Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Advies upgrade van AMD Ryzen 7

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• dachubby
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 25-11-2023
Hallo,

ik overweeg een upgrade van m'n systeem. M'n gebruikers profiel is casual gamer en developen op Linux.

Issues die ik nu heb met m'n huidige setup:
  • Trekt bepaalde (CPU heavy) games niet, GPU is ook aan een stevige upgrade toe.
  • M'n dual bios werkte vroeger naar behoren maar nu heb ik vaak dat een reboot resulteert in wat hang tijd en dat hij dus de andere bios boot en de settings terugzet. Simpel op te lossen met in de bios te gaan en je gesavede settings te laden maar wel vervelend.
  • Sleep mode. Ongelofelijk veel tijd al aan verloren. Werkte in het begin, later niet meer. Misschien dor BIOS upgrades of Linux kernel upgrades of combi ervan. Hybrid sleep werkt ook niet (heel zelden lukt het eens).
    Sleep mode is iets wat ik deed om energie te sparen in idle time. Als dat systeem in idle time zelf dingen kan uitschakelen zonder in sleep te gaan, ook goed.
Beide laatste problemen zijn misschien Linux gerelateerd. Ik ben dus niet zo tevreden over het moederbord op dat vlak.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik speel voornamelijk Stellaris en CKIII maar ook af en toe andere games. Vraag is om nu up te graden of om nog wat te wachten tot AM5. Het eerst lijkt voor mij het interessants gezien m'n gebruik. M'n huidige setup trekt vb. de siege battles in Mount and Blade Bannerlord II absoluut niet, noch is het vlot te noemen. Verder ben ik geen echte FPS speler dus eerder simulaties.

Wat ik zoek in een upgrade:
  • Kan late game Stellaris groot galaxy vlot draaien, Bannerlord en andere games op 1080 vlot op ultra of net tandje lager snel draaien. Voor Stellaris is waarschijnlijk een krachtige CPU belangrijker.
  • Grafische kaart liefst KISS principe in Linux. Met Nvidia is dat op dit moment zeker zo.
  • Waterkoeling behouden of een betere luchtkoeling erop. Overclocken ga ik niet doen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Budget rond de 1200 € als dat kan, er zit rek op. Een goed werkend systeem primeert.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik dacht dus om cpu, gpu en indien nog moederbord te vervangen. Geen idee of die kast ook groot genoeg is voor een
grotere GPU want nu had ik precies al moeite om met bepaalde stroom kabels voorbij de achterkant van die grafische kaart te geraken.
Indien nodig, kan ook de kast vervangen worden.

M'n huidige specs
  • AMD Ryzen 7 2700X
  • NZXT Kraken X42 AM4 ready waterkoeling
  • 2 x G.Skill 16 GB DDR4-3200 Kit (F4-3200C14D-16GFX)
  • ASUS DUAL GeForce GTX 1060 OC 3GB
  • Opslag: 1 x Seagate BarraCuda, 2 TB Harde schijf SATA, 1 x SSD, 1 x Nvme disk
  • Sharkoon DG7000-G tower-behuizing
  • be quiet! Pure Power 10 600W CM, 600 Watt voeding
  • GIGABYTE AORUS X470 AORUS Ultra Gaming
  • Monitors 2 x 24 inch monitor (HDMI, Iiyama ProLite GB2488HSU (144 Hz, hierop game ik) en X82380HS (DVI). In Debian staat dat wel ingesteld als max 60 Hz. Mss omdat het 2de scherm X82380HS maximaal een lagere refresh rate heeft?
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
CPU, GPU, moederbord, afhankelijk van het advies misschien nieuwe kast/voeding.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
AMD wat betreft CPU

Ga je overklokken?
Neen

Wat verwacht je van ons?
Graag advies voor componenten die in de eerste plaats dus Stellaris late game zo snel mogelijk verwerken en me toe laten eens een kasteel te bestormen in Bannerlord :)

Ik heb zo het vermoeden van een review/comment die ik heb gelezen dat de AMD 5800X3D zeer goede resultaten met Stellaris levert. De vraag is dan of m'n huidig mobo geen bottleneck vormt want dan koop ik liever een mobo die optimaal met die CPU werkt. Indien vb. de AMD CPU beter werkt met een RX GPU kaart, dan is dat zeker te overwegen.

Stel vb. volgende componenten, werkt die mobo daar goed mee of zal er toch teveel prestatie verlies zijn?
  1. AMD Ryzen 7 5800X3D
  2. Nvidia 3060 Ti / RX 6700 XT / ...
Mobo indien nodig, goed merk. In het verleden altijd tevreden geweest van Asus. Gigabyte is waarschijnlijk ook wel goed maar ik vermoed dat ik wat pech heb met het model in combi met Linux

Beste antwoord (via dachubby op 16-08-2022 03:34)

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
dachubby schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 22:30:
[...]
Ik ken niets van vermogen dus sowieso bedankt voor die input. Stel dat ik toch bij de 5800X3D blijf, welke voeding zou je dan aanraden? Want ik vermoed dat ik dan beter ook een nieuw moederbord voorzie?
Qua video kaart, is een Nvidia 3060 Ti of RX 6700 XT dan een goede combi?
Moederbord is inderdaad geschikt zoals @martyw aangeeft. Voor enkel een nieuwe processor heb je geen andere voeding nodig. Voor een nieuwe videokaart wel.

Ik zou een modern 650W model pakken:
pricewatch: Cooler Master V650 Gold-V2
pricewatch: Corsair RM650x (2018) Zwart (voor 5 euro meer de 750W versie)

Alle reacties

• Djarune
Koop eerst eens een nieuwe videokaart en een nieuwe voeding. De rest van het systeem kan nog een ronde mee.

De CPU is zelden een bottleneck in games. De GTX1060 met slechts 3GB VRAM is dat wel op high en ultra settings.

• dachubby
Voor Stellaris is die GTX nog voldoende maar uit die review blijkt de AMD Ryzen 7 5800X3D wel een enorme verbetering te zijn naar prestaties ten opzichte van m'n Ryzen 7 2700X, zeker late game op een groot universum is Stellaris wel traag. Andere nieuwe CPU's trouwens ook maar de 5800X3D lijkt met extra goed te zijn.

Voor Bannerlord is die GPU inderdaad zeker niet voldoende.

M.b.t. je advies voor voeding bedoel je waarschijnlijk dat ik afhankelijk van de nieuwe videokaart met 600 watt niet voldoende heb?

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:57
Op welke instellingen game je?
1080p? Of 4k?
Alles minimaal of ultra?
Dat maakt heel veel verschil of je wel of niet een bottleneck krijgt met je CPU, voor je hou al volledig bottlenecked.

• dachubby
Ik game nu alleen op 1080p, indien mogelijk wel ultra settings maar een setting lager is ook ok.

• Djarune
dachubby schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 18:46:
Voor Stellaris is die GTX nog voldoende maar uit die review blijkt de AMD Ryzen 7 5800X3D wel een enorme verbetering te zijn naar prestaties ten opzichte van m'n Ryzen 7 2700X, zeker late game op een groot universum is Stellaris wel traag. Andere nieuwe CPU's trouwens ook maar de 5800X3D lijkt met extra goed te zijn.
Ik ken Stellaris niet dus heb me er even in verdiept en vraagt inderdaad veel van de CPU. Zie YouTube: Ryzen 1600 vs. Stellaris
Stellaris gebruikt maar 1 core! Om daarvoor een 5800X3D te kopen is wel meteen heel bont. Kun je nog beter een 12100 kopen die 5x zo goedkoop is, maar niet heel anders gaat presteren.
M.b.t. je advies voor voeding bedoel je waarschijnlijk dat ik afhankelijk van de nieuwe videokaart met 600 watt niet voldoende heb?
Het vermogen is niet het issue. De PP10 maakt nog gebruikt van een ACRF topologie van FSP. Die kunnen slecht de snel wisselende pieken op de +12V rail(s) aan. Nieuwe mid en hoog segment videokaarten zoals de RX6700XT verdienen een nieuwe voeding. Met een budget kaart kun je het nog wel proberen met de oude voeding.

• dachubby
Djarune schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 20:16:
Ik ken Stellaris niet dus heb me er even in verdiept en vraagt inderdaad veel van de CPU. Zie YouTube: Ryzen 1600 vs. Stellaris
Stellaris gebruikt maar 1 core! Om daarvoor een 5800X3D te kopen is wel meteen heel bont. Kun je nog beter een 12100 kopen die 5x zo goedkoop is, maar niet heel anders gaat presteren.
De video is uit 2018 en toen we nog niet aan de piek van performance issues met Stellaris
Het klopt dat single core zeer belangrijk is maar daar zijn er de laatste jaren wel een hoop verbeteringen voor de prestaties geweest, voornamelijk voor de AI waardoor er naast een hoge single core frequentie, wel meer cores gebruikt intensiever gebruikt worden.

In deze link wordt er over Factorio gesproken en daar is de conclusie hetzelfde en wordt er door iemand ook gevraagd naar Stellaris.

Quote van het antwoord op de vraag "Got a follow up on Stellaris?" uit die zelfde thread
-Aeryn- 2 mo. ago

Wholesome
I didn't have as much time as i wanted to test a range of scenarios for reproducibility and scaling, but i got a pretty good one. I took a seed galaxy save and then ran it at maximum speed for 6 minutes on each config, it turned out pretty well.

The 5900x at stock got up to t+4660 days in 6 minutes.

5800x3d got up to t+6733 days.

With a basic calculation this is 44.5% more days, but this doesn't exactly work out because the faster CPU progresses further in the galaxy and each day that it has to simulate is harder on average than the weaker CPU.

To correct for that, with the faster configurations i instead counted the time taken for them to simulate those 4660 days. The 5800x3d did it in 1.64x less time than the 5900x.

It's massively faster and plainly visible
https://www.reddit.com/r/...t_cpu_for_factorio_ryzen/

Dat zijn toch echt gigantische verschillen die voor mij de prijs wel verantwoorden.

Nog een link:

https://www.reddit.com/r/...subjectively_the_fastest/

Daarnaast is het ook zo dat ik wel een game als Mount and Blade II Bannerlord deftig wil kunnen spelen en in de toekomst misschien andere. Bannerlord zit sinds 2020 in m'n library en enkel met lage settings en kleine legers lukt het spelen maar bij sieges is het echt mega traag.

Mijn gebruik is dus een beetje verschillend en daardoor plus de info uit die links doet me aan die specifieke CPU denken.
Djarune schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 20:16:
Het vermogen is niet het issue. De PP10 maakt nog gebruikt van een ACRF topologie van FSP. Die kunnen slecht de snel wisselende pieken op de +12V rail(s) aan. Nieuwe mid en hoog segment videokaarten zoals de RX6700XT verdienen een nieuwe voeding. Met een budget kaart kun je het nog wel proberen met de oude voeding.
Ik ken niets van vermogen dus sowieso bedankt voor die input. Stel dat ik toch bij de 5800X3D blijf, welke voeding zou je dan aanraden? Want ik vermoed dat ik dan beter ook een nieuw moederbord voorzie?

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01:03
Als je je BIOS upgrade naar versie F63a biedt je moederbord support voor die CPU (https://www.gigabyte.com/...ev-10/support#support-cpu)

[ Voor 5% gewijzigd door martyw op 10-06-2022 23:29 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• Djarune
dachubby schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 22:30:
[...]
Moederbord is inderdaad geschikt zoals @martyw aangeeft. Voor enkel een nieuwe processor heb je geen andere voeding nodig. Voor een nieuwe videokaart wel.

Ik zou een modern 650W model pakken:
pricewatch: Cooler Master V650 Gold-V2
pricewatch: Corsair RM650x (2018) Zwart (voor 5 euro meer de 750W versie)
Pagina: 1