Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groamer
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-04 16:28
Hallo Tweakers,

Om een lang verhaal kort te houden:
Ongeveer twee jaar geleden heb ik de opleiding Technische Informatica (HBO) afgerond en werkervaring opgedaan. Ik vind mijn werk nog steeds ontzettend leuk, dus ik heb nooit spijt gehad van mijn keus.

Echter heb ik altijd al interesse gehad in autotechniek en vind ik het leuk om eenvoudige onderhoudsklusjes te doen aan m'n eigen barrels. Nu zit ik stiekem te overwegen om in de toekomst een opleiding autotechnicus (het liefst MBO niveau 4) te doen. Al is het maar om meer te leren over hoe ik aan auto's moet werken.

Mijn vraag is dus of iemand ervaring heeft met een deeltijd MBO opleiding (als dit überhaupt mogelijk is) combineren met een fulltime baan. Ik ben eventueel bereid om parttime te gaan werken, maar stoppen met werken is natuurlijk geen optie. Iemand moet de huur en mijn brood betalen, haha.

Ik ben tot dusver enkel BBL opleidingen tegengekomen, maar daar wordt verwacht dat je naast de opleiding relevant stagewerk doet. Nu denk ik niet dat applicaties bouwen mij veel gaat leren over auto's, dus dat zal vast geen mogelijkheid zijn. ;w

Ik zal vast niet de enige zijn die ooit een vergelijkbare wens heeft gehad, dus zijn hier ervaringsdeskundigen die mij een gouden tip kunnen geven?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Waarom MBO? Je kunt ook op HBO niveau Automotive Engineering doen, of Mechatronica.

Dan kun je jouw Informatica achtergrond combineren met techniek. Zeker bij moderne auto's, die toch al rijdende computers zijn.

Hobby en werk combineren :)

PS
Collega van mij doet dingen met zijn auto die ik niet zou durven (allerlei dingen herprogrammeren, bijv meeluisteren op de CAN-bus en vervolgens zelf dingen aansturen etc). Al heb ik samen met hem wel simpele dingen aan mijn auto anders ingesteld. Bijvoorbeeld hoe lang het duurt voordat de deuren automatisch weer op slot gaan.

Dat stond in mijn auto vrij kort, wat irritant was met de boodschappen etc.

[ Voor 45% gewijzigd door Lethalis op 11-06-2022 12:16 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:15

JdM

Humbled

Ik heb geen vergelijkende wens, maar je keuze is een applaus waard.
Er zijn niet veel mensen die zo'n stap durven te nemen. Het wordt als vreemd gezien dat je na een meer theoretische studie een praktische studie wil gaan volgen. Vanuit je wens om hobby (werk?) te gaan doen die (wat) je leuk vindt, kan ik dit totaal begrijpen d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrGab
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07-05 20:12
ALs mbo-docent in de commercie kan ik je dit advies geven, probeer een dagje mee te lopen met een opleiding zodat je een goed beeld hebt wat je te wachten staat en hoe de omgeving is etc.

Bbl-opleidingen gaan er inderdaad vanuit dat je minimaal 20u p/w werkt in de branche bij een erkent leerbedrijf voor jouw bbl-opleiding. Ik weet niet of dit te combineren is met huidig job.
Je zou ook eens kunnen informeren bij scholen of je deelcertiferingen kan krijgen voor de opleiding, dan kies je de voor jou belangrijke kerntaken van het beroep en kan je dit (wellicht) beter combineren met je huidige baan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groamer
Lethalis schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 12:05:
Waarom MBO? Je kunt ook op HBO niveau Automotive Engineering doen, of Mechatronica.
Ik denk dat een HBO opleiding meer theoretisch is. Alhoewel dat me ook interessant lijkt, wil ik ook leren om met mijn handen te werken.

Ik denk dat MBO ook wat beter is te combineren met werk dan HBO, maar dat is speculeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groamer
JdM schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 12:16:
Ik heb geen vergelijkende wens, maar je keuze is een applaus waard.
Er zijn niet veel mensen die zo'n stap durven te nemen. Het wordt als vreemd gezien dat je na een meer theoretische studie een praktische studie wil gaan volgen. Vanuit je wens om hobby (werk?) te gaan doen die (wat) je leuk vindt, kan ik dit totaal begrijpen d:)b
Dank dank!

Het zal voornamelijk voor de hobby zijn, maar wie weet wat de toekomst biedt :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groamer
MrGab schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 13:08:
ALs mbo-docent in de commercie kan ik je dit advies geven, probeer een dagje mee te lopen met een opleiding zodat je een goed beeld hebt wat je te wachten staat en hoe de omgeving is etc.

Bbl-opleidingen gaan er inderdaad vanuit dat je minimaal 20u p/w werkt in de branche bij een erkent leerbedrijf voor jouw bbl-opleiding. Ik weet niet of dit te combineren is met huidig job.
Je zou ook eens kunnen informeren bij scholen of je deelcertiferingen kan krijgen voor de opleiding, dan kies je de voor jou belangrijke kerntaken van het beroep en kan je dit (wellicht) beter combineren met je huidige baan.
Goede tips, thanks!

Ik denk dat ik sowieso een open dag ga bezoeken om te snuffelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:03
Out of the box:
Wandel een willekeurige garage binnen en stel je diensten kosteloos beschikbaar op een aantal zaterdagochtenden/koopavonden met een wederdienst.
ene zaterdagochtend relatief simpel werk wat je vlot zelf kan doen (banden wisselen, oliebeurtje), andere zaterdag help je mee met kleppen stellen/distributie vervangen.
Gros van een MBO opleiding kan je ook online vinden (hoe werkt een verbrandingsmotor). Als je praktische kennis wil, is werken in de praktijk de beste optie denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-05 19:28
Is het echt nodig om een opleiding te volgen als je de kwalificaties niet nodig hebt voor een carrière in autotechniek? Tenzij je jezelf gaat degraderen tot een baan als monteur.

Ik kan zelf ook aardig aan auto's sleutelen, heb een goede vriend die zijn eigen garage heeft. Regelmatig dus zelf aan eigen auto gewerkt met hem. Maar om hiervoor een opleiding te volgen? Is dit echt nodig? aangezien je met zelfstudie al een heel eind komt. Ik denk dat je dit bijna niet kan combineren met je werk.

Ik ben aardig handig geworden in auto's door gewoon af en toe mee te klussen met een vriend van mij. Heel veel officiële dealers hadden incompetent personeel in dienst en experimenteerde met mijn geld. Na veel onderdelen vervangen problemen nog steeds niet opgelost. Doordat ik zelf tegen zo veel problemen aanliep met mijn auto, was ik geforceerd om zelf te klussen en zaken te diagnosticeren om zo mijn eigen auto te kunnen repareren. Ik liep zelfs toen met mijn kennis voor, in vergelijking tot onafhankelijke garages, doordat ik goed overweg kon met diagnose systemen (Bosch Delphi VCDS etc). Uiteindelijk heb ik veel geleerd door zelf te klussen. In de boeken duiken is een ding, maar de meest waardevolle dingen leer je door ervaring op te doen samen met een ervaren persoon. Vooral met name bij autotechniek.

Ik vind het onnodig om hiervoor een opleiding te volgen (vooral omdat het een hobby is). Pak een keer Haynes boek erbij, lees de workshop manuals door van Volkswagen, Mercedes, BMW. Leer met de verschillende diagnose systemen te werken. Dan kom je al een heel end. Als je het echt een roeping vind, dan overweeg een opleiding.

Ik kloot tegenwoordig niet aan mijn auto, omdat ik gelukkig nu wel een redelijk betrouwbaar auto heb. Ik bezit zelf ook niet de benodigde tools om echt aan een auto goed te sleutel (Denk hierbij aan een brug, takel, gereedschap, compressor etc). Als ik echt wil sleutelen, pak ik wel een bak koffie bij mijn goede vriend zijn garage.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:54
Monkeydancer schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 20:31:
Is het echt nodig om een opleiding te volgen als je de kwalificaties niet nodig hebt voor een carrière in autotechniek? Tenzij je jezelf gaat degraderen tot een baan als monteur. .
Dat zal je vriend met een garage een leuke opmerking vinden….

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-05 09:37
Als je een paar jaar wacht dan heb je voor een baan als automonteur vanzelf een HBO informatica nodig ;)

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RisingSun
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-05 19:49
Monkeydancer schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 20:31:
Is het echt nodig om een opleiding te volgen als je de kwalificaties niet nodig hebt voor een carrière in autotechniek? Tenzij je jezelf gaat degraderen tot een baan als monteur.
En dit is precies wat er mis is in de wereld. 7jaar als monteur gewerkt, meer kennis nodig gehad en verantwoording moeten nemen dan in mijn huidige kantoorbaan. Helaas is de beloning voor het werk precies andersom. Ik ben “gedegradeerd naar een manager” ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesterPieter
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 20:45

MeesterPieter

PnP Pinball

Groamer schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 11:05:

Echter heb ik altijd al interesse gehad in autotechniek en vind ik het leuk om eenvoudige onderhoudsklusjes te doen aan m'n eigen barrels. Nu zit ik stiekem te overwegen om in de toekomst een opleiding autotechnicus (het liefst MBO niveau 4) te doen. Al is het maar om meer te leren over hoe ik aan auto's moet werken.
je praat over je eigen barrels, klinkt niet alsof het erg / kostbaar is als het daarbij ooit eens misgaat

als je een beetje handig bent aangelegd heb je voor veel dingen geen opleiding nodig, neem gewoon de tijd om vantevoren uit te zoeken hoe je de klus het best aan kunt pakken, en hou er rekening mee dat de auto soms wat langer stil staat als gehoopt.

ik ben zelf redelijk handig, en klus al jaren naast studie / werk aan mn eigen auto's. uiteindelijk kom je vanzelf zover dat je ook motoren en versnellingsbakken kunt wisselen.
niet bang zijn dat er een keer wat verkeerd/kapot gaat, en gun jezelf wat tijd.

Volg HIER mijn Zelfbouw Flipperkast Build

Pagina: 1