Hoe kan ik overal dekking in woning krijgen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel_81
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-01 18:13
ik zoek advies omtrent opzetten stabiel wifi netwerk
Zie online veel verschillende opties voorbijkomen: losse routers, access points, powerlines, meshsystemen, wifi extenders...

Door de verschillende opties is het voor mij als leek lastig om marketing van echt practisch te onderscheiden en een gedegen keuze te maken. Zijn veel tegenstrijdigheden op diverse fora omtrent wat nu het "beste" is maar in mijn situatie vermoed ik dat dit Access Points zullen betreffen. Ik wil namelijk overal in het huis wifi dekking hebben (als het even kan ook nog in de tuin)

Wat is je budget?
Maximaal € 1000 Euro maar hoe goedkoper hoe beter natuurlijk.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet merk of type gebonden..

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.
Eind dit jaar ga ik verhuizen naar een andere woning en dat moment wil ik gebruiken om direct een zo stabiel mogelijk wifi netwerk aan te leggen.

In de nieuwe woning ga ik Ziggo als provider krijgen met het Ziggo start internetabonnement (75 mbit/s download, 10 mbit/s upload), deze provider heb ik nooit gehad dus ik ben totaal onbekend met hun apparatuur en dekking ect.
  • Netwerk gaat gebruikt worden voor dag- dagelijkse zaken zoals videostreaming, videomeetings en enkele online spellen.
  • meeste apparaten zullen via wifi verbonden worden op het netwerk
  • Behalve met telefoon zal er niet gehopt worden van ruimte naar ruimte
Ik heb nog geen metingen o.i.d. kunnen uitvoeren in de woning dus ik weet niet hoe sterk het wifi signaal is dus weet niet of er überhaupt iets aangeschaft dient te worden maar ik ben op voorhand alvast liever op de hoogte.
In de woning zijn op diverse punten coaxkabels aanwezig welke ik kan vervangen voor ethernet kabels dus ik kan vrijwel ieder vertrek bereiken en het apparaat bekabeld aansluiten.

Woning:
- vrijstaande woning met een woonoppervlakte van 200 m2,
- bouwjaar 2005,
- redelijk veel beton en glas aanwezig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sNcJTNUGeiwRhih-o-qGh35udNI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hsn40zP2jyxxwhHIqLuzfWae.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zWGfs3bQ1X_fQU7YEfUyc0CQXHE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uuoXV7mpqjCOcF8LtZnAJOhB.jpg?f=user_large

Apparaten op netwerk
Vermoed dat er zo`n 40 a 50 apparaten waaronder smart TV`s, spelcomputers en laptops gebruik zullen gaan maken van het netwerk. De meeste apparaten zullen via wifi verbinding maken op het netwerk i.p.v. op een bekabelde manier. Nu beschikken wij nog niet over wifi 6 apparatuur, in toekomst zal dit mogelijk wel het geval zijn. .

Gevonden

Op meeste fora komen Access Points naar voren als meest betrouwbare optie in soortgelijke gevallen dus hier ben ik verder mee gegaan. Maar: Zijn Access Points voor mij (op papier) inderdaad de beste optie?

Ik verwacht zeker niet dat jullie mijn huiswerk doen maar een zet in de juiste richting zou fijn zijn.
Wat is nu voor mij als leek het grote verschil tussen al die Access Points? Ik kijk nu vooral naar de prijs en aantal aansluit mogelijkheden gezien ik van de rest geen verstand heb.
Ik zie veel Ubiquiti , TP-link en Netgear Access Points voorbijkomen maar zie door de bomen het bos niet meer….

Wat is voor mij in mijn situatie nu bijvoorbeeld een reden om voor de Ubiquiti UniFi6 Professional te kiezen i.p.v. voor de TP-Link Deco X60 ? Kosten zijn nogal verschillend namelijk en ik heb het start abonnement qua internet dus geen hoge snelheden.

Om dekking te realiseren dacht ik aan: (Merk Access Points nog te bepalen)
  • Standaard Ziggo router in meterkast (hieraan swtich koppelen i.v.m. bekabeld aansluiten Access Points)
  • 1 Access Point in Garage bekabeld aansluiten op Ziggo router
  • 1 of 2 Access Point(s) op 1ste etage bekabeld aansluiten op Ziggo router
  • (kamer links voor en rechtsachter plattegrond afhankelijk van advies en meting dekking)
  • 1 Access Point op de 2de etage bekabeld aansluiten op Ziggo router
Ik zoek Access Points welke eenvoudig te installeren en instelbaar zijn (hoef geen Quality over Service o.i.d. in te kunnen stellen)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:59

lier

MikroTik nerd

Wil je het makkelijk doen:
  • Neem een mesh setje dat ook met kabels aangesloten wordt
  • of
  • Regel via Ziggo extra wifi unten/boosters/hoe ze het noemen, die met een kabel aangesloten kunnen worden.
Wil je het goed doen:

Betrek iemand die dit vaker heeft gedaan. Die kan (het beste) bepalen waar je de accespoints kan plaatsen. En helpen bij het vaststellen van je eisen en wensen (die ontbreken nog in je uitgebreide TS).

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:59
Online spelen doe je altijd via vaste installatie dus kabel.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:23
Beton is niet goed voor WiFi bereik.
WiFi is leuk, bekabeld is beter.
Video en gaming wil je per kabel.
Ziggo is vele malen beter dan het vroeger was.

Wil je overal goed bereik dan is het verstandig om zoveel mogelijk kabels te trekken naar de uithoeken van je huis. Bekijk per kamer/verdieping naar je wensen. Ga je ook klussen in je garage is het leuk om bekabeling aan te leggen en daar een AP op aan te sluiten.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:16
Een vriend van me heeft onlangs een Netgear mesh set aangeschaft. Volgens mij rond de 350 euro en heeft die ergens in huis en tuin geplaatst.
Nu overal goed bereik en goed voor een leek aan te sluiten en te onderhouden.

Unifi Ubiuiti spullen zou ik niet bij een consument/leek aanraden. Je hebt veel opties en mogelijkheden, maar vergt ook de nodige kennis voor het onderhoud en installatie.

De mesh oplossingen zijn tegenwoordig top!

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:50
- ervanuitgaande dat alle coax kabels netjes in pijpjes zijn aangelegd, alle coax eruit en vernieuwen naar dubbel cat6 op alle plekken. (bijvoorbeeld Belden 7965E )

- op het 1e verdiep lijkt me een centraal accespoint idealer dan in de uithoeken vh verdiep.. is daar een kabel mogelijk ?

- is wifi in de tuin belangrijk ? zoja , trek dan naar 1vd slaapkamers 1x gewone Belden 7965E en 1x Belden 7965EPE (dit is dezelfde kabel maar geschikt voor buiten), en boor die zwarte kabel naar buiten .

Op die zwarte kabel kan je dan een outdoor accespoint hangen. een TP link EAP225 outdoor bijvoorbeeld.
Sommige wederhelften gaan dit lelijk vinden omdat het accespoint dan niet heel hoog hangt.. als dat zo is zou ik deze in de slaapkamer verder naar boven inslijpen en zo hoog mogelijk buitenboren (of helemaal naar de zolder ? dan kan je eventueel daar zelfs nog een switch ertussen zetten)

- bureel zou ik aankijken... als je bereik vanuit de woonkamer of meterkast ok is, niks aan doen.
indien niet ok , gaatje boren naar de meterkast en 4e AP in bureau hangen..

Als je dan 3 Accespoints's hebt (woonkamer, slaapkamer & buiten) , zou je een prima 5ghz wifi netwerk moeten kunnen maken ...
De TP link 225's accespoints (of Ubiquiti Lite's) of iets dergelijks kosten minder dan 100€/stuk
Bekabeling + afwerkdozen moet je ook aan een 3 a 400€ rekenen..
Maar ik zou me voor nu eerst even focussen op bekabeling naar de 3 punten.

Mesh is te vermijden... de totale belastbaarheid is erg beperkt , en als je met 40 clients gaat werken ga je snel doorhebben dat die wireless backhaul poep is .. Accespoints for the win :9~

[ Voor 30% gewijzigd door ijske op 12-06-2022 17:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23-09 17:15
Een los Acces point of een node uit een consumenten meshset die je bedraad aansluit werken vergelijkbaar: een toegangs punt om wifi mee te verbinden.

Het verschil zit hem in
1) mesh sets zijn simpeler in te stellen en beheren, dit gaat ten koste van mogelijkheden om zelf dingen in te stellen
2) de vorm. Veel accespoints van unifi, tplink oid zijn plafond modellen of inwalls (die zien er super strak uit). De mesh sets zet je eerder neer als een los torentje dat je neerzet.

Tav de technieken in verschillende accespoints: dan moet je denken aan wifi 5 en wifi 6. Met 75mbit vind ik wifi 6 niet een toevoeging.

Waar en hoeveel? Meten is weten. Heb je nog een losse router thuis (die wel ten minste wifi 5 heeft) ? Ook zonder internet kan je signaal sterkte meten. Gewoon met een haspel van stroom voorzien en kijken hoe sterk het signaal is in de kamer ernaast met een wifi analyzer app. Dan kan je zelf een plan maken waar je ze neer zet en hoeveel je er nodig hebt.
Ik heb hier wel eens foto's van een medetweaker gezien die de plafond model Acces points met schilderstape vast plakte om alles te kunnen meten.

Hoe handig ben jezelf? Je kunt dit ook volledig uitbesteden aan een bedrijf (al wordt 1000euro dan wel krap)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel_81
Iedereen alvast bedankt voor de input!
WiFi is leuk, bekabeld is beter.
Video en gaming wil je per kabel.
Helder. Zal daarom ook de TV`s en spelcomputer liefst bekabeld willen aansluiten.
ervanuitgaande dat alle coax kabels netjes in pijpjes zijn aangelegd, alle coax eruit en vernieuwen naar dubbel cat6 op alle plekken. (bijvoorbeeld Belden 7965E )
Vanwaar de dubbele cat6? 1 kabel voor aansluiten van (het Power over Ethernet indien ik wandcontactdoos vrij wil houden) geschikt Access Point en andere is voor? Als Access Point vorozien is van 2 ethernet aansluitingen kan ik de 2de toch gebruiken om een device (TV/Switch/Spelcomputer) aan te sluiten?
op het 1e verdiep lijkt me een centraal accespoint idealer dan in de uithoeken vh verdiep.. is daar een kabel mogelijk ?
Nee helaas niet vandaar mijn idee om op 2 schuin tegenover elkaar gelegen kamers een Access Point aan te sluiten.
is wifi in de tuin belangrijk ? zoja , trek dan naar 1vd slaapkamers 1x gewone Belden 7965E en 1x Belden 7965EPE (dit is dezelfde kabel maar geschikt voor buiten), en boor die zwarte kabel naar buiten
Goede tip, dit moet mogelijk zijn en aan achterzijde woning kan deze buiten redelijk uit het zicht worden geplaatst.In deze situatie snap ik de dubbele kabel.
Ga je ook klussen in je garage is het leuk om bekabeling aan te leggen en daar een AP op aan te sluiten.
Zat te denken om een Access Point in garage te plaatsen voor de dekking in de tuin maar de optie de ijske voorstelt is hiervoor denk ik beter. (In garage gaat wel geklust worden maar hiervoor is wifi niet noodzakelijk)
Het verschil zit hem in
1) mesh sets zijn simpeler in te stellen en beheren, dit gaat ten koste van mogelijkheden om zelf dingen in te stellen
2) de vorm. Veel accespoints van unifi, tplink oid zijn plafond modellen of inwalls (die zien er super strak uit). De mesh sets zet je eerder neer als een los torentje dat je neerzet.
Simpel instellen is wel iets wat mij aanspreekt maar neem aan dat dit met een Access Point ook te doen is? Neem tenminste aan dat alles in basis functioneert voor een leek en de extra instelopties meer iets voor de tweakers betreft.

Zo te lezen krijg ik de vrouw eerder mee als ik strak Access Point voorstel i.p.v. een los torrentje o.i.d.
Waar en hoeveel? Meten is weten. Heb je nog een losse router thuis (die wel ten minste wifi 5 heeft) ? Ook zonder internet kan je signaal sterkte meten. Gewoon met een haspel van stroom voorzien en kijken hoe sterk het signaal is in de kamer ernaast met een wifi analyzer app. Dan kan je zelf een plan maken waar je ze neer zet en hoeveel je er nodig hebt.
Dit ga ik zeker doen zodra ik in de woning kan.
De TP link 225's accespoints (of Ubiquiti Lite's) of iets dergelijks kosten minder dan 100€/stuk
Bekabeling + afwerkdozen moet je ook aan een 3 a 400€ rekenen.
Dit vind ik een schappelijk bedrag voor dekking in het gehele huis.

Ik ga mij nog even verder verdiepen in het verschil tussen Mesh en Access Point.
Het simpel instellen van een Mesh spreek mij wel enorm aan maar als ik daarintegen lees dat het mogelijk met het aantal clients minder goed kan functioneren neig ik meer naar een Access Point.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03:13
Een mesh node uit een mesh setje is een…. Accesspoint

Het is hetzelfde dus
Verschillen zitten hem in central managed (dus op 1 plek config doen en alle nodes adopten de config) of losse config per accesspoint.

Keus daarin is simpel: ga voor central managed.

Dan heb je nog features, snelheid en wifi standaarden.

Voor jouw snelheid voldoet alles wel. Zelfs een aantal deco m4 nodes door je hut.

Maar als je net beter wilt doen koop:
- central managed
- wifi 6
- dfs support

Dan kom je bv of op een plume setje uit bekabeld (de pods die je bij ziggo kunt kopen), een unifi (zou ik niet doen, te advanced en instabiel) of een hp aruba instant on :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankyfn126
Het instellen van een los Acces point is niet moeilijk (omada en unifi ervaring).
Je moet alleen zorgen dat de settings bij elk Acces point het zelfde zijn of dat je ze centraal beheerd.

Dit centrale beheer is standaard bij meshsets.

Goed geplaatste plafond accespoints of inwalls zien er zeker mooier uit.
Als je die richting op wil zijn de 4 meest gebruikte product lijnen op tweakers
1)unifi van ubiquity (waren de eerste in dit segment, prijzig en erg populair bij tweakers)
2) omada van tp link (ik zie dit als een copy van unify maar dan goedkoper) heb ik zelf. Redelijk populair op tweakers, check ook het grote topic
3) hpe Aruba instant on. Duur maar schijnt makkelijker te beheren zijn
4) netgear WAX.. deze zijn niet heel populair op tweakers. Ik dacht dat je hier een apart cloud abbonement voor moet hebben dat weer betaalt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-09 19:06
Dyckie schreef op zondag 12 juni 2022 @ 16:59:
Online spelen doe je altijd via vaste installatie dus kabel.
Nope

Je moet helemaal niets natuurlijk. Casual gamen hoeft niet bedraad. Gamen kan prima via WiFi casual. Wil je mee doen met de big boys en zo laag mogelijk latency hebben dan bekabeld.

TS heeft het over een 75/1 ziggo abbo. Voor een beetje gamen heb je al 2 mbit ong nodig.

Voor video conf kan 1mbit prima zijn maar 10 up is toch wel minimaal aan te bevelen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:45
Je geeft aan dat je bijna 40-50 apparaten hebt die je aan wilt sluiten, dan lijkt 1mb upload me nogal karig om eerlijk te zijn.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roel_81
Als je die richting op wil zijn de 4 meest gebruikte product lijnen op tweakers
1)unifi van ubiquity (waren de eerste in dit segment, prijzig en erg populair bij tweakers)
2) omada van tp link (ik zie dit als een copy van unify maar dan goedkoper) heb ik zelf. Redelijk populair op tweakers, check ook het grote topic
3) hpe Aruba instant on. Duur maar schijnt makkelijker te beheren zijn
4) netgear WAX.. deze zijn niet heel populair op tweakers. Ik dacht dat je hier een apart cloud abbonement voor moet hebben dat weer betaalt is.
Zal deze sets een bekijken en zien wat alles inhoud en mij verder inlezen in het topic van de TP-Link. Nog een los abonnement spreekt mij niet aan, dan vind ik de overige opties een betere keuze.
Je geeft aan dat je bijna 40-50 apparaten hebt die je aan wilt sluiten
Is schatting en gericht op de nabije toekomst als de kinderen wat groter zijn.
Kom ik toch snel uit op: 4 x TV, 4 x telefoon, 4 x laptop, 2 x tablet, 2 x Nest Mini`s, Hue-lampen, Soundbar, wasmachine, droger, oven, robotstofzuiger, Ringdeurbel en Chimes ect
dan lijkt 1mb upload me nogal karig om eerlijk te zijn.
Dit was typfout, dit moet 10 zijn (aangepast in TS). Maar zoals eerder aangegeven ga ik wel overwegen naar het 300/30 te gaan. (Zit nu bij Online en heb 100/30)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Roel_81 schreef op zondag 12 juni 2022 @ 16:00:
...
Woning:
- vrijstaande woning met een woonoppervlakte van 200 m2,
- bouwjaar 2005,
- redelijk veel beton en glas aanwezig.
...
Als ik je tekening goed lees zijn alle slaapkamers voorzien van een COAX aansluiting.
Daar heb je hedentendage hoegenaamd niets meer aan dus je kunt die COAX er uit trekken en er UTP voor in de plaats leggen. De COAX dozen vervang je dan door in-wall access points met een RJ45 socket aan de buitenkant

Op de begane grond zou 1 access point voldoende moeten zijn.
Voor de tuin zou ik een access point buiten plaatsen. De noodzaak hiervan hangt af van de kwaliteit van je glas: als je HR3+ glas hebt moet je een access buiten hebben. Met mindere kwaliteit glas kun je misschien meeliften op het access point binnen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-09 09:24
Ik heb alleen ervaring met Ubiquiti Unifi. Prijzig, maar wat een oplossing is dat! Ik heb nog nooit zo'n stabiel en snel netwerk gehad. VEEL beter dan de Asus router en apart accesspoint wat ik hiervoor had. Unifi heeft inderdaad erg veel mogelijkheden, maar die hoef je natuurlijk niet te gebruiken. Je kunt in principe alles standaard instellen.

Het leuke aan Unifi is dat het modulair is. Je kunt dus beginnen met Wifi5 accesspoints, mocht je later Wifi6 willen dan kun je de gewoon bij kopen. Je kunt het altijd uitbreiden met een extra accesspoint mocht je toch een plek vinden in huis waar de dekking nog onvoldoende is. Ik zou beginnen met een accesspoint op elke verdieping, liefst een beetje centraal. Ik denk dat je dan al een heel eind bent.

Denk er wel om dat je bij Unifi wat meer nodig hebt dan alleen de accesspoints. Je moet een USG of UDM (of UDR) hebben als router. Bij een USG heb je dan nog een cloudkey nodig om de controller op te draaien. Bij UDM/UDR is dit ingebouwd. En sluit die accesspoint alsjeblieft bedraad aan. Dat kabeltje leggen levert je zoveel op. Meshoplossingen werken gewoon niet goed als het netwerk intensief wordt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel_81
Als ik je tekening goed lees zijn alle slaapkamers voorzien van een COAX aansluiting.
Daar heb je hedentendage hoegenaamd niets meer aan dus je kunt die COAX er uit trekken en er UTP voor in de plaats leggen.
Klopt, de coax liggen in leiding, deze al ik inderdaad vervangen voor UTP kabels.
Voor de tuin zou ik een access point buiten plaatsen. De noodzaak hiervan hangt af van de kwaliteit van je glas: als je HR3+ glas hebt moet je een access buiten hebben. Met mindere kwaliteit glas kun je misschien meeliften op het access point binnen.
Indien het noodzakelijk is zal ik de tip van ijske zoals hierboven genoemd kiezen.
Denk er wel om dat je bij Unifi wat meer nodig hebt dan alleen de accesspoints.
Hoe minder er aangeschaft en ingesteld dient te worden hoe fijner.
sluit die accesspoint alsjeblieft bedraad aan. Dat kabeltje leggen levert je zoveel op.
Dat was inderdaad mijn voornemen.

Waarom hebben zoveel Power over Ethernet access points overigens maar 1 ethernet aansluiting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankyfn126
Roel_81 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 16:06:

Waarom hebben zoveel Power over Ethernet access points overigens maar 1 ethernet aansluiting?
Omdat ze bedoeld zijn om aan het plafond te hangen. Veelal in kantoren met een systeem plafond.
En van uit dit plafond Acces point is het niet gebruikelijk andere apparaten aan te sluiten.

Kijk anders naar inwall modellen. Zoals de tp link omada eap235-wall
Dit type Acces point is bedoeld om in/over een wandcontactdoos geplaatst te worden en gevoed door PoE.
En die hebben meerdere poorten waar door het direct ook ee n switch wordt.
Dit soort accespoints hebben ook nadelen maar dat is een ander verhaal.

[ Voor 5% gewijzigd door frankyfn126 op 13-06-2022 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel_81
@frankyfn126 Bedankt, snap nu waarom de meeste maar 1 aansluiting hebben. Dacht dat ze ook veel op de muren gebruikt werden en dan zou ik het persoonlijk handig vinden indien je nog aansluiting vrij zou hebben.
(maar zag daarna dat de meeste toc hwel 24 cm groot zijn en dat is toch wel een flink formaat voor tegen de muur)

Was nu inderdaad tijdens het inlezen uitgekomen bij de TP-Link EAP615 wall Access Point. Zien er zoals andere tweakers eerder aangaven echt strak uit en hebben ook nog 3 aansluitingen over.
(waarvan 1 voor Power over Ethernet doorlussen)

Vermoed dat zoiets voor mij volstaan om dekkend wifi te krijgen in de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
Je kunt plafond accespoints prima op een muur hangen (heb ik zelf ook, eap245) wel het liefst hoog op de muur.
Maar dit is niet hoe ze ontworpen zijn.

Inwalls (heb ik ook, eap235 wall) zijn niet altijd zaligmakend.
Zo hebben ze een iets ander straalpatroon (op de tp link site is dit op te zoeken)
En omdat je ze in de wandcontactdoos moet plaatsen komen ze vaak op een sub optimale plek per verdieping. Mogelijk heb je hier door meer Acces points nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Afaik heeft de EAP615 geen dfs, met een beetje breed kanaal zit dan ieder ap ophetzelfde kanaal te babbelen.

Voor consumentensetje kan ik t accepteren maar voor prosumer vind ik het dan zonde geld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankyfn126
laurens0619 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 19:30:
Afaik heeft de EAP615 geen dfs, met een beetje breed kanaal zit dan ieder ap ophetzelfde kanaal te babbelen.

Voor consumentensetje kan ik t accepteren maar voor prosumer vind ik het dan zonde geld
Ja dat is typisch Tp Link Omada spul. DFS is mogelijk na een firmware update, maar of en wanneer die komt is altijd onduidelijk.

Unifi heeft ook inwalls, ik weet niet of die wel DFS hebben.
Mijn problemen met inwalls zijn generiek met het type accespoint. Zoals de beperkte dekking vanwege de plaatsing (vaak in een hoek) en geennstraling naar achter. Plaatsen op een tussen muur is dus niet slim.
Maar ja het zelfde geld misschien voor slecht geplaatste plafond modellen.

Toevoeging:
Om het heel concreet te maken. Op de benedenverdieping verdieping zoals geschetst in de TS.
Daar DENK IK dat 1 inwall op de enige (blauw gemarkeerde) wandcontactdoos niet de gehele beneden verdieping goed van wifi zal voorzien. (Ongeacht merk of DFS) Een plafond model op de zelfde plek ook niet (wederom denk ik)
1 plafond model goed in het midden geplaatst zou wel de gehele verdieping kunnen bedienen (schat ik in)
Hoe ga je dit weten: meten (zoals ik eerder al vertelde)

[ Voor 23% gewijzigd door frankyfn126 op 13-06-2022 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel_81
@laurens0619 Moet mij even inlezen wat Dynamic Frequency Selection precies inhoud maar zover ik nu zag: aanwezig is beter ivm minder storing ect

Las dat TP-Link DFS vaak later middels Firmware updates toevoegt. Moet nog inlezen of gebrek aan DFS enigszins opgelost / beperkt kan worden.

De Ubiquiti hebben DFS in de meeste gevallen wel standaard zover ik net even snel zag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@Roel_81 de meeste ac netwerken zijn 80mhz breed. Dan heb je zonder dfs exact 1 kanaal

Heb je 2 accesspoints dan verstoren ze elkaar dus

Het is heen mega probleem hoor, ik gebruik zelf consumenten”meuk” (deco) en dat doet hetzelfde. Echter ik betaal 33 euro per ap :p

Als je wat meer gaat uitgeven en voor prosumer gaat zou ik toch wel dfs verwachten. tegelijk als je maar 75mbit nodig hebt dan kun je ook 20/40mhz kanalen gebruiken zodat je wel unieke kanalen hebt

Pagina: 1