Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
Ja dat is op basis van de kale huur (+3.3% vanaf juli).Falcon schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 11:54:
Volgens zit er een limiet op de percentage waarmee de huur mag worden verhoogd per jaar.
Dat zou €25 zijn. Ik vind de huur wel hoog genoeg voor wat ik krijg dus dat wil ik liever niet betalen. Moet het dan kom ik daar lastig onderuit, dat is zijn recht.
Echter energie zie ik daar los van. Ik snap dat alles duurder is en wil daar ook best voor betalen. Echter wel in redelijkheid zonder een extra poot uitgedraaid te worden.
Maar aangezien je niet genoeg punten hebt om in de vrije sector te vallen, heb je wel recht op een verlaging van de kale huurprijs.
Wat voor contract je hebt is dan belangrijk. Want bij onbepaalde tijd moet je binnen 6 maanden bezwaar maken tegen een huur die boven de sociale huurgrens ligt. Bij bepaalde tijd heb je tot 6 maanden na afloop van het contract.
Emgeebee schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 11:59:
Vraag de verhuurder om onderbouwing hoe hij op die €170 is gekomen.
Punten voor de woning zijn laag. Ik weet dat de huur te hoog is voor de vrije sector. Ik heb het contract zelf getekend. Er zijn weinig alternatieven als huurder in het lage segment. Daarin heb je als huurder juridisch wel rechten, echter klopt de markt van geen kant. Ik hoef niet het laagste te betalen, maar wel graag een bedrag waar ik me niet extreem genaaid voelRocketKoen schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 12:03:
Servicekosten mogen verhoogd worden, zolang de verhuurder aantoont dat dit geld ook echt aan de gekoppelde diensten wordt uitgegeven.
Maar aangezien je niet genoeg punten hebt om in de vrije sector te vallen, heb je wel recht op een verlaging van de kale huurprijs.
Wat voor contract je hebt is dan belangrijk. Want bij onbepaalde tijd moet je binnen 6 maanden bezwaar maken tegen een huur die boven de sociale huurgrens ligt. Bij bepaalde tijd heb je tot 6 maanden na afloop van het contract.
[ Voor 48% gewijzigd door Coldcat op 11-06-2022 21:01 ]
Energie leveranciers kijken naar historisch verbruik volgens mij, het kan dus inderdaad best zijn dat die verhogen op basis van het oude verbruik.Coldcat schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 12:05:
[...]
Het voorschot is verhoogd met +€700 / maand. Zijn verdeling is ik +€170 / maand extra en de andere huurder + hemzelf de rest.
***members only***
Als ik even naar een energie prijs vergelijker ga zijn de tarieven die ik voorgeschoteld krijg voor elektra €0,4266 tot €0,563
bij die 38.000 kWh kom ik dan op €16210 tot €21405 of wel €1350 tot €1783 per maand. Nu weet ik niet wat je oude voorschot was, maar als de energie maatschappij hier mee rekent lijkt een verhoging van het voorschot met €700 me zelfs misschien wel aan de lage kant.
Is die 25k kWh op dit moment al een gerealiseerde besparing over het afgelopen jaar, of is dit enkel nog theoretisch omdat het system bij wijze van vorige week geplaatst is en weet je nog niet of die theoretische besparing van 1/3 ook daadwerkelijk behaald zal worden?
[ Voor 14% gewijzigd door Dennism op 11-06-2022 12:17 ]
Ik zie natuurlijk niets terug van teveel betaald voorschot. Dat is goed om in het achterhoofd te houden.Dennism schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 12:13:
[...]
Energie leveranciers kijken naar historisch verbruik volgens mij, het kan dus inderdaad best zijn dat die verhogen op basis van het oude verbruik.
Als ik even naar een energie prijs vergelijker ga zijn de tarieven die ik voorgeschoteld krijg voor elektra €0,4266 tot €0,563
bij die 38.000 kWh kom ik dan op €16210 tot €21405 of wel €1350 tot €1783 per maand. Nu weet ik niet wat je oude voorschot was, maar als de energie maatschappij hier mee rekent lijkt een verhoging van het voorschot €700 me zelfs misschien wel aan de lage kant.
Als ik een berekening maak met dat laagste bedrag €1350 en dan 1/3 verbruik terugschaal en de BTW vermindering bereken dan kom je op een dikke €800 /maand in totaal uit. Dan gaat die verhoging dus zitten in een te groot voorschot wat niet mijn probleem is.
Gerealiseerd omdat er sinds dit jaar aanpassingen aan het systeem gedaan zijn. De eerste wintermaanden heeft dit gedraaid.Is die 25k kWh op dit moment al een gerealiseerde besparing over het afgelopen jaar, of is dit enkel nog theoretisch omdat het system bij wijze van vorige week geplaatst is en weet je nog niet of die theoretische besparing van 1/3 ook daadwerkelijk behaald zal worden?
Ik snap waar hij vandaan komt door het te hoge voorschot. Als ik schriftelijk het verzoek krijg tot verhoging zal ik voorleggen waar het misgaat zodat hij hopelijk begrijpt dat + €170 klopt als je naar de rekening kijkt (met een gunstige verdeling voor hem), maar het in de praktijk over een jaar veel lager zal zijn.
[ Voor 25% gewijzigd door Coldcat op 11-06-2022 12:37 ]
Nu is 100 euro energieverbruik per maand erg laag maar 270 euro voor zo'n ruimte wel iets hoog.
Maar ik denk dat er heel wat mensen hun handjes mogen dichtknijpen als ze voor 270 euro gas/water/licht hebben
Het voorschot wordt gebaseerd op het gemiddelde gebruik van de afgelopen 3 jaar en het huidige energietarief. Dus kan best dat het voorschot met €700 omhoog is gegaan, maar dat er op de eindafrekening dan duizenden euro's terug worden betaald. Spreek dus af (op papier) dat de servericekosten een voorschot op de energierekening bevatten. En hoe er mee om wordt gegaan als de eindafrekening voor de energie hoger of lager uitvalt dan het voorschot.Coldcat schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 12:33:
[...]
Ik zie natuurlijk niets terug van teveel betaald voorschot. Dat is goed om in het achterhoofd te houden.
Als ik een berekening maak met dat laagste bedrag €1350 en dan 1/3 verbruik terugschaal en de BTW vermindering bereken dan kom je op een dikke €800 /maand in totaal uit. Dan gaat die verhoging dus zitten in een te groot voorschot wat niet mijn probleem is.
[...]
Gerealiseerd omdat er sinds dit jaar aanpassingen aan het systeem gedaan zijn. De eerste wintermaanden heeft dit gedraaid.
Ik snap waar hij vandaan komt door het te hoge voorschot. Als ik schriftelijk het verzoek krijg tot verhoging zal ik voorleggen waar het misgaat zodat hij hopelijk begrijpt dat + €170 klopt als je naar de rekening kijkt (met een gunstige verdeling voor hem), maar het in de praktijk over een jaar veel lager zal zijn.
Wat de verdeling van de kosten betreft:
Als je geen losse meters of verwarming hebt is het redelijk om de kosten voor verwarming worden verdeeld over het aantal m2 dat wordt verwarmd. Dus als jij 50m2 hebt en de rest 500m2, dan is het logisch dat jij 9% van de verwarmingskosten betaalt.
Voor elektriciteit (excl. verwarming) is het logisch om het te verdelen op basis van het aantal bewoners.
Ik heb in een vergelijkbare situatie gezeten. maar daar was het verbruik ineens 2x zo hoog. Toen heeft de huisbaas een waarschuwing gegeven dat het verbruik omlaag moest.
Een half jaar later was het opgelost. Toen werd er in 1 van de kamers een wietkwekerij opgerold....
[ Voor 7% gewijzigd door RocketKoen op 11-06-2022 13:26 ]
Wat bedoel je?MLLL schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 13:15:
Ik betaal ook servicekosten en dat is voorschot voor energieverbruik.
Nu is 100 euro energieverbruik per maand erg laag maar 270 euro voor zo'n ruimte wel iets hoog.
Maar ik denk dat er heel wat mensen hun handjes mogen dichtknijpen als ze voor 270 euro gas/water/licht hebben
Ik ken zat mensen die voor rond de 100 euro per maand een rijtjeshuis verwarmen en verlichten, en bij mij is dat 15 euro per maand dankzij isoleren en zonnepanelen.
Waarom vind je € 270 per maand normaal? Voor wat voor villa's dan? Misschien als je van een failliete energiereseller komt en voor de hoogste tarieven wordt aangenomen door een bestaande leverancier?
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
Ken zat mensen die alleen voor gas al 270 euro p/m aantikken voor een rijtjeshuis.CodeCaster schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 13:40:
[...]
Wat bedoel je?
Ik ken zat mensen die voor rond de 100 euro per maand een rijtjeshuis verwarmen en verlichten, en bij mij is dat 15 euro per maand dankzij isoleren en zonnepanelen.
Waarom vind je € 270 per maand normaal? Voor wat voor villa's dan? Misschien als je van een failliete energiereseller komt en voor de hoogste tarieven wordt aangenomen door een bestaande leverancier?
Wij weten niet voor energiecontract de verhuurder heeft dus het blijft gissen.
Leuk voor je dat je zonnepanelen hebt en je huis goed geïsoleerd hebt , maar wie zegt dat dat bij TS het geval is...
Ik snap dat mijn situatie niet standaard is, maar 270 euro per maand is dat ook niet bepaald. Hebben die mensen dan de verwarming 24/7 op 23 graden staan, de ramen open om te luchten en een tarief van € 2,50 per kuub?MLLL schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 13:50:
[...]
Ken zat mensen die alleen voor gas al 270 euro p/m aantikken voor een rijtjeshuis.
Wij weten niet voor energiecontract de verhuurder heeft dus het blijft gissen.
Leuk voor je dat je zonnepanelen hebt en je huis goed geïsoleerd hebt , maar wie zegt dat dat bij TS het geval is...
Oke, dan is er technisch gezien geen sprake van all-in huur omdat er wel degelijk iets dat als servicekosten geïnterpreteerd kan worden afgesplitst is, al biedt het huurcontract verder weinig duidelijkheid. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat jullie in overeenstemming niet tot duidelijkere afspraken kunnen komen. Een puntentelling is daarvoor helemaal niet nodig; nat vingerwerk is voldoende. Spreek bijvoorbeeld een totaalbedrag af van het totaal wat je nu betaalt plus een schappelijke verhoging, en stel daarbij dat 75% van die prijs kale huur betreft en de resterende 25% servicekosten. Dat is niet in het nadeel van de verhuurder. Het maakt het echter wel een stuk makkelijker voor jou om aanspraak te maken op restitutie van de teveel betaalde servicekosten.Coldcat schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 13:53:
[...]
In het huurcontract staan aparte servicekosten van €100 / maand. Echter is het contract niet sluitend. In sommige clausules staat advance payment. In andere dat de huurder het aanbiedt. Gezien er nooit een afrekening gemaakt is in voorgaande jaren gaat dat niet op. In de 'wandelgangen' is het dus all-in. Op die manier wil ik er ook uitkomen. Splitsen wordt de verhuurder niet vrolijk van omdat er te weinig punten zijn en de huur laag zal zijn.
Dit kun je natuurlijk ook in alle redelijkheid zo aan je verhuurder verkopen. Zo van: ik weet niet precies wat ik eerst voor servicekosten betaalde maar ik schrik van de voorgestelde verhoging. Het afspreken van een voorschot servicekosten maakt dan enerzijds dat hij er zeker van is dat hij voldoende betaald krijgt om de daadwerkelijke kosten te dekken en anderzijds dat jij met recht en gemak aanspraak kan maken op de teveel betaalde kosten als het verbruik, zoals je vermoedt, inderdaad mee zal vallen de komende tijd.
Energiekosten zijn altijd voor de huurder.Coldcat schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 13:53:
Is het redelijk om mee te betalen aan een voorschot als huurder? Lijkt me niet het probleem van de huurder dat een installatie niet goed werkte. Ik zie dat iets als risico voor verhuurder, waar hij dan ook in betaald wordt middels maandelijkse huur.
Of het zit in je servicekosten, of je moet zelf een energiecontract afsluiten.
Dat is ook een van de grote obstakels in de energietransitie. De huurder zit met een hoge energierekening, maar de kosten om te verduurzamen liggen bij de verhuurder.
Xyrr schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 14:17:
[...]
Oke, dan is er technisch gezien geen sprake van all-in huur omdat er wel degelijk iets dat als servicekosten geïnterpreteerd kan worden afgesplitst is, al biedt het huurcontract verder weinig duidelijkheid. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat jullie in overeenstemming niet tot duidelijkere afspraken kunnen komen. Een puntentelling is daarvoor helemaal niet nodig; nat vingerwerk is voldoende. Spreek bijvoorbeeld een totaalbedrag af van het totaal wat je nu betaalt plus een schappelijke verhoging, en stel daarbij dat 75% van die prijs kale huur betreft en de resterende 25% servicekosten. Dat is niet in het nadeel van de verhuurder. Het maakt het echter wel een stuk makkelijker voor jou om aanspraak te maken op restitutie van de teveel betaalde servicekosten.
Dit kun je natuurlijk ook in alle redelijkheid zo aan je verhuurder verkopen. Zo van: ik weet niet precies wat ik eerst voor servicekosten betaalde maar ik schrik van de voorgestelde verhoging. Het afspreken van een voorschot servicekosten maakt dan enerzijds dat hij er zeker van is dat hij voldoende betaald krijgt om de daadwerkelijke kosten te dekken en anderzijds dat jij met recht en gemak aanspraak kan maken op de teveel betaalde kosten als het verbruik, zoals je vermoedt, inderdaad mee zal vallen de komende tijd.
Ik vermoed dat de verhuurder met je veel lagere tevenvoorstel niet akkoord zal gaan. Immers is de kans veel kleiner dat de kosten daarmee worden gedekt. Een hoger bedrag is mogelijk weer in jouw nadeel. Kortom: het is wellicht het proberen waard, maar mijns inziens is het een moeilijkere manier om tot die schappelijke middle ground te komen.
Een procedure voor verlaging van het voorschot elektriciteitsverbruik kan je alleen vragen als je een eigen (tussen)meter hebt die dit verbruik registreert. Is dit niet het geval, dan heb je hier geen recht op. Je hebt wel recht bij de afrekening op inzage in de rekeningen die hieraan ten grondslag liggen.
(Ik zie in het beleidsboek nutsvoorzieningen en servicekosten ook dat elektriciteit voor meerdere wooneenheden standaard per woonruimte wordt verdeeld, er lijkt nog geen rekening gehouden te worden met elektrische vormen van verwarming. Maar mogelijk is hier jurisprudentie over te vinden in eerdere uitspraken.)
De huurverhoging geldt alléén voor de kale huur, servicekosten vallen daar nooit onder en daarover mag de verhuurder ook geen winst maken. Een all-in huur is overigens altijd sociale huur.
https://www.huurcommissie...sten-en-nutsvoorzieningen
Dank voor deze inzichten!J_C_W schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 16:51:
In de startpost staat duidelijk een bedrag als voorschot servicekosten. Je zegt dat je hier nooit een afrekening over hebt gehad, dit is de verhuurder echter wel verplicht en hiervoor kun je ook als vrije sectorhuurder (de kale huur ligt boven de liberalisatiegrens en je hebt niet binnen 6 maanden na aanvang bezwaar gemaakt) bij de Huurcommissie voor terecht. Vóór 1 juli 2022 kun je daar nog bezwaar maken over de afrekening van 2019. Let op dat het dan ook zo kan zijn dat je moet bijbetalen.
Een procedure voor verlaging van het voorschot elektriciteitsverbruik kan je alleen vragen als je een eigen (tussen)meter hebt die dit verbruik registreert. Is dit niet het geval, dan heb je hier geen recht op. Je hebt wel recht bij de afrekening op inzage in de rekeningen die hieraan ten grondslag liggen.
(Ik zie in het beleidsboek nutsvoorzieningen en servicekosten ook dat elektriciteit voor meerdere wooneenheden standaard per woonruimte wordt verdeeld, er lijkt nog geen rekening gehouden te worden met elektrische vormen van verwarming. Maar mogelijk is hier jurisprudentie over te vinden in eerdere uitspraken.)
De huurverhoging geldt alléén voor de kale huur, servicekosten vallen daar nooit onder en daarover mag de verhuurder ook geen winst maken. Een all-in huur is overigens altijd sociale huur.
https://www.huurcommissie...sten-en-nutsvoorzieningen
Het best wat we kunnen doen is dus een goede specificatie maken van de servicekosten voor de toekomst. Afgelopen jaren waren niet representatief omdat er een syteem geïnstalleerd was dat niet werkte. Daarnaast is er geen verbruik geregistreerd dus kunnen we niets verrekenen. Ook is het afgesproken dat de huur een vast bedrag is.
Hoe is dit het meest eerlijk op te zetten voor de toekomst? Het huidige systeem werkt enkel bij stabiele (of lagere) prijzen. Een verbruiksmeter installeren kan hier niet omdat er een elektrisch systeem is dat deels de opslag en deels de woonunit verwarmd. Dat zou kunnen maar dan moet er eerst goede isolatie worden aangebracht waar de verhuurder op dit moment geen geld voor heeft.
Uitgaan van een inschatting van 2 personen electra gebruik en vervolgens hiervoor een aantal kWh opstellen? Dit aanvullen met een portie voor water en een deel van de internetrekening? En deze kosten laten berekenen aan de hand van de eindafrekening?
Wat zou het meest eerlijk en praktisch zijn?
In jouw twee opties heb je voor water en internet dit al aangegeven, maar niet voor de electra/gas. Dus maak daar een bedrag van dat je per maand of per jaar voorschiet. Aan het eind van het jaar / bij de jaarrekening verreken je het teveel of betaal je het tekort bij. Oftewel je betaald de kosten die gemaakt zijn.
Welke versie voor jouw situatie het beste werkt is lastig in te schatten vanaf papier op een plaats waar ik nooit geweest ben.
Gangbaar is kijken naar oppervlakte of dus de tussenmeter, maar als je onderling een goede afspraak maakt waar alle partijen het over eens zijn mag en kan daar vanaf geweken worden.
Let wel een voorschot op service kosten is precies dat, een voorschot en dus geen eindafrekening. Die volgt één keer per jaar en dan wordt afgerekend naar daadwerkelijk verbruik met eventuele terugbetaling dan wel bijbetaling. De verdeling is alleen even iets waar jullie een oplossing voor moeten bedenken dat fair is.
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Ik zou voor Optie 3 gaan:Coldcat schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 17:13:
[...]
Dank voor deze inzichten!
Het best wat we kunnen doen is dus een goede specificatie maken van de servicekosten voor de toekomst. Afgelopen jaren waren niet representatief omdat er een syteem geïnstalleerd was dat niet werkte. Daarnaast is er geen verbruik geregistreerd dus kunnen we niets verrekenen. Ook is het afgesproken dat de huur een vast bedrag is.
Hoe is dit het meest eerlijk op te zetten voor de toekomst? Het huidige systeem werkt enkel bij stabiele (of lagere) prijzen. Een verbruiksmeter installeren kan hier niet omdat er een elektrisch systeem is dat deels de opslag en deels de woonunit verwarmd. Dat zou kunnen maar dan moet er eerst goede isolatie worden aangebracht waar de verhuurder op dit moment geen geld voor heeft.
Uitgaan van een inschatting van 2 personen electra gebruik en vervolgens hiervoor een aantal kWh opstellen? Dit aanvullen met een portie voor water en een deel van de internetrekening? En deze kosten laten berekenen aan de hand van de eindafrekening?
Optie 1:
5,000 kWh / jaar voor 2 personen
€15 water
€15 internet
Vervolgens de electra factuur erbij pakken en het aantal kWh verrekenen met het totaalbedrag?
Optie 2:
Verbruiksmeter in de meterkast voor het 'normale' verbruik door huurder.
Verbruiksmeter op de warmtepomp. Hiervan 2/3 doorbelasten naar de huurder en 1/3 naar eigenaar (opslagruimte, hier is overigens het meeste warmteverlies)
€15 water
€15 internet
Wat zou het meest eerlijk en praktisch zijn?
Hoewel de huurcommissie hier niet van toepassing is (of je moet daarover iets in je huurcontract hebben staan) is dit volgens mij een hele nette oplossing, het is dat of individuele meters op radiatoren of vloerverwarming. Als je tenminste een eerlijke verdeling wil en geen natte-vinger-verdeling...Bron: Huurcommissie - Beleidsboek nutsvoorzieningen en servicekosten
4. Overige servicekosten
De overige servicekosten bestaan uit alle kostenposten die niet vallen onder de nutsvoorzieningen
waarvoor de huurder een eigen meter heeft. Dit kunnen dus ook kosten voor nutsvoorzieningen
zijn waarvoor de huurder geen eigen meter heeft.
Gas (stookkosten, zonder eigen meter)
De onbemeterde stookkosten bestaan uit de kosten voor gas, of een andere vorm van energie, in
de woonruimte van de huurder en/of de gemeenschappelijke ruimten.
Verdeelsleutel
Voor de verdeling van de gaskosten over meerdere woonruimten, geeft de Huurcommissie de
voorkeur aan de volgende verdeling van de totale kosten:
- vaste kosten: 35% gelijk over het aantal woonruimten
- variabele kosten: 65% naar vloeroppervlakte
Zonder de boel direct te willen escaleren

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect
Verwijderd
Service kosten horen in de regel voor 1 juli bekend en berekend en mede gedeelt te zijn over het voorgaande jaar. Maar als de contract termijnen en afrekeningen lullig lopen kan daar vanaf geweken worden, met beiderzijdse goedkeuring.
Onthou verder dat gelijk hebben en gelijk krijgen niet hetzelfde is.
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
In de vrije huursector mag de huurcommissie geen bindende uitspraak doen, maar wel een advies uitbrengen (als huurder en verhuurder hiermee akkoord gaan). In de regel zal een rechter dit advies overnemen, die zal immers dezelfde (wettelijke) methode gebruiken om de verbruikskosten te berekenen.Harrie_ schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 20:49:
[...]
Ik zou voor Optie 3 gaan:
[...]
Hoewel de huurcommissie hier niet van toepassing is (of je moet daarover iets in je huurcontract hebben staan) is dit volgens mij een hele nette oplossing, het is dat of individuele meters op radiatoren of vloerverwarming. Als je tenminste een eerlijke verdeling wil en geen natte-vinger-verdeling...
Zonder de boel direct te willen escalerenwant volgens mij staat TS best op goede voet met z'n huisbaas;
spoiler:Zo'n vaart zal het wel niet lopen, maar ik geef het maar even mee mocht de huisbaas nu of in de toekomst het stereotype bevestigen.Als je volgens bovenstaande berekening duidelijk een veel te groot aandeel in de stookkosten krijgt toegeworpen kun je natuurlijk prima naar een kantonrechter stappen. Die zal een heel eind in lijn met de huurcommissie oordelen.
En waarom zouden jullie daarvoor moeten boetenColdcat schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 17:13:
[...]
Afgelopen jaren waren niet representatief omdat er een systeem geïnstalleerd was dat niet werkte.
Zoals eerder voorgesteld zou ik vragen of het wat is om de kosten naar rato van aantal m2 te verdelen. Lijkt er nu op dat jij met de minste ruimte het meeste betaald
Aan andere kant had je het einde vorig jaar nog vast kunnen zetten voor 19 ct/kwh.Verwijderd schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 21:36:
Je bent jezelf wel rijk aan het rekenen. 40 ct/kWh is kale prijs zonder vastrecht etc. en op dit moment nergens af te sluiten. (als je een leverancier voor 40 ct weet hoor ik het heel graag)
Het is vreemd dat een huurder dit risico moet dragen terwijl hij hier niet over gaat.
Lage prijs: geen verrekening servicekosten. Hoge prijs: huurbaas gaat huiliehuilie doen over de gestegen prijzen. Wat mij betreft typisch gedrag van iemand die het spelletje niet snapt. Je kan niet van 2 walletjes eten (goeie jaren "winst" servicekosten in je zak steken en als als je tekort schiet kosten maar verhogen).
Als ik kijk bij Shell bijvoorbeeld: (uit het andere topic)Verwijderd schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 21:36:
Je bent jezelf wel rijk aan het rekenen. 40 ct/kWh is kale prijs zonder vastrecht etc. en op dit moment nergens af te sluiten. (als je een leverancier voor 40 ct weet hoor ik het heel graag)
Prijzen Shell 1 jaar vast (9% BTW)
Normaal: €0,3970 per kWh
Dal: €0,3483 per kWh
Enkel: €0,3717 per kWh
Gas: €1,7103 per m3
Leveringkosten: €5,25 per maand
Die leveringskosten streep ik dan weg tegen de Vermindering energiebelasting.Of zit ik hier helemaal naast?
rockhopper schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 22:30:
Je geeft het zelf gelukkig al aan, maar val niet met de botte bijl in huis. Geef duidelijk aan wat je eigenlijk verwacht en geef ook de tijd om je verhuurder dingen te laten regelen. Blijf daarbij beleeft en geduldig. Je kan en mag ook beleefd een tijdlimiet opleggen waarop dingen geregeld horen te zijn.
Service kosten horen in de regel voor 1 juli bekend en berekend en mede gedeelt te zijn over het voorgaande jaar. Maar als de contract termijnen en afrekeningen lullig lopen kan daar vanaf geweken worden, met beiderzijdse goedkeuring.
Onthou verder dat gelijk hebben en gelijk krijgen niet hetzelfde is.
Overigens heb ik het idee dat de prijs in 2020 ook lager is geweest dan in 2019. Als ik kijk met info van Essent klopt dit. In die tijd is er ook nooit een euro van de prijs afgegaan. In goede tijden gaat het voordeel zeker in de zak van de verhuurder.
Ik wil best extra betalen, want energie is nou eenmaal duurder geworden. Meer data is nodig om te bepalen of het extra hoge bedrag klopt.
Verwijderd
Je hebt gelijk,en bedankt !Coldcat schreef op zondag 12 juni 2022 @ 01:08:
[...]
Als ik kijk bij Shell bijvoorbeeld: (uit het andere topic)
Die leveringskosten streep ik dan weg tegen de Vermindering energiebelasting.Of zit ik hier helemaal naast?
De essentie is ook dat het gemaakte kosten zijn die doorberekend worden, niet een kans op extra winst of verlies van de betrokken partijen.
Hou wel in je achterhoofd dat je hier eerder niet om gevraagd hebt, dus wees een beetje flexibel. En uiteindelijk is het doel om iets te bedenken waar iedereen zich goed bij voelt, dus zolang niemand er moeilijk over doet mag dat ook anders zijn dan zoals het hoort. Succes ermee
rockhopper schreef op zondag 12 juni 2022 @ 12:02:
@Coldcat Ik zou je adviseren om toch aan te sturen op iets waarbij er wel verrekend wordt. Leg aan de verhuurder uit dat het op die manier open en transparant is, en wijs er eventueel op dat hij dat eigenlijk verplicht is te doen. Jij hebt het recht op inzage van de facturen en op inzage hoe de berekening tot stand is gekomen.
De essentie is ook dat het gemaakte kosten zijn die doorberekend worden, niet een kans op extra winst of verlies van de betrokken partijen.
Hou wel in je achterhoofd dat je hier eerder niet om gevraagd hebt, dus wees een beetje flexibel. En uiteindelijk is het doel om iets te bedenken waar iedereen zich goed bij voelt, dus zolang niemand er moeilijk over doet mag dat ook anders zijn dan zoals het hoort. Succes ermee
Die 2,50 per kuub komt momenteel redelijk in de buurt van wat gangbaar is. Oké, €2,- per kuub ook. Veel lager kom je niet.CodeCaster schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 13:52:
[...]
Ik snap dat mijn situatie niet standaard is, maar 270 euro per maand is dat ook niet bepaald. Hebben die mensen dan de verwarming 24/7 op 23 graden staan, de ramen open om te luchten en een tarief van € 2,50 per kuub?
Bij een gemiddeld gasverbruik van 1250 kuub zit je dan aan 2500 euro per jaar. Komt nog 250 euro vastrecht bij. Ofwel gemiddeld is €2750/jaar voor alléén gas of €229/mnd. Zit je met een energielabel wat iets slechter is dan gemiddeld, dan is 270 per maand voor een rijtjeshuis dus echt niet een uitzonderlijk bedrag.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Om überhaupt servicekosten en energiekosten door te mogen berekenen, moet de verhuurder vooraf kenbaar maken welke verdeelsleutel wordt toegepast. Daar waar dat tegen redelijke kosten te realiseren is, moet gebruik gemaakt worden van tussenmeters. Wanneer jullie woonruimten verhuurd worden als 'zelfstandige woonruimte' dan is een tussenmeter voor elektra huishoudelijk (ex verwarming en gemeenschappelijke ruimtes) verbruik makkelijk te realiseren. Want jullie privé ruimtes zijn als het goed is aangesloten op 'eigen' groepen. Voor de verwarming en elektra/verlichting van gemeenschappelijke ruimtes kan dan een verdeelsleutel bestaan.Coldcat schreef op zondag 12 juni 2022 @ 01:08:
[...]
Als ik kijk bij Shell bijvoorbeeld: (uit het andere topic)
[...]
***members only***
Overigens heb ik het idee dat de prijs in 2020 ook lager is geweest dan in 2019. Als ik kijk met info van Essent klopt dit. In die tijd is er ook nooit een euro van de prijs afgegaan. In goede tijden gaat het voordeel zeker in de zak van de verhuurder.
Ik wil best extra betalen, want energie is nou eenmaal duurder geworden. Meer data is nodig om te bepalen of het extra hoge bedrag klopt.
[Afbeelding]
Maar de verhuurder is wettelijk verplicht om binnen zes maanden na afloop van elk kalenderjaar een afrekening van alle servicekosten te verstrekken aan elke huurder. En moet ook de eventueel teveel betaalde voorschotten terugbetalen.
Je kan tot 5 jaar terug de eindafrekeningen opeisen en teveel betaalde bedragen terugvorderen.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Nou ja, ik vind het wel absurd, want ik heb geluk gehad met een tarief van € 0,80 inclusief voor drie jaar vast, en een beetje investeren in ramen en glaswol om zo naar ~ 500 kuub per jaar te gaan op 120 m2.Ivow85 schreef op zondag 12 juni 2022 @ 14:17:
[...]
Die 2,50 per kuub komt momenteel redelijk in de buurt van wat gangbaar is. Oké, €2,- per kuub ook. Veel lager kom je niet.
Bij een gemiddeld gasverbruik van 1250 kuub zit je dan aan 2500 euro per jaar. Komt nog 250 euro vastrecht bij. Ofwel gemiddeld is €2750/jaar voor alléén gas of €229/mnd. Zit je met een energielabel wat iets slechter is dan gemiddeld, dan is 270 per maand voor een rijtjeshuis dus echt niet een uitzonderlijk bedrag.
Dus ja, ik schrik er wel van als mensen zeggen dat een gasrekening van 200 euro per maand normaal is voor een rijtjeshuis.
Niet iedereen hoeft over te stappen naar de momenteel geldende gasprijs, en ik hóóp dat die prijzen mensen motiveren om te verduurzamen, maar ik snap dat dat verhuurders, bij wie die gasrekening niet komt te liggen, dat weinig interesseert.
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Dat hoop ik ook, vergeet niet de huisbaas doet dit niet omdat hij de wereld wil verbeteren. Volgend jaar kun je gewoon weer een verhoging verwachten.
Hugo de Jonge kondigt aan dat er vanaf 1 januari een maximale huurprijsverhoging voor geliberaliseerde huurovereenkomsten mogelijk is van loonontwikkeling + 1% en niet meer inflatie + 1%. Huurders met een geliberaliseerde overeenkomst hoeven dus waarschijnlijk niet een extreem hoge huurprijsverhoging tegemoet te zien.
Daartoe zal naar ik begrijp de Wet maximering huurprijsverhogingen worden aangepast die Nijboer (PvdA) in 2021 heeft voorgesteld en van kracht is tot en met 1 mei 2024.
https://www.rijksoverheid...-hoge-huurprijsstijgingen
Als het bestaande systeem uit de Wet maximering huurprijsverhogingen wordt gevolgd, blijven huurprijsverhogingen bij geliberaliseerde huurovereenkomsten die het maximum overschrijden dus ook voor te leggen aan de huurcommissie en zal een beslissing van de huurovereenkomst worden vermoed te zijn wat de huurder en verhuurder als maximum huurprijsverhoging overeenkwamen.
Gereguleerde huurovereenkomsten zoals studentenkamers of huizen van woningbouwverenigingen blijven gewoon het normale systeem volgen zoals het was en daar zal waarschijnlijk een iets lagere maximale huurprijsverhoging te verwachten zijn of wellicht een huurprijsbevriezing of verlaging.
Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Kamerstukken II 2022/23, 36218, nr. 2
Kamerstukken II 2022/23, 36218, nr. 3 (MvT)
Zoals verwacht blijft de situatie in art. 7:248 BW gelijk en past de minister art. 10 lid 3 van de UHW aan. Daar wordt een onderdeel (b) aan toegevoegd waarin de loonontwikkeling staat beschreven. De minister kan dan elk jaar via een AMvB bepalen of de loonontwikkeling de huurprijsverhoging maximeert, als de loontwikkeling lager is dan de inflatie onder (a).
Dat betekent dus ook dat huurders met een geliberaliseerde huurovereenkomst bij de huurcommissie terecht kunnen als een verhuurder de huurprijs verhoogt met meer dan het toegelaten maximum in 2023.
De maximering blijft tenminste van kracht tot 1 mei 2024. Daarna is een wetswijziging nodig om de maximering van geliberaliseerde huurovereenkomsten op deze manier voort te zetten.
Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.