Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:15
Ik zoek een?
Router:
Mijn netwerk is iets uitgebreider dan normaal.
Op het moment gebruik ik een Tp-Link Archer AX6000 maar sinds mijn internet abonement is verhoogd naar 1000Mbps valt regelmatig internet weg, ook op de apparaten die met lan kabel zijn verbonden aan de router.

Nu staan de TP-Link routers er om bekend dat als ze erg warm worden dat de verbinding wegvalt, dus op het moment vermoed ik dat dit ook de oorzaak van de problemen is.

Nu schrijf ik dus regelmatig gegevens van 1 NAS naar de ander, of naar de desktop en tablet.
Dit zijn veel files of grote mappen, welke allemaal door de router moeten worden afgehandeld/doorgegeven.

De router krijg dus regelmatig best wat voor zijn kiezen.

Mijn netwerk bestaat uit :
Via lan kabel :
1 TS 653B als opslag
1 TS251D voor download
1 desktop (zelfbouw)
1 TV (Samsung)

Draadloos:
2 telefoons (2* Samsung)
1 laptop (Lenova)
En een tablet (Microsoft Surface Pro 8)
(

Wat is je budget?
Tussen de 200 en 400 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Liefst A-Merk, en actief gekoeld met een fan (zoals bv de Asus RT-AX89X)

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Zoals hier boven al aangegeven :
Bedraad 2 NASsen, een desktop en een televisie, draadloos 2 telefoons, een laptop en een tablet

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:42

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Toevallig heb ik sinds een maand of 2 de TP-LINK AX73. Voor het geld echt een topding. Dekt mijn hele huis en tuin (28 meter diep) met opstelling vanaf de eerste verdieping. Zowel via Wifi als bedraad geen klachten en hier zwaar gebruik. Streamen/gamen en zo'n 16 devices erop waaronder NAS, Eufy (beeldcamera), 3 laptops, 4 telefoons etc.

Aanrader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
Jep, die had ik gelezen :Y

Met vergelijken met wat ik nou heb, die AX6000, zat er met veel weinig verschil.

Ben nou al een aantal dagen reviews aan het lezen maar zie door het bos de bomen niet meer.

Bij veel routers kan ik ook niet vinden of ze actief gekoeld worden door een fan, en dat is eerlijk gezegd wel een must op het moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
MotorBeast schreef op zondag 12 juni 2022 @ 17:27:
Toevallig heb ik sinds een maand of 2 de TP-LINK AX73. Voor het geld echt een topding. Dekt mijn hele huis en tuin (28 meter diep) met opstelling vanaf de eerste verdieping. Zowel via Wifi als bedraad geen klachten en hier zwaar gebruik. Streamen/gamen en zo'n 16 devices erop waaronder NAS, Eufy (beeldcamera), 3 laptops, 4 telefoons etc.

Aanrader!
Thanx, ik ga kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Ben echt verbaast over dat ding. Gekocht met de gedachte, beetje klaar met die dure dingen en voor dat geld durfde ik het risico wel te nemen. Heb geen account aangemaakt ivm privacy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
dierkx36 schreef op zondag 12 juni 2022 @ 15:49:
… dus op het moment vermoed ik dat dit ook de oorzaak van de problemen is.
Dan zou ik dat eerst eens uitsluiten. Dus een computer/laptop aan het pingen zetten met de opdracht "ping -t IP-adres", waarbij je de aanhalingstekens weglaat en IP-adres vervangt door een IP-adres of hostnaam.

Doe dit zowel via de router als direct op het modem. Op het moment dat je op het modem time-outs voorbij ziet komen kun je de router al uitsluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:23
Ik zoek een?
[i]Router:
Nu schrijf ik dus regelmatig gegevens van 1 NAS naar de ander, of naar de desktop en tablet.
Dit zijn veel files of grote mappen, welke allemaal door de router moeten worden afgehandeld/doorgegeven.
Zou je dan niet een switch en een router pakken? Zodat alleen je verkeer van/naar Internet via de router gaat en je LAN verkeer op je switch blijft?

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
sypie schreef op zondag 12 juni 2022 @ 17:49:
[...]

Dan zou ik dat eerst eens uitsluiten. Dus een computer/laptop aan het pingen zetten met de opdracht "ping -t IP-adres", waarbij je de aanhalingstekens weglaat en IP-adres vervangt door een IP-adres of hostnaam.

Doe dit zowel via de router als direct op het modem. Op het moment dat je op het modem time-outs voorbij ziet komen kun je de router al uitsluiten.
Idd een goeie, dank je.
Zal dit alleen moeten doen zodra ik thuis ben, zit nou nog voor een aantal weken op mijn werk :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
StevenK schreef op zondag 12 juni 2022 @ 17:53:
[...]

Zou je dan niet een switch en een router pakken? Zodat alleen je verkeer van/naar Internet via de router gaat en je LAN verkeer op je switch blijft?
Dat idee liep ik eigenlijk ook al mee in mijn hoofd.

Alleen kan ik via de tablet direct op de nassen komen als deze op een switch zitten en de router apart ?

(Dat je op de nassen kan komen via internet is bekend, ik heb de nassen alleen zo staan dat ik ze op de desktop en de tablet ook via verkenner kan benaderen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Via een switch werkt dat net zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
sypie schreef op zondag 12 juni 2022 @ 18:39:
Via een switch werkt dat net zo goed.
Hoe kan ik dat het best doen ?

Modem -> switch -> router
Of modem -> router -> switch ?

(Met de NASsen, desktop en tv bij allebei de gevallen op de switch)

Modem -> router -> switch

[ Voor 5% gewijzigd door dierkx36 op 12-06-2022 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Eigenlijk, bedenk ik me net, is het wel even handig om te weten hoe je TV kijkt. Is dat mei apps zoals NLziet of is dat met een decoder /kaart? In het geval van het laatste kun je niet zomaar iedere switch er tussen hangen maar moet je een exemplaar hebben met IGMP snooping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
sypie schreef op zondag 12 juni 2022 @ 22:44:
Eigenlijk, bedenk ik me net, is het wel even handig om te weten hoe je TV kijkt. Is dat mei apps zoals NLziet of is dat met een decoder /kaart? In het geval van het laatste kun je niet zomaar iedere switch er tussen hangen maar moet je een exemplaar hebben met IGMP snooping.
Er zit een kaart in de televisie.
Normaal televisie kijken gaat via coax kabel, terug kijken via internet verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
als ze erg warm worden dat de verbinding wegvalt, dus op het moment vermoed ik dat dit ook de oorzaak van de problemen is.
Meten is weten. Ga uitproberen bij welke handeling of activiteit de verbinding wegvalt. Totdat je het kan reproduceren. Want jouw situatie komt mij niet over als uitzonderlijk of uitgebreid.

En staat de meest recente firmware er al op?
https://www.tp-link.com/n...d/archer-ax6000/#Firmware
Wat is regelmatig?
Wat is veel?
Wat is groot?
1 TS251D voor download
Zijn dit toevallig torrents, want die willen nog wel eens buffers vol laten lopen. Dan zou ik niet een ander apparaat zoeken, maar mijn client anders configureren.
1 TV (Samsung)
IP-tv leverde mij bij KPN wegvallend internet op. IGMP was de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
JaDatIsPeter schreef op maandag 13 juni 2022 @ 12:19:
[...]

Meten is weten. Ga uitproberen bij welke handeling of activiteit de verbinding wegvalt. Totdat je het kan reproduceren. Want jouw situatie komt mij niet over als uitzonderlijk of uitgebreid.

En staat de meest recente firmware er al op?
https://www.tp-link.com/n...d/archer-ax6000/#Firmware

[...]

Wat is regelmatig?
Wat is veel?
Wat is groot?

[...]

Zijn dit toevallig torrents, want die willen nog wel eens buffers vol laten lopen. Dan zou ik niet een ander apparaat zoeken, maar mijn client anders configureren.

[...]

IP-tv leverde mij bij KPN wegvallend internet op. IGMP was de oplossing.
Meest recente firmware staat erop.
Het internet valt weg zodra je idd volle snelheid download, dit niet alleen met torrents maar ook bv bij het installeren van een groot programma (dcs, msfs)

Hoe kan ik zien hoe de buffers vol lopen ?
Via de webpagina van de router ?

(Zoals gezegd zit ik nog een paar weken op mijn werk, en de tp-link app geeft weinig tot geen hardware informatie)

[ Voor 5% gewijzigd door dierkx36 op 13-06-2022 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-09 09:07

CaDje

Framedrops for life

Je kunt als echte tweaker natuurlijk ook zelf een router bouwen met bijvoorbeeld Pfsense of OPNsense. Dan kun je de bestaande tplink router als accespunt gebruiken voor je draadloze apparaten.

Je kunt ook nog kijken of je ddwrt of openwrt op je tplink kunt zetten, dit geeft meestal ook wat meer configureer mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
CaDje schreef op maandag 13 juni 2022 @ 13:03:
Je kunt als echte tweaker natuurlijk ook zelf een router bouwen met bijvoorbeeld Pfsense of OPNsense. Dan kun je de bestaande tplink router als accespunt gebruiken voor je draadloze apparaten.

Je kunt ook nog kijken of je ddwrt of openwrt op je tplink kunt zetten, dit geeft meestal ook wat meer configureer mogelijkheden.
Ik ben goed met desktops bouwen, maar zelf een router bouwen ligt eerlijk gezegd boven mijn kennis niveau

(Zelf een nas boven staat nog wel op de planning)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decarsul
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-07 12:44
Hallo dierkx,

Ik ben misschien wat laat met mijn reactie maar...
Wat zijn je wensen precies?

Moet er WiFi op zitten, of kan je af met de oude TP-link als AP (of eventueel losse AP's)?
Heb je uitbreiding wensen? Zowel in aantal als bandbreedte?
Moet het een Router + Modem zijn, of is router alleen ook goed? (ofwel, moet WAN ondersteunen ja / nee?)
Zijn het hebben / configureren van Vlan's of DHCP servers een pre?
Wil je eventueel Power over Ethernet? Mocht je een camera of accespoint willen installeren hiermee.

En... als ik je reacties lees, maak je gebruik van Ziggo. Waarmee je een Coax modem gebruikt. Dan komt WAN waarschijnlijk te vervallen, tenzij je over wilt op glasvezel? Staat de ziggo box in Bridge modus, of heb je DMZ aanstaan naar een eigen router met eigen Subnet?

[ Voor 20% gewijzigd door Decarsul op 16-06-2022 10:43 ]

Pagina: 1