Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomboo91
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-02-2024
Beste,

Ik ben op zoek naar een dataset met de hoek en intensiteit van de zon per uur voor een heel (model-)jaar.
Voor het klimaat heb ik ooit een (model) dataset gevonden met de buiten temperaturen per uur (een heel jaar) en ik vermoed dat deze ook wel "ergens" moeten zijn van de zon.

Een beetje achtergrond:
Mijn nieuwe woning is een nul op de meter woning, goed geisoleerd, zonnepanelen op het dak, warmtepompje etc. Helemaal top natuurlijk, zeker in deze tijd, maar ik heb ook een stekker auto wat uiteindelijk toch een positief energieverbruik oplevert.

Nu ben ik momenteel bezig met het ontwerp van een nieuwe schuur / garage en deze zou ik als ik het dakvlak wat tweak mooi op het zuiden kunnen richten met passende hoek om hier wat extra panelen neer te leggen.

Het enige wat mij momenteel nog niet overtuigd is het feit dat (Zeker in de winter als de zon wat lager staat) de schuur het begin en eind van de dag in de schaduw van mijn huis ligt wat invloed kan hebben op de opwekking. Ik wil deze dataset dan ook gebruiken om dmv van wat rekenen te kijken hoeveel tijd de zonnepanelen in de schaduw liggen en dus te bekijken of het de moeite is. (En gewoon omdat het leuk is met dit soort vraagstukken bezig te zijn natuurlijk. :) )

(mocht je andere suggesties hebben om hier aan te rekenen dan hoor ik het graag. :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:58

Termy

valt er nog wat te fragge?

Als ik het goed begrijp wil je alleen weten wanneer je nieuwe garage in de schaduw ligt? Daar heb je dus een simulatie voor nodig, geen dataset.

Sketchup is de makkelijkste die ik kan bedenken. Hierin bouw je de situatie na en kan je schaduw simuleren. Dit heb ik een paar jaar geleden ook gedaan voor mijn situatie (zie mijn originele topic daarvoor, maar ik zit nu op mobiel dus onhandig voor me om zelf te linken) en de gesimuleerde schaduw bleek zeer accuraat in vergelijk met wat er daadwerkelijk gebeurde.

Overigens kan ik je het antwoord al verklappen: zo groot en zo veel mogelijk panelen :p.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:00
Sunny design, heb je gelijk de opbrengst gesimuleerd wat natuurlijk is waar het in draait
Ja je kunt ook zonnestand en schaduw per datum en tijd laten zien.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomboo91
Termy schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 07:01:
Als ik het goed begrijp wil je alleen weten wanneer je nieuwe garage in de schaduw ligt? Daar heb je dus een simulatie voor nodig, geen dataset.
Ik heb een excel sheetje gemaakt waarbij ik met de stand van de zon kan zien of ze in de zon of schaduw liggen. Vandaar de vraag naar een dataset zodat ik het totaal aantal zon-uren kan bepalen aangezien dit van dag tot dag anders is. Als ik hierin de intensiteit van de zon mee kan nemen, heb ik dus eigenlijk een soort simulatie in excel. :)

Ik zoek dus eigenlijk de dataset die gebruikt wordt als uitgangspunt van de simulatie berekeningen.
Ronald schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 07:36:
Sunny design, heb je gelijk de opbrengst gesimuleerd wat natuurlijk is waar het in draait
Ja je kunt ook zonnestand en schaduw per datum en tijd laten zien.
Erg handig stukje software! Echter lijkt het niet mogelijk te rekenen met schaduwvorming door een ander gebouw (in dit geval mij 10m hoge huis). 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomboo91
Ik vond op internet dat er in de NEN5060 referentiejaren zijn vastgelegd. Iemand een idee of hier ook iets met zonne-instraling gedaan wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:00
tomboo91 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 19:08:

Erg handig stukje software! Echter lijkt het niet mogelijk te rekenen met schaduwvorming door een ander gebouw (in dit geval mij 10m hoge huis). 8)7
Je kunt er veel mee, maar hier en daar is het een draak van een stuk software. Ik teken en simuleer liever met Solaredge designer, maar wat jij naar vroeg kan daar niet mee.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:49
tomboo91 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 01:20:
Beste,

Ik ben op zoek naar een dataset met de hoek en intensiteit van de zon per uur voor een heel (model-)jaar.
Voor het klimaat heb ik ooit een (model) dataset gevonden met de buiten temperaturen per uur (een heel jaar) en ik vermoed dat deze ook wel "ergens" moeten zijn van de zon.

Een beetje achtergrond:
Mijn nieuwe woning is een nul op de meter woning, goed geisoleerd, zonnepanelen op het dak, warmtepompje etc. Helemaal top natuurlijk, zeker in deze tijd, maar ik heb ook een stekker auto wat uiteindelijk toch een positief energieverbruik oplevert.

Nu ben ik momenteel bezig met het ontwerp van een nieuwe schuur / garage en deze zou ik als ik het dakvlak wat tweak mooi op het zuiden kunnen richten met passende hoek om hier wat extra panelen neer te leggen.

Het enige wat mij momenteel nog niet overtuigd is het feit dat (Zeker in de winter als de zon wat lager staat) de schuur het begin en eind van de dag in de schaduw van mijn huis ligt wat invloed kan hebben op de opwekking. Ik wil deze dataset dan ook gebruiken om dmv van wat rekenen te kijken hoeveel tijd de zonnepanelen in de schaduw liggen en dus te bekijken of het de moeite is. (En gewoon omdat het leuk is met dit soort vraagstukken bezig te zijn natuurlijk. :) )

(mocht je andere suggesties hebben om hier aan te rekenen dan hoor ik het graag. :) )
https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomboo91
Top! Hier was ik naar opzoek. Ik ga er even mee stoeien, bedankt! :9

[ Voor 6% gewijzigd door tomboo91 op 12-06-2022 00:57 ]

Pagina: 1