Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Gommans4
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 07-08-2024
Mijn vraag:
Verleden week heb ik bij mijn grootmoeder een PV installatie aan laten leggen.
Het betreft 2x een systeem van 1x 3kW omvormer met 6 panelen van 500Wp. Een totaal piekvermogen van 6kW dus.

Nu hebben we er voor gekozen met een (zwaardere) pv verdeler te werken en deze op een zware kabel (3x6mm²)door de kruipruimte naar de meterkast te brengen. In de pv verdeler zit: 1x 40a automaat welke de hele verdeler uitschakelt, 1x 16a automaat voor 2 stopcontacten, 2x 16a automaat voor elke omvormer 1.

Nu is deze kabel rechtstreeks op de rail aangesloten: tussen de slimme meter en de automaten van de groepenkast in.

Concrete vraag: is dit toegestaan?

Edit: ik krijg op internet niet veel gevonden, wellicht ook omdat ik de verkeerde termen gebruik 😅

[ Voor 7% gewijzigd door Gommans4 op 11-06-2022 08:37 ]

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Er zit dus geen aardlekbeveiliging?

Ik zou in de groepenkast een aardlekautomaat zetten van 25A (hoe zwaar is de hoofdzekering?)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-11 14:39
Waarom zitten er (meerdere) automaten op een rail direct aangesloten op de slimme meter?
En wat voor automaten zijn dit dan?

Aan de slimme meter hoort alléén de hoofdschakelaar van je groepenkast te zitten… Heb je die daar niet?

Verder eens met hierboven: zorg dat je in ieder geval een aardlekbeveiliging hebt. Zowiezo voor die extra stopcontacten op de PV verdeler…

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:23

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dus hoe is nu je kabel beveiligd?

Wise enough to play the fool

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
teacher schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 10:17:
Dus hoe is nu je kabel beveiligd?
Door de hoofdzekeringen...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Gommans4
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 07-08-2024
De kabel is nu dus inderdaad enkel beveilig door de hoofdzekering. Mag dit, of moet er een aardlekautomaat in de meterkast tussen?

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Nee volgens mij mag dat niet. Een kabel moet altijd achter een zekering. Een aardlek is alleen nodig als er op de kabel ook andere verbruikers zitten of stopcontacten. Als de kabel direct naar de andere hoofdschakelaar gaat is dat niet nodig en plaats je een aardlek in de verdeler voordat ze naar je apparaten gaan.

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 01:03
Nee, dit mag niet. Kabels naar onderverdelers moeten apart afgezekerd zijn. Grondkabels moeten aardlekbeveiling hebben.

In deze situatie legt 1 sluiting het hele huis plat. De netbeheerder moet dan komen om de zekering te vervangen (is verzegeld, mag niet zelf)

Ik zou in deze situatie een C32 300ma aardlekautomaat plaatsen voor de kabel naar de pv-panelen. Er is dan nog steeds een kans dat de hoofdzekering klapt bij sluiting maar er is gedeeltelijk selectiviteit en aardlekbeveiling. Wil je beter dan moet de pv kabel vervangen worden door meerdere.

Is de groepenkast aangepast naar 63A? (10mm2 draad + aardlekschakelaars 63A) Zo nee, dan een C40 installatieautomaat (dit is dan de huisautomaat) plaatsen tussen de hoofdschakelaar en de aardlekschakelaars. Het stukje tussen de hoofdschakelaar, pv-automaat en de huisautomaat moet 10mm2 draad zijn.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:23

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Gommans4 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 11:44:
De kabel is nu dus inderdaad enkel beveilig door de hoofdzekering. Mag dit, of moet er een aardlekautomaat in de meterkast tussen?
Je snapt mijn vraag... ;)

Ja, afzekeren!

Wise enough to play the fool

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-11 14:39
En zet die kabel (met afzekering/aardlek) dan ook meteen áchter de hoofdschakelaar in je hoofd groepenkast… lijkt me dat dat ook verplicht is, zodat je met één handeling je hele installatie (dus ook die extra kabel) kunt uitschakelen.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• PJNo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 09-11 15:01

PJNo

14x 365 Z12x 365 W Growatt6k

Heb je die kabel rechtstreeks op je hoofdschakelaar gezet?

Zo ja, dan je 16A automaten vervangen voor 2x een 16A aardlekautomaat.

Deze aardlekautomaten zijn er in 3 smaakjes, vanille... nee, 30mA, 100mA, 300mA, kijk in het boekje van je omvormer welke de fabrikant aanraadt.

Uit mijn hoofd is dit de 300mA variant.

Mag 300mA?? Jazeker mits het PV-systeem de enige verbruiker is.

Dan nog wat, je stopcontact, deze zit dus niet achter een aardlek? Ook niet in de meterkast dan denk ik?
Vervang deze 16A automaat ook voor een 16A aardlekautomaat. Deze moet wel 30mA zijn. ivm zijn aarding van het stopcontact.

Deel anders wat foto's, aansluiting meterkast en PVverdeler. Weten we gelijk waar we het over hebben.
Pagina: 1