5.1 met draadloze rear-speakers (of toch idee laten varen)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Topicstarter
Graag zou ik jullie advies willen vragen. Ik wil een 5.1 set gaan aanschaffen. Met name voor films/series en soms een beetje muziek. Bronnen zijn de kabel/apps maar ook zeker de Shield waarop ik 4K materiaal wil afspelen in hoge kwaliteit.

Bekabeling voor de sub, centrespeaker en fronspeakers zijn geen probleem. De rear speakers zijn wel een probleem. De kabel moet langs een deuropening en langs de open haard. Onder de vloer helaas geen optie. Helaas niet mogelijk voor ons.

Ik heb al wat gezocht op het forum/internet en ook al even gebeld met twee HiFi zaken maar ik kom wisselend advies tegen zo lijkt het. De een zegt 'nooit aan beginnen i.v.m. audiodelay'. De andere HiFi-zaak zei het niet mogelijk was en als alternatief een 4.1 wel mogelijk was (dit advies begreep ik niet helemaal).

Via het forum ben ik wel de REAR STATION TEUFEL tegengekomen. Dit lijkt voor mij de ideale oplossing? Bij elke achterspeaker is een stopcontact vlakbij.

De reden dat ik het topic open is omdat ik nu ook wel een beetje begin te twijfelen of het wel de moeite loont om te investeren in 5.1 en ik niet beter een 2.1 of 3.1 kan gaan nemen.

Zoals jullie lezen ben ik dus geen audiofiel. Ik kom van een Denon AVR-X520BT versterker + SYS 2020 5.1 Home Cinema Set. Dit was in totaal 600 euro denk ik.

Hieronder de budgetten:

Surround 5.1: 2000-2500
Receiver: Denon X1700 (nog niet gekocht dus kan nog wisselen)

Totaal budget is dus ongeveer 3000 euro (rec + 5.1).

Kort gevraagd:
-Is een 5.1 + rec met wireless Rear-speakers haalbaar (en nog wenselijk)?
-Of zeggen jullie van laat dit idee varen en schaf een 2.1/3.1 aan voor dit budget?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-05 22:59
Is een soundbar niet een idee? pricewatch: Samsung Cinematic Q-series HW-Q950A
Ik heb zelf een van de eerste Atmos soundbars van Samsung en ben er best tevreden over. Tuurlijk is een versterker met een mooie 5.1 set in bepaalde gevallen mooier, maar het voldoet voor mij.

En om bij Teufel te blijven: https://teufelaudio.nl/ci...d-easy-51-set-m-105560000
Die hebben ook voldoende draadloze oplossingen.

[ Voor 17% gewijzigd door BvZwolle op 11-06-2022 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:15
Als je een denon reciever koopt kun je mogelijk ook denon draadlooze speakers als rears gebruiken.
https://support-uk.denon....peaker-setup-for-heos-avr
Ik weet niet of het ook kan met de x1700 en welke draadloze daar tegenwoordig geschikt voor zijn.
Het is geen probleem dat de rear-speakers van een ander type zijn dan de front-speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-05 20:23
canonball schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 15:32:
Als je een denon reciever koopt kun je mogelijk ook denon draadlooze speakers als rears gebruiken.
https://support-uk.denon....peaker-setup-for-heos-avr
Ik weet niet of het ook kan met de x1700 en welke draadloze daar tegenwoordig geschikt voor zijn.
Het is geen probleem dat de rear-speakers van een ander type zijn dan de front-speakers.
Dit werkt alleen met de Heos AVR receiver, met alle andere Denons niet.

Kijk eens naar Yamaha receivers en hun MusicCast 20 speakers. Of Canton met hun receiver en draadloze speakers. Of Dali met hun Sound Hub (met uitbreiding dan) een hun speakers aangeduid met de C in de modelnaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deruxian
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Topicstarter
BvZwolle schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 15:22:
Is een soundbar niet een idee? pricewatch: Samsung Cinematic Q-series HW-Q950A
Ik heb zelf een van de eerste Atmos soundbars van Samsung en ben er best tevreden over. Tuurlijk is een versterker met een mooie 5.1 set in bepaalde gevallen mooier, maar het voldoet voor mij.

En om bij Teufel te blijven: https://teufelaudio.nl/ci...d-easy-51-set-m-105560000
Die hebben ook voldoende draadloze oplossingen.
Volgens mij is dit de Rear Station vanTeufel bij het setje in bij de link toch? Alles is aan te sluiten om de (Denon) receiver?

Reden dat ik graag een receiver wil is dat ik meerdere bronnen ga gebruiken (Shield met native 4K bronmateriaal, Mediabox, Blu-ray). Ook wil ik niet inleveren op beeldkwaliteit (en audiokwaliteit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-05 22:59
@Deruxian moet je even kijken naar de specificaties. Hier hoef je geen aparte receiver voor te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:52

FeaR

In GoT we trust

Deruxian schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 15:54:
[...]
Volgens mij is dit de Rear Station vanTeufel bij het setje in bij de link toch? Alles is aan te sluiten om de (Denon) receiver?
Niet standaard. De Teufel verwacht RCA In. De Denon AVR-X1700 heeft geen Pre Outs voor de kanalen achter. De eerste Denon die dat heeft is de X3700. Je kan ook High Level omzetten naar Low Level door een converter, Teufel verkoopt die ook: https://teufelaudio.nl/level-converter-ac-5011-ap-102981000

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deruxian
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Topicstarter
Nogmaals dank voor de gegeven tips en adviezen.

Er zijn zitten dus best nog wel wat haken en ogen aan als ik het goed begrjip. Het is niet even een connector in de receiver drukken die dan alles in goede kwaliteiet verzendt naar de rear-speakers?

Begin nu steeds meer te twijfelen.Ik zou ook eerst kunnen investeren in een goede 2.1.
Heeft het dan nog zin om eventueel een centre speaker toe te voegen zodat ik er 3.1 van maak? Een van de grootste voordelen van mijn vorige setup was dat stemgeluid etc uit de centre kwam.

En indien ik opteer voor een 2.1/3.1 dan heeft een receiver nog steeds zijn voordelen toch in de zin van geluidskwaliteit?

Dan schuif ik de 5.1 nog even op de lange baan om eventueel later te upgraden (of toch kabels via de kruipruimte boren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikIrie
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11:25
Nog 2 opties:
-Sony HTA9
-Bluesound Powernode met 2x pulse flex 2i, dan houd je nog 1300 over voor 2 front speakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Deruxian schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 18:15:
Het is niet even een connector in de receiver drukken die dan alles in goede kwaliteiet verzendt naar de rear-speakers?
In principe is het wel connectoren drukken alleen niet rechtstreeks. Een Denon X1700 nemende ga je eerst van de surround speaker terminals met speakerkabel naar de converter (om er Low Level van te maken), de converter zet naar RCA om wat in de Wireless Rear Station gaat.

Andere optie: Yamaha receiver. Denon heeft HEOS voor Multi Room (of je moet echt de HEOS AVR hebben maar die is verouderd), Yamaha kan met hun MusicCast naar mijn weten zowel Multi Room en Wireless Rear.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deruxian
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Topicstarter
@ErikIrie bedankt voor de suggesties! Even uitgebreid in verdiept en vooral die Powernode kon wel eens interessant zijn. Kom er alleen niet uit wat nou het ingangssignaal is. Er is een HDMI-in maar dat is er maar 1? Of is het de bedoeling dat je hiervoor de e-arc op je tv aansluit? En dat al mij apparaten (blu-ray / shield / ziggo) dan op de tv gaan. Heb je op die manier dan geen verlies van audiokwaliteir omdat tv maar beperkt aantal audioformaten ondersteunen?

Die Sony HTA9 lijkt haast te mooi om waard te zijn. Lees wel dat er nog frequent problemen zijn met de connectivity?

@FeaR Oke, dank, op die manier. Maar als ik het goed heb komen er dan alsnog best wat kastjes en draden bij. Denk je dat je groot verschil merkt qua audio-delay? In de zin van hinderlijk tijdens film/serie?

En als ik begin met een goede bedrade 3.1 (FL , FR, C, Sub) heeft een receiver zoals de X1700 dan nog steeds zijn meerwaarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Deruxian schreef op zondag 12 juni 2022 @ 06:45:
@FeaR Oke, dank, op die manier. Maar als ik het goed heb komen er dan alsnog best wat kastjes en draden bij. Denk je dat je groot verschil merkt qua audio-delay? In de zin van hinderlijk tijdens film/serie?
Wireless Rear zal snel twee kastjes zijn, één verzender (bij de receiver) en één receiver (achter bij de speakers). Omdat je pre outs mist nog de converter achter de receiver. Dus ja, er komt best wat wat bij qua kabels en kastjes. Qua delay zou ik me geen zorgen maken, dat trekt de receiver wel recht als er al geen rekening gehouden is met dergelijk delay in de Rear Station. Ik heb geen ervaring met beide producten maar van beide zijn er op GoT negatieve verhalen te vinden. Converter die ruist, wegvallende verbinding met de rear speakers, etc. Natuurlijk zijn mensen die problemen hebben meer geneigd zich te melden dan gebruikers zonder problemen.

Waarbij je ook af moet vragen of de kosten van de converter en Rear Station het waard zijn ten opzichte van dat geld mogelijk in betere speakers te stoppen.
En als ik begin met een goede bedrade 3.1 (FL , FR, C, Sub) heeft een receiver zoals de X1700 dan nog steeds zijn meerwaarde?
Ik zie niet wat de meerwaarde van exact deze Denon is in de 3.1? Er zijn meer receivers dan alleen Denon (nogmaals, check Yamaha voor Yamaha MusicCast en dus wireless rear speakers). Je zal voor een center speaker altijd een surround receiver nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deruxian
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Topicstarter
FeaR schreef op zondag 12 juni 2022 @ 12:26:
[...]

Wireless Rear zal snel twee kastjes zijn, één verzender (bij de receiver) en één receiver (achter bij de speakers). Omdat je pre outs mist nog de converter achter de receiver. Dus ja, er komt best wat wat bij qua kabels en kastjes. Qua delay zou ik me geen zorgen maken, dat trekt de receiver wel recht als er al geen rekening gehouden is met dergelijk delay in de Rear Station. Ik heb geen ervaring met beide producten maar van beide zijn er op GoT negatieve verhalen te vinden. Converter die ruist, wegvallende verbinding met de rear speakers, etc. Natuurlijk zijn mensen die problemen hebben meer geneigd zich te melden dan gebruikers zonder problemen.

Waarbij je ook af moet vragen of de kosten van de converter en Rear Station het waard zijn ten opzichte van dat geld mogelijk in betere speakers te stoppen.

[...]

Ik zie niet wat de meerwaarde van exact deze Denon is in de 3.1? Er zijn meer receivers dan alleen Denon (nogmaals, check Yamaha voor Yamaha MusicCast en dus wireless rear speakers). Je zal voor een center speaker altijd een surround receiver nodig hebben.
toon volledige bericht
Nogmaals dank, nuttig en leerzaam.
Yamaha receiver prefereer je boven de Denon vanwege de Multicast zodat je makkelijker wireless rear kan aansluiten?
Ik dacht dat de Denon HEOS had, of gaat dat minder goed met rear wireless?

Bijvoorbeeld de Yamaha RX4A?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Deruxian schreef op zondag 12 juni 2022 @ 13:32:
[...]
Nogmaals dank, nuttig en leerzaam.
Yamaha receiver prefereer je boven de Denon vanwege de Multicast zodat je makkelijker wireless rear kan aansluiten?
Ik dacht dat de Denon HEOS had, of gaat dat minder goed met rear wireless?
Denon ondersteunt HEOS alleen voor Multi Room, dat is niet waar jij het voor wilt gebruiken. Vandaar dat ik zeg, kijk eens naar Yamaha want naar mijn weten doen zij met MusicCast zowel Multi Room als Wireless Rear. Vandaar dat ik niet snap dat je zo op Denon focust. Voor alleen 3.1 kan je naar alles kijken, wil je wireless rear dan worden de opties beperkter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikIrie
Deruxian schreef op zondag 12 juni 2022 @ 06:45:
@ErikIrie bedankt voor de suggesties! Even uitgebreid in verdiept en vooral die Powernode kon wel eens interessant zijn. Kom er alleen niet uit wat nou het ingangssignaal is. Er is een HDMI-in maar dat is er maar 1? Of is het de bedoeling dat je hiervoor de e-arc op je tv aansluit? En dat al mij apparaten (blu-ray / shield / ziggo) dan op de tv gaan. Heb je op die manier dan geen verlies van audiokwaliteir omdat tv maar beperkt aantal audioformaten ondersteunen?
Ja, die HDMI sluit je dan aan op de (e)ARC van je tv. DTS is dan wel een uitdaging, wordt niet ondersteund (al heb ik zelf wel een workaround gevonden om toch 4 kanaals audio te krijgen vanaf DTS films). Maar verlies in audiokwaliteit lijkt me niet aan de orde. En je hebt meteen een dijk van een audiostreamer ingebouwd zitten die ook hi res en MQA aan kan.

Gisteravond op Netflix op mn C8 oled S4E2 van Stranger things gekeken, en met m'n setup van Powernode met 2x pulse flex 2i en Wharfedale Lintons als fronts was dat qua geluid puur genieten, zelfs zonder sub echt overweldigende geluidsdruk en -kwaliteit (imho).

De HT-A9 doen wel DTS-X. Heb me verder niet verdiept in issues ermee maar de reviews die ik zag waren erg positief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deruxian
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Topicstarter
@ErikIrie ervaar je geen gemis van een centre speaker met dit systeem? En ervaar je audio delay in dit systeem?

@FeaR initieel had ik me niet bedacht dat er voor wireless rear nog best wat haken en ogen aan zaten. Ook hoopte ik dat er nog wel een mogelijkheid tot bedrading was.

Hifi Klubben had aangeboden om naar de Powernode te luisteren met twee degelijke speakers dus dat ga ik zeker doen.

Alternatief wordt dan een 3.1 opstelling waarbij ik 5.1 dan op de de lange baan schuif.

Ik zal het zal het laten weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikIrie
Nee, met goede fronts (die een nette (vlakke)frequentierespons hebben in het mid en hoog) mis je geen center, stemmen lijken dan echt uit de tv te komen en zijn goed verstaanbaar. Bij Klubben zouden bv de Dali Opticon 2 mk2 een goede optie zijn. Van delay heb ik bij films met surround sound ook nog nooit iets gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amboly
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08-05 16:47
Deruxian schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 15:17:
Graag zou ik jullie advies willen vragen. Ik wil een 5.1 set gaan aanschaffen. Met name voor films/series en soms een beetje muziek. Bronnen zijn de kabel/apps maar ook zeker de Shield waarop ik 4K materiaal wil afspelen in hoge kwaliteit.

Bekabeling voor de sub, centrespeaker en fronspeakers zijn geen probleem. De rear speakers zijn wel een probleem. De kabel moet langs een deuropening en langs de open haard. Onder de vloer helaas geen optie. Helaas niet mogelijk voor ons.

Ik heb al wat gezocht op het forum/internet en ook al even gebeld met twee HiFi zaken maar ik kom wisselend advies tegen zo lijkt het. De een zegt 'nooit aan beginnen i.v.m. audiodelay'. De andere HiFi-zaak zei het niet mogelijk was en als alternatief een 4.1 wel mogelijk was (dit advies begreep ik niet helemaal).

Via het forum ben ik wel de REAR STATION TEUFEL tegengekomen. Dit lijkt voor mij de ideale oplossing? Bij elke achterspeaker is een stopcontact vlakbij.

De reden dat ik het topic open is omdat ik nu ook wel een beetje begin te twijfelen of het wel de moeite loont om te investeren in 5.1 en ik niet beter een 2.1 of 3.1 kan gaan nemen.

Zoals jullie lezen ben ik dus geen audiofiel. Ik kom van een Denon AVR-X520BT versterker + SYS 2020 5.1 Home Cinema Set. Dit was in totaal 600 euro denk ik.

Hieronder de budgetten:

Surround 5.1: 2000-2500
Receiver: Denon X1700 (nog niet gekocht dus kan nog wisselen)

Totaal budget is dus ongeveer 3000 euro (rec + 5.1).

Kort gevraagd:
-Is een 5.1 + rec met wireless Rear-speakers haalbaar (en nog wenselijk)?
-Of zeggen jullie van laat dit idee varen en schaf een 2.1/3.1 aan voor dit budget?
toon volledige bericht
Ik kom zelf van een oude surround set (Logitech z906) en ben overgestapt op een Sonos Arc + sub + 2 draadloze rears van Ikea en moet zeggen dat de Sonos zelfs een betere surround ervaring geeft. Volgens mij valt deze setup prima binnen je budget en dan heb je iets wat weleenswaar niet audiofiel is maar wel prima voor films en series.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-05 21:31
ErikIrie schreef op zondag 12 juni 2022 @ 14:22:
Nee, met goede fronts (die een nette (vlakke)frequentierespons hebben in het mid en hoog) mis je geen center, stemmen lijken dan echt uit de tv te komen en zijn goed verstaanbaar. Bij Klubben zouden bv de Dali Opticon 2 mk2 een goede optie zijn. Van delay heb ik bij films met surround sound ook nog nooit iets gemerkt.
Ben ik het, persoonlijk, niet helemaal mee eens..
Wat je zegt klopt wel, maar alleen voor de centrale luisterpositie waarin je alles gekalibreerd hebt.
Zit je daar buiten dan is je geluidsbeeld, qua dialoog, heel vreemd.
Dan is een center toch echt wel fijner (vind ik zelf)

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:51

JvS

Ik heb hem zelf ook

ErikIrie schreef op zondag 12 juni 2022 @ 14:22:
Dit is niet 100% waar. Zelfs met de beste speakers met perfecte lineaire en power response in een mooie akoestisch prima kamer zorgt het verschil in looptijd van je linker/rechter oor & speaker voor een dip in het middengebied waardoor het allemaal net wat minder verstaanbaar is. Ook als je dus perect in het driehoekje zit, voegt een centerspeaker echt veel toe.

Een center is de belangrijkste speaker van een set die veel gebruikt wordt om films mee te kijken.

[ Voor 4% gewijzigd door JvS op 13-06-2022 16:26 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beurlap
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-05 23:22

Beurlap

Kak!

Ik heb vrijwel exact dezelfde opstelling in de woonkamer.

1 receiver (sony in mijn geval)
2x front en sub bedraad aangesloten
2x rear heb ik draadloos via een Teufel rearstation aangesloten.

Hier werkt het al jaren perfect zonder enige ruis of kraak. Zit zo'n 5 meter tussen de Teufel zender en ontvanger. In mij geval gaat het om een rearstation 4, met 1 zender en 1 ontvanger waar beide rear speakers op zijn aangesloten. De huidige rearstation heeft twee ontvangers.

Het klopt dat je een converter nodig hebt om de rearstation te kunnen gebruiken, maar die leg je gewoon ergens achter je receiver neer. Vervolgens heb je er geen omkijken meer naar.
Teufel rearstation gaat automatisch aan en uit wanneer nodig, perfecte oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deruxian
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Topicstarter
Beurlap schreef op maandag 13 juni 2022 @ 16:26:
Ik heb vrijwel exact dezelfde opstelling in de woonkamer.

1 receiver (sony in mijn geval)
2x front en sub bedraad aangesloten
2x rear heb ik draadloos via een Teufel rearstation aangesloten.

Hier werkt het al jaren perfect zonder enige ruis of kraak. Zit zo'n 5 meter tussen de Teufel zender en ontvanger. In mij geval gaat het om een rearstation 4, met 1 zender en 1 ontvanger waar beide rear speakers op zijn aangesloten. De huidige rearstation heeft twee ontvangers.

Het klopt dat je een converter nodig hebt om de rearstation te kunnen gebruiken, maar die leg je gewoon ergens achter je receiver neer. Vervolgens heb je er geen omkijken meer naar.
Teufel rearstation gaat automatisch aan en uit wanneer nodig, perfecte oplossing.
Jij hebt dat dan zonder een centre speaker?
Audio delay ook niet merkbaar?

Als ik het goed heb lijken de mengingen wat te varieeen wat betreft de (absolute) noodzaak over een centre speaker.

Meerdere opties. Ik zal het ook eens voorleggen in de zaak en in elk geval eens luisteren naar de bluesound. Maar ook de teufel rear optie en de genoemde Yamaha multiroom.

Ter vergelijk; ik kom van een denon 2020 5.1 setje inclusief receiver van in totaal 500-600 euro (bundel). Het zal er dus beter op worden. Maar ik moet toegeven dat ik daardoor kwam van tv - geluid . Wil nu dus een stapje hoger qua beleving. Audiofiel dus verre van;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikIrie
Wat betreft wel of geen center, ik zit idd recht voor de tv, speakers elk zo'n 4,5 meter van me af en 3m uit elkaar. In die situatie mis ik persoonlijk een center totaal niet, verstaanbaarheid is gewoon goed en stemmen centraal. Als ik bv op de meest linkse plek op de bank ga zitten (bank is 3,5m breed) zit ik recht voor de linkerspeaker en hoor ik die harder en daardoor de stem daarvandaan. Dat zou je met een center minder hebben, dus ja: zit je (allebei) min of meer recht voor de tv dan kan je prima zonder, wil je ook ver uit het midden een center beleving dan heb je waarschijnlijk een center nodig. (Mijn mening)

Daarnaast kan voordeel van een center natuurlijk zijn dat je het volume individueel kan instellen via een receiver, mochten stemmen dan te zwak ingemixt zijn kan je ze zelf alsnog boosten. Ik heb met m'n huidige setup in elk geval nooit de neiging een centerkanaal harder te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beurlap
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-05 23:22

Beurlap

Kak!

Deruxian schreef op maandag 13 juni 2022 @ 17:51:
[...]

Jij hebt dat dan zonder een centre speaker?
Audio delay ook niet merkbaar?

Als ik het goed heb lijken de mengingen wat te varieeen wat betreft de (absolute) noodzaak over een centre speaker.

Meerdere opties. Ik zal het ook eens voorleggen in de zaak en in elk geval eens luisteren naar de bluesound. Maar ook de teufel rear optie en de genoemde Yamaha multiroom.

Ter vergelijk; ik kom van een denon 2020 5.1 setje inclusief receiver van in totaal 500-600 euro (bundel). Het zal er dus beter op worden. Maar ik moet toegeven dat ik daardoor kwam van tv - geluid . Wil nu dus een stapje hoger qua beleving. Audiofiel dus verre van;)
Ik heb inderdaad geen center speaker. Dat pastniet goed in de inrichting. Voor muziek geen probleem, bij films mis ik de center speaker eigenlijk ook niet. Ik kijk vaak via kodi op een shield, waarin ik veel kan instellen/corrigeren wat betreft audiokanalen. Maar wel of geen center speaker is niet relevant voor de werking van draadloze rearspeakers met een Teufel rearstation.

Het klopt dat er sprake is van delay, maar die is gering. Je kunt dat in veel receivers corrigeren. Bij mijn Sony kan dat automatisch met behulp van een kalibratiemicrofoon.

Voor mij speelde ook mee dat ik met de Teufel rearstation in de toekomst onafhankelijk ben qua andere audioapparatuur. In principe is alles er op aan te sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deruxian
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Topicstarter
Een tijdje geleden maar ik denk misschien nog wel leuk/nuttig om een terugkoppelingen te geven.

Het is uiteindelijk een Marantz SR5015 geworden met de volgende speakers:
-Dali 2 MK2
-Dali Oberon Vokal
-Dali Oberon 1
-B&W ASW 608

De Rear-speakers zijn draadloos middels de Teufel Rear Station.

Ik moet zeggen wat een fantastisch apparaatje dat uitblinkt in als zijn eenvoud. Het is daadwerkelijk plug and play. Niet erg goedkoop maar terugkijkend zijn geld zeker waard.

Voor advies omtrent luidspekers/receiver ben ik eerst naar de HOBO HIFI gegaan. Daar werd het idee van draadloos sterkt afgeraden en konden ze ook niet verder adviseren. Verder wel een oprecht advies, de verkoper geloofde niet in wireless rear.

Vervolgens gebeld met HIFI Klubben. Die wilden eigenlijk niks weten van de Teufel (want verkopen we niet) en wilden alleen maar de Bluesound Powernode verkopen. Een beetje opdringerig allemaal en had er geen fijn gevoel bij.

Uiteindelijk bij Apollo in Almere uitgekomen en een bezoekje gebracht. Wat een fantastische zaak. De eerste keer ruim een uur alles mogen beluisteren en ze meedenken met een Teufel Rear. Ook de tweede keer toen ik uiteindelijk de set kocht bijna een uur bezig geweest. Zonder verder reclame te maken, wat een fantastische zaak.

Dank voor de hulp en adviezen hierboven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03:26

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Deruxian Fijn dat ze daar met je meedachten! Veel plezier met je set!!

Your Friendly Neighborhood Moderator

Pagina: 1