Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Inschakelvertraging Led-keukenverlichting 12V DC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Meteen
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21-11 13:38
Wanneer ik mijn keukenverlichting inschakel, duurt het ongeveer een seconde voordat de led’s aangaan (7 x Osram micro led 12V AC/DC 1W). Elke keer denk ik dan “ze doen het niet”. Dat is sinds ik de Osram Halotronic HTM 12V (AC?) 70 Watt vervangen heb door een Goobay 12V DC 15 Watt.
Klopt het dat een gelijkrichter in een adapter altijd een inschakelvertraging heeft ivm opladen van de condensator? Zijn er dan ook gelijkstroomadaptors met een kortere inschakeltijd? En welke zijn dat dan? De inschakeltijd wordt meestal niet gespecificeerd. Gewoon voor een duurdere adapter gaan en hopen dat het dan beter wordt?
Of is het alleen op te lossen door ipv de 230V de 12V te schakelen?

Alle reacties

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:39

DukeBox

loves wheat smoothies

Waarom heb je die Halotronic vervangen ? Die goobay's hebben bijna allemaal een inschakel vertraging omdat de secundaire spanning langzaam oploopt naar 12V als de primaire spanning er op komt te staan. Dit werkt alleen 'goed' als je led's ook dimbaar zijn.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Meteen
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21-11 13:38
Ik heb die Halotronic vervangen omdat bij meer óf minder dan 4 leds de leds begonnen te knipperen en van lieverlee kapot gingen. Bij de onderkastjes was het knipperen alleen weg bij 3 aangesloten led’s. Bij die Goobar geen enkel probleem, of ik er nu meer of minder led’s op aansluit.
Volgens de spec’s van de Halotronic trafo mag je maar twee leds aansluiten en mogen je leidingen niet langer zijn dan 2 meter en moeten in elkaar gedraaid zijn. Dat duidt misschien op een hoog frequente uitgangsspanning waardoor lange leidingen een rol gaan spelen? De frequentie van de 12 Volt uitgang is niet gespecificeerd, is die wel 50 Hz dan? Met een multimeter is de uitgangsspanning vrijwel nul, en slaat de naald iets meer of minder uit wanneer je een van de meetpennen beetpakt. Is dat normaal bij 50 Hz? Of kun je de uitgangsspanning alleen meten bij voldoende belasting?

https://www.osram.com/med...38/halotronic--manual.pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AMi25HbP4cNyK3jMj0r2QUDzQRE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wLqGcQd5tblZuV4kO769QweZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Meteen op 11-06-2022 15:54 ]