Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik heb het volgende probleem : Mijn RTX 2060 Super draait met PCIE X8 ipv X16 volgens zowel GPU-Z als HWinfo. Overigens functioneert alles prima, maar ik wil natuurlijk X16 omdat dat hoort te werken.

Moederbord is een Asus TUF GAMING B660M-PLUS WIFI D4

De 2 NVME slots zijn beide bezet en ik kan in de handleiding niets vinden over een beperking voor het X16 slot in combinatie met de 2 NVME slots.

In de Bios wordt de kaart herkent met X8 gek genoeg, dus het kan niet aan Windows liggen. Toch heb ik ook onder windows 11 alles geprobeerd wat ik kon bedenken.

Qua moederbord het volgende
- Contacten schoongemaakt en gecontroleerd
- Nieuwste Bios en clear Cmos

Nog steeds draait de kaart op X8 ipv 16. Heeft iemand enig idee ? Bedankt !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:15
Heb je al op het vraagtekenvorm gedrukt op het 1e tabblad van gpu-z, degene waar PCI-E-snelheid bij wordt getoond?

https://www.techpowerup.com/gpuz/
(1e screenshot en daarop halverwege rechts)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:50

Umbrah

The Incredible MapMan

Zit je wel in het bovenste slot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Niet online
Ja bovenste slot en inderdaad de gpu belast om te zien of hij naar x16 gaat, maar helaas nog steeds x8.

Ook in de bios de pciex16 op gen3 gezet IPV auto, maar ook dat hielp niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• muisje1997
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 03-08-2022
ik denk dat het toch een beperking is vanwege de 2x m2 nvme drives vanuit de cpu/moederbord

welke cpu heb je ?

[ Voor 11% gewijzigd door muisje1997 op 12-06-2022 14:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:17

br00ky

Moderator Harde Waren
Ik heb verder niet de manual doorgelezen, maar als je je SSD's verdenkt, haal er eens eentje uit :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Niet online
muisje1997 schreef op zondag 12 juni 2022 @ 14:06:
ik denk dat het toch een beperking is vanwege de 2x m2 nvme drives vanuit de cpu/moederbord

welke cpu heb je ?
Dat zat ik ook te denken, ik heb alle documentatie van het moederbord erbij gehaald maar helaas staat er niets in over pcie beperkingen. Ik draai een 12400

Ook nog geprobeerd de interne gpu uit te zetten in de bios maar ook dat leverde geen resultaten

Over het eruit halen van de m2's de eerste zit aan de cpu pcie lanes de andere aan de chipset. Zou toch van de gekke zijn als je geen boot nvme + een grafische kaart kan hebben zonder beperking ?

[ Voor 17% gewijzigd door HaseMike op 12-06-2022 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Niet online
Net even de specificaties van de cpu bekeken, die heeft 1x16 + 4 lanes. 16 voor de gpu en 4 voor de nvme die moeten dus samen geen probleem zijn
Pagina: 1