning lees ik maar dat zou toch allemaal geregeld kunnen worden door de soundbar zelf? Wat ik lastig vind te begrijpen DTS ondersteuning wél van pas zou komen. Weet jij dat?

Signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
DTS is voornamelijk een dingetje bij Bluray. Bij Netflix wordt vanzelf een geschikte codec gekozen. ARC gebruikten zou voldoende moeten zijn om het geluid goed te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• two
dmantione schreef op maandag 13 juni 2022 @ 13:11:
DTS is voornamelijk een dingetje bij Bluray. Bij Netflix wordt vanzelf een geschikte codec gekozen. ARC gebruikten zou voldoende moeten zijn om het geluid goed te krijgen.
Super! Dankjewel.

Signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prutser001

prutser001

dmantione schreef op maandag 13 juni 2022 @ 13:11:
Als je dus van andere bronnen afspeelt b.v. shield (DTS films) krijg je dus stereo. Dit wordt omgezet naar PCM 2.0

Dat dit dus automatisch zou gaan is niet zo als de tv zelf geen DTS of lossless kan doorgeven.
Of je moet een splitter gebruiken maar die is 250 euro ongeveer.

Dus kijk goed als je DTS zou willen. Er zijn helaas weinig tv's die het nog kunnen. Of je moet er een losse receiver tussen zetten maar dan heb je niets aan je Sonos denk ik.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Klopt, de Shield is een ander apparaat waar je het kunt tegenkomen, doch een Shield werd niet genoemd in het lijstje toepassingen.

Verder soms gewoon even proberen: Mijn LG C7 ondersteunt bijvoorbeeld alleen maar ARC en ARC is niet genoeg voor 5.1 PCM. In praktijk ondersteunen apparaten vaak meer dan het minimum, als ik PCM 5.1 naar m'n C7 stuur werkt dat als een tierelier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:04
Ik wilde eigenlijk posten dat voor EUR500,- het eigenlijk niet uitmaakt wat je uitkiest...kies degene die het mooiste is ;).

Maar tot mijn vreugde zie ik dat je geinvesteerd hebt in een echt goede tv! Gefeliciteerd met je aankoop, hier ga je geen spijt van krijgen. Echt een flinke stap naar boven tov wat je eerst had.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prutser001

prutser001

dmantione schreef op maandag 13 juni 2022 @ 14:11:
Klopt, de Shield is een ander apparaat waar je het kunt tegenkomen, doch een Shield werd niet genoemd in het lijstje toepassingen.

Verder soms gewoon even proberen: Mijn LG C7 ondersteunt bijvoorbeeld alleen maar ARC en ARC is niet genoeg voor 5.1 PCM. In praktijk ondersteunen apparaten vaak meer dan het minimum, als ik PCM 5.1 naar m'n C7 stuur werkt dat als een tierelier.
Was puur als voorbeeld, gezien een tv niet voor een paar weken is kan er best wat veranderen over de jaren.

En helaas merk ik dat weinig mensen doorhebben dat DTS meestal niet werkt, of hebben niet eens door dat ze naar stereo luisteren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• two
Vrienden, bedankt! Ben super blij met mijn nieuwe TV. Beetje groot dus moet even wennen haha maar echt top.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Scherm is echt prachtig. WebOS is echt een ramp zeg. Maar met pi-hole alle domains geblacklist en het werkt nu al een stuk beter.

Signature

Pagina: 1