Hallo,
ik overweeg een upgrade van m'n systeem. M'n gebruikers profiel is casual gamer en developen op Linux.
Issues die ik nu heb met m'n huidige setup:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik speel voornamelijk Stellaris en CKIII maar ook af en toe andere games. Vraag is om nu up te graden of om nog wat te wachten tot AM5. Het eerst lijkt voor mij het interessants gezien m'n gebruik. M'n huidige setup trekt vb. de siege battles in Mount and Blade Bannerlord II absoluut niet, noch is het vlot te noemen. Verder ben ik geen echte FPS speler dus eerder simulaties.
Wat ik zoek in een upgrade:
Budget rond de 1200 € als dat kan, er zit rek op. Een goed werkend systeem primeert.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik dacht dus om cpu, gpu en indien nog moederbord te vervangen. Geen idee of die kast ook groot genoeg is voor een
grotere GPU want nu had ik precies al moeite om met bepaalde stroom kabels voorbij de achterkant van die grafische kaart te geraken.
Indien nodig, kan ook de kast vervangen worden.
M'n huidige specs
CPU, GPU, moederbord, afhankelijk van het advies misschien nieuwe kast/voeding.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
AMD wat betreft CPU
Ga je overklokken?
Neen
Wat verwacht je van ons?
Graag advies voor componenten die in de eerste plaats dus Stellaris late game zo snel mogelijk verwerken en me toe laten eens een kasteel te bestormen in Bannerlord
Ik heb zo het vermoeden van een review/comment die ik heb gelezen dat de AMD 5800X3D zeer goede resultaten met Stellaris levert. De vraag is dan of m'n huidig mobo geen bottleneck vormt want dan koop ik liever een mobo die optimaal met die CPU werkt. Indien vb. de AMD CPU beter werkt met een RX GPU kaart, dan is dat zeker te overwegen.
Stel vb. volgende componenten, werkt die mobo daar goed mee of zal er toch teveel prestatie verlies zijn?
ik overweeg een upgrade van m'n systeem. M'n gebruikers profiel is casual gamer en developen op Linux.
Issues die ik nu heb met m'n huidige setup:
- Trekt bepaalde (CPU heavy) games niet, GPU is ook aan een stevige upgrade toe.
- M'n dual bios werkte vroeger naar behoren maar nu heb ik vaak dat een reboot resulteert in wat hang tijd en dat hij dus de andere bios boot en de settings terugzet. Simpel op te lossen met in de bios te gaan en je gesavede settings te laden maar wel vervelend.
- Sleep mode. Ongelofelijk veel tijd al aan verloren. Werkte in het begin, later niet meer. Misschien dor BIOS upgrades of Linux kernel upgrades of combi ervan. Hybrid sleep werkt ook niet (heel zelden lukt het eens).
Sleep mode is iets wat ik deed om energie te sparen in idle time. Als dat systeem in idle time zelf dingen kan uitschakelen zonder in sleep te gaan, ook goed.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik speel voornamelijk Stellaris en CKIII maar ook af en toe andere games. Vraag is om nu up te graden of om nog wat te wachten tot AM5. Het eerst lijkt voor mij het interessants gezien m'n gebruik. M'n huidige setup trekt vb. de siege battles in Mount and Blade Bannerlord II absoluut niet, noch is het vlot te noemen. Verder ben ik geen echte FPS speler dus eerder simulaties.
Wat ik zoek in een upgrade:
- Kan late game Stellaris groot galaxy vlot draaien, Bannerlord en andere games op 1080 vlot op ultra of net tandje lager snel draaien. Voor Stellaris is waarschijnlijk een krachtige CPU belangrijker.
- Grafische kaart liefst KISS principe in Linux. Met Nvidia is dat op dit moment zeker zo.
- Waterkoeling behouden of een betere luchtkoeling erop. Overclocken ga ik niet doen.
Budget rond de 1200 € als dat kan, er zit rek op. Een goed werkend systeem primeert.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik dacht dus om cpu, gpu en indien nog moederbord te vervangen. Geen idee of die kast ook groot genoeg is voor een
grotere GPU want nu had ik precies al moeite om met bepaalde stroom kabels voorbij de achterkant van die grafische kaart te geraken.
Indien nodig, kan ook de kast vervangen worden.
M'n huidige specs
- AMD Ryzen 7 2700X
- NZXT Kraken X42 AM4 ready waterkoeling
- 2 x G.Skill 16 GB DDR4-3200 Kit (F4-3200C14D-16GFX)
- ASUS DUAL GeForce GTX 1060 OC 3GB
- Opslag: 1 x Seagate BarraCuda, 2 TB Harde schijf SATA, 1 x SSD, 1 x Nvme disk
- Sharkoon DG7000-G tower-behuizing
- be quiet! Pure Power 10 600W CM, 600 Watt voeding
- GIGABYTE AORUS X470 AORUS Ultra Gaming
- Monitors 2 x 24 inch monitor (HDMI, Iiyama ProLite GB2488HSU (144 Hz, hierop game ik) en X82380HS (DVI). In Debian staat dat wel ingesteld als max 60 Hz. Mss omdat het 2de scherm X82380HS maximaal een lagere refresh rate heeft?
CPU, GPU, moederbord, afhankelijk van het advies misschien nieuwe kast/voeding.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
AMD wat betreft CPU
Ga je overklokken?
Neen
Wat verwacht je van ons?
Graag advies voor componenten die in de eerste plaats dus Stellaris late game zo snel mogelijk verwerken en me toe laten eens een kasteel te bestormen in Bannerlord
Ik heb zo het vermoeden van een review/comment die ik heb gelezen dat de AMD 5800X3D zeer goede resultaten met Stellaris levert. De vraag is dan of m'n huidig mobo geen bottleneck vormt want dan koop ik liever een mobo die optimaal met die CPU werkt. Indien vb. de AMD CPU beter werkt met een RX GPU kaart, dan is dat zeker te overwegen.
Stel vb. volgende componenten, werkt die mobo daar goed mee of zal er toch teveel prestatie verlies zijn?
- AMD Ryzen 7 5800X3D
- Nvidia 3060 Ti / RX 6700 XT / ...