Sonos ipadres 169.254

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stitchie
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-12-2024
Goedendag, ik ben al jaren een gebruiker van Sonos geluidsapparatuur. Daarnaast heb ik al een aantal jaar een netgear R7000 router en een abonnement bij Ziggo. De laatste tijd valt de stroom regelmatig uit door diverse redenen. Zodra de stroom er weer op staat beginnen de problemen met sonos.

De sonos krijgt namelijk een 169.254 ip adrs ipv mijn normale 192.168. Dit betekent volgens mij dat de dhcp server niet wordt gevonden en er doordaar een ipadres door windows wordt bepaald. Ik begrijp niet hoe het kan. Dit werkt al sinds jaar en dag het zelfde en plotseling zijn deze problemen er en ik vraag me af hoe het kan en hoe ik kan oplossen.

configuratie is alsvolgt de ziggo router/modem functioneert ook als dhcp server. De netgear zit er eigenlijk alleen maar tussen voor een versterkt wifi signaal. De laatste keren heb ik ook al dagen druk geweest met herstellen resettten playbar (die zit namelijk met een kabel verbonden aan het netwerk). Alle sonos apparaten uit de stroom en stuk voor stuk aanmelden. Maar nooit kunnen bepalen wat de reden was waarom het dan ook plotseling weer werkt.

Herkent iemand bovenstaand probleem of heeft iemand een suggestie om dit op te lossen?
Alvast bedankt voor de reactie.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@Stitchie Mmm, heb getwijfeld om het richting een netwerk topic te verplaatsen maar aangezien het Sonos betreft toch voor audio gekozen, hier binnen consumentenelektronica. Maar met televisies had het niets te maken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-09 07:31

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stitchie
@Luchtbakker ja dat heb ik al gelezen en al eens eerder uitgevoerd maar toen niet het idee dat hielp.
Het functioneert prima enkel als de stroom eraf geweest is dan niet meer....als ik eenmaal een 192.168 ip adres krijg is het weer geregeld.

@ D vd V inmiddels ben ik er wel achter dat ook meerdere netwerk apparaten 169.24 nummer krijgen dus het spitst zich niet enkel tot sonos apparatuur....dus wellicht is dit toch niet helemaal de goede rubriek!
het betreft niet alleen wifi apparaten maar ook apparaten met een bekabelde aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@Stitchie Ok, dan bij deze alsnog naar Netwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:13

darkrain

Moderator Discord / TFV & AWM

Geniet

Ah dat zijn inderdaad zogenaamde APIPA adressen en die krijg je inderdaad als DHCP niet gevonden wordt.
Kun je wellicht eens schematisch weergeven hoe het netwerk in elkaar zit en dan vooral welke apparaten (hopelijk maar 1) DHCP doen en hoe de verschillende netwerk apparaten verbonden zijn?

Tweakers Discord

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CB32
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:12
Is dit niet het gevolg van de clients eerder wakker dan de dhcp server? Ook ooit problemen gehad met 1 dhcp router en access point die na stroom uitvalt moeilijk deden. De access point vertraagd inschakelen hielp toen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:03

MJV

CB32 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 09:10:
Is dit niet het gevolg van de clients eerder wakker dan de dhcp server? Ook ooit problemen gehad met 1 dhcp router en access point die na stroom uitvalt moeilijk deden. De access point vertraagd inschakelen hielp toen.
Dit zou ook mijn vermoeden zijn. Sonos devices restarten sneller dan de DHCP server, en krijgen vervolgens maar geen IP-adres toegewezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
MJV schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 09:17:
[...]

Dit zou ook mijn vermoeden zijn. Sonos devices restarten sneller dan de DHCP server, en krijgen vervolgens maar geen IP-adres toegewezen.
van https://www.serverbrain.o...2003/how-apipa-works.html: "A computer that has been assigned an APIPA address will continue to check every five minutes for a DHCP server, and if it finds one, will stop the APIPA service and initiate the DHCP lease process."

Dat sonos zich daar niet aan houdt kan ik zo maar geloven maar niet voor de andere "meerdere netwerk apparaten". Volgens mij is er meer aan de hand. Een mooie netwerkschets zou schelen.

[ Voor 27% gewijzigd door W1ck1e op 11-06-2022 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Stitchie schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 21:58:
@Luchtbakker ja dat heb ik al gelezen en al eens eerder uitgevoerd maar toen niet het idee dat hielp.
Het functioneert prima enkel als de stroom eraf geweest is dan niet meer....
Stroom eraf? Waar af? Het hele huis, je router je sonos etc? Dit lijkt wel een interessant detail :p

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23-09 17:15
CB32 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 09:10:
Klinkt als een testbare hypothese voor TS :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Allereerst neem ik aan dat je de DHCP server van die R7000 uit gezet hebt.

Bedenk verder dat een modem/router zoals die Ziggo Connectbox heel lang nodig heeft voor hij weer operationeel is als de power er af gegaan is.
Je kunt aan de ledjes op die Box zien wanneer hij weer operationeel is.

Al je andere devices zijn over het algemeen dan allang opgestart en hebben een APIPA adres genomen.
En zoals al gezegd kan het dus nog 5 minuten extra duren nadat die Ziggo Connect box operationeel is voordat die APIPA adressen weer vervangen zijn door de dhcp server.

En als je een device hebt die niet aan de standaarden voldoet krijgt hij helemaal nooit een juist ipadres meer.
Je zult dat ding dan moeten resetten/rebooten.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
laurens0619 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 10:42:
[...]

Stroom eraf? Waar af? Het hele huis, je router je sonos etc? Dit lijkt wel een interessant detail :p
Hele huis natuurlijk. Zo krijgt zelfs de magnetron een nieuw IP-adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
sypie schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 14:13:
[...]

Hele huis natuurlijk. Zo krijgt zelfs de magnetron een nieuw IP-adres.
Ik vind de ts niet heel helder hierin
Kan ook dat die doelt op dat die zn sonos soms uitzet dan het mis gaat. Je router van de stroom afhalen is nu niet heel gebruikelijk en als dat zo is had ik dat wel in de ts verwacht :p

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wat Ben zegt, de connectbox is zo traag met starten dat de Sonos het opvragen van een adres via DHCP op geeft en maar een 169 adres verzint. Zit helaas niets anders op dan even de netwerkstekker uit de Sonos te trekken als het zich weer voor doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stitchie
Bedankt voor alle reacties.

De stroom in de hele wijk is er voor een 30-45 minuten vanaf geweest ivm onderhoud aan het liander netwerk.
Inmiddels heb ik diverse dingen geprobeerd.
de 169.254 nummers zijn er niet meer maar de problemen zijn er niet minder van geworden!

dhcp op modem uitgezet en op de router aangezet....geen resultaat.
Modem gestart 10 minuten gewacht en vervolgens router aangezet...geen resultaat
diverse ip in de router statisch gemaakt...geen resultaat.
Sonos apparaten uit stroom en alleen de playbar die als enige een vaste verbinding heeft aangesloten maar helaas....updaten kan niet, spotify speelt niet en ook sonos radio, juke wordt niet afgespeeld.

Tv is aangesloten op het netwerk door de 2e in-uitgang op de playbar maar helaas wordt netflix niet bereikt.
de tv geeft aan dat de verbinding tussen de modem en de tv goed is maar dat er geen internet verbonden is. de tv wordt automatisch gekoppeld aan het netwerk..krijgt een goed ip in de vorm van 192.168.1.100 maar de gateway wordt het adres van de router ipv de modem. Als ik dit overigens handmaitg instel wordt deze ook niet verbonden met het internet....(dat verklaart ook dat de sonos geen spotify, radio of update kan uitvoeren.

Mijn laptop heb ik wel op de gateway van mijn modem gezet en dat werkt als een zonnetje.'

Modem van ziggo staat niet op bridge....maar alle functies wifi en dhcp staan uit op de cb en poort 1 zit aangesloten op poort 1 van de router. Op de wan ingang van de router werkt het niet.
In bridge zetten van de modem kan ik niet zelf dat moet ziggo voor me doen volgens de medewerker komt dit door de regio waarin ik woon (veluwe)....de optie routerstatus zie ik namelijk niet als ik inlog op de cb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online
Als je de Ziggo Connectbox in Bridge mode zet en je sluit die router van je via de lan poort aan dan heb je geen router meer.
Vind je het gek dat de boel niet werkt?

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stitchie
@Ben(V)
De modem staat niet in bridge maar heb wel alles dicht gezet op de modem... Dus een soort bridge.
Als ik de uitgaande utp dan aansluit op een poort 1-4 vd router dan geeft deze het door aan de rest van het netwerk.... Of begrijp ik je verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
@Stitchie Probeer het volgende eerst te begrijpen en dan te doen:
modem is het apparaat van de provider
router is je eigen apparaat
modem hoeft niet in bridgemode, waardoor deze in router mode staat.
zet de dhcp server van de modem aan
koppel je router met zijn wan poort aan op een van de lan poorten van de modem
laat je router middels de dhcp client een adres krijgen (dit is default gedrag/instelling) van de modem
zet de dhcp server aan op je router
sluit al je andere netwerk spullen bedraad of draadloos aan op je router.
en laat ze dhcp gebruiken zodat ze automatisch de goede dns en gateway adressen kennen

mocht je toch de modem in bridge mode willen hebben dan hoef je voor de rest vergeleken met het bovenstaande niets aan te passen (een modem heeft geen dhcp server, en je router krijgt het publieke adres van ziggo op zijn wan poort)

[ Voor 24% gewijzigd door W1ck1e op 13-06-2022 19:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online
Als de router van de ISP niet in bridge mode staat dan is het gewoon een router en heeft TS het gewoon goed aangesloten.
Overigens moet hij gewoon de DHCP server van zijn ISP router gebruiken en die van die R7000 uitzetten en de DHCP van zijn ISP router gebruiken.

Die R7000 moet hij in deze configuratie enkel als accesspoint gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stitchie
Inmiddels werkt alles weer.....geen idee waarom na de stroomstoring het een paar dagen niet meer gewerkt heeft.
Nu staat alles weer zoals het voor de stroomstoring ook stond.
Dhcp op de ziggo modem aan het wifi uit. Op de router Dhcp uit en wifi aan.
De kabel uit poort 1 van de ziggo modem aangesloten op de 1e poort van de router.
Alles krijgt weer een nummer in de goede reeks!

Iedereen bedankt voor het meedenken.
Pagina: 1