Prosperr schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 22:21:
@
ijske ik heb thuis toevallig ook die GHV930 op 20db staan volgens mij met een 6 poorts multitap en gewoon alles aangesloten en het werkt. Maar voor een klus moet ik langere afstanden overbruggen met 15 tvs in totaal (+ een oude kabel doormeten of die nog goed is).
Naast demping (door afstand en koppelingen / multitaps) heb je met coax dus ook te maken met een "tilt"?
Hoe zit dit precies? hogere mhz gaan dan "scheef" lopen waardoor je het signaal bij de bron zeg maar al scheef instuurt zodat ie bij de einddozen gelijk uitkomt (zo heeft iemand mij dit vertelt).
sorry hoor als ik de basis nog niet beheer, maar wil het graag snappen

Tilt is al uitgelegd... dit is in de betere versterker gewoon af te regelen..
(kleine nota... deze opstellingen noemen we in belgie een Prive net.. los van dat het technisch prima kan , worden hier GEEN installaties/ modems achter geinstalleerd , we spreken hier dus enkel over het tv-kijken deel )
Verlies is inderdaad prima te berekenen...
Een RG6 kabel verliest lage frequenties (120mhz) 6.5dbmv , en op hoge frequenties (858mhz) 18dbmv, en dit op 100m afstand bekeken..
in vergelijk : een DN14/PE14 verliest maar 2,5dbmv en 7,5dbmv op 100meter
Als je RG6 kabel dus 50 meter lang is, heb je een 9dbmv verlies in te calculeren.
de berekening is dan ...
inkomend signaal van 0dbmv (dit is niet ...niks.... dit is een algemeen afgesproken nulpunt , beetje zoals 0 graden niet geen warmte is)
je GHV930 versterkt je signaal naar +30dbmv
de 14/8 multitap verliest weer naar +16dbmv (14 is je verlies , 8 is het aantal poorten)
je kabelverlies brengt het signaal naar +5dbmv
catv dozen, juncties etc zouden onder 0,5dbmv verlies moeten zitten..
Je tv toestel krijgt dus , met maximale versterking, 4dbmv meer binnen dan jij van je provider krijgt... das prima ,want je wil wat speelruimte voor de afregeling zoals tilting...
als je , zoals in mijn geval, 2 taps met een verschillende waarde hebt, sluit je de langste kabels aan op de tap met de laagste waarde (want daar zit het meeste signaal op) . je wil niet dat de tv in de keuken +25dbmv binnenkrijgt, en het tuinhuis -15dbmv... dat krijg je op je versterker niet meer afgeregeld
2e opmerking is dat een GHV930 eigenlijk al een oudje is, en ondersteund maar een 5-65 upstream band.. het kan zijn dat dit toekomstgewijs niet goed genoeg is... een Teleste CX3 is misschien meer wat jij zoekt (afhankelijk hoe groot je project is?)
[
Voor 12% gewijzigd door
ijske op 12-06-2022 12:05
]