Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Mogelijk kortsluiting, hoe kan ik die toestel vinden ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 28-10 17:11

noucmen

Kiesgierig

Topicstarter
Beste allen, sinds 2 dagen heb ik misschien een kortsluiting in mijn net gekocht woning, de vorige eigenaar heeft dit nooit gezien. Omdat ik erg weinig verstand van electrische systeem in NL heb, moet ik zelf experimenteren. Graag advies om hoe ik verder kan. Bedankt

Hier is de gedrag van die schakelaren: met alle stopcontacten in de woonkamer AAN gedaan: Vaak genoeg gaat de aardlekschakelaar (nr 8 in de foto) UIT na 2 minuten tot een paar uren, vanaf de moment dat alle schakelaren AAN gedaan waren

Ik heb geprobeerd om alle mogelijk toestels in de woonkamer te ontbinden om te testen, maar tot nu toe heb ik die nog niet gevonden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jtd-z3tQf1NlYpoMb4E_B4iY1uU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5pCzbOYP5bpm9oRynwNgcrwD.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb deze 3 experimenten gedaan in 3 dagen, mogelijk zijn de toestels (die verbonden zijn met de stopcontacten) tussen de 3 dagen anders van elkaar.
  1. Dag 1: Video 1: https://youtube.com/shorts/u7Y8k-zg7JM
- Beginnen met schakelaar 5 = uit, 7 = uit, 8 = aan. Als ik 5 aan doe, is er geen ongewenst gedrag.
- Beginnen met schakelaar 5 = aan, 7 = uit, 8 = aan. Als ik 7 aan doe, hoor ik een sirene.
  1. Dag 2: Video 2: YouTube: SchakelaarProbleem 20220608 190501
- Beginnen met schakelaar 5 = uit, 7 = aan, 8 = uit. Als ik 8 aan doe, hoor ik een sirene, na 10 seconds is er geen sirene meer, daarna gaat 8 automatisch weer uit na een tijdje (2 minuten tot een paar uur)
  1. Dag 3: Video 3: YouTube: SchakelaarProbleem 20220611 232139
- Beginnen met schakelaar 5 = aan, 7 = aan, 8 = uit. Als ik 8 aan doe, gaat hij meteen uit
- Beginnen met schakelaar 5 = aan, 7 = uit, 8 = uit. Als ik 8 aan doe, gaat hij meteen uit.
- Beginnen met schakelaar 5 = uit, 7 = uit, 8 = uit. Als ik 8 aan doe, blijft hij aan.
- Beginnen met schakelaar 5 = uit, 7 = uit, 8 = aan. Als ik 5 aan doe, gaat 8 uit.
- Beginnen met schakelaar 5 = uit, 7 = uit, 8 = aan. Als ik 7 aan doe, hoor ik een sirene

7500 Wp = 5500 Kwh, alles e-bikes, considering Airco vs WarmtePomp

Alle reacties

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-11 16:44
Misschien is het handig om je te realiseren hoe een groepenkast werkt. De stroom komt eerst door de hoofdschakelaar, gaat dan naar de aardlekschakelaar(s) en daarna naar de groepautomaten. Aardlekschakelaar 8 beveiligt dus groepen 5 t/m 7 (er staat 'groene groepen'). Dus als 8 uit staat, gaan 5 t/m 7 geen verschil maken, want die krijgen dan geen stroom.

Verder moet je even de problemen van elkaar scheiden. Je hebt het over 'hoor ik een sirene'. Misschien moet je even uitzoeken wat die sirene is? Vermoedelijk een rookmelder of een dergelijk apparaat. Heeft in ieder geval niks te maken met je stroomprobleem.

Blijft over je echte probleem, namelijk dat aardlekschakelaar 8 soms uit gaat. Dit is een aardlekschakelaar, als die tript betekent dit, dat je ergens in huis een aardlek hebt. Er lekt dus stroom naar aarde. Dat kan verschillende oorzaken hebben, maar we beginnen met de meest waarschijnlijke: de stroom die buiten het huis komt. Heb je een schuur of buitenlamp? Ga daar eerst maar eens kijken. Grote kans dat ergens water in de stroomleidingen terecht komt. De stroom naar een schuur gaat meestal met een grondkabel, die komt uit in de schuur in een lasdoos waar het overgaat in normale bedrading. Trek de deksel maar eens van die lasdoos. Als je buitenlampen hebt, trek die maar eens van de buitenmuur en kijk of er water in de centraaldoos lekt.

Heb je dit allemaal gecontroleerd en is alles in orde, dan heb je een defect apparaat. Waarschijnlijk een geaard apparaat. Trek alle apparaten met randaarde maar eens uit de stopcontacten en zet de aardlek weer aan. Grote kans dat hij dan wel aan blijft. Dan 1 voor 1 de apparaten weer aansluiten. Met een beetje geluk tript de aardlek meteen als je het defecte apparaat aansluit. Anders telkens even wachten. Het is een beetje troubleshooten, maar met systematisch werken vind je het kapotte apparaat wel. Uit je beschrijving heb ik het idee dat je probleem in groep 5 zit.

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-10 09:54
Houd in het achterhoofd dat dit kan gaan om een verzwegen gebrek. Mochten hier bijzonder hoge kosten uit voortvloeien dan zeker de verkoper in gebreken stellen hiervoor.

Kun je nog herinneren of groep 5 uit stond toen je net kwam wonen in dit huis?

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08:21
@noucmen Ik heb deze situatie ook gehad, na zoeken bleek bij 2 wandcontactdozen die nog nooit waren gebruikt de aarde en de nul verwisselt (vanuit nieuwbouw aan mij opgeleverd).
Waarom die netspanning gevoede rookmelder afging snap ik overigens nog steeds niet, maar leek erop alsof die kortsluiting zag op de voeding (korte knetter dip) en daarmee denkt dat er ergens brandgevaarlijke situatie is en daarom af gaat.
Ik heb het gevonden door met een lamp met stekker alle wandcontactdozen af te gaan in de woning totdat die tripte. Zelfde advies dus als hierboven.

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Topicstarter
Dank jullie wel, ik ga stap per stap zoeken

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:18
noucmen schreef op zondag 12 juni 2022 @ 03:41:
- Beginnen met schakelaar 5 = aan, 7 = uit, 8 = uit. Als ik 8 aan doe, gaat hij meteen uit.
- Beginnen met schakelaar 5 = uit, 7 = uit, 8 = uit. Als ik 8 aan doe, blijft hij aan.
- Beginnen met schakelaar 5 = uit, 7 = uit, 8 = aan. Als ik 5 aan doe, gaat 8 uit.
Het probleem zit dus in groep 5.

Zoek eerst eens uit wat daar allemaal op zit (alle schakelaars omhoog behalve 5 en kijk welke contactdozen en lichtpunten niet werken). Daar moet ergens je probleem zitten.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Topicstarter
Xander schreef op zondag 12 juni 2022 @ 16:24:
[...]

Het probleem zit dus in groep 5.

Zoek eerst eens uit wat daar allemaal op zit (alle schakelaars omhoog behalve 5 en kijk welke contactdozen en lichtpunten niet werken). Daar moet ergens je probleem zitten.
De probleem is: als groep 5 AAN is, duurt het nog even (vanaf 0 second tot een paar uur) tot dat schakelaar 8 uitgaat. Dus misschien een aparaat in groep 5 een aardlek heeft ?

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05:25

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Daar lijkt het op ja. Tijd om in kaart te brengen wat er allemaal op groep 5 zit en wat je tijdelijk uit kunt schakelen.

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Topicstarter
Groep 5 is woonkamer: daar heb ik 1 koelkast, 1 vriezer, 1 electrische piano, 1 plaatscherm TV, oplader voor 3 telefoon, 1 tafel lampje.

Een mogelijkheid is: misschien die zijn te veel voor dit woonkamer ?

Ik ben nu aan het testen of de koelkast anders zou reageren, als ik hem verbind met een andere groep (slaapkamer).

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:20
Zou zomaar kunnen, als je koelkast en vriezer toevallig op hetzelfde moment aan springen (bij pompen omdat de temperatuur te hoog is) krijg je een piek, maar dan zou schakelaar 5 om moeten slaan. Zeker als het oude modellen zijn.
Ps heb je geen aparte keuken groep? Bijzonder, met zoveel groepen...

[ Voor 6% gewijzigd door 99ruud99 op 13-06-2022 05:46 ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:18
noucmen schreef op maandag 13 juni 2022 @ 05:22:
Groep 5 is woonkamer: daar heb ik 1 koelkast, 1 vriezer, 1 electrische piano, 1 plaatscherm TV, oplader voor 3 telefoon, 1 tafel lampje.
Alléén de woonkamer? Dat kan natuurlijk, maar is niet gebruikelijk, meestal zit er méér op een groep. Bijvoorbeeld de hal, het toilet, buitenverlichting tegen de gevel, elektra in de schuur, mogelijk zelfs nog ruimtes op de verdieping.

Het kan alleen de woonkamer zijn, maar zorg dat je dit heel zeker weet, voordat je op de verkeerde dingen focust.

En kijk niet alleen naar gestekkerde toestellen maar ook naar vast aangesloten dingen (verlichtingsarmsturen, rookmelders etc.)
Een mogelijkheid is: misschien die zijn te veel voor dit woonkamer ?
Standaard gedrag wanneer je te veel aansluit is dat de installatieautomaat (groep) uitschakelt, nirt de aardlekschakelaar. De apparatuur die je noemt zou niet dermate veel lekstroom mogen veroorzaken dat de aardlekschakelaar uitschakelt.
Ik ben nu aan het testen of de koelkast anders zou reageren, als ik hem verbind met een andere groep (slaapkamer).
Zit die groep ook achter een andere aardlekschakelaar? Dus groep 1, 2 of 3? Het is voor deze test niet handig als je met een andere groep achter dezelfde aardlekschakelaar test (dus test niet op groep 6 of 7).

[ Voor 4% gewijzigd door Xander op 13-06-2022 06:38 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:57

FreakNL

Well do ya punk?

99ruud99 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 05:45:
Zou zomaar kunnen, als je koelkast en vriezer toevallig op hetzelfde moment aan springen (bij pompen omdat de temperatuur te hoog is) krijg je een piek, maar dan zou schakelaar 5 om moeten slaan. Zeker als het oude modellen zijn.
Je kan makkelijk een vriezer en een koelkast op 1 groep zetten.. Zelfs als het oude modellen zijn. Zet de TS nou niet op het verkeerde been.

Wat natuurlijk WEL kan is dat 1 van die dingen sluiting maakt...

PS
De WCD's in mijn keuken zitten ook gewoon ergens anders bij.. Sterker nog, bij mij is het een allegaartje;

Group1/2 Kookgroep (decicated)
Groep 4 Vaatwasser (dedicated)
Groep 5 Afzuigkap + verlichting keuken + andere meuk die niets met de keuken te maken heeft
Groep 8 Oven (dedicated)
Groep 9 WCDs keuken + koelkast keuken + andere meuk die niets met de keuken te maken heeft

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07:16
Xander schreef op maandag 13 juni 2022 @ 06:33:
[...]

Alléén de woonkamer? Dat kan natuurlijk, maar is niet gebruikelijk, meestal zit er méér op een groep. Bijvoorbeeld de hal, het toilet, buitenverlichting tegen de gevel, elektra in de schuur, mogelijk zelfs nog ruimtes op de verdieping.

Het kan alleen de woonkamer zijn, maar zorg dat je dit heel zeker weet, voordat je op de verkeerde dingen focust.

En kijk niet alleen naar gestekkerde toestellen maar ook naar vast aangesloten dingen (verlichtingsarmsturen, rookmelders etc.)

[...]

Standaard gedrag wanneer je te veel aansluit is dat de installatieautomaat (groep) uitschakelt, nirt de aardlekschakelaar. De apparatuur die je noemt zou niet dermate veel lekstroom mogen veroorzaken dat de aardlekschakelaar uitschakelt.

[...]

Zit die groep ook achter een andere aardlekschakelaar? Dus groep 1, 2 of 3? Het is voor deze test niet handig als je met een andere groep achter dezelfde aardlekschakelaar test (dus test niet op groep 6 of 7).
helemaal eens, vaak zit ook de schuur op een stopcontact aangesloten achter in de woonkamer (dat was iig bij mijn 2 nieuwbouwwoningen zo). En daar komt @PhilipsFan zijn advies goed bij van pas.

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-11 11:19

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Snowhite0901 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 09:02:
[...]

helemaal eens, vaak zit ook de schuur op een stopcontact aangesloten achter in de woonkamer (dat was iig bij mijn 2 nieuwbouwwoningen zo). En daar komt @PhilipsFan zijn advies goed bij van pas.
Dit inderdaad. Ik heb mij kapot gezocht waar de kabel binnenkomt van de schuur naar huis. Ik wist op welke groep, maar waar deze binnenkomt, geen idee. Pas toen we de hele tuin op de schop hadden zag ik de kabel naar de achterdeur gaan, schuin via de muur omhoog, en dan zo naar het stopcontact die binnen bij de achterdeur zat. Wie verzint dat dan ook -_-

Professioneel Heftruck Syndroom

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-11 11:00

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

1 Alles behalve de vriezer en koelkast uit groep 5 trekken.
Probleem weg? dan heb je een berg apparaten waar het defecte apparaat tussen zit.
2 Probleem niet weg? vriezer en koelkast met een verlengsnoer naar de witte groepen.
Slaat nu de witte ALS af? probleem is vriezer of koelkast
3 Probleem nog steeds bij groene ALS?
Dan zit je probleem in de vaste installatie, verdeeldoosjes buiten tegen je gevel? een buitenlamp? Die zijn vaak berucht.

• Snowhite0901
O nog iets: alles uitzetten bahalve groep 5 en alles van groep 5 eruit trekken. Daarna stroomverbruik controleren op je meter. Geen stroomverbruik-> je hebt inderdaad alles gevonden...anders zitten er toch nog andere gebruikers op.

[ Voor 3% gewijzigd door Snowhite0901 op 13-06-2022 09:41 ]

• Mikey!
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11 14:54
Controleer ook even de rookmelder die op groep 5 zit, te zien aan de foto van de meterkast. Naast de losse apparaten (koelkast, TV, etcetera) kan ook deze uiteraard de boosdoener zijn.

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-11 16:22
99ruud99 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 05:45:
Het zal je eens verbazen hoe weinig vermogen koelkasten en vriezers vragen. Zelfs als je de meest onzuinige vriezer hebt zit je op ongeveer 300W. Moet je wel heel goed je best doen om 16A groep af te laten gaan.

Met een hedendaags model zit je op 90W voor een koelkast of vriezer.

• Septillion

Septillion

@com2,1ghz Maar probleem is dat het niet de automaat maar de aardlek is die tript. Zou nog steeds niet van een koelkast en vriezer mogen komen natuurlijk.

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

PhilipsFan schreef op zondag 12 juni 2022 @ 04:06:

Blijft over je echte probleem, namelijk dat aardlekschakelaar 8 soms uit gaat. Dit is een aardlekschakelaar, als die tript betekent dit, dat je ergens in huis een aardlek hebt.
Niet 100%: ik heb hoopjes problemen gehad met een aardlekschakelaar die er af en toe uitklapte. Bleek uiteindelijk de aardlekschakelaar zelf te zijn :F

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:11

SeatRider

Hips don't lie

noucmen schreef op zondag 12 juni 2022 @ 03:41:
Omdat ik erg weinig verstand van electrische systeem in NL heb, moet ik zelf experimenteren. Graag advies om hoe ik verder kan. Bedankt
Ik geloof gewoon niet dat dit advies nog niet is gegeven, daarom doe ik het maar. Als je er zelf geen verstand van hebt, kun je beter iemand langs laten komen.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-10 12:54
(jarig!)
SeatRider schreef op maandag 13 juni 2022 @ 09:58:
[...]

Ik geloof gewoon niet dat dit advies nog niet is gegeven, daarom doe ik het maar. Als je er zelf geen verstand van hebt, kun je beter iemand langs laten komen.
Eens, maar sommige basis troubleshooting zoals inderdaad een defect apparaat is ook zonde. Straks heb je iemand 200 euro moeten betalen om te vertellen dat je waterkoker/koelkast kapot is.

Interpolis, glashelder!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

SeatRider schreef op maandag 13 juni 2022 @ 09:58:
[...]

Mwah, zolang TS niet zelf wandcontactdozen van de muur gaat schroeven of apparatuur gaat demonteren, valt dat wel mee.

Als hij kan uitsluiten welke apparatuur het probleem niet veroorzaakt, kan de later ingeschakelde elektricien misschien weer sneller z'n werk doen?

Er kan toch weinig misgaan met wat automaten omzetten en stekkers eruit trekken?

Maar inderdaad, wanneer blijkt dat het probleem in een bepaald apparaat of aansluiting zit, dan eraf blijven als je niet weet wat je doet.

[ Voor 10% gewijzigd door CodeCaster op 13-06-2022 10:03 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• xtrme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-11 17:01
hier een vergelijkbare situatie gehad , in mijn vorige huis, daar heb ik het ook proef ondervindelijk opgelost
reden was de samenkomst apparaten (opstart / uit-standy piek)

bij mij zat de woonkamer en kantoor op 1 groep (ruimtes zaten boven elkaar :/ )
en soms klapte de stop (altijd overdag)
na gezocht te hebben naar een kapot apparaat en het kijken naar het netvoltage via de p1-meter

merkte ik, op een dag, dat het opstarten van de printer(kantoor grote laser printer) vaak een voorloper was tot een potentiele breaker
hij veroorzaakte hem niet altijd, maar vaak wel bleek daarna
aangezien ik niet zo vaak printte, heb ik deze standaard uitstaan via een wifi powerplug en wilde ik printendat moest ik iets langer wachten
sindsdien geen problemen meer gehad

(in mijn nieuwe huis, heb ik meer groepen en dezelfde apparaten en ook geen problemen)

• Septillion

Septillion

@xtrme Again, dat is dus de automaat en dus de belasting. Hier duidelijk een aardlek. Dus meer groepen en/of spreiden is dus geen oplossing hier.

• mc1962
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 07-08-2024
com2,1ghz schreef op maandag 13 juni 2022 @ 09:46:
[...]

Het zal je eens verbazen hoe weinig vermogen koelkasten en vriezers vragen. Zelfs als je de meest onzuinige vriezer hebt zit je op ongeveer 300W. Moet je wel heel goed je best doen om 16A groep af te laten gaan.

Met een hedendaags model zit je op 90W voor een koelkast of vriezer.
Volgens mij gaat het niet alleen om binnen de 16A te blijven, maar ook om apparaten tegen elkaar te beschermen. Het is niet prettig als de groep van de koelkast/vriezer afschakelt omdat er elders teveel vermogen gevraagd wordt binnen dezelfde groep.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Een sirene?

Je moet weten wat er achter die schakelaars zit en als je dan weet welke schakelaar het probleem is kun je kijken welke apparaten/lampen daar op zitten.

Je kan ook gewoon alles in je huis uitpluggen, al die schakelaars aan zetten en dan een voor een je apparaten terug steken en steeds een paar minuten wachten of het blijft werken.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• apt
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21-11 09:25

apt

mc1962 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:11:
[...]

Volgens mij gaat het niet alleen om binnen de 16A te blijven, maar ook om apparaten tegen elkaar te beschermen. Het is niet prettig als de groep van de koelkast/vriezer afschakelt omdat er elders teveel vermogen gevraagd wordt binnen dezelfde groep.
Groepen zijn om de bedrading/WCD's tegen overbelasting te beschermen.

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Topicstarter
Ik heb een koelkast (goed merk en nog enkele jaar oud is) in een aparte groep gezet, 18 uur en is nog goed. Misschien teveel belast was het voor dit woonkamer groep ?

• Septillion

Septillion

Geen enkel huishoudelijk apparaat zou een substantiële aardlek mogen hebben. Die 30mA zou je met huishoudelijke apparatuur niet in de buurt moeten komen. Je zou dus eens iemand langs kunnen laten komen om te kijken of de aardlek niet te gevoelig is en dus afgeschreven. Op zich veilige manier van falen maar wel irritant.

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Topicstarter
noucmen schreef op maandag 13 juni 2022 @ 16:59:
Ik heb een koelkast (goed merk en nog enkele jaar oud is) in een aparte groep gezet, 18 uur en is nog goed. Misschien teveel belast was het voor dit woonkamer groep ?
Morgen kan ik iets meer vertellen, koelkast nu in de slaapkamer groep, nog steeds goed.
Ik heb de koelkast een keer opgemerk toen hij de ALS uit heeft gebracht, toen ik hem in de stop contact heb gezet (Misschien ook puur toevalig)

• Snowhite0901
noucmen schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 01:33:
[...]

Morgen kan ik iets meer vertellen, koelkast nu in de slaapkamer groep, nog steeds goed.
Ik heb de koelkast een keer opgemerk toen hij de ALS uit heeft gebracht, toen ik hem in de stop contact heb gezet (Misschien ook puur toevalig)
Heb je de reacties überhaupt wel gelezen? Een aardlek mag niet reageren op te hoge stroom en een koelkast trekt normaal gezien geen hoge stroom.
Daarnaast is het nu ook weer erg warm en droog dus wacht anders eerst even op de regen.

Maar goed, als jij blij bent dan zal het ons worst wezen.

[ Voor 5% gewijzigd door Snowhite0901 op 14-06-2022 07:03 ]

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Topicstarter
Snowhite0901 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 07:02:
[...]

Heb je de reacties überhaupt wel gelezen? Een aardlek mag niet reageren op te hoge stroom en een koelkast trekt normaal gezien geen hoge stroom.
Daarnaast is het nu ook weer erg warm en droog dus wacht anders eerst even op de regen.
Jij heb gelijk, sorry dat ik nog niet goed gelezen heb.
Ik wacht op een regen

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07:09

martijn v o

Certified by Enphase.

Heb je geen Gardena?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
Man man, wat loop jij te klooien. Dit wil je toch niet zelf op lossen. Bel een elektricien.

Ik heb hier ook iets aan de orde gehad, en heb echt wel direct iemand laten komen.
Je huis, je kinderen wellicht alles loopt risico met dit gerommel.
Een rook alarm wat afgaat als je de aardlek/groep aangooit, kom op. Er is iets mis.

Ik weet er dus niet erg veel van, maar heb tijdens het bezoek van de persoon die hier iets
vervelends met stroom heeft opgelost wel geleerd.....laat het over aan iemand die daar voor geleerd heeft.

En, bij recent bouw. (dit huis is van 2010) is dat nog recent :P )

Kan het zijn dat de centraal verdeel doosjes onder de rookmelders zitten. Wellicht heb je daar
gewoon sluiting onder waardoor de zooi afgaat. (maar goed ik roep maar wat),

Straks het topic #noucmen's huis afgefikt en is nu weer helemaal alleen.

Geef er maar wat centjes aan uit zou ik zeggen.

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-10 21:56
Nog even een tip:

Als je apparaten gaat verplaatsen van groep om te kijken of deze een aarde sluiting veroorzaken.
Heeft dit alleen zin als ze ingestoken waren op een wcd met randaarde, en ook weer worden ingestoken op een wcd met randaarde. Gebruik ook een verlengkabel met een aarde contact!

Een koelkast of vriezer kan ook incidenteel een sluiting veroorzaken. bevoordeeld bij het inschakelen en dat hoeft dan niet iedere keer te gebeuren. Zijn lekkere storingen om naar te zoeken, deze kan je vaak ook niet meten met een megger.

Dus idd met de juiste verlengkabel insteken op een groep die achter de andere aardlekschakelaar zit en wachten op de uitslag....

Dat rookalarm zou ik wel even controleren, kan ook piepen zijn bij het weer inschakelen van de spanning.
(al ken ik zo geen melders die dat doen)

Een monteur kan met de juiste apparatuur je installatie nameten en zo snel bepalen of er ergens in een van de groep iets fout zit.
Maar dat kan bij z`n koelkast/vriezer storing dus zonder resultaat blijven.

Een aardlek valt uit bij 30mA dat is de optel som van die 3 groepen, als er op een 2e groep (6 of 7) een kleine fout zit kan groep 5 net de trigger zijn om uit te vallen.

Mijn nummer 1 van oorzaken van aardlekstoringen is toch wel buitenverlichting en wcd`s in de tuin.
Op plek twee komt defecte apparatuur en op plek 3 beschadigde bekabeling in de tuin.

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
Mijn nummer 1, aardlek die bij 10mA al tript ipv 30mA of zelfs stuk is (doet niks of altijd).
Pagina: 1