Rijbewijs gehaald maar niet alleen durven rijden?

Pagina: 1
Acties:
  • 4.938 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mouther20
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 04-01 18:08
Ik vind het altijd wel apart of zelfs grappig dat mensen die pas hun rijbewijs hebben gehaald, niet alleen durven te rijden. Je gaat op rijles met als doel om je rijbewijs te halen en alleen de weg op te gaan. Dan ben je geslaagd en dan hoor je vaak dingen als “ ik durf niet” of “ het is eng”.Ik heb zelf 3 maanden mijn rijbewijs en ben merk dat ook alleen autorijden echt super simpel is. Het stelt eigenlijk helemaal niks voor.

Wat is er nou eng om alleen te rijden nadat je je rijbewijs hebt gehaald? Het is eigenlijk hetzelfde als je zwemdiploma behalen maar niet in het diepe water durven te zwemmen. Als je vlak nadat je je rijbewijs hebt gehaald al snel een ongeluk mee hebt moeten maken, dan snap ik wel dat je aan jezelf gaat twijfelen en het niet aan durft. Dus ik vraag me af wat mensen dan zo onzeker maakt om alleen te rijden nadat de rijbewijs binnen is.

Alle reacties

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• HMR90
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19-05 11:56
"Wat is er eng aan hoogtes, heb zelf geen hoogte vrees dus ik snap het niet."

Mensen verschillen en deze vinden het fijn als er iemand naast zit, net als de rij instructeur. Gaat met de tijd vanzelf over.

Niks om je zorgen over te maken of stoer over te doen dat jij het niet eng vind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Mouther20 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 12:20:
Ik heb zelf 3 maanden mijn rijbewijs en ben merk dat ook alleen autorijden echt super simpel is. Het stelt eigenlijk helemaal niks voor.
Je hebt net 3 maanden je rijbewijs dus je weet dat je het nu pas gaat leren hè ;) ?
Wat is er nou eng om alleen te rijden nadat je je rijbewijs hebt gehaald? Het is eigenlijk hetzelfde als je zwemdiploma behalen maar niet in het diepe water durven te zwemmen. Als je vlak nadat je je rijbewijs hebt gehaald al snel een ongeluk mee hebt moeten maken, dan snap ik wel dat je aan jezelf gaat twijfelen en het niet aan durft. Dus ik vraag me af wat mensen dan zo onzeker maakt om alleen te rijden nadat de rijbewijs binnen is.
Elk mens is anders. De ene is (te) zeker van zich zelf en denkt bij het behalen van het rijbewijs het “echt super simpel” is om alleen te rijden en de ander is (te) onzeker omdat er niemand meer mee kijkt die eventueel kan ingrijpen. Lijkt mij heel logisch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:23
Commentaar van anderen zal een flinke factor zijn. Ook ontbrekend vertrouwen van bijv de ouders; "je mag in mijn auto rijden, maar alleen als ik er naast zit".

Zulke dingen gaan knagen en zo ga je er wat betreft ontwikkeling op achteruit ipv vooruit. Als dit lang genoeg doorgaat heb je opeens weer een flinke mentale drempel
en/of afhankelijkheid gecreëerd

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:50
En hiervoor kom je speciaal een account aanmaken?

Over apart gesproken…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Voor mij was het niet eng of zo, maar wel opeens heel anders omdat er géén instructeur meer naast je zit die je bij fouten of gevaar op de rem trapt, je daarmee corrigeert en dus erger voorkomt.

[ Voor 9% gewijzigd door CH4OS op 11-06-2022 12:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-05 07:57
Wil je alsjeblieft dit topic bewaren en deze over een jaar of 15 opnieuw doorlezen? :D en reageer dan ook ff aub haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:48
Ik vind het altijd wel apart of zelfs grappig dat mensen die pas hun studie hebben gehaald, het werk niet leuk vinden. Je doet een studie met als doel om een leuke baan te halen en alleen aan de slag te gaan. Dan ben je geslaagd en dan hoor je vaak dingen als “ ik vind het saai” of “ het is eng”. Ik heb zelf 3 maanden mijn diploma en ben merk dat ook alleen werken echt super simpel is. Het stelt eigenlijk helemaal niks voor.
;)

Op het ene vlak ben je dan misschien heel zeker van jezelf en op een ander vlak wat minder. Dat is menselijk.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

Ik heb nog nooit gehoord van iemand die niet alleen durft te rijden. Ik ken wel mensen die 20 jaar geen auto hebben gereden en het niet meer durven nu. Maar dan kun je je ook afvragen waarom ze niet hebben gereden. Ook angst waarschijnlijk. Zelf denk ik eerder dat als dit zo is dat je wellicht bent geslaagd zonder dat je er eigenlijk klaar voor bent. Dus mensen die wel slagen maar ook beseffen dat ze eigenlijk nog niet voldoende controle over de auto hebben en ingesleten automatismen hebben waar ze op kunnen vertrouwen.

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderhgv
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19-05 21:20
Ik kan mij het wel voorstellen, als ik zie hoe ongeduldig en lomp sommige medeweggebruikers zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
”.Ik heb zelf 3 maanden mijn rijbewijs en ben merk dat ook alleen autorijden echt super simpel is. Het stelt eigenlijk helemaal niks voor.
Sire, wat is onbewust onbekwaam?

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Ik denk dat TS zelf met dit probleem worstelt en daar, zoals velen, niet voor uit durft te komen. Daar begint de angst al. Je wil niet weten hoeveel mensen rijangst hebben, zelfs mensen die al jaren rijden en tienduizenden kilometers op de teller hebben staan. Als jij dat niet hebt, snap je dat ook niet want jou psyche is de jouwe en die van een ander de zijne.

Sowieso heb ik liever dat een beginnende chauffeur liever in het begin wat angstig is (niet zo dat rijden onmogelijk is/wordt) dan dat ze denken dat ze Max Verstappen zijn en het wel even doen op de weg. Een rijbewijs halen betekent dat je MAG gaan rijden. Het echte leren rijden leer je door kilometers te maken. Toevallig is mijn zoon 4 weken geleden geslaagd en die krijgt die boodschap ook van me en die rijdt ook voorzichtig en nog wat onzeker. Zolang hij niet bevangen wordt door angst geeft dat niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
MotorBeast schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 13:03:
Ik denk dat TS zelf met dit probleem worstelt en daar, zoals velen, niet voor uit durft te komen. Daar begint de angst al. Je wil niet weten hoeveel mensen rijangst hebben, zelfs mensen die al jaren rijden en tienduizenden kilometers op de teller hebben staan. Als jij dat niet hebt, snap je dat ook niet want jou psyche is de jouwe en die van een ander de zijne.

Sowieso heb ik liever dat een beginnende chauffeur liever in het begin wat angstig is (niet zo dat rijden onmogelijk is/wordt) dan dat ze denken dat ze Max Verstappen zijn en het wel even doen op de weg. Een rijbewijs halen betekent dat je MAG gaan rijden. Het echte leren rijden leer je door kilometers te maken. Toevallig is mijn zoon 4 weken geleden geslaagd en die krijgt die boodschap ook van me en die rijdt ook voorzichtig en nog wat onzeker. Zolang hij niet bevangen wordt door angst geeft dat niets.
Het is soms een kwestie van gewoon doen. En hier 'krijgen' ze dan een oudere auto, zodat een keer een stoeprandje meenemen minder 'ernstig' is dan op mijn auto. 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Dit topic had veel meer waarde gehad als de topicstarter zelf de betreffende angst had gehad en om hulp vroeg. Op deze manier voegt het niets toe. Topic gaat dicht.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.