Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander12345
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23-05 15:48
Hoi iedereen,

Ik heb 5 jaar geleden de Optoma HD142X beamer gekocht. Een FullHD beamer van toen der tijd 600 euro.
Ik woonde in een appartement waar het beamerdoek moest hangen in de woonkamer. Dus vanwege de WAF moest deze elektrisch zijn. Het is de Elite Screens Electric100XH geworden.

De beamer is echt mooi scherp. Niks om te klagen. Wel merk ik dat het scherm, vooral van dichterbij, een korrelig beeld geeft. Lijkt op de afwerking van het witte gedeelte van het scherm. Hier is natuurlijk niks tegen te doen maar weet iemand waarom dit is? Te goedkoop scherm? Deze was 300 euro. Zie foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0kOOinfShWvy6mBmj4sX1xb9E4g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fMukiEgncT2UZhPrG88LgITL.jpg?f=fotoalbum_large

Ter info:
Dit jaar heb ik mijn sonos soundbar vervangen voor de Klipsch RP8000F en de RP504C Center. Wat een verschil. Ook is de HTPC weg en is er een Nvidia Shield Pro gekomen. Plex draait toch op mijn Unraid server en dit is super fijn met netflix.

Aankomend jaar heb ik een zolder die ik mag ombouwen tot bioscoop. 4.5 diep, 2.8 breed en 240 hoog mag/kan ik gebruiken. (Iets groter en er is geen gang meer waar de wasmachine moet staan)
Het idee is dan om een ander doek (vast ipv elektrisch en klaar voor 4k) aan te schaffen. 100 inch, anders passen de speakers niet.
Het jaar daarna, mag de Full HD beamer een 4k upgrade krijgen.

Concreet zijn mijn vragen dit:

1. Waarom lijkt mijn scherm korrelig? Ik ben gewoon erg benieuwd.
2. Wat voor vast bioscoop scherm zouden jullie aanraden? 100 inch, gemaakt voor 4K scherpte. Hoeft geen geluid door het doek te gaan en mijn ruimte kan compleet verduistert worden overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:43
Als je met een led zaklamp erop schijnt, heb je dan ook deze structuur? Zoja: koop beter scherm.
Ik vind het namelijk op pixels lijken, en dat ligt aan beamer niet aan scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander12345
Heb ik gedaan en het is echt het scherm. Met de beamer uit zie je het nog steeds.

Oke dan is de vraag wat raden jullie mij aan voor vervanging van dit scherm.
4K zoiezo, graag een fixed screen.. goeie ervaringen, ik hoor het graag.

Lijkt alsof veel merken uit USA moeten komen als ik een beetje rondzoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander12345
@99ruud99 Ik denk toch dat je gelijk hebt.
Ik dacht dat het het doek was, want daar zit een reliëf in. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gX7wEigQA6JH47nv778zzbNr3Zs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lQqlqnz5yrE444XU1jbCvS8W.jpg?f=user_large

Maar echter als ik een blanco A4tje voor het beamer doek hou, en ik projecteer daar op, dan zie ik het alsnog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f1LFXjFxEIlqtGJl1BY0iXxMFJw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IVi43G0UDPg5xPzjBBsVIwee.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Hoe groot is het scherm? Want 4k is veel voor 30", maar beamerschermen zijn meestal eerder 100"-200"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander12345
Het scherm is de Elite Screens Electric100XH. Dus 100 inch.

Kijkafstand is 3 meter. Dan valt het in 99% van de gevallen ook niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Dus eigenlijk heb je het antwoord al: het scherm (en daarmee de beamer) is gemaakt voor 3m. De foto's lijken eerder van 20 cm afstand gemaakt te zijn...

Loop eens in een bioscoop helemaal naar het scherm (in pauze, niet tijdens spannend moment anders heb je ruzie), je kan dan ook pixels tellen.
Pagina: 1