Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:52
ik heb het volgende:
- vaste PC op zolder + 4 TB HDD
- laptop voor in de rest van het huis
- camera
- NAS
- Backblaze cloudbackup

wat heb ik nodig:
- library en bewerkingssoftware

wat wil ik:
- op beide computers foto's kunnen importeren en bewerken.
- op mijn smart TV (plex is ook aanwezig) foto's kunnen bekijken

Waar loop ik tegenaan
- ik wil goede library software, zonder maandelijks abonnement. Ik was zeer tevreden over Lightroom, maar ik wil geen maandelijks bedrag van 13 euro voor CC betalen. Eenmalig tot 100 euro vind ik voldoende. Bewerkingssoftware is iets minder belangrijk. Met mijn Fuji schiet ik alleen jpg omdat ik de output meer dan goed vindt.
- backblaze maakt alleen backups van interne schijven. Een NAS valt af.

Ik heb de volgende workflow bedacht:
- importeren op de NAS met software x, bewerken met software x/y
- op de NAS is ook de library file aanwezig. deze moet dus door meerdere PC's te gebruiken zijn.
- door middel van een script of software z alle foto's kopieren naar de 4 TB HDD van de computer. vanaf deze computer wordt de cloudbackup gemaakt.

Mijn vragen:
- welke software kan ik het beste gebruiken?
- zijn er opmerkingen op mijn bedachte workflow?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurkVell
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 26-09 23:49
Dus opslag van de fotobestanden op de 4TB HDD, op NAS en in de cloud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr paaj
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-09 12:51
Ik gebruik Capture One op 3 computers, niet met een full library maar met Sessions.

Dit staat in een mappenstructuur die ik logisch vind en overal in sync en backup.

Mijn foto's staan na export in foto's on op iOS en Mac Os, mocht dat nog er toe doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:54

Tazzios

..

- backblaze maakt alleen backups van interne schijven. Een NAS valt af.
Dat lijkt mij meer een beperking van je (onbekende) Nas dan van Blackblaze.
De nas het laten doen zou wel de mooiste oplossing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:56

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Ik heb tijdje soort gelijke opstelling als jou gehad. Nas + pc + laptop.

Met SyncBack de 2 pc's spiegelen met je NAS (minus de preview/temp data) en dan kun je op 1 van de 2 machines tegelijk werken. Foto's bekijken kun je dan makkelijk vanaf je NAS.

De remote backups draaiden vanaf mijn NAS (wat echt eitje is bij Synology).

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 17:56
Ik heb een vergelijkbare situatie, ik heb dit:

Foto's staan centraal op de Nas. Daar wordt ook een backup van gemaakt.

Belangrijk: Foto databases staan lokaal op laptops. Maar alle wijzigingen (tagging en fotobewerking) worden naar XMP files geschreven die naast de foto's staan.
Zo zal de ene laptop een wijziging schrijven die de andere dan weer inleest en die ook meegaat naar een backup.

De lokale databases op de laptops zijn er alleen om de verwerking op de laptop sneller te laten gaan. Ze zijn niet leidend qua data. De files zelf en hun sidecar-files zijn de leidende data.

Edit Ik heb voor deze opzet gekozen omdat ik dan niet afhankelijk ben van een programma-specifieke database. Het programma kan geupdate worden, of niet langer ondersteund of de DB kan crashen. Dan ben ik alles kwijt.
Dat is één reden om de files en sidecar-files (XMP) als bron te gebruiken en de programma-database alleen als snelle werkkopie.
Tweede reden is de uitwisselbaarheid. Mijn foto-organizer en Raw bewerker zijn verschillende programma's maar ze kunnen beiden tags in XMP lezen en schrijven. Dan is het dus zinvol om het uitwisselmechanisme ook als masterdata te beschouwen, en niet een programma-specifieke database.

[ Voor 38% gewijzigd door Tarquin op 15-06-2022 13:44 ]

Pagina: 1