Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnyc
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-02 13:08
Hi,

Ik ben een leek wat Nas etc betreft. Op aanraden van vrienden heb ik een Qnap TS-253Be aangeschaft om mijn mediabibliotheek op te slaan en te organiseren. Op zich werkt de Qnap goed (al lijkt er wel vaak een firmware upgrade nodig te zijn) maar soms heb ik problemen met Plex. Bij 2 gebruikers hapert de film of stopt het soms om te bufferen. Wat kan hiervan de oorzaak zijn. Is de Qnap te zwak voor meerdere gebruikers, ligt het aan Plex zelf en kan ik hier wat aan doen dmv geheugenuitbreiding of zo?
Bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Ga eens op onderzoek uit als je met meer gebruikers aan het streamen bent. Zie je hoog CPU of RAM verbruik? Iets anders opvallends?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnyc
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-02 13:08
Ik heb het net uitgeprobeerd met een vriend en de cpu gebruik wisselt nogal. Soms zit het tegen de 100% aan en soms daalt het tot 30%. Ram verbruik is rond de 75%. Iets opvallends zie ik niet maar dat komt omdat ik niet weet wat "normaal" is. Wel is het zo dat deze keer de film niet happerde of bufferde, het speelde normaal af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unrealiac
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:26
Staat hardware transcoding aan op de plex server? (Alleen met plex pass mogelijk). Anders doet de trage cpu alles decoderen en dan worden streams met subs al een uitdaging om te transcoderen.

Wat je wel kan doen is vlc installeren op de client (pc, htpc, smart tv,..) en dan via netwerkshare naar de folder gaan.

[ Voor 29% gewijzigd door Unrealiac op 12-06-2022 21:05 ]

Here's to you Nicola and Bart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 103720
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-05 16:30
@Unrealiac

Op zoek naar info kwam ik bij dit topic uit.

Ook ik heb een Nvidia Shield en daar heb ik een WD Mycloud externe schijf aan hangen waar mijn media op staat.

Maar voor mijn gevoel zie ik heel af en toe een minimale hapering in het beeld, echt minimaal, maar toch storend. Ik heb me wel eens afgevraagd of dit kon komen doordat de harde schijf niet 'snel' genoeg is voor het transporteren van de info naar de Shield, maar ik begreep toen dat dit niet het geval kan zijn.

Dus misschien kan het liggen aan het feit dat ik geen Plex Pass heb en dus niet gebruik kan maken van de hardware transcoding? Mijn vraag is nu of ik ergens kan zien of meten of mijn 'systeem' wel snel genoeg is om (bijvoorbeeld) 4K films af te spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unrealiac
103720 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 17:49:
@Unrealiac

Op zoek naar info kwam ik bij dit topic uit.

Ook ik heb een Nvidia Shield en daar heb ik een WD Mycloud externe schijf aan hangen waar mijn media op staat.

Maar voor mijn gevoel zie ik heel af en toe een minimale hapering in het beeld, echt minimaal, maar toch storend. Ik heb me wel eens afgevraagd of dit kon komen doordat de harde schijf niet 'snel' genoeg is voor het transporteren van de info naar de Shield, maar ik begreep toen dat dit niet het geval kan zijn.

Dus misschien kan het liggen aan het feit dat ik geen Plex Pass heb en dus niet gebruik kan maken van de hardware transcoding? Mijn vraag is nu of ik ergens kan zien of meten of mijn 'systeem' wel snel genoeg is om (bijvoorbeeld) 4K films af te spelen?
Als je een stream aan hey transcoderen bent, moet je eens inloggen op je NAS en kijken naar het cpu gebruik. Als dat hoger dan 60% is, dan weet je dat hij niet meekan en hardware acceleration uit staat. (Wat normaal is zonder plex pass)

Sowieso is die celeron daar te zwak voor puur op cpu gebied dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 103720
@Unrealiac

Hierbij twee overzichtjes vanuit de WD MyCloud.

Het eerste overzicht bevat de gegevens op het moment dat ik een film afspeel via Plex op de Nvidia Shield op mijn tv.

Het tweede overzicht bevat de gegevens op het moment dat ik diezelfde film afspeel via de webinterface van Plex op mijn pc. Daar speelt de film heel erg slecht, 5 seconden beeld en dan blijft hij 15 seconden hangen voordat hij weer 5 seconden film laat zien, gevolgd door 15 seconden een hangend beeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lXZ-wq5p-tADdze5xHLFlrcM8zI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LKXpPhBSdbCAflQWoDhCSPGt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F_RLJxMCYhKbN-hgLZR2ZLelJeE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Twc7xTNnFnhLAwaxZBCbXYw2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unrealiac
Nu zie ik het pas dat het een andere gebruiker is, niet de topicstarter. Jij zit dus niet met een qnap te werken maar met een wd my cloud opslag. Daar zit een nog brakkere marvel cpu in geloof ik. Je shield zal in dit geval de beste oplossing zijn ;). Weet niet of plex uberhaubt draait op zo een wd my cloud systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 103720
@Unrealiac , klopt inderdaad, ik ben niet de persoon die deze topic heeft geopend, maar had ook het probleem van niet vloeiend lopende films, vandaar dat ik inhaakte op dit topic.

Voor alle duidelijkheid, ik heb de Plex-server op de Nvidia Shield geinstalleerd, dus hoe moet ik jouw opmerking 'Je Shield zal in dit geval de beste oplossing zijn' interpreteren?

Zou ik eigenlijk geen problemen mogen ondervinden omdat ik Plex op de Nvidia Shield heb geinstalleerd? Want dat heb ik dus wel. Ik heb echt het idee dat de films niet lekker vloeiend afspelen. Het zijn echt MINIMALE haperingen (ik denk dat het vele niet op zal vallen) maar in mijn beleving zitten er dus wel haperingen. Vandaar mijn vraag of ik ergens kan controleren of er een onderdeel in mijn setup zit die er voor kan zorgen dat films (sommige zijn echt heel groot qua bestandsgrootte) haperingen vertonen tijdens het afspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unrealiac
Als echt elke film haperingen heeft, ongeacht de bitrate of codec, dan zou ik eens je hdmi kabel proberen te vervangen? Slechte kwaliteit hdmi kabels kunnen dit ook veroorzaken. Maar ik zou het live moeten zien. Kan je even testen door ipv de shield, je laptop ofzo aan te sluiten op de tv via diezelfde hdmi kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:00

heuveltje

KoelkastFilosoof

103720 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 22:12:
@Unrealiac

Hierbij twee overzichtjes vanuit de WD MyCloud.

Het eerste overzicht bevat de gegevens op het moment dat ik een film afspeel via Plex op de Nvidia Shield op mijn tv.

Het tweede overzicht bevat de gegevens op het moment dat ik diezelfde film afspeel via de webinterface van Plex op mijn pc. Daar speelt de film heel erg slecht, 5 seconden beeld en dan blijft hij 15 seconden hangen voordat hij weer 5 seconden film laat zien, gevolgd door 15 seconden een hangend beeld.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waarschijnlijk speelt shield de native film af, en probeert de webbrowser plex te laten up/down scalen.

Ergens op die webinterface kun je waarschijnlijk iets instellen over welke resolutie,audio bitrate,ondertiteling hij moet gebruiken. Zodra daar iets niet overeenkomt met de "native film resolutie, audio" etc moet hij de film gaan hercoderen, en daar is die veel te zwak voor.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 103720
Unrealiac schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 16:19:
Als echt elke film haperingen heeft, ongeacht de bitrate of codec, dan zou ik eens je hdmi kabel proberen te vervangen? Slechte kwaliteit hdmi kabels kunnen dit ook veroorzaken. Maar ik zou het live moeten zien. Kan je even testen door ipv de shield, je laptop ofzo aan te sluiten op de tv via diezelfde hdmi kabel.
Nee, het is niet bij elke film en ik heb al diverse hdmi-kabels geprobeerd maar daar ligt het niet aan denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 103720
heuveltje schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 16:27:
[...]

Waarschijnlijk speelt shield de native film af, en probeert de webbrowser plex te laten up/down scalen.

Ergens op die webinterface kun je waarschijnlijk iets instellen over welke resolutie,audio bitrate,ondertiteling hij moet gebruiken. Zodra daar iets niet overeenkomt met de "native film resolutie, audio" etc moet hij de film gaan hercoderen, en daar is die veel te zwak voor.
Ik heb de afspeelkwaliteit op maximum staan, want als ik een 4K (eventueel met HDR) film heb wil ik die natuurlijk wel ook in die kwaliteit bekijken.

Maar welk apparaat bedoel je met 'daar is DIE veel te zwak voor'?
Pagina: 1