Kan ik een tapzuil als kraan aansluiten?

Pagina: 1
Acties:

• peeweeherman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-12 14:03

peeweeherman

energieleverend.nl

Topicstarter
Voor mijn mancave wil ik graag een tapzuil gebruiken als kraan voor leidingwater.
Weet iemand of dit mogelijk is en welke koppelingen/ hulpstukken ik hiervoor nodig ben?

Het water komt binnen met 16 mm tyleen, vanaf daar ben ik flexibel.

Check de realisatie van ons energieleverend passiefhuis op energieleverend.nl

• lytjepole
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-12 16:55

lytjepole

Schier?

dan heb je nodig een hulpstuk van 16 tyleen naar flexibel...

[Did you know... ... that 35% of statistics are made-up?]

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02:11
Gemeentepils uit je tapzuil in je mancave. Ga je schamen!

Zonder dollen, dat moet absoluut mogelijk zijn. Vooral bij verenigingen waar de tap door de weeks vaak stil staat zie je ook dat er een waterkraantje tussen zit om de tapkraan leeg te spoelen.

Vraag één, wat is de aansluiting op de tapzuil?

• peeweeherman

peeweeherman

energieleverend.nl

Topicstarter
PROnline schreef op zondag 12 juni 2022 @ 16:12:
Gemeentepils uit je tapzuil in je mancave. Ga je schamen!
..
Vraag één, wat is de aansluiting op de tapzuil?
:) hier in Twente drinken we flesjes Grolsch

Ik heb nog geen tapzuil en kan nergens vinden wat voor aansluiting daar op zit.
Ik zie ze met een slang die er uit komt, of met meerdere metalen leidingen, maten staan er alleen niet bij.
Voordat ik een zuil haal wil ik graag eerst weten of het mogelijk is.

• peeweeherman

peeweeherman

energieleverend.nl

Topicstarter
lytjepole schreef op zondag 12 juni 2022 @ 16:10:
dan heb je nodig een hulpstuk van 16 tyleen naar flexibel...
Hoe groot is die flexibele slang?

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ja, het is mogelijk. Het is alleen lastig om vooraf te zeggen wat je nodig hebt. Vaak werkt het handiger wanneer je zo'n tap al hebt zodat je weet waar je naartoe moet werken vanaf je tyleenslang.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
zijn gewoon spoelstukken voor bierleidingen waar normaal een fust aan hangt.. zodat je hem met water kan spoelen..

dus tjah zit er wel of geen fust koppeling aan...

404 Signature not found

• lytjepole
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-12 16:55

lytjepole

Schier?

Hoe groot is die flexibele slang?
Tja zonder enige vorm van informatie is dat lastig te zeggen...

[Did you know... ... that 35% of statistics are made-up?]

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-12 21:57
Mocht de leiding direct aansluiten ingewikkeld worden bestaan er ook spoelkoppelingen.

Dat is eigenlijk dezelfde aansluiting als op het fust zit, met een slangthule oid erop (vast allerlei opties mogelijk). Die klik je in de fustkoppeling en klaar. Dan kun je de tap zelfs intact laten voor als je in de toekomst een keer een fustje aan wil sluiten voor een feestje oid.

Bij de tap die ik ken zit er gewoon een stukje slang aan met gardena koppeling. Maar die wordt ook alleen gebruikt voor doorspoelen.

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-12 16:11
lytjepole schreef op zondag 12 juni 2022 @ 20:35:
[...]

Tja zonder enige vorm van informatie is dat lastig te zeggen...
Hangt er volledig vanaf waar je hem afknipt, toch?

Joe

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:30

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
zeker mogelijk en omdat je nog niets hebt zou ik de bar (bv onder de spoelbak) voorzien van een muurplaat en een stopkraantje. kan je tzt daarvandaan aansluiten.

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-12 15:53
Gewoon van tyleen naar koper 12 of 15mm en dan je tapslang om een kort stukje koper met een slangeklem. Een tapzuil vind ik regelmatig in de messing bak bij de oud ijzerboer.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-12 15:08
Met ^, elk café en feestzaal waar ik de aansluiting voor de vaten heb gezien heeft ook een koppeling om kraanwater aan te sluiten, zodat de leiding kan doorgespoeld worden als het vat op is en niet direct een nieuw wordt aangesloten (ik zou niet weten hoe je anders het restje bier er uit krijgt, en je wil niet bedorven of hollands bier uit de leiding spoelen met lekker belgisch bier toch :X ).
Als je graag pastis drinkt, zorg dan dat je de koeler ook hebt, heerlijk fris water voor je Ricard

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
@peeweeherman Misschien helpt een fotootje de kenners?

Lekker!

• peeweeherman

peeweeherman

energieleverend.nl

Topicstarter
Napsju schreef op maandag 13 juni 2022 @ 12:40:
@peeweeherman Misschien helpt een fotootje de kenners?
Ik heb nog niets, behalve de tyleen, dus dat wordt lastig 😀 ik had verwacht dat er wel meer mensen waren die iets dergelijks hadden.

Hier een foto van de wasbak bij een restaurant in de buurt. Een vergelijkbare wasbak van een fust heb ik besteld en moet nog worden geleverd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ObIftOCeKdrmzytZiWKd3H2_Ccg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ydML0RFP3pYoI8zitpCXF9xE.jpg?f=fotoalbum_large

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Tyleen-met-blauw-streepje?

Tapkranen hebben doorgaans een 1/2 of 5/8e aansluiting, maar dat weet je pas zeker als je hem in huis hebt.

Wise enough to play the fool

• peeweeherman

peeweeherman

energieleverend.nl

Topicstarter
teacher schreef op maandag 13 juni 2022 @ 23:52:
Tyleen-met-blauw-streepje?

Tapkranen hebben doorgaans een 1/2 of 5/8e aansluiting, maar dat weet je pas zeker als je hem in huis hebt.
Tyleen met blauwe streep ja, dus zou moeten werken voor de kraan.
Komt uit een bron, dus beter niet gebruiken als drinkwater, alleen handen wassen.
Heb de volgende gekocht op marktplaats, met slangetje i.p.v. leiding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/woFXbA5O6z0-2n7e2CrdXhoCbxQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a1lumbWJ2IRGBrXGeuQLg5Y3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2X1hpCLiqnIrF_ykS6rEcGNJKIs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JLi5UQZ3m6ClmrAPkV2ckr0c.jpg?f=fotoalbum_large

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Als er geen koppeling op de slang van de tapzuil zit zul je zelf een slangtule erop kunnen monteren (met slangklem). De bierleiding is over het algemeen 7mm en is een vervelende maat. Maar een slangtule moet wel te doen zijn.

Op deze maat kun je volgens mij een slangtule krijgen op 3/8" (dat is de standaard kraan aansluiting maat), die kun je vervolgens wel verlopen naar 1/2 of 3/4, en hier kun je wel een tyleenkoppeling krijgen van 16mm.

Mocht er toevallig wel een koppeling op zitten is dat waarschijnlijk een 3/8 met flare, dat is de koppeling die je vaak tegenkomt op koelingen etc. Daar kun je ook wel het e.e.a. verlopen maar kost wat meer moeite vanwege het flare gedeelte (taps toelopend).

• Keltie
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-12-2024
naftebakje schreef op maandag 13 juni 2022 @ 12:26: (ik zou niet weten hoe je anders het restje bier er uit krijgt, en je wil niet bedorven of hollands bier uit de leiding spoelen met lekker belgisch bier toch :X ).
In Nederland zijn er genoeg goede pintjes te vinden als je die twee provincies links laat liggen hoor ;)

• nils7
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-12 17:14
peeweeherman schreef op maandag 13 juni 2022 @ 18:37:
[...]

Ik heb nog niets, behalve de tyleen, dus dat wordt lastig 😀 ik had verwacht dat er wel meer mensen waren die iets dergelijks hadden.

Hier een foto van de wasbak bij een restaurant in de buurt. Een vergelijkbare wasbak van een fust heb ik besteld en moet nog worden geleverd.
[Afbeelding]
Je kan ook bij dat restaurant vragen hoe zij er aan komen?

NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!

• peeweeherman

peeweeherman

energieleverend.nl

Topicstarter
nils7 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 13:56:
[...]

Je kan ook bij dat restaurant vragen hoe zij er aan komen?
Tja, kun je vast ergens kopen, maar ik zit niet voor niets in het doe-het-zelf topic :)
Het wordt een circulaire keet :)

• peeweeherman

peeweeherman

energieleverend.nl

Topicstarter
Tapzuil binnen, ben er blij mee.
Er komt een vrij harde slang uit met een buitendiameter van ca 14 mm en een binnendiameter van ca 8.5 mm, maar eens kijken welke koppeling ik hier op kan zetten.
Ik zie soms dat ze JG koppelingen gebruiken. Deze zijn bedoeld voor pneumatische leidingen, dus dan zal water er ook wel inblijven. Heeft iemand hier ervaring mee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mpmaOEplJPbL2m_RU0d0MAeb2Dw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gBCUEAZ4gqqUhCxvkwvjxQCa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7cMNtCG4liePfm0oqECc87XJK-8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SN4vkN7QupXf8ojEiD3unAUb.jpg?f=fotoalbum_large

• peeweeherman

peeweeherman

energieleverend.nl

Topicstarter
Zoiets bijv. met een extra slangklem er om

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kXNcjaYbcUJBRAMO3V1R6p8k9A8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GAzaKAAVpB3HfiRZW0Kr7dI2.jpg?f=fotoalbum_large

• peeweeherman

peeweeherman

energieleverend.nl

Topicstarter
Inmiddels is alles aangesloten, ik zal de resultaten nog even delen.

Ik heb in de slang van de tap een 8 mm slangpilaar weten te vrotten, andere kant was 1/4”. Verloop naar 1/2”, nog een kogelkraan er tussen en toen naar een wandplaat voor tyleen. Dat ziet er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OBkprkOlbyQZNmbdlX_iBakLOYo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fKWYNHsmvxG74rFaeXgmR6Vc.jpg?f=fotoalbum_large

Het is achter de schermen wat rommelig, vanwege starre slangen en beperkte ruimte. De tapzuil en de wasbak staan op een zelfgetimmerd frame, dat precies over de vaatwasser past, al met al veel leidingwerk op een klein stukje dus. Frame beetje afgetimmerd met eiken planken en verroeste golfplaat, waarna het er als volgt uitziet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1uLdUeKnjNXG_kHGbdok6DvEIwM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f6Cph15YxxbJ2bWU4zpokSfW.jpg?f=fotoalbum_large

Al met al een leuk projectje 😀

• zonnepaneelxl
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11-12 17:23
Vergeet je niet een slangenklem over de witte slang / slangpilaar die naar de tap gaat?

5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP

Verwijderd

peeweeherman schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 18:34:
Inmiddels is alles aangesloten, ik zal de resultaten nog even delen.

Ik heb in de slang van de tap een 8 mm slangpilaar weten te vrotten, andere kant was 1/4”. Verloop naar 1/2”, nog een kogelkraan er tussen en toen naar een wandplaat voor tyleen. Dat ziet er als volgt uit:
[Afbeelding]

Het is achter de schermen wat rommelig, vanwege starre slangen en beperkte ruimte. De tapzuil en de wasbak staan op een zelfgetimmerd frame, dat precies over de vaatwasser past, al met al veel leidingwerk op een klein stukje dus. Frame beetje afgetimmerd met eiken planken en verroeste golfplaat, waarna het er als volgt uitziet:
[Afbeelding]

Al met al een leuk projectje 😀
Gaaf! Nu de pijpjes nog vervangen door beugels :9B
Pagina: 1