Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wssjuh
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 17-03-2024
Goedenavond,

Kleine toelichting over hoe en wat. Ik ben momenteel 24 jaar en 4 jaar werkzaam bij een bedrijf als internationaal servicemonteur. Ik heb een afgeronde MBO niveau 3 opleiding servicemonteur werktuigbouwkunde. Echter heb ik het de laatste tijd steeds minder naar mijn zin en zou ik graag de overstap willen maken naar een andere branche, zelf dacht ik aan ICT omdat ik vroeger er veel mee gedaan heb en mijn interesses hier nog steeds liggen.

Waar zou mijn interesse vooral liggen (welke opleidingen)
* Front-end development
* Webdeveloper algemeen (front & back end)
* Software engineer

Echter vind ik het nog 'spannend' om die overstap te maken. Ik zou hier alleen graag niet al te lang mee willen wachten. Ik heb vaste lasten, dus ik zoek eigenlijk een werken leren traject/deeltijds. Voor HBO zou ik een toelatingstest moeten doen, dat is geen probleem verwacht ik.

Graag zou ik jullie persoonlijke ervaringen willen weten hierin wat te doen, wat zouden jullie doen als jullie in mijn schoenen zouden staan en hoe zou je dit aanpakken ? Er is heel veel informatie te vinden op google alleen vind ik het lastig om de juiste informatie eruit te filteren.

Fijn weekend allemaal!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kimi-Alonso
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Ik zou gaan kijken naar de mogelijkheden van een ICT traineeship. Weet zo niet of dat mogelijk is met een MBO diploma. In de huidige markt is er genoeg vraag naar mensen dus dat zou het probleem niet moeten zijn. Succes met je zoektocht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Er zijn opleidingsinstituten die tegenwoordig een ICT opleiding (al dan niet met een traineeship) aanbieden. :)
Kan zijn dat je bij sommigen wel eerst een toelatingsexamen moet doen, gezien de meeste van die opleidingen HBO zijn. Met een MBO 4 ICT opleiding kun je dan ook eventueel verkorting krijgen (ik heb een MBO ICT 4 diploma, dus het was voor mij althans wel toegezegd door Novi, maar heb uiteindelijk de opleiding niet gedaan om andere redenen). Of dat ook kan met MBO 3 weet ik niet. Wellicht dat een aantal vakken voor jou niet hoeft, maar dat weten die opleidingsinstituten wel.

Denk dan aan partijen zoals Novi, LOI, NCOI of NTI. Ik zou ook zeker niet al te lang wachten, je bent nu nog heel jong, je kunt daardoor ook makkelijk leren en dergelijken, maak daar dan ook gebruik van! :)

Om jezelf alvast een voorsprong te geven, kan je bijvoorbeeld (met een taal naar keuze) zogenaamde code kata's doen, daarmee maak je (al dan niet voor jezelf) kleine, simpele programmaatjes of pagina's en breidt je daarna steeds verder uit. :) Zie daarvoor bijvoorbeeld https://codewars.com en https://codekata.com.

[ Voor 39% gewijzigd door CH4OS op 10-06-2022 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wssjuh
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 17-03-2024
CH4OS schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 23:14:
Er zijn opleidingsinstituten die tegenwoordig een ICT opleiding (al dan niet met een traineeship) aanbieden. :)
Kan zijn dat je bij sommigen wel eerst een toelatingsexamen moet doen, gezien de meeste van die opleidingen HBO zijn. Met een MBO 4 ICT opleiding kun je dan ook eventueel verkorting krijgen (ik heb een MBO ICT 4 diploma, dus het was voor mij althans wel toegezegd door Novi, maar heb uiteindelijk de opleiding niet gedaan om andere redenen). Of dat ook kan met MBO 3 weet ik niet. Wellicht dat een aantal vakken voor jou niet hoeft, maar dat weten die opleidingsinstituten wel.

Denk dan aan partijen zoals Novi, LOI, NCOI of NTI. Ik zou ook zeker niet al te lang wachten, je bent nu nog heel jong, je kunt daardoor ook makkelijk leren en dergelijken, maak daar dan ook gebruik van! :)

Om jezelf alvast een voorsprong te geven, kan je bijvoorbeeld (met een taal naar keuze) zogenaamde code kata's doen, daarmee maak je (al dan niet voor jezelf) kleine, simpele programmaatjes of pagina's en breidt je daarna steeds verder uit. :) Zie daarvoor bijvoorbeeld https://codewars.com en https://codekata.com.
Dankjewel voor je bericht, hier ga ik zeker mee aan de slag.
Ik zag dat je via LOI heel veel cursussen kan volgen (mijn voorkeur gaat uit naar frond-end developer), zou je dit adviseren of gewoon proberen een HBO opleiding te starten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

wssjuh schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 23:43:
Dankjewel voor je bericht, hier ga ik zeker mee aan de slag.
Ik zag dat je via LOI heel veel cursussen kan volgen (mijn voorkeur gaat uit naar frond-end developer), zou je dit adviseren of gewoon proberen een HBO opleiding te starten?
Wil je de beste kansen op de arbeidsmarkt, dan zou ik gaan voor een HBO Software Engineering. Dan kun je altijd nog frontend gaan doen uiteindelijk. Zorg dat je zo "versatile" (zoals het in het Engels mooi heet) mogelijk bent en alle kanten op kunt, mocht frontend je niet bevallen bijvoorbeeld, dat je kan overstappen naar backend of full stack (al is dat zowel front- als backend, maar heb je dus ook wat meer afwisseling) en is dat gemakkelijker voor je. Ik zou dus niet op 1 paard gaan wedden, zal ik maar zeggen.

Hou alleen ook in het achterhoofd, dat als je een dergelijke opleiding afgerond hebt, je er nog niet bent. Ja, je kunt dan aan de slag, maar hou er rekening mee dat je jezelf constant moet blijven ontwikkelen, omdat de tijden veranderen en daarmee het (inhoudelijke) werk(en) ook! Blijf dus ook (of misschien wel juist) na de opleiding 'in beweging'.

[ Voor 24% gewijzigd door CH4OS op 11-06-2022 03:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 13:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Schopje naar PFSL.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Pagina: 1