Advies slaapvliering maken met 1 schuine muur

Pagina: 1
Acties:

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-12 17:12
Voor de slaapkamer van onze dochter zijn we aan het kijken of we iets als een vide / vliering / slaapzoldertje kunnen maken. De kamer is 3,23m hoog en hoewel niet overdreven veel verticale ruimte, zou dit genoeg moeten zijn (ze groeit niet/nauwelijks meer).

Het lastige is dat 1 muur van de kamer flauw schuin loopt. Geen idee hoe het constructietechnisch precies in elkaar zit, maar volgens mij redelijk standaard "schuin dak" met een dun plaatje en daarachter isolatiemateriaal. Misschien nuttige info: nieuwbouwwoning uit 2010.

We hebben een redelijk beeld van hoe we het op moeten zetten, alleen die schuine muur zorgt nog voor de nodige vraagtekens.

Eerst wat plaatjes van de situatie: de kamer zelf en de afmetingen (de stippellijn op de linkerplattegrond is de breedte op plafondhoogte):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D0fnJxW62fBJTsTxf_Yjo6gpKrM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B6cQR0FcdreDrhIWKPyeDhC1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u2fNATQ_2acRsAwalV3hr6Zt_MA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iWwbbmbnJEEheBMaxg3pCtTA.jpg?f=fotoalbum_tile

De vloer van de vliering komt op ongeveer 180cm hoogte (ja, we weten dat het bovenin dan krap wordt, maar de prinses heeft gesproken :P) en zal de volledige lengte en breedte tussen deurpost en raam beslaan (317cm x ±230cm). Bij het raam komt een uitsparing van ongeveer 80x120cm waar een trappetje naar boven komt, en dit zorgt er tevens voor dat er nog iets van licht naar binnen komt.

Aan de linkerkant (standaard binnenmuur, volgens mij heet dat celbeton?) is het makkelijk: balk tegen de muur en hierop komen de dwarsbalken (50x120mm). Ik weet niet of het noodzakelijk is, maar voor mijn gevoel is het wel veilig om deze balk niet alleen aan de muur te bevestigen maar ook op een drietal staande balken te laten rusten op de vloer.

De grootste vraagtekens zitten rechts, aan de schuine muur. Aan de buitenmuurkant kunnen we de kopse kant van de balk zo stevig bevestigen als mogelijk, maar dan heb je nog 3,17m waar de balk ook ondersteund moet worden. De twee opties die we zien zijn de volgende, met hun voor- en nadelen (eigenlijk zoals de tekeningen van @reaL_G uit dit andere topic):
  • Muurbalk "rechtop" en ondersteunen door drie verticaal geplaatste balken: er zit dan nauwelijks bevestiging aan de schuine muur zelf, maar volgens mij is de verticale kracht op de staande balken samen met het feit dat alle dwarsbalken van muur tot muur lopen al voldoende?
  • Muurbalk haaks op schuine muur zetten: dit is het netste, ook omdat je zo de vollledige onderruimte vrij laat, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat dat wandje dit kan vasthouden als al het gewicht van vliering + bed + kind(eren) erop rust. Aan de andere kant, nu ik het zo opschrijf, zouden hier misschien toch ook wel staanders onder kunnen (waarbij het "nette" voordeel wegvalt).
De muurbalk willen we het liefst niet door laten lopen over de gehele lengte van de kamer (om zo aan 2 kanten aan een verticale muur te kunnen bevestigen), maar als het niet anders kan, dan is het ook niet onmogelijk.

Hebben jullie tips voor deze constructie?

• reaL_G
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-12 11:53

reaL_G

G

rechts is een schuindak denk ik (op basis van de plint die ik zie).
gewoon een randbalk strak tegen schuindak plaatsen, controleer ff je hoh van je sporen. 610/407mm dan weet je waar je moet schroeven. randbalk andere kant, en balklaag met schoentjes ertussen oid.

evt aan de einden van de randbalk (schuin dak) doorsteunen met een houten kolom naar de vloer. dan heb je geen tussen kolommen nodig, en weet je zeker dat de belasting op de vloer komt, beetje ontlasten van schuin dak.
(evt kolom recht naar benden onder randbalk schuin dak, en driehoekje dichtzetten met gips oid)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4C4yjsQC4X7qLqSbAS-C_8XNbnA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q2mihKIyvlWCcSf9OKwMkiHQ.jpg?f=fotoalbum_large

sowieso ff constructief advies inwinnen,
betreffende dak/vloer constructie en nieuw te plaatsen delen.

[ Voor 4% gewijzigd door reaL_G op 12-06-2022 15:43 ]

GiTS

• sjroorda
reaL_G schreef op zondag 12 juni 2022 @ 15:41:
rechts is een schuindak denk ik (op basis van de plint die ik zie).
gewoon een randbalk strak tegen schuindak plaatsen, controleer ff je hoh van je sporen. 610/407mm dan weet je waar je moet schroeven. randbalk andere kant, en balklaag met schoentjes ertussen oid.

evt aan de einden van de randbalk (schuin dak) doorsteunen met een houten kolom naar de vloer. dan heb je geen tussen kolommen nodig, en weet je zeker dat de belasting op de vloer komt, beetje ontlasten van schuin dak.
(evt kolom recht naar benden onder randbalk schuin dak, en driehoekje dichtzetten met gips oid)

[Afbeelding]

sowieso ff constructief advies inwinnen,
betreffende dak/vloer constructie en nieuw te plaatsen delen.
Met "strak tegen schuindak plaatsen" - bedoel je daarmee verticaal (#1 in het plaatje hieronder) of in lijn met het dakwandje (#3)? Of zie ik in jouw linker schets zelfs dat je de balk afschuint en hem daarmee zowel verticaal als strak tegen de muur hebt (#2)?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8G6ssUDHp83OKJgcr0_w6S9zw8U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HzEwT0flm2siMOQsG0NOROyp.jpg?f=fotoalbum_large
En je geeft daarmee aan dat de >3m lengte (zéker met een enkele houten kolom aan het einde naar de vloer toe) geen enkel probleem zal geven met de draagkracht? Ik zie zo voor me dat bij de eerste keer springen de schroeven uit het wandje schieten. Misschien heb ik te weinig vertrouwen in de kracht van hout en schroeven :).

• reaL_G
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-12 11:53

reaL_G

G

het is maar een principe op basis van fotos!!!!

vloerhoogte is toch op 180cm, dus kolom is dan die lengte. dat zou in hout moeten kunnen.

randbalk tpv schuin dak is optie 1 en 2 tezamen, dus een afgeschuind deel en recht deel.
randbalk zit op meerdere plaatsen (tpv elke spoor) aan het dak gekoppeld.
de balk aan muurkant zit dus ook op meerdere plaatsen gekoppeld aan de muur.

omdat de constructie niet echt bekend is,
draagkracht vloer/soort dak en verdeling in element).
plaats ik express liever een randbalk evenwijdig aan de muur en dak dan als tussen de muur en dak.
bij een evenwijdige balk verdeel je de krachten over het gehele dakelement/lengte muur. ipv randbalk dwars met gecentreerde puntlasten op 2 plaatsen.

de schuine kolom is puur praktisch, beetje halfspant principe. eind kolommen kan je altijd plaatsen maar let op wat voor vloer je hebt evt leidingwerk in de vloer etc. vandaar dat ik deze weglaat.

[ Voor 12% gewijzigd door reaL_G op 12-06-2022 17:21 ]

GiTS

• Jron667
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:08
De dochter van mijn vriendin wilde hetzelfde, alleen in ons geval was er al een vliering boven haar kamer. Ze heeft er ongeveer een maand geslapen, toen de zomer begon is ze heel snel weer op haar eigen kamer gaan slapen. Het klinkt leuk maar het wordt echt warm boven in een kamer.

• sjroorda
Jron667 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 16:17:
De dochter van mijn vriendin wilde hetzelfde, alleen in ons geval was er al een vliering boven haar kamer. Ze heeft er ongeveer een maand geslapen, toen de zomer begon is ze heel snel weer op haar eigen kamer gaan slapen. Het klinkt leuk maar het wordt echt warm boven in een kamer.
Ha, dat is exact wat we nu ook aan het ontdekken zijn! Overigens bedankt voor de adviezen hierboven, had ik nog niet op gereageerd maar nemen we zeer zeker mee.
Pagina: 1