Grens situatie met conniferen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4inDC
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 28-09 12:46
Jaja, hier is er weer een.

Sinds een tijdje wonen we dus in een oud huis. Ergens in jaren 60/70 heeft een van de buren aan de zijkant van het blok die een gigantisch perceel had naar achteren toe (dus achter ons perceel en die van mijn buren), stukken van zijn grond verkocht. Kwam er op neer dat meeste van de buren dus een stuk grond konden kopen wat recht achter hun perceel lag. Iedereen heeft dat gedaan, behalve eigenaren van naastgelegen perceel.
DIe hoefden het niet, en dus heeft een andere buur verder op het maar gekocht. Wat ik er van heb gehoord heeft die er nooit niet veel mee gedaan, het lag niet naast zijn eigen perceel en blijkbaar dus niet echt praktisch...
Op een gegeven moment komen huidige buren er te wonen, jaren 90, en die hadden wel interesse in dat stukje grond. Maar de eigenaar wil het toch nog niet kwijt. Tot eind 90, of volgens mij ergens begin 2000 (20+ jaar terug), kunnen zij toch stukje grond kopen.
Top, iedereen blij...

Toenmalig eigenaar van ons perceel, of dus, percelen, heeft op het nieuwe, perceel, op eigen grond een conniferen haag neergezet. Inmiddels zijn eigenaren spijtig genoeg overleden en hebben wij de boel gekocht van de nabestaanden.
Nu is het zo dat een paar jaar terug toen het al niet zo goed meer ging met de bewoners voor ons, een deel van de conniferenhaag door de droogte is omgekomen, het deel wat grenst aan de betreffende buren.

Nu was ik even langs gegaan om me voor te stellen, en bij een wandeling door de best wel breed ogende tuin wordt me de situatie wat betreft de conniferen duidelijk gemaakt. Blijkbaar heeft hij na de droogte de complete connifeer haag tot op de stam toe ingekort aan zijn kant, dus al de dode takken weggehaald, om daarmee te voorkomen dat die haag instort op zijn tuin. Vond ook wel dat de connifeer wat overhing, en was van mening dat de klimop van hem die inmiddels over de connifeer woekerde wel prima was en het een en ander dichtmaakte. Stelde ook voor dat wanneer de haag tot om dreigde te kieperen dat we gewoon 2 palen maar in de grond moesten slaan om dan met draden de haag zouden kunnen ondersteunen om het allemaal op z'n plek te houden...

Persoonlijk vind ik het altijd heel raar wanneer mensen zulke specifieke dingen tegen mij zeggen terwijl ze met nog niet eens 5 minuten kennen, word er bijna een beetje achterdochtig van.

Nu ga ik niks doen aan die haag, komt allemaal later wel, maar toch, hoe zit dit nu?

Conniferen op eigen grond, hoe zit het met verjaring? Mag ik die connifeer bijv. gewoon vervangen? Is de erfgrens nu op de stammetjes van de connifeer, of nog steeds er buiten? Veranderd het feit dat die haag sinds 2 jaar oid dood is iets aan het verhaal?

TL;DR
Oude coniferen op erfgrens, deel is dood, houden een klimop van buren omhoog welke nu als schutting fungeert.
Ik heb geen zin om die coniferen nu aan te pakken, is er een makkelijke oplossing zodat ik het contact met buuren gezellig kan houden, we wonen hier net en natuurlijk willen we goede relaties met de buurt.

[ Voor 5% gewijzigd door M4inDC op 12-06-2022 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:04
Nummertje een: Wat zijn de kadastrale erfgrenzen?

Nummertje twee: Wikipedia: Coniferen - typt korter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

is er een geschil?
wat is jouw wens?

persoonlijk zou ik gaan voor onderhoud op de haag in afstemming met de buren, zodat het eindresultaat 1 geheel lijkt. en zeker alles wat dood is weghakken en afvoeren.

d:)b

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13:44
M4inDC schreef op zondag 12 juni 2022 @ 00:02:

Persoonlijk vind ik het altijd heel raar wanneer mensen zulke specifieke dingen tegen mij zeggen terwijl ze met nog niet eens 5 minuten kennen, word er bijna een beetje achterdochtig van.

Nu ga ik niks doen aan die haag, komt allemaal later wel, maar toch, hoe zit dit nu?

Conniferen op eigen grond, hoe zit het met verjaring? Mag ik die connifeer bijv. gewoon vervangen? Is de erfgrens nu op de stammetjes van de connifeer, of nog steeds er buiten? Veranderd het feit dat die haag sinds 2 jaar oid dood is iets aan het verhaal?
Huh? Jij komt daar om informatie te vragen, dan krijg je die informatie, en is het ineens verdacht? Het is niet dat je om iemand zijn pincode vraagt. Je vraagt om informatie over de erfafscheiding, had je verwacht dat ze daar heel moeilijk om gingen doen?

Waarom is dit ook zo'n verhaal, volgens mij is 80% gewoon compleet nutteloze informatie? Wat heeft jou vraag met de ooit verkochte grond te maken? Helemaal niets toch? En de best wel breed ogende tuin van de buren, hoe is dat relevant voor het verhaal? En wat is dat voor vreemde opmerking? 8)7 Of wou je daar misschien iets mee insinueren?

Krijg een beetje zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten gevoel.

Ik snap de vragen ook niet zo goed, verjaring? Wat voor verjaring?
Natuurlijk mag jij dingen op eigen grond gewoon vervangen, daarom is het nou juist je eigen grond.

Wat wil je nou eigenlijk?

[ Voor 8% gewijzigd door WEBGAMING op 12-06-2022 02:47 ]

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• The_BoKmeester
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-03-2024
Dus de buurman haalt even aan dat jouw erfafscheiding in zijn tuin dreigt te donderen. Stelt een oplossing voor (non destructief, hij eist niet dat je de hele haag weghaalt ofzo) en nu is er al een probleem?

Lekkere nieuwe buurman heeft je buurman :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:55

Die man vat gewoon direct de koe bij de horens zeg maar, je staat daar nu, het zit hem al lang dwars dat het is zoals het is dus legt ie jou, de nieuwe buur, direct even uit hoe de conifeer er voor staat.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:35
Logisch dat de buurman over de erfscheiding begint als je in de tuin staat te kijken naar die erfscheiding.
Hij waarschuwt je gewoon dat je conifeer om gaat pleuren. In plaats van voorstellen voor vervanging geeft hij een goedkope optie.
Als je de tuin gaat aanpakken zou ik even met hem overleggen wat beide partijen een mooie afscheiding vinden.

De kadastrale grenzen zijn naar mijn idee niet ineens verplaatst. Dat je gelijk zo achterdochtig bent verbaasd me eigenlijk wel…?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Wat een hoop wol om niets :? Nee, natuurlijk is die erfgrens niet opeens magisch verplaatst. Waarom zou die? Maakt er iemand een probleem van de kadastrale erfgrens? Heeft er iemand een probleem met de voorgestelde nieuwe erfafscheiding? Ik begrijp vrij weinig van deze TS met teveel detail en te weinig concrete vragen / problemen..

Tevens, wat een bijzondere manier van wantrouwen richting je nieuwe buren. Ik heb nu al medelijden met ze :X

[ Voor 14% gewijzigd door naitsoezn op 12-06-2022 07:49 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:05
....
Blijkbaar heeft hij na de droogte de complete connifeer haag tot op de stam toe ingekort aan zijn kant, dus al de dode takken weggehaald, om daarmee te voorkomen dat die haag instort op zijn tuin. Vond ook wel dat de connifeer wat overhing, en was van mening dat de klimop van hem die inmiddels over de connifeer woekerde wel prima was en het een en ander dichtmaakte. Stelde ook voor dat wanneer de haag tot om dreigde te kieperen dat we gewoon 2 palen maar in de grond moesten slaan om dan met draden de haag zouden kunnen ondersteunen om het allemaal op z'n plek te houden...
....
Dode coniferen die tot op de stam zijn weggesnoeid gaan om een zeker moment omvallen. Dan stort de erfafscheiding (klimop) in. Samen met de buurman moet je dus afspraken maken over de erfafscheiding. Wil je die klimop houden, dan moeten jullie samen zorgen dat er iets staat wat die klimop omhoog houdt. Of een andere erfafscheiding plaatsen.

Helemaal niet raar dan hij erover begint. Voor hem is dat blijkbaar al jaren een issue waar zijn vorige buren blijkbaar niets aan willen doen.

Mij lijkt trouwens een draad niet afdoende om klimop te ondersteunen als erfafscheiding. Daar zou ik een hek neerzetten. Mijn buurman en ik hebben ervoor gekozen voor oude bouwhekken te laten begroeien. Hadden we toch over...

Die hekken staan bij ons op de bovenrand van een talud wat 1 meter naar beneden gaat. Die hebben we deels laten begroeien met blauwe regen, deels klimop en deels vlierbes. Vlierbes en blauwe regen zorgen ervoor dat de hekken niet naar beneden storten...

[ Voor 8% gewijzigd door bvdbos op 12-06-2022 08:41 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Nu al zin in deze aflevering van De Rijdende Rechter :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Kan je een tl;dr boven in je startpost plaatsen @M4inDC ?
TL;DR
Oude coniferen op erfgrens, deel is dood, houden een klimop van buren omhoog welke nu als schutting fungeert.
Ik heb geen zin om die coniferen nu aan te pakken, is er een makkelijke oplossing zodat ik het contact met buuren gezellig kan houden, we wonen hier net en natuurlijk willen we goede relaties met de buurt.

Antwoord van mij zou zijn,
heb je foto's? misschien googlemaps lucht aanzicht zodat helder is om hoeveel het gaat en hoe het ervoor staat?
Overleg met de buren, besef dat de buren mogen snoeien wat over de erfgrens hangt en dat je wel verantwoordelijk bent voor schade als jouw coniferen omvallen, dus beter gevaarlijk groot spul weghalen.
Droogte lijkt niet minder te worden de komende jaren dus desnoods zaag je en leg je de restanten op de erfgrens als natuurlijke (ook goed voor de natuur) barriere en plek voor klimop om overheen te gaan.
Dan kan je een hele rij coniferen met al hun takken als nieuwe erfgrens kunnen krijgen, ruimte voor natuur en klimop te over en geen gevaar meer als een andere door nieuwe droogte dood gaat. Middag werk kost je kettingzaag maar als iki het zo lees heb je die toch nodid wel regelmatig de tanden bijvijlen en na gebruik zoveel mogelijk uit elkaar halen waar het zaagblad zit en alles goed schoonmaken, in coniferen zit veel hars dus dit komt je zagen en daarna levensduur zaag zeker ten goede..

Desnoods span je wat dikke vernikkelde staalkabels tussen de levende coniferen, elke 50cm hoger 1 draad de onderste achter de dode coniferen, die erboven ervoorlangs en die daarboven weer erachter en dan "vlecht" je de dode coniferen op hun plek en houdt de klimop zijn huidige steun en kan er niets groots meer in de tuin buurman vallen (bij nde levende bomen niet omwikkelen maar met schroegen ringen in de boom aanbrengen zodat de boom verder kan groeien en het niet onnodig moeilijk krijgt.
Dabn kan je met een boor, wat tangen en het materiaal klaar zijn. Minst aanpassend van hoe het er nu uitziet en wel veiligheid geven en in ieder geval aan de buren laten zien dat je het serieus neemt. Wedden dat ie wel wil helpen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
bvdbos schreef op zondag 12 juni 2022 @ 08:39:
[...]

Dode coniferen die tot op de stam zijn weggesnoeid gaan om een zeker moment omvallen. Dan stort de erfafscheiding (klimop) in. Samen met de buurman moet je dus afspraken maken over de erfafscheiding. Wil je die klimop houden, dan moeten jullie samen zorgen dat er iets staat wat die klimop omhoog houdt. Of een andere erfafscheiding plaatsen.

Helemaal niet raar dan hij erover begint. Voor hem is dat blijkbaar al jaren een issue waar zijn vorige buren blijkbaar niets aan willen doen.

Mij lijkt trouwens een draad niet afdoende om klimop te ondersteunen als erfafscheiding. Daar zou ik een hek neerzetten. Mijn buurman en ik hebben ervoor gekozen voor oude bouwhekken te laten begroeien. Hadden we toch over...

Die hekken staan bij ons op de bovenrand van een talud wat 1 meter naar beneden gaat. Die hebben we deels laten begroeien met blauwe regen, deels klimop en deels vlierbes. Vlierbes en blauwe regen zorgen ervoor dat de hekken niet naar beneden storten...
De coniferen zijn slechts aan een kant ingekort he. Wij hebben hier 60 meter aan coniferenhaag staan waarvan de buurkant kaal is, die coniferen vallen echt niet ineens om.

Verder lijkt je nieuwe buurman me een prima buur: Er staat al een eeuwigheid een haag die niet werd onderhouden, hij heeft het aan zijn kant opgelost en komt met een voorstel waarmee met de minste kosten de boel kan blijven staan zoals het is.

[ Voor 8% gewijzigd door pagani op 12-06-2022 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
Sinds een tijdje wonen we dus in een oud huis.

...

Nu was ik even langs gegaan om me voor te stellen, en bij een wandeling door de best wel breed ogende tuin wordt me de situatie wat betreft de conniferen duidelijk gemaakt. Blijkbaar heeft hij na de droogte de complete connifeer haag tot op de stam toe ingekort aan zijn kant, dus al de dode takken weggehaald, om daarmee te voorkomen dat die haag instort op zijn tuin. Vond ook wel dat de connifeer wat overhing, en was van mening dat de klimop van hem die inmiddels over de connifeer woekerde wel prima was en het een en ander dichtmaakte. Stelde ook voor dat wanneer de haag tot om dreigde te kieperen dat we gewoon 2 palen maar in de grond moesten slaan om dan met draden de haag zouden kunnen ondersteunen om het allemaal op z'n plek te houden...

Waarom wordt je hier achterdochtig van? Wat ik op maak uit je verhaal, woont deze buur hier al vele jaren, ben jij de nieuwe binnen het blok. Hij zal dit idee vast gewoon al langere tijd gehad hebben.

Zo'n dode coniferen haag is gewoon een ramp. Heb ik zelf ook gehad in een vorige woning. Verwaarloost door de voorgaande bewoner. De haag was circa 3m breed, enkel bovenop zat nog een beetje leven en aan de buitenkant waar buren het verzorgd hadden. Maar binnen onze tuinkant, een drama. Wij hebben het ook een tijd sterk gereduceerd gehad, en exact hetzelfde plan gehad als deze buur van jou heeft. Mocht het om dreigen te kieperen, om dan met steunpalen te fixeren.

Na een jaar of 2 hebben we uiteindelijk de gehele zooi vervangen voor een schutting. Maar ik kan mij goed voorstellen waarom de buur hier geen zin in heeft, aangezien het feitelijk niet zijn coniferen zijn, maar die van jou. Ik ben een volledige dag of 3 bezig geweest om die zooi uit te graven.

Vermoedelijk als jij de haag wilt vervangen, dat de buurman er niets op tegen zal hebben. Mits jij gewoon het werk en de financiën hiertoe regelt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:29

Theo

moederbord

Ik snap de TS wel, maar ik zal het even vertalen voor de rest gezien ik het idee heb dat de meeste hem niet snappen:

Ik heb een tuin die volgens het kadaster X meter breed is. Vroeger is er in mijn tuin een koniferenhaag geplaatst zo'n 40 cm van de erfgrens af, dit kan gerust 20+ jaar geleden zijn, maar weet ik niet zeker. Deze haag is nu in een erg slechte staat en mogelijk moet hier iets mee gebeuren. De buurman heeft recentelijk zijn zijde van deze haag ingekort, en gebruikt de strook van 40 cm breed voor z'n eigen beplanting.

Maar waar ik nu mee zit, als je een stuk grond gebruikt zonder weten/goedkeuring van de eigenaar, dan mag je na 10 jaren de grond wettelijk toe-eigenen. Gebruik je de grond 20 jaren met medeweten van de eigenaar dan mag die conform de wet na die 20 jaar de grond aan jezelf toe-eigenen.

Nu is mijn vraag; stel ik vervang de haag voor (laten we zeggen) een schutting. Mag ik de deze dan gewoon tegen de ergfrens aan zetten, of is de strook van 40 cm tussen de stam van de koniferen en de kadasteriale erfgrens door verjaring van hem geworden?

Ik heb zelf geen idee trouwens, maar vind het wel een interessant vraagstuk.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-09 21:17

Part

Helemaal niets.....

Theo schreef op zondag 12 juni 2022 @ 11:35:
Ik snap de TS wel, maar ik zal het even vertalen voor de rest gezien ik het idee heb dat de meeste hem niet snappen:

Ik heb een tuin die volgens het kadaster X meter breed is. Vroeger is er in mijn tuin een koniferenhaag geplaatst zo'n 40 cm van de erfgrens af, dit kan gerust 20+ jaar geleden zijn, maar weet ik niet zeker. Deze haag is nu in een erg slechte staat en mogelijk moet hier iets mee gebeuren. De buurman heeft recentelijk zijn zijde van deze haag ingekort, en gebruikt de strook van 40 cm breed voor z'n eigen beplanting.

Maar waar ik nu mee zit, als je een stuk grond gebruikt zonder weten/goedkeuring van de eigenaar, dan mag je na 10 jaren de grond wettelijk toe-eigenen. Gebruik je de grond 20 jaren met medeweten van de eigenaar dan mag die conform de wet na die 20 jaar de grond aan jezelf toe-eigenen.

Nu is mijn vraag; stel ik vervang de haag voor (laten we zeggen) een schutting. Mag ik de deze dan gewoon tegen de ergfrens aan zetten, of is de strook van 40 cm tussen de stam van de koniferen en de kadasteriale erfgrens door verjaring van hem geworden?

Indien de buurman geen hek heeft geplaatst maar alleen een klimop of andere beplanting is er niet sprake van verjaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
Theo schreef op zondag 12 juni 2022 @ 11:35:

psychodude schreef op zondag 12 juni 2022 @ 10:49:
[...]
Vermoedelijk als jij de haag wilt vervangen, dat de buurman er niets op tegen zal hebben. Mits jij gewoon het werk en de financiën hiertoe regelt.
Hij moet gewoon met zijn buurman gaan praten, wil hij de coniferen vervangen. TS is hier nu een potentieel probleem aan het creëren die mogelijkerwijs niet eens bestaat. Misschien vind de buurman het wel dikke prima als @M4inDC een mooie schutting wilt plaatsen in plaats van die eerdere coniferen haag, ook al is dat op de oude perceel grens.

Idem dito voor indien hij de coniferen haag wil vervangen voor een nieuwe, levende coniferen haag en bereid is deze wel zelf te onderhouden.

Maar zelfs TS heeft op dit moment helemaal geen ambitie om iets aan deze haag te doen, getuige de volgende zin binnen de startpost:
Dus waar hebben we het over? De hypothetische situatie dat de buurman het niet prima vindt dat de haag vervangen wordt voor een nieuwe haag op de huidige plaats, of een schutting op de oude erfgrens, in het hypothetische scenario dat @M4inDC de haag wil vervangen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M4inDC
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 28-09 12:46
psychodude schreef op zondag 12 juni 2022 @ 12:56:
[...]

[...]

Hij moet gewoon met zijn buurman gaan praten, wil hij de coniferen vervangen. TS is hier nu een potentieel probleem aan het creëren die mogelijkerwijs niet eens bestaat. Misschien vind de buurman het wel dikke prima als @M4inDC een mooie schutting wilt plaatsen in plaats van die eerdere coniferen haag, ook al is dat op de oude perceel grens.

Idem dito voor indien hij de coniferen haag wil vervangen voor een nieuwe, levende coniferen haag en bereid is deze wel zelf te onderhouden.

Maar zelfs TS heeft op dit moment helemaal geen ambitie om iets aan deze haag te doen, getuige de volgende zin binnen de startpost:

[...]

Dus waar hebben we het over? De hypothetische situatie dat de buurman het niet prima vindt dat de haag vervangen wordt voor een nieuwe haag op de huidige plaats, of een schutting op de oude erfgrens, in het hypothetische scenario dat @M4inDC de haag wil vervangen?
Vertaling van Theo klopt inderdaad. Ik heb het verhaal wel een beetje sensationeel ingeschoten besef ik, hopende op een antwoord 'maak je niet druk, niets aan de hand, niks om je zorgen om te maken'. Hoog Rijdende Rechter gehalte aanwezig :)

Ben een paar uur blijven hangen toen ik even bij ze langs ging. Was totaal niet vanwege wat voor grens dan ook. Gewoon even kennis maken.
Heb de indruk dat de buurman liefst geen conifeer of schutting wil, en het lekker zo wil laten. Vind ik ook prima omdat ik er niets mee verlies, en de buurman is er ook blij mee.
Pagina: 1