Schuur met halfsteensmuur na-isoleren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16-05 15:57
Hallo iedereen,

Ik wil graag de bijkeuken/schuur van ons huisje na-isoleren. Het gaat om halfsteensmuren zonder spouw. Dat wil ik doen met b-keus resol of PIR platen. In het begin was ik van plan om PIR platen met osb erop gelijmd te kopen, maar die zijn vrij prijzig.

Foto's van de bijkeuken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2yydBIeedch7w1-NAc6XSzFzNOM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UZUP4ABuwrKxEWX4Ahtexs19.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nP_F48zJc9R-8Uab0Fr1aKUq0S4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PHhC7La9RpBtRbsHvJYu3vrn.jpg?f=fotoalbum_tile

Mijn plan is om er tussen isolatiemateriaal en muur een spouw van rond de 20mm te creëren. In de spouw komen om de 60cm horizontaal ventilatielatten om de resol isolatieplaten te ondersteunen (zodat ze niet in de spouw vallen). Dan bouw ik een rachelwerk van 80mm diepte. Dit doe ik door een lat op de vloer vast te schroeven, een op het plafond, en een op 120cm hoogte (omdat een resol plaat 120cm hoog is). Om de 60cm plaats ik verticale latten. Gewoon een houtskelet dus, en in de holle ruimtes komen de resol platen. Van 60x120cm en 8cm dikte. Op het hout breng ik eerst nog PUR schuim aan, en dan druk ik daar de platen in. Met behulp van aluminium tape dicht ik de gaten tussen resol platen en verticale latten. Ten slotte komt overall 9mm OSB op, behalve waar de warmtepompinstallatie komt te staan. Dan kies ik voor 18mm.

Nu zit ik met een vraag: werkt de alutape hier ook gewoon? Bij het systeem met PIR platen zonder houtskelet gebruiken ze deze tape namelijk, maar uiteraard alleen om PIR met PIR te tapen, en niet PIR/resol met hout. Dit zou ik in principe ook gewoon kunnen doen. Dus geen houtskelet, maar de resol platen direct op de ventilatielatten. Echter vrees ik dan dat de wand minder stevig wordt, omdat ik de OSB dan door 8cm PIR aan de ventilatielatten moet schroeven.

Hier een schets van een van de drie muren die ik ga isoleren (niet up to scale ;-)):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3pmLfs5KegqCS5PKDvTBreShUDk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oxkQUi9TGbxzlR9RSCJDV46T.png?f=fotoalbum_large

Een muur is gedeeld trouwens, op de andere kant staat hetzelfde schuurtje. Aan die muur wil ik geen spouw creëren, het houtskelet wordt dus direct tegen de muur aan geplaatst. Ook kan ik een gedeelte van die muur slechts met 4cm dikke isolatieplaten isoleren. Heeft het dan nog zin om het grootste gedeelte wel in 8cm te doen maar dat stukje (ca. 1.5-2 m2) met 4cm? Of is het zwaktepunt dan de 4cm en doe ik het best gewoon de hele muur met slechts 4cm?

Zou dit werken? Folie hoeft bij 100% PIR volgens het filmpje niet, kan ik deze hier ook weglaten ofschoon ik een houtskelet gebruik?

Ik hoor graag wat jullie hierover denken. :) :) _/-\o_ _/-\o_

Hg,
Benedikt

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-05 19:20
Ik vind zelf dat je er een moeilijke constructie van maakt. Als je PIR platen pakt kun je volgens mij gewoon tegen de gevel aanbouwen.

Eerst regels 38 x 89 of zoiets tegen de muur maken, daartussen PIR platen gevolgd door de underlayment / OSB. Je hebt dan ook een stevige wand waar je een bovenkastje aan kunt hangen.
Mocht je wel echt een luchspouw willen tussen muur en PIR, dan kun je dit nog met latten binnen de regels maken. Maar een luchtspouw van 20 mm doet niet zoveel met je Rc.

Volgens Ubakus heb je dan een Rc van 3,3 te pakken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SckW07uaznoDNaviQN-nB4fraWk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/78pzbWsbgatZ5M32nzf96JkP.png?f=fotoalbum_large

Joe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
BennieWolters schreef op zondag 12 juni 2022 @ 20:36:
Als je PIR platen pakt kun je volgens mij gewoon tegen de gevel aanbouwen.

(..) Maar een luchtspouw van 20 mm doet niet zoveel met je Rc.

[Afbeelding]
Dank je! Ik doe de luchtspouw eigenlijk niet vanwege de Rc waarde maar om vochtproblemen te voorkomen. Krijg je daar niet problemen mee als je de platen direct tegen de muur aanbrengt?

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:58
spouwtje is alleen nodig bij de buitenmuur, om vocht weg te ventileren. Ik denk alleen dat verticale latten dan handiger is dan horizontale. De muur war het andere schuurtje is is een spouw echt niet nodig.
Alutape plakt ook op hout, dat plakt eigenlijk overal op is mijn ervaring.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No_Identity
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-05 22:39
Je hebt ook ventilatielatten, die ventilatie mogelijk maken door het regelwerk. Zie bijvoorbeeld: https://www.isolatiemater...d-geschaafd-215x48-3000mm ze hebben daar ook allerlei filmpjes van op de site (makkelijker is op hun YouTube kanaal te kijken).

Dat maakt e.e.a. wellicht een stuk duidelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
No_Identity schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 15:46:
Je hebt ook ventilatielatten, die ventilatie mogelijk maken door het regelwerk. Zie bijvoorbeeld: https://www.isolatiemater...d-geschaafd-215x48-3000mm ze hebben daar ook allerlei filmpjes van op de site (makkelijker is op hun YouTube kanaal te kijken).

Dat maakt e.e.a. wellicht een stuk duidelijker.
Dank je, ik was inderdaad van plan om deze ventilatielatten toe te passen achter het kachelwerk. Leuk product!

Waar ik nog mee zit is de dikte van de isolatie. 8cm resol heeft een Rc 4,0. Is dit overkill voor het schuurtje (geen leefruimte, maar het gat erom om de berging ietsjes warm te houden in de winter omdat de boiler er komt te staan)? De buitenmuren (inclusief spouw met schuim) van het huis hebben namelijk ook maar in totaal Rc 2,0 denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:58
ben2513 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 17:43:
[...]

Dank je, ik was inderdaad van plan om deze ventilatielatten toe te passen achter het kachelwerk. Leuk product!

Waar ik nog mee zit is de dikte van de isolatie. 8cm resol heeft een Rc 4,0. Is dit overkill voor het schuurtje (geen leefruimte, maar het gat erom om de berging ietsjes warm te houden in de winter omdat de boiler er komt te staan)? De buitenmuren (inclusief spouw met schuim) van het huis hebben namelijk ook maar in totaal Rc 2,0 denk ik.
Van alleen isoleren blijft iets niet warm, dan moet je er ook gaan stoken. Als het om de boiler gaat kun je beter de boiler extra isoleren of daar een klein hokje omheen timmeren wat je isoleert.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ben2513
No Hands schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 21:33:
[...]

Van alleen isoleren blijft iets niet warm, dan moet je er ook gaan stoken. Als het om de boiler gaat kun je beter de boiler extra isoleren of daar een klein hokje omheen timmeren wat je isoleert.
Ik ben eigenlijk ervan uitgegaan dat al de warmtepompspullen zoals de boiler, de leiding, de vloerverwarmingsverdeler en ca. 1m2 vloerverwarming genoeg warmte creëren om het schuurtje van 6,3m2 tenminste ietjes op te warmen. Anders plaats ik er nog een LTV radiator bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:20

BCC

Je hebt ook pir platen met osb erop - dat is ideaal hier - random filmpje hierover - https://isolatienoord.nl/pir/pir-osb

[ Voor 36% gewijzigd door BCC op 14-06-2022 22:04 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
BCC schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 22:02:
Je hebt ook pir platen met osb erop - dat is ideaal hier - random filmpje hierover - https://isolatienoord.nl/pir/pir-osb
Dankjewel! Klopt, die heb ik ook al gezien, maar het is een paar honderd euro duurder dan b-keus + osb. Ook bieden ze er maar PIR platen aan, en die hebben een net wat lagere isolatiewaarde dan resol. 6cm resol heeft een Rd van 3, en PIR 2.75.

Nu was ik eigenlijk van plan om een houtskelet te bouwen met daartussen resol, maar het hout isoleert natuurlijk veel slechter dan PIR. Maak ik hierdoor iet de mooie isolatiewaarde kapot? Anders zou ik de isolatieplaten ook rechtstreeks op de houten ventilatielatten kunnen lijmen en dan OSB erop schroeven (dus zonder hout tussen de platen). Maar dan schroef ik wel door de resolplaten direct in de ventilatieplaten. Lijkt mij wat minder stabiel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:20

BCC

Het is wel een bak extra werk als je het zelf doet en je hebt dan inderdaad meer koudebruggen. Pir+OSB zit rond de 20 tot 30 euro per m2. Ik weet niet hoeveel m2 je moet doen en hoeveel hobby uren je over hebt.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ben2513
BCC schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 15:10:
Pir+OSB zit rond de 20 tot 30 euro per m2.
Dit is wel erg goedkoop hoor. Bij De Isolatieshop en Isolatienoord kost 70mm PIR+9mm OSB een kleine €44,5 per vierkante meter.

P.s. Oké, je hebt gelijk. Bij Jan De Isolatieman zijn ze echt enorm goedkoper. Wellicht ga ik dan ook gewoon voor dat systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-05 14:42
Ikzelf ben ook aan het oriënteren.

Die PIR platen zijn leuk, maar hoe gaat dat in zijn werk als je elektriciteit heb (voor buitenlampen)?
Moet ik gat maken in pr platen voor buizen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:49

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Nee, de buizen, leidingen of kabels komen tussen de muur en de platen. De regels zorgen voor de afstand tussenbeide.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ben2513
Silver7 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 20:07:
Ikzelf ben ook aan het oriënteren.

Die PIR platen zijn leuk, maar hoe gaat dat in zijn werk als je elektriciteit heb (voor buitenlampen)?
Moet ik gat maken in pr platen voor buizen?
Bij buitenmuren zou ik, zeker als er geen spouw aanwezig is, een spouw creëren. Dat doe je dus met ventilatielatten van 21mm diepte. Tussen muur en PIR is dus 21mm afstand, en daar kun je je 16mm elektrabuizen lekker langs voeren. Wil je een stopcontact in de voorzetwand dan zou ik kiezen voor opbouw, want dan moet je maar een 16mm gaat hebben door de isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-05 14:42
ben2513 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 20:17:
[...]

Bij buitenmuren zou ik, zeker als er geen spouw aanwezig is, een spouw creëren. Dat doe je dus met ventilatielatten van 21mm diepte. Tussen muur en PIR is dus 21mm afstand, en daar kun je je 16mm elektrabuizen lekker langs voeren. Wil je een stopcontact in de voorzetwand dan zou ik kiezen voor opbouw, want dan moet je maar een 16mm gaat hebben door de isolatie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ft3taFsja6PyubCFhKrjDK15lQA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yxQP02ApsNuh2vvmoWvBBanf.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb deze muur. Kwestie van meten of ik van top tot teen pir platen kan gebruiken, uiteraard met ventilatie latten vanwege nog aan te leggen elektra buizen en hout bovenin.

Of is het toch beter om zelf te bouwen?
Pagina: 1