COAX netwerk / meet aparatuur

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosperr
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22-04-2024
Hi,

Ik weet niet of mijn vraag in de juiste topic staat maar ik dacht dit komt het meeste in de buurt.
Wie kan mij een zetje in de goede richting duwen als het gaat om coax meet apparatuur?

Ik moet voor een locatie nieuwe coax kabels (tussen 10-60 meter schat ik) doormeten en op multitaps en versterkers aansluiten. Ik zoek een apparaat die van begin tot eind de demping kan meten en ook om oude, reeds bestaande kabels, door te meten of die nog goed zijn.

Als iemand info heeft over het juist afstellen van coax versterkers dan hou ik me ook aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:18

DukeBox

loves wheat smoothies

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosperr
Ok en zijn er naast Fluke nog andere opties?
Ik kan geen 15k uitgeven nu aan een analyser.

Zijn er apparaten die onder €1000 euro nog een beetje leuk zijn?Ik heb volgens mij een demping en slope meter nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Dan zou ik iemand inhuren die zo'n ding heeft ;)

Beter is er bijna niet en alles daar onder voegt niet veel meer toe dan het lijstje van de dempings waardes in coax apparatuur zelf (zoals het raportje in de MoCA adapters).

[ Voor 3% gewijzigd door DukeBox op 11-06-2022 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 30-09 20:07
Je kunt die toestellen ook wel ergens huren voor een dag ofzo.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Dyckie schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 14:03:
Je kunt die toestellen ook wel ergens huren voor een dag ofzo.
Als je er geen ervaring hebt, reken dan minimaal een dag om er mee overweg te kunnen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:22

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B4tman_DH
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 30-09 18:04

B4tman_DH

To the Bat.....

ONX-220

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik ga naar Electrorent voor apparaten die ik stiekem wel wil hebben maar nog niet kan betalen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Je hebt dan wel de PRO uitvoering nodig en die is ongeveer 2x zo duur als de fluke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-09 20:53
in belgie hebben we 3 apparaten ..

een antiek oude Wavetek , welke enkel signaalsterkte & ingress kan meten ..
een moderne Deviser , welke bovenop signaalsterkte , ingress ook bv SNR's kan meten
een ander, veel stommer apparaat is de TDR .. dit meet enkel de exacte lengte van je kabel , ideaal voor koppelingen te vinden ..

ik zou me vooral inlezen over verlies van kabel & checken dat je dubbel afgeschermde RG6 kabel hebt (zodat je connectoren perfect passen)

als je dan overal je taps en bekabeling hebt geplaatst zou ik inderdaad een 3th party vragen om eventueel je tilt & gain af te regelen ..

Gewoon voor de volledigheid van de post , ik heb thuis een Hirschmann GHV930 met daarachter 14/8 & 11/8 multitaps.
ik heb mijn kabelmodem aangesloten op de 11/8 tap en gekeken hoe mijn sterkte & tilt was , en modem signalen op +- 11db sterkte afgeregeld op de GHV930.
dat is redelijk hoog en goed voor de SNR verhouding.
de kabels die op de 14/8 zitten hebben dan 3dbmv minder en zitten op +8 nog altijd.

(en er staat een deviser DS2460Q op het belgische 2ehands.be .. moet je alleen een nederlands kanaalplan erinduwen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 30-09 20:07
DukeBox schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 14:04:
[...]

Als je er geen ervaring hebt, reken dan minimaal een dag om er mee overweg te kunnen ;)
Als je zo een toestel gaat huren kun je de info daar ook vragen hoe het toestel werkt en dan heb je geen dag nodig. ;)

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Dyckie schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 17:03:
Als je zo een toestel gaat huren kun je de info daar ook vragen hoe het toestel werkt en dan heb je geen dag nodig. ;)
Die kennis overdragen kost ook een dag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosperr
Haha top dank voor de reacties.

Ben toevallig aan het mailen met Mampaey al. Even kijken waar zij mee komen.
Huren is idd wel een optie.

@ijske ik heb thuis toevallig ook die GHV930 op 20db staan volgens mij met een 6 poorts multitap en gewoon alles aangesloten en het werkt. Maar voor een klus moet ik langere afstanden overbruggen met 15 tvs in totaal (+ een oude kabel doormeten of die nog goed is).

Naast demping (door afstand en koppelingen / multitaps) heb je met coax dus ook te maken met een "tilt"?
Hoe zit dit precies? hogere mhz gaan dan "scheef" lopen waardoor je het signaal bij de bron zeg maar al scheef instuurt zodat ie bij de einddozen gelijk uitkomt (zo heeft iemand mij dit vertelt).

sorry hoor als ik de basis nog niet beheer, maar wil het graag snappen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Die frequenties op de kabel zijn net geluid, als je de deur dicht doet van een ruimte waar muziek te horen is hoor je aan de andere kant van de deur nog wel lage frequenties maar veel minder hoge frequenties. Zo zit het ook met signalen op de kabel, hogere frequenties worden sneller gedempt dan lage frequenties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosperr
jadjong schreef op zondag 12 juni 2022 @ 08:49:
Die frequenties op de kabel zijn net geluid, als je de deur dicht doet van een ruimte waar muziek te horen is hoor je aan de andere kant van de deur nog wel lage frequenties maar veel minder hoge frequenties. Zo zit het ook met signalen op de kabel, hogere frequenties worden sneller gedempt dan lage frequenties.
Duidelijk (en logisch). En je kan met die versterkers dus de hogere frequenties harder versterken dan de lage, waardoor ze gelijk aankomen aan het eind van de kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:22
Je kunt natuurlijk heel veel tijd, geld en energie in stoppen om te meten, maar alles wat je dan krijgt is informatie achteraf.
Dus je trekt eerst die kabels, meet daarna en wat doe je als blijkt dat je te veel demping hebt gekregen?

Wat normaal gedaan wordt met coax in gebouwen is gewoon berekenen.
Een goede kabel heeft gewoon specificaties en de demping per meter is gewoon bekent.
De demping van dingen als splitters en multitap ook.
Een connector heeft geen demping mits van goed kwaliteit en goed gemonteerd.

En de gouden regel ruim nemen zodat zit niet op het randje komt te zitten.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
Prosperr schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 22:21:

@ijske ik heb thuis toevallig ook die GHV930 op 20db staan volgens mij met een 6 poorts multitap en gewoon alles aangesloten en het werkt. Maar voor een klus moet ik langere afstanden overbruggen met 15 tvs in totaal (+ een oude kabel doormeten of die nog goed is).

Naast demping (door afstand en koppelingen / multitaps) heb je met coax dus ook te maken met een "tilt"?
Hoe zit dit precies? hogere mhz gaan dan "scheef" lopen waardoor je het signaal bij de bron zeg maar al scheef instuurt zodat ie bij de einddozen gelijk uitkomt (zo heeft iemand mij dit vertelt).

sorry hoor als ik de basis nog niet beheer, maar wil het graag snappen :)
Tilt is al uitgelegd... dit is in de betere versterker gewoon af te regelen..
(kleine nota... deze opstellingen noemen we in belgie een Prive net.. los van dat het technisch prima kan , worden hier GEEN installaties/ modems achter geinstalleerd , we spreken hier dus enkel over het tv-kijken deel )

Verlies is inderdaad prima te berekenen...
Een RG6 kabel verliest lage frequenties (120mhz) 6.5dbmv , en op hoge frequenties (858mhz) 18dbmv, en dit op 100m afstand bekeken..
in vergelijk : een DN14/PE14 verliest maar 2,5dbmv en 7,5dbmv op 100meter
Als je RG6 kabel dus 50 meter lang is, heb je een 9dbmv verlies in te calculeren.

de berekening is dan ...
inkomend signaal van 0dbmv (dit is niet ...niks.... dit is een algemeen afgesproken nulpunt , beetje zoals 0 graden niet geen warmte is)
je GHV930 versterkt je signaal naar +30dbmv
de 14/8 multitap verliest weer naar +16dbmv (14 is je verlies , 8 is het aantal poorten)
je kabelverlies brengt het signaal naar +5dbmv
catv dozen, juncties etc zouden onder 0,5dbmv verlies moeten zitten..

Je tv toestel krijgt dus , met maximale versterking, 4dbmv meer binnen dan jij van je provider krijgt... das prima ,want je wil wat speelruimte voor de afregeling zoals tilting...

als je , zoals in mijn geval, 2 taps met een verschillende waarde hebt, sluit je de langste kabels aan op de tap met de laagste waarde (want daar zit het meeste signaal op) . je wil niet dat de tv in de keuken +25dbmv binnenkrijgt, en het tuinhuis -15dbmv... dat krijg je op je versterker niet meer afgeregeld

2e opmerking is dat een GHV930 eigenlijk al een oudje is, en ondersteund maar een 5-65 upstream band.. het kan zijn dat dit toekomstgewijs niet goed genoeg is... een Teleste CX3 is misschien meer wat jij zoekt (afhankelijk hoe groot je project is?)

[ Voor 12% gewijzigd door ijske op 12-06-2022 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Andere vraag die in mij op komt, waarom wil je nog 15 tv's op coax hebben? In zo'n situatie is interne AV over IP misschien een betere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosperr
ijske schreef op zondag 12 juni 2022 @ 11:44:
[...]

Tilt is al uitgelegd... dit is in de betere versterker gewoon af te regelen..
(kleine nota... deze opstellingen noemen we in belgie een Prive net.. los van dat het technisch prima kan , worden hier GEEN installaties/ modems achter geinstalleerd , we spreken hier dus enkel over het tv-kijken deel )

Verlies is inderdaad prima te berekenen...
Een RG6 kabel verliest lage frequenties (120mhz) 6.5dbmv , en op hoge frequenties (858mhz) 18dbmv, en dit op 100m afstand bekeken..
in vergelijk : een DN14/PE14 verliest maar 2,5dbmv en 7,5dbmv op 100meter
Als je RG6 kabel dus 50 meter lang is, heb je een 9dbmv verlies in te calculeren.

de berekening is dan ...
inkomend signaal van 0dbmv (dit is niet ...niks.... dit is een algemeen afgesproken nulpunt , beetje zoals 0 graden niet geen warmte is)
je GHV930 versterkt je signaal naar +30dbmv
de 14/8 multitap verliest weer naar +16dbmv (14 is je verlies , 8 is het aantal poorten)
je kabelverlies brengt het signaal naar +5dbmv
catv dozen, juncties etc zouden onder 0,5dbmv verlies moeten zitten..

Je tv toestel krijgt dus , met maximale versterking, 4dbmv meer binnen dan jij van je provider krijgt... das prima ,want je wil wat speelruimte voor de afregeling zoals tilting...

als je , zoals in mijn geval, 2 taps met een verschillende waarde hebt, sluit je de langste kabels aan op de tap met de laagste waarde (want daar zit het meeste signaal op) . je wil niet dat de tv in de keuken +25dbmv binnenkrijgt, en het tuinhuis -15dbmv... dat krijg je op je versterker niet meer afgeregeld

2e opmerking is dat een GHV930 eigenlijk al een oudje is, en ondersteund maar een 5-65 upstream band.. het kan zijn dat dit toekomstgewijs niet goed genoeg is... een Teleste CX3 is misschien meer wat jij zoekt (afhankelijk hoe groot je project is?)
Dank!
Hier heb ik echt veel aan.

Het gaat om een hotel met 14 kamers icm Ziggo Tv Op Maat (TOM) waarbij het AOP op ongeveer 40-50 meter zit naar de "hub" waar alle kamers samenkomen. Ik zal een versterker naast het AOP plaatsen voor het verslies van deze 40-50 meter kabel en voor de multitap(s) kijken of daar weer een versterker moet voordat deze gevoed worden. Uiteraard met verschillende demping waarden de kortse kabel op de hoogte demping aansluiten.

Bij een vorig project had ik iemand ingehuurd die kon meten hoeveel db elke kamer had (ander project) omdat de exacte meters niet uit te rekenen waren. Dan lijkt me zo'n instrument wel handig om te hebben. Is dat een standaard optie bij de coax meters of zit je dan aan een spectrum analyzer die kostbaar zijn?

Ik ga het even narekenen en kijken welke versterkers mijn vaste leverancier heeft.

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosperr
het signaal bij het AOP is 65db, er zitten limieten aan wat een TV nog leuk vindt om mee te werken. Ik heb gelezen dat 78 db wel de max is. Klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:53

rally

Deyterra Consultancy

En waarom geen DCA1000?
Je meet de signaalsterkte aan het begin, en aan het einde en je weet exact hoeveel demping je hebt en kun je daarvoor corrigeren.

Als je daar de frequenties op insteld van de digitale kanalen, kun je er ook eenvoudig eventuele signaalproblemen snel uithalen. Heb ik een lijstje voor gemaakt en handmatig ingevoerd. Klusje van 30-40 minuten.
Prosperr schreef op zondag 12 juni 2022 @ 20:51:
het signaal bij het AOP is 65db, er zitten limieten aan wat een TV nog leuk vindt om mee te werken. Ik heb gelezen dat 78 db wel de max is. Klopt dit?
De adviessterkte van het signaal bij het AOP is 65dB. Het mag iets iets afwijken, maar zo dicht mogelijk in de buurt is wel optimaal. 78 is wel heel erg hoog en ben ik eignelijk nog nooit tegengekomen. 75dB was het maximale, en het was toen wel lastig om de optimale versterking en demping te vinden om een goed goed signaal te krijgen bij de TV op de zolder (27 meter kabel).

Maar met de DCA 1000 heb ik alles prima kunnen doormeten en testen. Je moet wel even gestructureerd aan het werk gaan, en goed de berekeningen maken van de demping van de kabel, multitap, wcd, etc. Het is een eenvoudige rekensom. Signaal sterkte + versterking - demping = eindsignaal sterkte. En zo kun je dus ook de versterking eenvoudig berekenen.

Hirschmann geeft hier overigens ook een leuke cursus in (kostte indertijd zo’n 250 Euro)

[ Voor 50% gewijzigd door rally op 12-06-2022 21:12 ]

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
Ik ken de situatie in NL niet.. maar als je eerst 50meter wil overbruggen vooraleer je aan de taps zit , doe dat dan met een C3 of iets dergelijks ... of wat denk jij @rally ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

ijske schreef op maandag 13 juni 2022 @ 18:14:
Ik ken de situatie in NL niet.. maar als je eerst 50meter wil overbruggen vooraleer je aan de taps zit , doe dat dan met een C3 of iets dergelijks ... of wat denk jij @rally ?
Demping is 4.5dB over die 50 Meter. Dat zou prima te overbruggen moeten zijn met een goede versterker.
C3 scheelt idd 3dB aan demping (1.5dB over 50m).

Het is inderdaad wel gebruikelijk om de signaalvoedingskabels naar de multitaps uit te voeren met een lagere demping om een optimaal signaal te realiseren, als de afstand zo groot is.

Dus kan technisch en het zou geen problemen moeten geven, maar C3 is idd. netter.
Vanaf de multitap kun je dan KOKA9 gebruiken. Mijn voorkeur gaat uit naar Hirschmann kabels, want daar heb ik nooit problemen mee. Het is wel iets duurder, maar de problemen die ik hiermee voorkom is het helemaal waard (zowel het extra werk als de kwaliteit naar mijn klanten toe).
Als je iets anders wil gebruiken, zorg dan i.i.g. Dat de kabel is voorzien van een “KabelKeur” label. Anders heb je kans op hele vreemde problemen (zoals interferentie door 4G signalen).

Oh… en gebruik in vredesnaam GEEN schroef f-connectors!
Minimaal is bij mijn de SFC-012 krimp connectoren.
Mijn voorkeur is voor push-on (of compressie) connectors. Zijn gewoon wat eenvoudiger in de verwerking.

Voor beide heb je een speciale tang nodig, maar die voor krimp connectoren is wat goedkoper.

Schroefconnectoren zijn allemaal rommel.

Tot zover mijn feedback :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
ik vote ook voor compressie connectoren ... + alle connectoren SLEUTELVAST monteren..
YouTube: Zo monteert u een compressie F connector 3 op een coax kabel

[ Voor 20% gewijzigd door ijske op 13-06-2022 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

Ik gebruik deze connectoren. Hirschmann QM 7.0

Ze zijn ook in 6.0mm versie te krijgen. Die kabel kom ik zelden tegen en ik gebruik hoofdzakelijk KOKA9 die 7mm is. Maarrrrr Heel soms moet ik met bestaande kabels werken en daar zit nog wel eens 6mm tussen.

Deze connectoren gebruik ik in combinatie met deze tool.
Ik heb hem van Cablecon en dan is hij blauw. Maar die van Knippex ziet er exact hetzelfde uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosperr
Dank allen. Ik maak zelf altijd al gebruik van deze compressietang: https://www.asat.nl/pct-compressie

De kabels naar de kamers zijn al gedeeltelijk getrokken door een installatiepartij die enkel hotels doen.
Gaat om een kabel van Bedea (Telass 100, 75 Ohm, volgens mij dikte 9).

Vanaf AOP loopt er dus 1 kabel ongeveer 50m naar de "hub" waar alle 15 kamers uitkomen. Raden jullie dan aan om hier een C3 of C6 kabel voor te nemen en niet dezelfde kabel (C9) die op de multitaps zitten aangesloten?
Ik moet denk ik bij de bron het signaal dus versterken, maar als ik hier dan 30db versterk dan hoef ik niet voor de multitaps nogmaals te versterken lijkt me (zkeer niet met een C3). Ik moet alle lengtes even uitrekenen, en kijken welke multitap(s) ik moet nemen maar met al deze info moet het denk ik wel gaan lukken.

edit: met deze connectoren

[ Voor 7% gewijzigd door Prosperr op 13-06-2022 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosperr
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SW2sPf9PmfIbnCmnsrhDUbMbLGQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k28BlS53JiNTMjXIAjU15bt8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FHOC-lVfQTJlB3qKSZA5Z61N_f4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sBz0wUOge9aqDVbLHkyuMA5s.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1