Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerDim
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 18-06-2022
Hallo allemaal,

Ik ben sinds enige tijd 2e eigenaar van een huis met daarbij 3 zonnepanelen met Mastervolt Soladin 600.

In de app van mijn energielevermacier zie ik zeer weinig teruglevering (een paar kwh per jaar). Daarom vermoed ik dat er iets niet goed gaat.
Op de Mastervolt Soladin 600 knipperen oranje lampjes (soms langzaam soms heel snel) en als de zon schijnt komt er geluid van het apparaat.
In de handleiding die ik online gevonden heb staat niks over oranje lampjes. Dus daar heb ik weinig aan gehad.

Heeft iemand van jullie een idee wat die oranje lampjes betekenen?
En hoe ik kan zien wat de installatie opwekt (los van de informatie vanuit energieleverancier)?

Alvast heel erg bedankt!

Beste antwoord (via MerDim op 18-06-2022 23:03)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:04

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Geen ervaring met de Soladin. Maar als je wilt weten of ze opwekken kan je eens gewoon alle andere gebruikers in huis uit zetten (gewoon de groepen uit) tijdens veel zon. Dan zou de meter moeten terugdraaien (indien analoog) of een van de terugleveren telramen moet oplopen.

[edit]
In de handleiding die ik gevonden heb zou geel knipperen betekenen dat hij netjes aan het opwekken is. En wel:
In normal operation it flashes yellow: the longer the LED illuminates yellow, the more power is converted.
Lijkt me dus typische geel-oranje verwarring. Meeste mensen noemen de middelste lamp van een verkeerslicht ook oranje terwijl die officieel geel is. Volgens de Soladin zou het dus prima werken.

[ Voor 53% gewijzigd door Septillion op 12-06-2022 14:03 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:04

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Geen ervaring met de Soladin. Maar als je wilt weten of ze opwekken kan je eens gewoon alle andere gebruikers in huis uit zetten (gewoon de groepen uit) tijdens veel zon. Dan zou de meter moeten terugdraaien (indien analoog) of een van de terugleveren telramen moet oplopen.

[edit]
In de handleiding die ik gevonden heb zou geel knipperen betekenen dat hij netjes aan het opwekken is. En wel:
In normal operation it flashes yellow: the longer the LED illuminates yellow, the more power is converted.
Lijkt me dus typische geel-oranje verwarring. Meeste mensen noemen de middelste lamp van een verkeerslicht ook oranje terwijl die officieel geel is. Volgens de Soladin zou het dus prima werken.

[ Voor 53% gewijzigd door Septillion op 12-06-2022 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Kan het niet zijn dat de LED een beetje verkleurd is door de ouderdom?

Je kan aan de hand van de knipperfrequentie zien wat er aan de hand is, zie pag 12.
https://www.paulspullen.n...wijziging-Soladin-600.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18:35
De mastervolt is maximaal goed voor 500watt dus dan kan het best zijn dat je dat niet terugziet op je jaar afrekening. Het geel knipperen is normaal, zeker wanneer het sneller gaat bij veel zon. Fouten geeft de mastervolt aan met rood knipperen.

4x SF165 & 3x SF170 op huisje uit 1896

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:14

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Is dat zo'n plug-in omvormer (met stekker) ? Zo ja, als je meer details wilt kan je er zo'n smart stekker met kWh meting tussen zetten van 2 tientjes.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
dat knipperen hoort, hoe sneller het knippert hoe meer er wordt opgewekt.
Pas als ze rood knipperen is er iets niet goed.

Maar zo weinig paneel levert gewoon weinig op, meestal niet genoeg om teruglevering te registreren.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-05 17:23
@MerDim
een soladin is maar 500W, dus die zie je heel moeilijk op je "slimme"meter.
je voert in voor de aansluiting, dus eerst word de stroom in huis gebruikt dan pas gaat er door naar de "slimme"meter.
aangezien je huis gebruik al snel 300W kan zijn, dan zie je niet veel van die 500W.

oplossing kan zijn een tussen meter plaatsen.
maar 500W aan omvormer dat is niet veel (vergelijk ik heb 4500W aan omvormer), dus stop daar niet te veel geld in.
zoiets is dan nog wel leuk als je er zin in hebt:
https://www.hornbach.nl/s...e-F/10303359/artikel.html
is niet perfect, maar geeft je wel inzicht. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Stop er eens een Energy Socket tussen, dan kun je precies zien wat die panelen opweken.

Ik heb ooit eens zoiets gehad met 300W paneel en die leverde zo’n 300kWh per jaar op.
En hoe meer ze opwekken hoe meer lawaai het apparaat maakt ;)

[ Voor 11% gewijzigd door HereIsTom op 12-06-2022 19:18 ]

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvandrie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-01 14:50
Ikzelf heb ook een Soladin 600.
Wat je beschrijft is conform normale bedrijfsvoering.

Naarmate meer zon, dan knippert hij sneller.
Ventilator gaat draaien idd ivm warmte ontwikkeling bij conversie stroom wanneer zonnepanelen veel gelijkstroom leveren, veel zon dus.

Dat je niets of nauwelijks wat ziet op de meter betekent dat de geproduceerde stroom direct opgenomen wordt door apparaten in je huis. Dat betekent dat je op die momenten minder van het lichtnet afneemt.
Pagina: 1