Verlichting werkt niet (welk soort schakeling?)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bababa
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10-12-2022
In mijn badkamer zitten in het plafond vier spotjes. Deze lijken niet te werken. Hiernaast heb ik twee losse spotjes boven de spiegel en een afzuiging die wel werken.

Bij de ingang van de badkamer zit een schakelaar. Zodra ik deze gebruik, gaan de spotjes boven de spiegel en de afzuiging aan.

Naast de spiegel zit een stopcontact en een schakelaar. Als ik deze schakelaar omzet gebeurt er niets behalve dat het niet langer mogelijk is om met de schakelaar bij de deur de spotjes en de afzuiging te bedienen.

Ik vraag mij af op welke manier ik de spotjes in het plafond weer aan de praat krijg en waar mogelijk het probleem kan liggen.

Alvast dank voor het meedenken!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:49
Heeft het ooit wel gewerkt?

Reverse-engineeren op basis van een beschrijving is relatief lastig. Indien mogelijk zouden we in ieder geval foto's van de plekken waar je makkelijk bij kan zien. Dus draden die naar de stopcontacten en schakelaars gaan.
Bababa schreef op zondag 12 juni 2022 @ 10:58:
Naast de spiegel zit een stopcontact en een schakelaar. Als ik deze schakelaar omzet gebeurt er niets behalve dat het niet langer mogelijk is om met de schakelaar bij de deur de spotjes en de afzuiging te bedienen.
Staan deze spotjes+afzuiging dan aan of uit?

[ Voor 42% gewijzigd door OnTracK op 12-06-2022 11:05 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avoid
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-05 18:31
Spotjes uit plafond wippen en checken of er een trafo/adapter wordt gebruikt. Die kan stuk zijn. En de lampjes zelf checken natuurlijk.

Time flies like an arrow, fruit flies like a banana.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bababa
@OnTracK Ze staan dan aan. Als alles uitstaat, kan ik met de schakelaar naast de spiegel alles ook aanzetten. Als ik in dat geval de schakelaar bij in de ingang gebruik, gebeurt er ook niks.

En het heeft niet gewerkt sinds ik hier woon dus dat is lastig te beantwoorden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 17:40
Ja hier kan vrij veel aan de hand zijn :+

Schakelaar kapot, lampen allemaal kapot, misschien zit er een trafo voor die kapot is.
Misschien is de bedrading ergens kapot/onderbroken. Misschien is er überhaupt geen bedrading aanwezig.

Dit is lastig te beantwoorden.

Koop/leen een multimeter of duspol en ga iig eens meten op de bedrading achter de spotjes (daarvoor moet je wel de spotjes even los halen). Misschien dat je daar iets wijzer van wordt.

en haal de beide wandschakelaars eens los en bekijk eens hoeveel bedrading daar loopt en of deze allemaal is aangesloten.

En wat gebeurt er als je niet de eerste schakelaar bedient maar enkel die bij de spiegel? Gaat de verlichting dan ook gewoon aan?

[ Voor 10% gewijzigd door Aomi op 12-06-2022 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bababa
@Aomi dankjewel, ik zal eens proberen met een geleende spanningsmeter!

Heb een spotje losgehaald maar denk dat ik ze allemaal moet proberen op zoek naar een evt. trafo

De verlichting gaat inderdaad gewoon aan als ik het bedien met de schakelaar bij de spiegel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 17:40
Dan zijn die 2 schakelaars parallel geschakeld. Dan klopt het dat je met 1 vd 2 bedienen de verlichting aan krijgt, maar je daarmee de 2e schakelaar buitenspel zet.

Hoe dan de overige spotjes geschakeld zijn is echt lastig te bepalen vanaf hier :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bababa
Ik kan helaas niet bij de trafo. De draden zitten vast en ik heb alleen toegang door de gaten van de spots. Het plafond is een stuk verlaagd en niet makkelijk open te maken, lijkt te zijn gelijmd.. Zie ook de foto's

Ik wil over een paar jaar de badkamer aanpakken dus vraag me af of iemand nog tips/ideeën heeft om dit gemakkelijk/tijdelijk op te lossen zonder het plafond open te moeten zagen en de trafo/spots te vervangen. Ik zat zelf te denken aan draadloze led's maar lees daar online weinig positieve verhalen over. Slechte kwaliteit en enorm snel leeg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qhHsCo8AfbnWmkiK9L9U6O9W3i0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MRbGqAnx3Z05k5H1z4HgLfU6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastian433
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-05 23:33
wat voor lampen zitten er in de spots? 12 volt of 230 volt?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:57
Gaat de lamp boven het plafond wel aan?🤡

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bababa
@bastian433 12VAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/588FlLTaiDFmzvr06Ez3RZ_lIjM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4emhQrcieDEQW5WbSekiWa1e.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:58
Grootste kanshebber is een defecte trafo (of lampje als je even meet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bababa
Dankje, zie hierboven, ik kan helaas niet bij de trafo en zoek naar oplossingen buiten het open zagen van het plafond als het even kan...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:00
Ligt de trafo niet links achterin bij het spotje in die hoek. Zou je eventueel bij kunnen via dat spotje daar.
Met beetje geluk kun je die vervangen zonder al te veel moeite. Of is het zo eentje met een vaste stekker , want dan vraagt het wel iets meer werk. Kabel doorknippen en met wago’s nieuwe ertussen zetten.

Off-topic: wat een allegaartje van leidingen en draden daar boven het plafond. Handig altijd er ooit iets stuk gaat ;)

[ Voor 31% gewijzigd door koentjuh op 26-06-2022 12:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-03 21:35

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

@Bababa Kan je antwoord geven op de vraag van @The Fatal ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bababa
@The Fatal en @Firestorm nee die werkt niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bababa
@koentjuh hij zit daar inderdaad maar hij blijft haken achter de balk, heb vanuit alle spotjes (hoeken) een poging gedaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:28

FreakNL

Well do ya punk?

Dan zal toch het plafond open moeten.

Heb hier hetzelfde aan de hand gehad overigens maar toen bleek er gelukkig 1 led spot kapot te zijn (stonden in serie) ipv de driver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bababa
Ik vermoedde het al, dank toch voor jullie meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:37
je kan gewoon een vierkant of rond gat uitzagen uit het plafond en deze later weer terug plaatsen door 2 latten op het plafond te leggen (en vast te schroeven vanaf onder)
Dan in het gat het uitgezaagde deel terugplaatsen en vastschroeven.

Daarna met plamuur en een plamuurmes de schroeven en naden vullen.
Als het droog is even vlak schuren afhankelijk van je plamuurkunsten.
En achteraf je plafond schilderen.

Zie je niks meer van.

https://www.karwei.nl/klusadvies/a/gipsplaat-repareren

[ Voor 7% gewijzigd door FRANQ op 05-07-2022 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:06

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als hij blijft haken dan misschien met een latje ofzo proberen?

Je zou ook nog eens achter de schakelaars kunnen kijken. Misschien dat daar iets afgekoppeld is. Want ja, de twee schakelaar zitten dus parallel. Maar van oorsprong lijkt me dit niet zoals bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryDeCowboy
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-04 17:09
Dit lijkt op een bekend probleem, de zogenaamde hotelschakeling/serieschakeling.
Als dit het probleem is (wat vaak gebeurd door een montagefout in het begin), kun je dit vrij makkelijk oplossen door de schakelaar in de douche los te halen, hierbij moet de bruine ader aangesloten zitten op het P-contact, soms ook te herkennen aan een rood contact, nu zit waarschijnlijk een zwarte ader op dit contact en de bruine ader op een ander contact, als je deze aders omwisselt is het 9 vd 10 keer opgelost, hoef je ook het plafond niet open te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@HarryDeCowboy Dan kun je met de eerste schakelaar de boel niet meer aan zetten als je ze met de tweede uit hebt gedaan. Hier kan je ze juist met de eerste niet uit zetten als ze aan gedaan zijn met de tweede. Klinkt mij als parallel. Lijkt mij ook dat oorspronkelijk de schakelaar bij de spiegel alleen voor het licht bij de spiegel bedoeld was en de andere voor de rest van de spotjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarryDeCowboy
Septillion schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 13:06:
@HarryDeCowboy Dan kun je met de eerste schakelaar de boel niet meer aan zetten als je ze met de tweede uit hebt gedaan. Hier kan je ze juist met de eerste niet uit zetten als ze aan gedaan zijn met de tweede. Klinkt mij als parallel. Lijkt mij ook dat oorspronkelijk de schakelaar bij de spiegel alleen voor het licht bij de spiegel bedoeld was en de andere voor de rest van de spotjes.
Dat wordt door de TS niet echt gezegd, volgens hem werkt schakelaar 1 altijd, alleen zodra schakelaar 2 bediend wordt, doet schakelaar 1 niets meer. Dat is wel exact wat er gebeurd als de hotelschakeling verkeerd is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@HarryDeCowboy Dat is waar, ik las het even aan een stuk. Als in, schakelaar bij deur aan, spotjes staan aan, schakelaar bij spiegel ook aan, spotjes staan nog steeds aan, schakelaar bij deur uit zetten heeft geen zin meer. Maar je zou het ook in de uit stand kunnen lezen ja :+

Maar hotelschakeling met schakelaar bij de spiegel lijkt me alleen niet logisch :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryDeCowboy
Septillion schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 13:13:
@HarryDeCowboy Dat is waar, ik las het even aan een stuk. Als in, schakelaar bij deur aan, spotjes staan aan, schakelaar bij spiegel ook aan, spotjes staan nog steeds aan, schakelaar bij deur uit zetten heeft geen zin meer. Maar je zou het ook in de uit stand kunnen lezen ja :+

Maar hotelschakeling met schakelaar bij de spiegel lijkt me alleen niet logisch :+
Helemaal eens, het leest wat ongebruikelijk.
Als ik het goed lees zou dan schakelaar 1 naast de spiegel zitten die incorrect is aangesloten.
In dit geval zou ik als ik TS was eerst in ieder geval de schakelaars van de muur af schroeven om dit te checken, dat scheelt je plamuren en gedoe mocht dit het zijn.

Oveirgens zou het ook goed kunnen dat spotjes + afzuiging direct is aangesloten op het lichtpunt bediend door schakelaar bij de deur.
Dan zou het schematisch zijn: Schakelaar deur -> lichtpunt binnen -> schakelaar spiegel -> spotjes/afzuiging
Als dan de schakelaar bij de deur in de uit-stand staat is de volledige spanning van de badkamer af, dan kun je bedienen wat je wilt maar gaat de verlichting nooit aan, totdat je schakelaar 1 weer inschakelt, dan zou de schakelaar in de badkamer weer precies moeten doen wat 'ie hoort te doen.
Pagina: 1