Access Point advies

Pagina: 1
Acties:
  • 247 views

Vraag

• Roel_81
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-01-2025
Ik zoek een?
Access Points om overal in woning (en liefst ook nog tuin) dekking te hebben qua wifi netwerk. Afhankelijk van aansluitingen op Access Point zal er een laptop/spelcomputer of TV op worden aangesloten.

Wat is je budget?
Maximaal € 1000 Euro maar hoe goedkoper hoe beter natuurlijk.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet merk of type gebonden..

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Eind dit jaar ga ik verhuizen naar een andere woning en dat moment wil ik gebruiken om direct een zo stabiel mogelijk wifi netwerk aan te leggen.

In de nieuwe woning ga ik Ziggo als provider krijgen met het Ziggo start internetabonnement (75 mbit/s download, 1- mbit/s upload), deze provider heb ik nooit gehad dus ik ben totaal onbekend met hun apparatuur en dekking ect. Netwerk gaat gebruikt worden voor dag- dagelijkse zaken zoals videostreaming, videomeetings en enkele online spellen.

[quote]
Ik heb nog geen metingen o.i.d. kunnen uitvoeren in de woning dus ik weet niet hoe sterk het wifi signaal is dus weet niet of er überhaupt iets aangeschaft dient te worden maar ik ben op voorhand alvast liever op de hoogte.
[/quote

In de woning zijn op diverse punten coaxkabels aanwezig welke ik kan vervangen voor ethernet kabels dus ik kan vrijwel ieder vertrek bereiken.

Woning:
- vrijstaande woning met een woonoppervlakte van 200 m2.
- redelijk veel beton en glas aanwezig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sNcJTNUGeiwRhih-o-qGh35udNI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hsn40zP2jyxxwhHIqLuzfWae.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zWGfs3bQ1X_fQU7YEfUyc0CQXHE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uuoXV7mpqjCOcF8LtZnAJOhB.jpg?f=user_large

Apparaten op netwerk
Vermoed dat er zo`n 40 a 50 apparaten waaronder smart TV`s, spelcomputers en laptops gebruik zullen gaan maken van het netwerk. De meeste apparaten zullen via wifi verbinding maken op het netwerk i.p.v. op een bekabelde manier. Nu beschikken wij nog niet over wifi 6 apparatuur, in toekomst zal dit mogelijk wel het geval zijn. .

Om dekking te realiseren dacht ik aan:

- Standaard Ziggo router in meterkast (hieraan swtich koppelen i.v.m. bekabeld aansluiten Access Points)
- 1 Access Point in Garage bekabeld aansluiten op Ziggo router
- 1 of 2 Access Point(s) op 1ste etage bekabeld aansluiten op Ziggo router
(kamer links voor en rechtsachter plattegrond afhankelijk van advies en meting dekking)
- 1 Access Point op de 2de etage bekabled aansluiten op Ziggo router

Ik zie veel Ubiquiti , TP-link en Netgear Access Points voorbijkomen maar zie door de bomen het bos niet meer….

Wat is voor mij in mijn situatie nu bijvoorbeeld een reden om voor de Ubiquiti UniFi6 Professional te kiezen i.p.v. voor de TP-Link Deco X60 ? Kosten zijn nogal verschillend namelijk en ik heb het start abonnement qua internet dus geen hoge snelheden.

Ik verwacht zeker niet dat jullie mijn huiswerk doen maar een zet in de juiste richting zou fijn zijn.

- Ik zoek Access Points welke eenvoudig te installeren en instelbaar zijn,
- Geen aparte instellingen zoals Quality over Service o.i.d. noodzakelijk om te kunnen instellen,
- Bepaalde Access Points welke ik in combinatie met Ziggo beter kan mijden of juist zou moeten kiezen?
- Als het niet prijzig hoeft te zijn om dekkend WIFI netwerk te krijgen dan graag,

Wat is nu voor mij als leek het grote verschil tussen al die Access Points? Ik kijk nu vooral naar de prijs en aansluit mogelijkheden gezien ik van de rest geen verstand heb.

Alle reacties

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-01 14:40
Uit welk jaar komt het huis? Nieuwbouw betekent vaak meer AP’s vanwege dikke muren. Heb je loze leidingen in de meterkast die naar bepaalde kamers gaan? De doelstelling is dat je een wired backhaul hebt ipv een wireless mesh zodat je geen connectie problemen ondervindt.

De Unifi Pro’s zijn vrijwel nooit nodig. Liever 3x Unifi Light’s met een Unifi switch en misschien nog een extra switch afhankelijk van bekabelde aansluitingen. Controller kan via NAS, RPi of cloudkey. De reden waarom Ubiquiti Unifi populair is is dat het erg uitgebreid is en goed stabiel werkt. Het is wel duur, maar biedt een hoge kwaliteit / prijs verhouding.

Overigens bevat het instap abbo van Ziggo een erg zwakke upload. Vergaderingen via Teams haperen. Je kunt beter een 100Mbps VDSL abbo nemen met NLZiet (als jouw gezin tv kijkt). Krijg je meer waar voor je geld.

• Roel_81
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-01-2025
Bedankt voor je snelle reactie, heb weer wat leesvoer om mij in te verdiepen.
Woning heeft bouwjaar 2005 dus is geen nieuwbouw.
Heb je loze leidingen in de meterkast die naar bepaalde kamers gaan?
Indien ik de coax vervang voor ehternetkabels heb ik wel je doelstelling van wired.
met een Unifi switch en misschien nog een extra switch afhankelijk van bekabelde aansluitingen. Controller kan via NAS, RPi of cloudkey.
Zal mij inlezen wat de voor en nadelen ect zijn van bovenstaande, had gelezen dat je de controller ook via PC kon instellen. Weet niet of dat een mogelijkheid is indien je verder niets wilt monitoren?
Overigens bevat het instap abbo van Ziggo een erg zwakke upload
Fijn dat je dit aangeeft, zal hier alvast rekening mee houden.

Maken merken Access Points over algemeen nog veel verschil qua stabiliteit?

[ Voor 7% gewijzigd door Roel_81 op 12-06-2022 14:22 ]

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:51

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Crosspost met: Hoe kan ik overal dekking in woning krijgen?, hier komt dus een slotje op.

Dit topic is gesloten.