Voor de slaapkamer van onze dochter zijn we aan het kijken of we iets als een vide / vliering / slaapzoldertje kunnen maken. De kamer is 3,23m hoog en hoewel niet overdreven veel verticale ruimte, zou dit genoeg moeten zijn (ze groeit niet/nauwelijks meer).
Het lastige is dat 1 muur van de kamer flauw schuin loopt. Geen idee hoe het constructietechnisch precies in elkaar zit, maar volgens mij redelijk standaard "schuin dak" met een dun plaatje en daarachter isolatiemateriaal. Misschien nuttige info: nieuwbouwwoning uit 2010.
We hebben een redelijk beeld van hoe we het op moeten zetten, alleen die schuine muur zorgt nog voor de nodige vraagtekens.
Eerst wat plaatjes van de situatie: de kamer zelf en de afmetingen (de stippellijn op de linkerplattegrond is de breedte op plafondhoogte):
De vloer van de vliering komt op ongeveer 180cm hoogte (ja, we weten dat het bovenin dan krap wordt, maar de prinses heeft gesproken
) en zal de volledige lengte en breedte tussen deurpost en raam beslaan (317cm x ±230cm). Bij het raam komt een uitsparing van ongeveer 80x120cm waar een trappetje naar boven komt, en dit zorgt er tevens voor dat er nog iets van licht naar binnen komt.
Aan de linkerkant (standaard binnenmuur, volgens mij heet dat celbeton?) is het makkelijk: balk tegen de muur en hierop komen de dwarsbalken (50x120mm). Ik weet niet of het noodzakelijk is, maar voor mijn gevoel is het wel veilig om deze balk niet alleen aan de muur te bevestigen maar ook op een drietal staande balken te laten rusten op de vloer.
De grootste vraagtekens zitten rechts, aan de schuine muur. Aan de buitenmuurkant kunnen we de kopse kant van de balk zo stevig bevestigen als mogelijk, maar dan heb je nog 3,17m waar de balk ook ondersteund moet worden. De twee opties die we zien zijn de volgende, met hun voor- en nadelen (eigenlijk zoals de tekeningen van @reaL_G uit dit andere topic):
Hebben jullie tips voor deze constructie?
Het lastige is dat 1 muur van de kamer flauw schuin loopt. Geen idee hoe het constructietechnisch precies in elkaar zit, maar volgens mij redelijk standaard "schuin dak" met een dun plaatje en daarachter isolatiemateriaal. Misschien nuttige info: nieuwbouwwoning uit 2010.
We hebben een redelijk beeld van hoe we het op moeten zetten, alleen die schuine muur zorgt nog voor de nodige vraagtekens.
Eerst wat plaatjes van de situatie: de kamer zelf en de afmetingen (de stippellijn op de linkerplattegrond is de breedte op plafondhoogte):
![]() | ![]() |
De vloer van de vliering komt op ongeveer 180cm hoogte (ja, we weten dat het bovenin dan krap wordt, maar de prinses heeft gesproken
Aan de linkerkant (standaard binnenmuur, volgens mij heet dat celbeton?) is het makkelijk: balk tegen de muur en hierop komen de dwarsbalken (50x120mm). Ik weet niet of het noodzakelijk is, maar voor mijn gevoel is het wel veilig om deze balk niet alleen aan de muur te bevestigen maar ook op een drietal staande balken te laten rusten op de vloer.
De grootste vraagtekens zitten rechts, aan de schuine muur. Aan de buitenmuurkant kunnen we de kopse kant van de balk zo stevig bevestigen als mogelijk, maar dan heb je nog 3,17m waar de balk ook ondersteund moet worden. De twee opties die we zien zijn de volgende, met hun voor- en nadelen (eigenlijk zoals de tekeningen van @reaL_G uit dit andere topic):
- Muurbalk "rechtop" en ondersteunen door drie verticaal geplaatste balken: er zit dan nauwelijks bevestiging aan de schuine muur zelf, maar volgens mij is de verticale kracht op de staande balken samen met het feit dat alle dwarsbalken van muur tot muur lopen al voldoende?
- Muurbalk haaks op schuine muur zetten: dit is het netste, ook omdat je zo de vollledige onderruimte vrij laat, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat dat wandje dit kan vasthouden als al het gewicht van vliering + bed + kind(eren) erop rust. Aan de andere kant, nu ik het zo opschrijf, zouden hier misschien toch ook wel staanders onder kunnen (waarbij het "nette" voordeel wegvalt).
Hebben jullie tips voor deze constructie?
:strip_exif()/f/image/B6cQR0FcdreDrhIWKPyeDhC1.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/iWwbbmbnJEEheBMaxg3pCtTA.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/Q2mihKIyvlWCcSf9OKwMkiHQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HzEwT0flm2siMOQsG0NOROyp.jpg?f=fotoalbum_large)