Regenton aansluiten op deze manier?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henry70
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-01 16:15
De regengoot die je ziet zit tussen 2 daken in en beneden zit het tussen 2 balken. Er is dus geen ruimte om de goot er af te halen om een goot uitlaat te monteren. Beneden die lamp wil ik een regenton plaatsen. Is het mogelijk om een rond gat in de goot te boren (bij de pijl) en zo de pijp van de regenton te koppelen? rondom heen goed kitten en de pijp kan vast gemaakt worden aan die verticale balk. Dit zou me enorm uit de brand helpen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OOifp-sytVFua2PehIsjQY1qd3Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mdl2IYv1LCbUCaoHcZl0GQD1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Stel dat je dat zo oplost, wat gaat er dan gebeuren als je ton vol zit?

Normaliter tap je van een verticale buis af, zodat overtollig water verder naar beneden kan wanneer er niets meer naar de ton kan.

[ Voor 77% gewijzigd door CodeCaster op 10-06-2022 17:41 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henry70
Als ik weet dat er een flinke bui in aantocht is, dan kan ik de ton leeg maken, ik weet niet hoe snel die ton vol is, zeg maar een ton van 200 liter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik zou de aftakking maken in de regenpijp die verticaal loopt, zoals beschreven in dit artikel: https://www.zelfenergiebe...sluiten-aan-de-regenpijp/

Geen ellende als de regenton vol zit, er zit een overflow op. 1x fixen, nooit meer naar omkijken (al hoewel, legionella maybe? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henry70
RaZ schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 17:46:
Ik zou de aftakking maken in de regenpijp die verticaal loopt, zoals beschreven in dit artikel: https://www.zelfenergiebe...sluiten-aan-de-regenpijp/

Geen ellende als de regenton vol zit, er zit een overflow op. 1x fixen, nooit meer naar omkijken (al hoewel, legionella maybe? )
Nee daar heb ik niets aan, het gaat er om dat bij felle buien mijn goot overloopt, ik wil dus een extra afvoer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba
  • Laatst online: 18:04

Bezulba

Formerly known as Eendje

(jarig!)
henry70 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 17:46:
Als ik weet dat er een flinke bui in aantocht is, dan kan ik de ton leeg maken, ik weet niet hoe snel die ton vol is, zeg maar een ton van 200 liter.
Dat gaat heel snel kan ik je vertellen.

Wij hebben hier ook een ton van zo'n 500 liter staan en na 1 regendag zat hij al vol.

Meestal gebruik je hiervoor een aansluiting waar het water weer terug de regenpijp in stroomt als de ton vol is, dat kan je ook fabriceren op je ton zelf, maar dan moet je dus wel weer een afvoer pijp/slang ergens naar toe leiden.

blup

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:01

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

henry70 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 17:46:
Dat zal er vanaf hangen hoe groot oppervlak aan dak afwatert op die goot en of dat allemaal in de ton terecht komt, of (afhankelijk van hoe het afschot van de goot is) dat een deel van het water van de aansluiting naar de ton weg stroomt richting de bestaande regenpijp (die er neem ik aan ook is?).
CodeCaster schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 17:40:
In principe loopt dan gewoon die nieuwe buis vol en loopt het daarna dus gewoon via de goot weg zoals het nu (zonder regenton) ook wegloopt naar een regenpijp ergens. Alleen met een flink eind verticale buis die vol komt te staan met water is de kans dat dat gaat lekken bij de aansluiting op de ton wel groter dan met een aansluiting die op hoogte van de bovenkant van de ton al direct een overloop heeft.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bezulba
  • Laatst online: 18:04

Bezulba

Formerly known as Eendje

(jarig!)
Orion84 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 17:51:
[...]

Dat zal er vanaf hangen hoe groot oppervlak aan dak afwatert op die goot en of dat allemaal in de ton terecht komt, of (afhankelijk van hoe het afschot van de goot is) dat een deel van het water van de aansluiting naar de ton weg stroomt richting de bestaande regenpijp (die er neem ik aan ook is?).

[...]

In principe loopt dan gewoon die nieuwe buis vol en loopt het daarna dus gewoon via de goot weg zoals het nu (zonder regenton) ook wegloopt naar een regenpijp ergens. Alleen met een flink eind verticale buis die vol komt te staan met water is de kans dat dat gaat lekken bij de aansluiting op de ton wel groter dan met een aansluiting die op hoogte van de bovenkant van de ton al direct een overloop heeft.
Meeste tonnen hebben gewoon een gat boven in en/of een deksel die alleen boven op de top ligt, als je ton vol zit en je stopt er nog meer water in zonder overloop loopt dat gewoon langs je ton naar beneden

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Bezulba schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 17:53:
[...]

Meeste tonnen hebben gewoon een gat boven in en/of een deksel die alleen boven op de top ligt, als je ton vol zit en je stopt er nog meer water in zonder overloop loopt dat gewoon langs je ton naar beneden
Goed punt, doet op zich niets af aan mijn reactie, maar inderdaad de gemiddelde ton zal niet ontworpen zijn om op deze manier vanaf boven gevuld te worden. Waarbij de overloop ergens ruim boven de ton zit.

[ Voor 4% gewijzigd door Orion84 op 10-06-2022 18:00 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henry70
Ja orion84 er is ook een bestaande rioolafvoer die zit uiterst links van mijn afdak, in het midden bij die blauwe zak moet de regenton komen, ilinks daarnaast je ziet het aan de houte wand die is uitgebeten door water, daar gaat het water over de goot heen Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Oq1rtWxeIVVKpxWNsfUyX0dpJ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8k5TTiy5tLuseVgo9aaqUbtV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Je wilt die regenton plaatsen om de overlopende goot te verhelpen? Kan je niet beter gewoon eens kijken waarom de goot daar overloopt en de oorzaak aanpakken in plaats van een extra afvoer maken naar een ton?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 00:14
henry70 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 18:01:
Ja orion84 er is ook een bestaande rioolafvoer die zit uiterst links van mijn afdak, in het midden bij die blauwe zak moet de regenton komen, ilinks daarnaast je ziet het aan de houte wand die is uitgebeten door water, daar gaat het water over de goot heen [Afbeelding]
Kun je daar niet beter een extra afvoer maken die in de grond aansluit op de afvoer die er nu al is? Dan kun je daar volgens de normale beschrijving een regenton op aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:57

WouterG

Dit is geen ondertitel

Ik weet niet hoe groot het dakoppervlak is? Wij hebben een overstort op de goot van ons woonhuis en als het goed los gaat komt me daar toch een bak water uit zetten, dat zou geen minuten duren voor een ton vol is. Als je al een regenton gaat gebruiken dan zou ik zeker een voorziening erbij maken waarbij het water afgevoerd kan worden zonder schade.

Een hoosbui zou meer als 25mm/uur moeten geven, dat is 25l/m2/uur.
Bron: https://www.knmi.nl/kenni...m/uitleg/extreme-neerslag

[ Voor 16% gewijzigd door WouterG op 10-06-2022 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henry70
Orion84 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 20:09:
Je wilt die regenton plaatsen om de overlopende goot te verhelpen? Kan je niet beter gewoon eens kijken waarom de goot daar overloopt en de oorzaak aanpakken in plaats van een extra afvoer maken naar een ton?
hij loopt over omdat er 1x zoveel dak is bijgekomen met verbouwen, het zou een hele grote ingreep worden om extra afvoer te realiseren. Erg ontevreden ben ik niet normaliter is er bij een bui niets aan de hand maar hoogstens 3x per jaar dan kan het wel eens extreem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:13
henry70 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 21:28:
[...]

hij loopt over omdat er 1x zoveel dak is bijgekomen met verbouwen, het zou een hele grote ingreep worden om extra afvoer te realiseren. Erg ontevreden ben ik niet normaliter is er bij een bui niets aan de hand maar hoogstens 3x per jaar dan kan het wel eens extreem zijn.
Dan kan je het hout toch gewoon 3 keer per jaar nat laten worden? Dat kan hout wel hebben.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henry70
daar heb je gelijk in, het is geïmpregneerd hout dus dat heeft weinig te lijden, alleen wordt het hout lelijk uitgebeten zie foto

[ Voor 3% gewijzigd door henry70 op 10-06-2022 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henry70
WouterG schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 20:19:
Ik weet niet hoe groot het dakoppervlak is? Wij hebben een overstort op de goot van ons woonhuis en als het goed los gaat komt me daar toch een bak water uit zetten, dat zou geen minuten duren voor een ton vol is. Als je al een regenton gaat gebruiken dan zou ik zeker een voorziening erbij maken waarbij het water afgevoerd kan worden zonder schade.

Een hoosbui zou meer als 25mm/uur moeten geven, dat is 25l/m2/uur.
Bron: https://www.knmi.nl/kenni...m/uitleg/extreme-neerslag
Zo'n overstort is dat boven bij de goot zo'n bak? die moet wel erg snel vol zijn kan niet anders. Ik kan ook het kraantje van de regenton open zetten zodat het de tuin in kan lopen het water. Eventueel een tuinslang er aan. Maar het belangrijkste is daar waar de pijp de goot in gaat zou ik dat goed dicht kunnen kitten? ja ik moet er ook nog goed over nadenken hoe snel die ton vol is bij een normale bui

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 00:14
henry70 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 21:28:
[...]

Dat valt toch enorm mee? Op de plek waar je nu die verbinding met de ton wilt maken, maak je een T-aansluiting voor een verticale pijp die tot net onder de grond gaat. Vervolgens haal je tegels weg voor je schuur langs en sluit je de pijp aan op de bestaande hemelwaterafvoer links. Tegels terug, klaar. En daarna sluit je de ton aan. Wat overloopt, loopt weg in de afvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:30

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

@henry70 Ben je niet gewoon op zoek naar een noodoverstort?

/Edit: zet een bladscheider in je pijp: loopt pas over bij een surplus :)

[ Voor 38% gewijzigd door Thijsmans op 11-06-2022 11:21 ]

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henry70
Thijsmans schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 11:18:
@henry70 Ben je niet gewoon op zoek naar een noodoverstort?

/Edit: zet een bladscheider in je pijp: loopt pas over bij een surplus :)
sorry ik begrijp hem niet, weet wel wat een bladscheider is

[ Voor 5% gewijzigd door henry70 op 11-06-2022 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-05 14:39
henry70 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 11:28:
[...]

Via bladschelder zal water over stoep/tuin lopen.

[ Voor 11% gewijzigd door wouter.N op 11-06-2022 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:42
een dakgootegel lijkt nog wat handiger in deze situatie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gdZBKy4WI-wJ0Hbj_GcFR6iki60=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pfwBIIFtlIhHwQ8MQSzOrihJ.jpg?f=user_large

maar een regenton is echt zo vol bij een goede bui en een redelijk dakoppervlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:57

WouterG

Dit is geen ondertitel

henry70 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 10:45:
[...]

Zo'n overstort is dat boven bij de goot zo'n bak? die moet wel erg snel vol zijn kan niet anders. Ik kan ook het kraantje van de regenton open zetten zodat het de tuin in kan lopen het water. Eventueel een tuinslang er aan. Maar het belangrijkste is daar waar de pijp de goot in gaat zou ik dat goed dicht kunnen kitten? ja ik moet er ook nog goed over nadenken hoe snel die ton vol is bij een normale bui
Ik bedoelde inderdaad een bladscheider zoals anderen al opgemerkt hebben. Als de afvoer het niet aan kan dan loopt het water via de opening weg. Zie https://irritech.nl/nicol...pie-antraciet-ap.552.102/
Dit model moet je wel open laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henry70
nachtnet schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 11:40:
een dakgootegel lijkt nog wat handiger in deze situatie
[Afbeelding]

maar een regenton is echt zo vol bij een goede bui en een redelijk dakoppervlak.
Het houd troep tegen, maar voor overtollig water heeft het geen zin net als bij mij

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:54
Ok, dus het totaalprobleem is niet dat je een gat wilt boren, maar dat er dakoppervlak is bijgekomen en dat 3x per jaar je dakgoot overstroomt.

Ja, dan kun je inderdaad een (of twee, als je toch bezig bent) extra afvoeren maken.

Ik zou niet boren en kitten. Het wordt niet mooi, het geeft een bobbel aan de binnenkant van de goot waar vuil zich verzamelt; de kit verweert. En je kunt het niet uit elkaar halen als je het moet vervangen.

Betere oplossing: Een 'echte' afvoer zoals die bedoeld is in een dakgoot.
Je kunt er één aan het andere uiteinde maken, dat scheelt al. Of als hij een beetje afloopt, ergens in het midden. Daarmee vergroot je inderdaad het vermogen van je dakgoot heel stevig.

Dan heb je alleen de vraag wat je met het water gaat doen. Geen probleem, denk ik. Je kunt meerdere dingen doen en die kun je combineren.

1. Maak in elk geval een echte regenpijp naar beneden.
2. In die regenpijp zet je een vul-stukje voor de regenton. Dat vult de regenton tot die vol is en daarna stroomt het alsnog door de rest van de pijp naar beneden.
3. Het laatste stukje van de pijp kun je op de straat laten stromen. Dit gebeurt alleen maar als de ton vol is. Dus de eerste 200 liter heb je al opgevangen.
4. Eventueel licht je een paar tegels op en maak je daar onder een opvangbak: Neem een tiental PVC-pijpen van 100 of 125mm. Zaag ze evenlang af. Boor gaten in de zijkanten. Graaf een gat en zet ze daar rechtop in. Hop, opvangbak waar het water langzaam kan wegzakken.
5. Op die regenton kun je een tuinslang aansluiten. Die kun je op over onder de tegels wegvoeren naar de tuin. Die laat de ton langzaam leeglopen zodat hij altijd leeg is als er een regenbui aan komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

henry70 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 11:28:
[...]
Het probleem is niet dat je dakgoot overloopt, maar dat je regenpijp te klein is bij veel regen. Een bladscheider of overstort zorgt ervoor dat de regen in zo'n geval gecontroleerd ergens anders een weg naar buiten vindt.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henry70
Tarquin schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 15:38:
Ok, dus het totaalprobleem is niet dat je een gat wilt boren, maar dat er dakoppervlak is bijgekomen en dat 3x per jaar je dakgoot overstroomt.

Ja, dan kun je inderdaad een (of twee, als je toch bezig bent) extra afvoeren maken.

Ik zou niet boren en kitten. Het wordt niet mooi, het geeft een bobbel aan de binnenkant van de goot waar vuil zich verzamelt; de kit verweert. En je kunt het niet uit elkaar halen als je het moet vervangen.

Betere oplossing: Een 'echte' afvoer zoals die bedoeld is in een dakgoot.
Je kunt er één aan het andere uiteinde maken, dat scheelt al. Of als hij een beetje afloopt, ergens in het midden. Daarmee vergroot je inderdaad het vermogen van je dakgoot heel stevig.

Dan heb je alleen de vraag wat je met het water gaat doen. Geen probleem, denk ik. Je kunt meerdere dingen doen en die kun je combineren.

1. Maak in elk geval een echte regenpijp naar beneden.
2. In die regenpijp zet je een vul-stukje voor de regenton. Dat vult de regenton tot die vol is en daarna stroomt het alsnog door de rest van de pijp naar beneden.
3. Het laatste stukje van de pijp kun je op de straat laten stromen. Dit gebeurt alleen maar als de ton vol is. Dus de eerste 200 liter heb je al opgevangen.
4. Eventueel licht je een paar tegels op en maak je daar onder een opvangbak: Neem een tiental PVC-pijpen van 100 of 125mm. Zaag ze evenlang af. Boor gaten in de zijkanten. Graaf een gat en zet ze daar rechtop in. Hop, opvangbak waar het water langzaam kan wegzakken.
5. Op die regenton kun je een tuinslang aansluiten. Die kun je op over onder de tegels wegvoeren naar de tuin. Die laat de ton langzaam leeglopen zodat hij altijd leeg is als er een regenbui aan komt.
Bedankt, vraag me alleen af of ik er iets mee opschiet om extra water af te voeren. De pijp die in de regenton gaat is maar dun, dus die afvoer van water gaat niet snel genoeg of klopt deze redenering niet omdat er meer druk op komt te staan?. Dan nog een punt ik kan niet in de goot kitten alleen vanaf de buitenkant. In de goot heb ik maar 5 cm ruimte, het dak gaat er aan beide zijden een stuk overheen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-05 14:57
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/brroGpJ3It8c-hoKoENtDtexCEM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xiJGItKH8D9yPcfo1cpLRWEJ.jpg?f=fotoalbum_large

Kraalgoot uitloop moet je halen. Die kun je er tussen plaatsen of op het einde. Dan sluit je de onderkant van de buis weer aan op je bestaande riolering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
henry70 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 08:21:
[...]

Bedankt, vraag me alleen af of ik er iets mee opschiet om extra water af te voeren. De pijp die in de regenton gaat is maar dun, dus die afvoer van water gaat niet snel genoeg of klopt deze redenering niet omdat er meer druk op komt te staan?. Dan nog een punt ik kan niet in de goot kitten alleen vanaf de buitenkant. In de goot heb ik maar 5 cm ruimte, het dak gaat er aan beide zijden een stuk overheen
Die is niet dun, ik zat te denken aan een echte regenpijp, zoals @tafkaw hierboven postte.
Die is 6-7cm in diameter, waarschijnlijk net zo breed als je huidige regenpijp.
Je verdubbelt dus de afvoercapaciteit en je halveert de kans dat hij overstroomt.

Je moet niet gaan kitten, om meerdere redenen.
Ik lees tussen de regels door dat je misschien denkt aan een vrij dunne aansluiting. Die kan snel verstoppen als er een blad in waait.
Als je kit kun je niets uit elkaar halen om verstopping op te lossen.
Belangrijker: Je hebt eigenlijk geen oppervlakte in die regengoot om te kitten. Er is een heel dun raakvlakje tussen je afvoer en je regengoot, en kit is niet sterk genoeg om dat op zijn plaats te houden.
Je moet een officiële echte uitgang voor je regengoot gebruiken. Die bestaat uit één stuk waardoor het punt waar de regengoot overgaat in de buis vrij sterk is. Zo sterk kun jij dat niet kitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:29
Je kunt misschien simpel een gat maken en er een uitloop overheen zetten, zoiets: https://irritech.nl/dakgoot-uitloop/. Ik weet alleen niet zeker of deze dan gelijk lekdicht afsluit of dat deze normaal tussen 2 uiteindes gezet wordt.
En dan deze aansluiten op de regenton, die dan weer een uitloop heeft als hij vol zit. Dat water voer je dan wel af op de tegels, maar voor 3x per jaar lijkt me dat geen probleem. Je beschermt je huidige houtwerk en voert het water op eigen tegels af. Je kunt daardoor extra water afvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henry70
I-King schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:48:
Je kunt misschien simpel een gat maken en er een uitloop overheen zetten, zoiets: https://irritech.nl/dakgoot-uitloop/. Ik weet alleen niet zeker of deze dan gelijk lekdicht afsluit of dat deze normaal tussen 2 uiteindes gezet wordt.
En dan deze aansluiten op de regenton, die dan weer een uitloop heeft als hij vol zit. Dat water voer je dan wel af op de tegels, maar voor 3x per jaar lijkt me dat geen probleem. Je beschermt je huidige houtwerk en voert het water op eigen tegels af. Je kunt daardoor extra water afvoeren.
Tarquin:met pijp te dun bedoel ik het volgende zie foto de algemene regenpijp van mijn afdak is 80mm de uitloop van irritech(link) schat ik 40 of 50mm het pijpje naar de regenton is volgens mij nog dunner, dit is natuurlijk wel een groot verschil met een 80mm pijp, daarom vraag ik me af of het voldoende is om het water wat er overheen gaat af te voeren, het scheelt wel dat de ton ongeveer komt te staan waar het water er overheen komt. I-king:Een dakgoot uitloop er overheen zetten kan ook niet, het is een nicoll mastgoot en daar hoort een uitloop bij die je er aan beide zijden erin moet schuiven. Tafkaw: hier boven staat ergens waarom ik die uitloop niet kan plaatsen, kan de goot niet demonteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kfqf2FJ4YqQCU5Hp0qIkH8p8IhQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8k3ikb0Ps4eheY8UUds64XQW.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SeenD
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-05 13:36
https://www.tuinadvies.nl...enpijp-regenton-ca-50-cm# Ik heb deze bij mijn regenton en het werkt goed. Binnen no-time zat ie vol. En ik hoefde ook niet een stuk pijp weg te halen.
Afbeeldingslocatie: https://www.tuinadvies.nl/shop/foto/sizes/verbinding_regenpijp__regenton_ca_50_cm_1484062135_1-450.jpg

Something something

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
SeenD schreef op maandag 13 juni 2022 @ 12:05:
https://www.tuinadvies.nl...enpijp-regenton-ca-50-cm# Ik heb deze bij mijn regenton en het werkt goed. Binnen no-time zat ie vol. En ik hoefde ook niet een stuk pijp weg te halen.
[Afbeelding]
Dat werkt alleen als de HWA in de grond de limiterende factor is.
Maar vgm is bij TS de goot zelf (ook) ondermaats (bij hevige regenval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:38

Saffie_time

Why use this? 42!

Een regenton gaat niet helpen als je die beneden aansluit en het probleem hoger zit.
Er kan niet op een magische manier ineens meer water door je verticale buis dan dat er nu doorheenkan. Of dat nu op de afvoer wordt afgevoerd of in een regenton, dat maakt niet uit.
Dit is in ieder geval geen oplossing voor je probleem.

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-05 14:09
Ben je er zeker van dat de buis het niet meer kan slikken?
Het kan ook dat de hanggoot wat te laag hangt waardoor de regen er bij hevige regenval niet in valt, maar door hoge snelheid er over stroomt.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CUcnc95.png

Los daarvan, 200 liter is echt niets.

[ Voor 7% gewijzigd door cadsite op 13-06-2022 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henry70
Saffie_time schreef op maandag 13 juni 2022 @ 12:44:
Een regenton gaat niet helpen als je die beneden aansluit en het probleem hoger zit.
Er kan niet op een magische manier ineens meer water door je verticale buis dan dat er nu doorheenkan. Of dat nu op de afvoer wordt afgevoerd of in een regenton, dat maakt niet uit.
Dit is in ieder geval geen oplossing voor je probleem.
De regenton komt niet op de bestaande HWA pijp, in het midden van mijn afdak komt misschien een nieuwe verticale pijp met de regenton, eerst even puzzelen tot we de conclusie hebben voordat ik het kan maken. Ik zou het kunnen proberen met een goedkope 2e handse regenton, maar ik hoop dan dat ik het gat in de goot dan nog dicht kan krijgen mocht het allemaal niet goed werken, dat is een groot punt bij mij, kan nogmaals alleen aan de buitenkant bij de goot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
henry70 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:24:
[...]

Tarquin:met pijp te dun bedoel ik het volgende zie foto de algemene regenpijp van mijn afdak is 80mm de uitloop van irritech(link) schat ik 40 of 50mm het pijpje naar de regenton is volgens mij nog dunner, dit is natuurlijk wel een groot verschil met een 80mm pijp, daarom vraag ik me af of het voldoende is om het water wat er overheen gaat af te voeren
Oh, op die manier!

Wel, voor een normale regenbui is dat wel voldoende.
Voor een ultra mega hoosbui van bijbelse proporties ( Genesis 7:12 maar dat wisten jullie allemaal ook wel ) kun je je afvragen: Is het erg? Als het zijpijpje een deel afvoert en de rest alsnog door de pijp stroomt en op de tegels uitkomt?

Je vergroot de afvoercapaciteit van de regengoot. En de ton vangt altijd een deel op.
Bekijk het zo:
Als er nog water via de nieuwe pijp, langs de regenton over de tegels stroomt, is dat altijd beter dan dat het over de regengoot over het houtwerk stroomt en alsnog over de tegels stroomt.

Graceful degradation - de faalmodus van je regengoot is nu: Plons, via het houtwerk naar beneden.
Dat wordt dan: Via de nieuwe pijp, het grootste deel in de ton, en als dat faalt, over de tegels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henry70
Oké Tarquin, vraag me ook af hoe het zit met het pijpje boven aan de zijkant van de ton (ingang ton), gaat daar niet veel water uit lekken? pijp bovenop lijkt me beter, kan er meer water in. Ik denk dat ik het antwoord heb door het hulpstuk in de verticale buis zal het water naar beneden wegvloeien over de tegel dus bij de regenton stop het zodat er uit dat gat van de regenton niets kan lekken toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZenMeister
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-05-2024
CodeCaster schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 17:40:

Normaliter tap je van een verticale buis af, zodat overtollig water verder naar beneden kan wanneer er niets meer naar de ton kan.
Een gat boren in de ton op een bepaald niveau zou het moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

TheZenMeister schreef op maandag 13 juni 2022 @ 15:27:
[...]

Een gat boren in de ton op een bepaald niveau zou het moeten doen.
Dan loopt het zo je ton uit, recht je bestrating op, en dan spoelt het zand op den duur daar onderuit, lijkt me ook niet ideaal.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-05 12:03
tafkaw schreef op maandag 13 juni 2022 @ 08:34:
[Afbeelding]

Kraalgoot uitloop moet je halen. Die kun je er tussen plaatsen of op het einde. Dan sluit je de onderkant van de buis weer aan op je bestaande riolering.
Voor de oorspronkelijke vraag is dit het juiste hulpstuk.

Voor de rest... een beetje vooruit plannen had een hoop gescheeld. Je dak verdubbelen, maar niet de afvoeren is niet bijster handig.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henry70
Señor Sjon schreef op maandag 13 juni 2022 @ 15:40:
[...]

Voor de oorspronkelijke vraag is dit het juiste hulpstuk.

Voor de rest... een beetje vooruit plannen had een hoop gescheeld. Je dak verdubbelen, maar niet de afvoeren is niet bijster handig.
ja dat weet ik zoals ik een paar keer schreef ik kan deze niet monteren, de goot zit tussen 2 balken in heb geen ruimte kan de goot niet demonteren. Het is een nicolle mastgoot die moet je in de goot schuiven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
henry70 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 15:14:
Oké Tarquin, vraag me ook af hoe het zit met het pijpje boven aan de zijkant van de ton (ingang ton), gaat daar niet veel water uit lekken? pijp bovenop lijkt me beter, kan er meer water in. Ik denk dat ik het antwoord heb door het hulpstuk in de verticale buis zal het water naar beneden wegvloeien over de tegel dus bij de regenton stop het zodat er uit dat gat van de regenton niets kan lekken toch?
Nee!
Dat buisje loopt met opzet horizontaal.
Er zit een opvangbakje *in* de regenpijp, dat zit verbonden met de regenton.
Als de ton vol is loopt het over *in* de regenpijp en loopt het daar gewoon verder naar beneden.

De hoogte waar je het tussenstukje + vulpijpje monteert, is precies de maximale waterhoogte in de regenton.
Nee, dat gaat niet lekken.

Als jij de ton vult met een buisje dat je van bovenaf in de ton steekt, gaat hij overlopen.

Het heet ee'vulautomaat'. Google maar of kijk hier : https://voertonnen.nl/regenton-vulautomaat/

[ Voor 5% gewijzigd door Tarquin op 13-06-2022 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-05 12:03
henry70 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 15:52:
[...]

ja dat weet ik zoals ik een paar keer schreef ik kan deze niet monteren, de goot zit tussen 2 balken in heb geen ruimte kan de goot niet demonteren. Het is een nicolle mastgoot die moet je in de goot schuiven
Je kan hem toch op de andere kopse kant erin schuiven, daar waar de regenpijp nu niet zit?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-05 07:30
Een hapje bovenuit uit de eindstukken van de goot halen? Je goot loopt dan gecontroleerd over aan de uiteinden en je hout blijft droog. Keep it simple stupid :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henry70
Señor Sjon schreef op maandag 13 juni 2022 @ 16:12:
[...]

Je kan hem toch op de andere kopse kant erin schuiven, daar waar de regenpijp nu niet zit?
hij zit daar tegen de muur aan, het belangrijkste wat ik nu wil weten of ik het gat later weer dicht kan maken mocht het niet bevallen met de regenton (ik ga er niet vanuit maar toch) meestal kitten ze er een halve pijp van een grotere diameter op. Nog een mogelijkheid misschien met de gootuitloop dit is een uitloop die je moet steken, de buitenste randen er af zagen(pijlen) en de uitloop op het gat kitten zie foto (de buitenkanten schuif je normaal in de goot) deze uitloop is speciaal voor de nicolle mastgoot

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OeWseKiCP35jnOnZgLxAfIblY_w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TMHkKBkPwp9Qiqo1BOmZKW4w.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9cpwn-5FhYr9JnmVSD26KsNJpbE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zggzUckkO73Vlibzx2PoLsqT.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik had hier afgelopen pinksterdagen ook ineens een vloedgolf welke óver de goot heen kwam. De goot aan de voorzijde van m'n huis, met twee afvoeren / regenpijpen welke een 30o pannendak van ~55M2 ontsluit kon het water niet meer kwijt doordat het gemeentelijke HWA stelsel het vele water niet snel genoeg meer afgevoerd kon krijgen.

Water stond op de weg voor het huis ook bóven de kolken ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Will_M op 13-06-2022 18:38 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:21

M2M

medicijnman

't is een buis waar geen druk op staat. Een plaatje met dezelfde curve aan de binnenkant vastzetten is meer dan genoeg om het gat dicht te maken. En die curve is gewoon bij de bouwmarkt te halen :).

Die regenton kun je gebruiken, misschien de overloop van de regenton dan richting de straat dirigeren?

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

timberleek schreef op maandag 13 juni 2022 @ 12:35:
[...]

Dat werkt alleen als de HWA in de grond de limiterende factor is.
Maar vgm is bij TS de goot zelf (ook) ondermaats (bij hevige regenval).
Daarom zal een regenton ook niet helpen.
Ik woon midden in een rijtje, heb vorig jaar een regenton van 140 liter aangesloten. Volgende dag een buitje, niet eens echt hard en maar een half uurtje en dat ding zat vol. :o

Ik denk dat TS beter geholpen is met de adviezen van jou en sommige anderen hier om de regenpijp en de goot zelf aan te pakken.

aan de andere kant: je kan het milieu natuurlijk wel een mooi handje helpen met een regenton ;)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henry70
M2M schreef op maandag 13 juni 2022 @ 17:10:
't is een buis waar geen druk op staat. Een plaatje met dezelfde curve aan de binnenkant vastzetten is meer dan genoeg om het gat dicht te maken. En die curve is gewoon bij de bouwmarkt te halen :).

Die regenton kun je gebruiken, misschien de overloop van de regenton dan richting de straat dirigeren?
ik begrijp niet wat je bedoeld weet niet wat een curve is niet kunnen vinden
Marcva schreef op maandag 13 juni 2022 @ 16:31:
Een hapje bovenuit uit de eindstukken van de goot halen? Je goot loopt dan gecontroleerd over aan de uiteinden en je hout blijft droog. Keep it simple stupid :+
dan loopt er bij elke bui water op die manier weg, ook normale buitjes en het water loopt dan tegen de muur aan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henry70
Pietervs schreef op maandag 13 juni 2022 @ 18:02:
[...]

Daarom zal een regenton ook niet helpen.
Ik woon midden in een rijtje, heb vorig jaar een regenton van 140 liter aangesloten. Volgende dag een buitje, niet eens echt hard en maar een half uurtje en dat ding zat vol. :o

Ik denk dat TS beter geholpen is met de adviezen van jou en sommige anderen hier om de regenpijp en de goot zelf aan te pakken.

aan de andere kant: je kan het milieu natuurlijk wel een mooi handje helpen met een regenton ;)
dat de regenton vol komt te zitten is eigenlijk geen ramp, de rest van het water wil ik dan weg laten vloeien over de tegels naar mijn gazon. Op deze manier wordt mijn houten wand niet meer nat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@henry70 Een buffer genereren om je gazon later van regenwater te kunnen voorzien is sowieso een "PLUSJE" waard (y).

Misschien dat je ook eens kunt gaan kijken naar ondergrondse buffertanks waarin je wat meer water dan 200L op kunt slaan?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:18
Je gazon als wade uitvoeren? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watje65
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-05 21:05
Ik mis nog de suggestie om onder of naast de ton een grindkoffer te maken:http://www.infiltratie.nl/ Is een kinderlijk eenvoudige oplossing die ik zelf heb toegepast bij een overkapping van 4 x 6 meter. Inderdaad een regenton vaan 300 liter met vulautomaat en een losse uitloop in de grindkoffer. In mijn geval werd dat een put van 50 x 50 x 50 en nog een strook van 50x 200 x 10 (hxbxd). Deze oplossing heeft mij nog nooit teleurgesteld.

Mocht je nog verder willen gaan dan zijn er "ACO infiltrationline", daarmee heb ik de afwatering van mijn bestrating geregeld. 6 pakketten voor 60 m2. Gekocht bij Jac Klijn in Kaatsheuvel (mag ik reclame maken? Ik ben erg tevreden over het advies van die club op dit gebied!) Ook die hebben hun werk gedaan waar de rest van het plein onder water stond...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

* Thijsmans begrijpt het niet meer

Die goot is niet super bereikbaar. Maar je kunt toch gewoon vanaf onder een reciprozaag erin zetten, een stuk verwijderen en een kraal gootuitloop plaatsen? Dan heb je tenminste vanaf daar gewoon een nette standaardsituaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-05 14:57
Thijsmans schreef op maandag 13 juni 2022 @ 23:17:

Die goot is niet super bereikbaar. Maar je kunt toch gewoon vanaf onder een reciprozaag erin zetten, een stuk verwijderen en een kraal gootuitloop plaatsen? Dan heb je tenminste vanaf daar gewoon een nette standaardsituaties.
Dit. En als het niet bevalt kun je gewoon een dop op die gootuitloop lijmen. Gootuitloop en vulautomaat zijn de goede oplossing, de rest is beunerij. Kit rot weg, gaat lekken etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henry70
Thijsmans schreef op maandag 13 juni 2022 @ 23:17:

Je hebt helemaal gelijk, en vooral dat ik nu weet dat de verticale pijp 80mm moet zijn, is helemaal een no go om dat op een andere manier te fixen. Heb net nog even gekeken bij de goot hoe het zit met de ruimte om de gootuitloop te monteren. Er is genoeg ruimte het dak ligt niet op de golfplaat maar ruim een cm er van af, dit is een goed teken, Alleen moet ik even kijken hoe ik dat met de beugels doe, ik kan die er niet afschroeven, de schroeven zitten tussen de balk en de goot. De goot kan ik niet uit de beugels halen omdat die tussen 2 balken en onder de golfplaten ligt. De beugels kan ik gewoon door zagen. Maar nu is de vraag hoe ik de goot weer gemonteerd krijg, eerst moeten de beugels aan de goot, ik wil de beugels verbouwen zodat ik hem vast kan schroeven. Of er moeten andere beugels zijn. Zie foto

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TCMwfoE8GcbFIUaidLZjaLkEGk8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8qX6IBqB3rskEQDQbk9cjJes.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

De beugels laat je zitten, je zaagt alleen een stuk goot er tussen uit van circa 10 cm. Daar schuif je zo'n jongen tussen:

Afbeeldingslocatie: https://leidingshop.nl/images/products/118617/nicoll-mastgoot-met-kraal-gootuitloop-klem_71031.webp

Mocht je de goot toch willen verwijderen... Het is toch een kliksysteem? Als 'ie erin klikt, moet 'ie er ook uit kunnen klikken, zou je denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henry70
Thijsmans: Ik kwam met het verhaal aan, omdat de verkoper tegen mij zij dat je de goot er aan beide zijden in moet steken, ik vond het al zo vreemd, op de foto kun je duidelijk zien dat je hem er over heen slaat, je zet hem op de voorste rand en klikt hem, dat insteken werkt met die goten van martens.toch? De verkoper heeft helemaal niet opgelet ik had de foto ook nog laten zien aan hem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henry70
Het pijpje is maar dun wat de ton in gaat dus snel veel water kwijt raken gaat denk ik niet lukken wat dus alleen de bedoeling is bij een fikse bui, eigenlijk moet hij dan de regenton overslaan en dan via de 80mm pijp het water laten weg stromen (via vloer), of via de ton en de 80mm pijp weg laten stromen. Je bent dan dus aan het schakelen. iemand nog tips hier voor of dit kan?
Pagina: 1