Router achter ISP modem/router

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mollleman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09 12:00
Hoi, ik heb thuis glasvezel internet van Caiway, maar ik gebruik ook nog een eigen router achter het modem/router van Caiway. Ik heb een vraag of ik in mijn situatie de juiste instellingen gebruik.

De Caiway modem-router is een Genexis 7840 met de volgende instellingen:
IP: 192.168.1.254
Netmask: 255.255.255.0
DHCP disabled
WIFI en LAN-poorten worden gebruikt.

Een van de LAN poorten heb ik verbonden via de LAN poort van mijn TP-LINK router (een WR1043N v4) waarop Gargoyle draait. Deze router gebruik ik als DHCP server. Verder de volgende instellingen:
Configured as gateway
WAN disabled
IP: 192.168.1.2
Netmask: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.1.254
DNS: 192.168.1.254
DHCP enabled
WIFI + LAN poorten worden ook hier gebruikt.
Ik heb verder hierop de Adblocker plugin in gebruik.

Op zich werkt het meestal wel prima, maar ik merk soms dat ik bepaalde apparaten die ik een fixed ip-adres gegeven heb via de TP-LINK niet kan bereiken. Een tijdje later lukt het dan zomaar wel weer.

Zijn dit de juiste instellingen in dit geval, of kan ik het beter anders instellen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23-09 17:15
Stomme vraag maar welke poort gebruik je op de Tp Link router die naar de Caiway Genexis gaat/ er vandaan komt?

Dit zou de WAN / internet poort moeten zijn , de blauwe. (Althans dat leek zo op de foto)

Verder schrijf je "WAN disabled" en "WIFI + LAN poorten worden ook hier gebruikt."
Dit snap ik niet.

Hoe wil je de niet bereikbare apparaten bereiken? Dmv wifi?

Edit: als ik het goed lees dan gebruik je de wifi ook van de Genexis?? En andere LAN poorten uit dat ding?
Dat gaat niet werken.

Je wilt

Genexis (dhcp uit, wifi uit) ---> 1 Lan poort ----> in de WAN poort van de TP link router (dhcp aan, wifi aan)----> vanuit de tp link kan je de overige LAN poorten gebruiken

[ Voor 30% gewijzigd door frankyfn126 op 10-06-2022 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:56
Hoe ziet de DHCP-reeks eruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mollleman
Ja ik gebruik WiFi op beide routers. Kabel vanuit Genexis gaat in 1vd LAN poorten vd Tp-link.
Ik gebruik dus zowel de LAN poorten van de Tp-link als de Genexis.

DHCP op de Tp-link staat op 192.168.1.64 tot 253.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Op zich zou deze config moeten werken. Misschien dat dns via de ene en adblocker via de andere vage problemen oplevert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
mollleman schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 20:03:
Ja ik gebruik WiFi op beide routers. Kabel vanuit Genexis gaat in 1vd LAN poorten vd Tp-link.
Ik gebruik dus zowel de LAN poorten van de Tp-link als de Genexis.

DHCP op de Tp-link staat op 192.168.1.64 tot 253.
Je hebt nu niet 1 router die alle clients een IP adres geeft.
Je wilt dat alle clients achter 1 en de zelfde router zit die ip adressen uit deelt (dit is de dhcp server).

In je huidige setup heb je dus of 2 dhcp servers of clients krijgen geen IP adres en vallen terug op hun default ip.

Waarom wil je die tp link als router gebruiken?

Wat ik zou doen: Genexis als router instellen(dhcp aan)
Naar de LAN poort (niet de WAN) van de tplink en die in Acces point mode zetten.
Dan heb je duidelijk 1 router die alles een IP adres geeft.

Edit: verkeerde aanname van mijn kant (het leek een logische verklaring voor je probleem)
Ik heb weer iets geleerd :)

[ Voor 8% gewijzigd door frankyfn126 op 10-06-2022 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
frankyfn126 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 20:13:
[...]

Ik snap wel dat dit problemen geeft.
Je hebt nu niet 1 router die alle clients een IP adres geeft.
Je wilt dat alle clients achter 1 en de zelfde router zit die ip adressen uit deelt (dit is de dhcp server).
Er is maar 1 dhcp-server in het netwerk en dat is de TP-link, netjes in het juiste subnet met de genexis als gateway.
In je huidige setup heb je dus of 2 dhcp servers of clients krijgen geen IP adres en vallen terug op hun default ip.
Niet zoals ik het lees.
Waarom wil je die tp link als router gebruiken?
Die wordt niet gebruikt als router, enkel als switch/AP/DHCP
Wat ik zou doen: Genexis als router instellen(dhcp aan)
Naar de LAN poort (niet de WAN) van de tplink en die in Acces point mode zetten.
Dan heb je duidelijk 1 router die alles een IP adres geeft.
Dat gebeurd al, alleen de TP-link doet DHCP.
Zolang de TP-link 192.168.1.254 als gateway mee geeft in requests is het een werkende opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
jadjong schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 20:17:
[...]

Er is maar 1 dhcp-server in het netwerk en dat is de TP-link, netjes in het juiste subnet met de genexis als gateway.

[...]

Niet zoals ik het lees.

[...]

Die wordt niet gebruikt als router, enkel als switch/AP/DHCP

[...]

Dat gebeurd al, alleen de TP-link doet DHCP.
Zolang de TP-link 192.168.1.254 als gateway mee geeft in requests is het een werkende opstelling.
Misschien schiet mijn kennis hier dan te kort. Maar als je achter de Genexis clients verbind: moet je daar dan ook niet de Tplink als DHCP definiëren? En juist dat stukje mis ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
De DHCP request is broadcast, dus gaat naar alle apparaten binnen het netwerk en de eerste die reageert mag het adres uit delen. Zolang er ergens in het netwerk een DHCP server is die adressen uit deelt en de clients vertelt wat de default gateway is dan komt het goed. Kan de genexis zijn, maar ook een random TP-link, Pi-Hole of een Windows apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
Weer iets geleerd, bedankt.
En mijn vorige post weg gestreept

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:38
Je hebt die tp-link niet als router geconfigureerd.
Het is dan slimmer om ook zijn dhcl server uit te zetten en de dhcp server van je Isp router te gebruiken.

Een standaard dhcp server geeft meestal aan zijn dhcp client z'n eigen adres als gateway uit terwijl die gateway het adres van je router is.

Een adblocker heeft volgens mij op deze manier ook weinig zin, want die tplink is niet je gateway dus gaat het internet verkeer daar helemaal niet doorheen en valt er ook niets te adblocken.

Als je dat wel wilt zul je hem als router moeten configureren, hem aan je isp router via de wan ingang van de tplink aansluiten, de dhpc server van je isp weer aanzetten en een ander subnet achter die tplink kiezen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

@mollleman je zou bij Caiway kunnen aanvragen om je Platinum te ruilen voor een Titanium, die laatste heeft geen (echte) router functies waarbij je je TP-Link alles laat doen, dan zit je niet te klooien met dubbele configuraties e.d. en ben je in één keer klaar.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mollleman
Ben(V) schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 21:42:
Een adblocker heeft volgens mij op deze manier ook weinig zin, want die tplink is niet je gateway dus gaat het internet verkeer daar helemaal niet doorheen en valt er ook niets te adblocken.

Als je dat wel wilt zul je hem als router moeten configureren, hem aan je isp router via de wan ingang van de tplink aansluiten, de dhpc server van je isp weer aanzetten en een ander subnet achter die tplink kiezen.
De adblocker werkt prima op de manier zoals het nu is. Ik vermoed dat dat niet meer zo gaat zijn als ik de genexis de DHCP functie laat overnemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Als die adblocker iers doet heb je de boel anders geconfigureerd dan je in je openingspost beschreven hebt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:44
Ben(V) schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 22:32:
Als die adblocker iers doet heb je de boel anders geconfigureerd dan je in je openingspost beschreven hebt.
Ligt er toch maar net aan hoe die ad blocker plug-in van tp-link werkt? Het zal alleen werken voor apparaten die aan de tp-link verbonden zijn maar als de plug-in zelf een eigen database heeft met te blokkeren ip adressen op basis van iets wat tp-link bij houdt (bijvoorbeeld) kan de tp-link pakketjes naar die ip adressen filteren en de rest doorlaten (of dns queries filteren naar bepaalde domeinen)

Maar of dat ook zo is ligt aan hoe die Adblocker van tp-link werkt.

[ Voor 3% gewijzigd door Shinji op 10-06-2022 22:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Heeft dus niet met die adblocker te maken.
Hij schrijft dat hij de isp router als gateway heeft ingesteld voor al zijn devices.

Alle devices die deze gateway hebben zullen dus nooit via die tplink het internet opgaan maar rechtstreeks naar via die isp router (de gateway) gaan.
Die tplink is geen router in zijn configuratie.

Een adblocker in die tplink wordt dan echt helemaal genegeerd.

Pagina: 1