Warmteweerstand vloersoort: gerommel in de marge?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy52
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21-03 13:50
Beste duurzame Tweakers,

Ik sta voor een dillema m.b.t. de vloersoort voor mijn woonkamer, met name over de warmtegeleiding/-weerstand van de verschillende vloersoorten.

Van wat ik heb gelezen zijn stenen tegels bij uitstek de beste warmtegeleidende vloersoort, en parket (na vloerbedekking ofc) de slechtste. Maar ga ik dit verschil ook echt merken aan mijn energieverbruik, of is het in het totale plaatje van verduurzaming gerommel in de marge?

De vloer in kwestie is geïsoleerd met een Rd van 3,5 (schuimbeton), en de vloerverwarming wordt verwarmd d.m.v. een elektrische warmtepomp.

Graag jullie mening/expertise. De voorkeur gaat namelijk uit naar parket, maar niet tegen elke prijs :)

Beste antwoord (via Timmy52 op 12-06-2022 14:06)

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Timmy52 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 20:18:
Maar ga ik dit verschil ook echt merken aan mijn energieverbruik, of is het in het totale plaatje van verduurzaming gerommel in de marge?
Nee, Ja & Ja :)

Je huis heeft een bepaalde hoeveelheid energie nodig om warm te worden cq. te blijven. De vloer vermindert de hoeveelheid warmte(energie) die je kamer bereikt en dus zal je met een hogere temperatuur moeten stoken. In het extreemste geval zal je temperatuur te hoog moeten worden en blijft je huis te koud. Je kunt hier aan rekenen.
Nu de antwoorden op je vraag:

Nee: of je op 30°C of 35°C stookt maakt energetisch voor je huis niet uit. Er zal evenveel verlies blijven door muren & ramen etc. De binnentemperatuur zou immers 21°C moeten zijn & blijven.
Ja: De schuimbetonlaag onder je vloer zal iets warmer worden. Bij een groter temperatuurverschil krijg je grotere verliezen. De mollen onder je huis krijgen het iets comfortabeler.
Ja: De meeste warmtebronnen (WP, HR CV) zijn efficiënter bij lagere temperaturen. Dus je gaat iets inleveren. Maar ook dit is maar marginaal, mogelijk dat in specifieke situaties je iets beter uitkomt. (Langere run zonder start/stops)

Beide situaties zijn wel door te rekenen, maar ik zou daar persoonlijk niet heel bang voor zijn.

Let op! Je benadering is puur energetisch en dan valt het mee. Echter zijn er 2 dingen die je mee moet nemen:
De vloer gaat bij grotere temperatuurverschillen harder werken. Een PVC vloer 'doet weinig', maar laat de warmte ook nog eens snel door/is dun. Daarmee zit je 2x veilig. Weinig risico en lage temperatuur. Met een houten vloer loop je meer risico, maar moet je ook nog met een hogere temperatuur werken. Garanties van leveranciers zijn niet altijd zinnig. Als ik 100 vloeren extra kan leveren met meer marge, dan kan ik dat ene probleemgeval wel afkopen.
Het tweede risico is dat de warmteafgifte te laag wordt. En dan krijg je je huis niet meer warm. Ook is het systeem trager, dus iets minder comfort, wat bij een houten vloer minder relevant is.

Daarom dat ik WTW over mechanische ventilatie aanraad. Juist op de extreme dagen dat je in de problemen kunt komen helpt je ventilatie mee om niet teveel verlies te krijgen. Of het echt rendabel is, dat maakt mij minder uit, maar dat je minder risico op comfort problemen krijgt is wel duidelijk.
Als we het over ventilatie hebben, dan komt de luchtvochtigheid ook meteen om de hoek kijken. Voor een houten vloer is de luchtvochtigheid een groter probleem en met vloerverwarming kun je geen bakjes op de radiator neerzetten.

Lang verhaal, maar ergens kun je niet 1 waarde pakken en die vergelijken. Je hele huis moet kloppen (en dat vergeten velen).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:41
Hoe hoger de warmteweerstand van je vloer hoe langer het duurt voor er warmte doorheen komt als jij de verwarming aanzet.
Vloerverwarmingsbezitters kiezen meestal PVC of marmoleum, dat lijkt op parket en geeft wel heel makkelijk warmte door.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:21

hnq

Volgende week ga ik onze nieuwe vloer leggen op nieuwe vloerverwarming (gevoed door warmtepomp). Na heel lang wikken en wegen gekozen voor laminaatparket. Basis daarvan is hdf. Warmteweerstand van dit parket is lager dan de weerstand van marmoleum: 0,08 m²K/W inclusief ondervloer. Marmoleum zit boven de 0,1. Wel veel aandacht besteed aan egalisatie van de vloer. Deze vloer kan wel vol verlijmd worden, maar de aanbevolen lijm daarvoor is verschrikkelijk duur. Fabrikant 'garandeert' dat zwevend leggen prima mogelijk is.
Kan je dus nog niet vertellen hoe het bevalt, maar heb er wel vertrouwen in.
In de keuken komt vinyl overigens.

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20-05 17:42
Hoe méér je de vloer isoleert (omdat de warmteweerstand hoger is) hoe meer warmte je verliest naar met name de kruipruimte.
De watertemperatuur Ta van de vloerverwarming moet je dan hoger instellen.
Enig idee hoe dik de isolatie is tussen vloer en kruipruimte? in nieuwbouw woningen ligt dat al snel op 15 cm maar in oudere woningen nog vaak niets...of een paar cm opgespoten isolatie...

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Timmy52 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 20:18:
Maar ga ik dit verschil ook echt merken aan mijn energieverbruik, of is het in het totale plaatje van verduurzaming gerommel in de marge?
Nee, Ja & Ja :)

Je huis heeft een bepaalde hoeveelheid energie nodig om warm te worden cq. te blijven. De vloer vermindert de hoeveelheid warmte(energie) die je kamer bereikt en dus zal je met een hogere temperatuur moeten stoken. In het extreemste geval zal je temperatuur te hoog moeten worden en blijft je huis te koud. Je kunt hier aan rekenen.
Nu de antwoorden op je vraag:

Nee: of je op 30°C of 35°C stookt maakt energetisch voor je huis niet uit. Er zal evenveel verlies blijven door muren & ramen etc. De binnentemperatuur zou immers 21°C moeten zijn & blijven.
Ja: De schuimbetonlaag onder je vloer zal iets warmer worden. Bij een groter temperatuurverschil krijg je grotere verliezen. De mollen onder je huis krijgen het iets comfortabeler.
Ja: De meeste warmtebronnen (WP, HR CV) zijn efficiënter bij lagere temperaturen. Dus je gaat iets inleveren. Maar ook dit is maar marginaal, mogelijk dat in specifieke situaties je iets beter uitkomt. (Langere run zonder start/stops)

Beide situaties zijn wel door te rekenen, maar ik zou daar persoonlijk niet heel bang voor zijn.

Let op! Je benadering is puur energetisch en dan valt het mee. Echter zijn er 2 dingen die je mee moet nemen:
De vloer gaat bij grotere temperatuurverschillen harder werken. Een PVC vloer 'doet weinig', maar laat de warmte ook nog eens snel door/is dun. Daarmee zit je 2x veilig. Weinig risico en lage temperatuur. Met een houten vloer loop je meer risico, maar moet je ook nog met een hogere temperatuur werken. Garanties van leveranciers zijn niet altijd zinnig. Als ik 100 vloeren extra kan leveren met meer marge, dan kan ik dat ene probleemgeval wel afkopen.
Het tweede risico is dat de warmteafgifte te laag wordt. En dan krijg je je huis niet meer warm. Ook is het systeem trager, dus iets minder comfort, wat bij een houten vloer minder relevant is.

Daarom dat ik WTW over mechanische ventilatie aanraad. Juist op de extreme dagen dat je in de problemen kunt komen helpt je ventilatie mee om niet teveel verlies te krijgen. Of het echt rendabel is, dat maakt mij minder uit, maar dat je minder risico op comfort problemen krijgt is wel duidelijk.
Als we het over ventilatie hebben, dan komt de luchtvochtigheid ook meteen om de hoek kijken. Voor een houten vloer is de luchtvochtigheid een groter probleem en met vloerverwarming kun je geen bakjes op de radiator neerzetten.

Lang verhaal, maar ergens kun je niet 1 waarde pakken en die vergelijken. Je hele huis moet kloppen (en dat vergeten velen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy52
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21-03 13:50
[quote]TheGhostInc schreef op zondag 12 juni 2022 @ 09:07:
[...]

Dat was zeer verhelderend, ontzettend bedankt! _/-\o_
Pagina: 1