henry70 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 08:21:
[...]
Bedankt, vraag me alleen af of ik er iets mee opschiet om extra water af te voeren. De pijp die in de regenton gaat is maar dun, dus die afvoer van water gaat niet snel genoeg of klopt deze redenering niet omdat er meer druk op komt te staan?. Dan nog een punt ik kan niet in de goot kitten alleen vanaf de buitenkant. In de goot heb ik maar 5 cm ruimte, het dak gaat er aan beide zijden een stuk overheen
Die is niet dun, ik zat te denken aan een echte regenpijp, zoals @
tafkaw hierboven postte.
Die is 6-7cm in diameter, waarschijnlijk net zo breed als je huidige regenpijp.
Je verdubbelt dus de afvoercapaciteit en je halveert de kans dat hij overstroomt.
Je moet niet gaan kitten, om meerdere redenen.
Ik lees tussen de regels door dat je misschien denkt aan een vrij dunne aansluiting. Die kan snel verstoppen als er een blad in waait.
Als je kit kun je niets uit elkaar halen om verstopping op te lossen.
Belangrijker: Je hebt eigenlijk geen oppervlakte in die regengoot om te kitten. Er is een heel dun raakvlakje tussen je afvoer en je regengoot, en kit is niet sterk genoeg om dat op zijn plaats te houden.
Je moet een officiële echte uitgang voor je regengoot gebruiken. Die bestaat uit één stuk waardoor het punt waar de regengoot overgaat in de buis vrij sterk is. Zo sterk kun jij dat niet kitten.